500.000 kr for meget på kontoen...
Fra : Anja

Dato : 26-07-07 10:33

Jeg har hørt at hvis der ved en fejl bliver overført penge til en konto så
skal man anmelde det til politiet for så får man findeløn - er det en and?
Hvad er reglerne i forhold til at der bliver ført penge ind på ens konto og
disse ikke tilhører en?

På forhånd tak
Anja

Fra : Codexx

Dato : 26-07-07 10:57

Anja wrote:
> [...]
> er det en and? Hvad er reglerne i forhold til at der bliver ført
> penge ind på ens konto og disse ikke tilhører en?

Det kommer nok lidt an på hvilken slags fejl der er tale om. Det
nedenstående gælder hvis det er banken selv eller en helt fremmed der
overfører pengene.

Det vil være hittegods, som skal behandles derefter. Se
http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Krimi/2005/11/25/172225.htm samt UfR
1993.903 H

Findeløn reguleres af Hittegodsloven:

§ 6. Tilbageleveres hittegodset af politiet til ejeren, eller får han i det
i § 5 nævnte tilfælde salgssummen for hittegodset udbetalt, fastsætter
politimesteren - i København politidirektøren - en findeløn under
hensyntagen til hittegodsets art og værdi, findestedet og de nærmere
omstændigheder ved fundet.
------

Jeg kunne forestille mig "finde"lønnen ville være beskeden i det beskrevne
tilfælde.

/Bacher

Fra : Anja

Dato : 26-07-07 11:10

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> ------
>
> Jeg kunne forestille mig "finde"lønnen ville være beskeden i det beskrevne

Tak for dit svar.
Et sidste spørgsmål Får man renterne af det indsatte?

Hilsen
Anja

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-07 11:12

Anja skrev:

> Jeg har hørt at hvis der ved en fejl bliver overført penge til en konto så
> skal man anmelde det til politiet for så får man findeløn - er det en and?

Der er ikke lov dersiger at man skal have findeløn, men det er
muligt at man får det. Politiet opfordrer til at folk giver
findeløn (de udbetalte faktisk 10 % af min pungs indhold uden at
spørge mig hvilket jeg ikke havde problemer med selv om det
strengt taget ikke er lovligt).

En mand der fandt en lottokupon og afleverede den til ejeren som
havde vundet 5 millioner på den, fik 1000 kr. i findeløn - nå jo,
han fik også en æske chokolade. Længe leve taknemmeligheden.

> Hvad er reglerne i forhold til at der bliver ført penge ind på ens konto og
> disse ikke tilhører en?

Enkle: Det er ikke dine penge, så du skal meddele at der er
kommet et beløb ind som ikke tilhører dig. Du kan f.eks. gå i
banken. Der ved de nok hvordan det skal tackles.

Selv om det for nogle lyder sært, så falder tilfældet ind under
hittegods:

§ 277. For ulovlig omgang med hittegods straffes den, som for
   derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding
   tilegner sig en fremmed rørlig ting, som ikke er i nogens
   varetægt, eller som ved ejerens forglemmelse eller på lignende
   tilfældig måde er kommet i gerningsmandens varetægt.

Der står at man kan blive straffet hvis man beholder pengene.

--
Bertel

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-07-07 11:19

On 2007-07-26, Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> findeløn (de udbetalte faktisk 10 % af min pungs indhold uden at
> spørge mig hvilket jeg ikke havde problemer med selv om det

Øeh, hvad med hittegodslovens § 3 og 6:
§ 3. Ejeren af hittegodset har krav på at få dette udleveret, når han
melder sig og godtgør sin ret, inden det er bortsolgt, og når han
betaler findeløn og de i anledning af fundet påløbne omkostninger.

Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-07 15:49

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Øeh, hvad med hittegodslovens § 3 og 6:

Ups da. Den kendte jeg ikke. Sikke et held jeg ikke havde
problemer med at de gjorde sådan.

Ville det betyde at kuponfinderen kunne køre en sag mod
fedterøven?

--
Bertel

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-07-07 16:00

On 2007-07-26, Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Ville det betyde at kuponfinderen kunne køre en sag mod
> fedterøven?

Det er politimesteren, der afgører beløbets størrelse, så det går jeg
også ud fra er sket i den sag (?)

--
Andreas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-07 19:58

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Det er politimesteren, der afgører beløbets størrelse, så det går jeg
> også ud fra er sket i den sag (?)

Der forlød ikke noget om at politiet havde været indblandet.
Kuponen var ikke indleveret til dem.

--
Bertel

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 28-07-07 10:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ville det betyde at kuponfinderen kunne køre en sag mod
> fedterøven?

Nej, da lotto-kuponen befandt sig på ejeren grund, så den var ikke
blevet til hittegods i juridisk forstand.

/Martin

Fra : Henning

Dato : 26-07-07 18:50

>En mand der fandt en lottokupon og afleverede den til ejeren som
>havde vundet 5 millioner på den, fik 1000 kr. i findeløn - nå jo,
>han fik også en æske chokolade. Længe leve taknemmeligheden.

OT - ja, i offentligheden gjorde han! Hvor tror du Skat ville stå
dagen efter, hvis det kom frem han fik 10% i findeløn?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-07 19:59

Henning skrev:

> OT - ja, i offentligheden gjorde han! Hvor tror du Skat ville stå
> dagen efter, hvis det kom frem han fik 10% i findeløn?

På deres kontorer rundt om i landet. Jeg tror nu de sidder ned
det meste af tiden.

--
Bertel

Fra : blue

Dato : 26-07-07 11:32

"Anja" <salg(spam)@holdum.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt at hvis der ved en fejl bliver overført penge til en konto så
> skal man anmelde det til politiet for så får man findeløn - er det en and?

I princippet burde det være muligt at få findeløn, da der er tale om
hittegods. Den normale takst for findeløn er 10 %, men ved store pengebeløb
bliver den typisk fastsat til en mindre procentdel ligesom omstændighederne
ved "fundet" har betydning.

Du kan læse mere om hittegods og findeløn i:

Bekendtgørelse af lov om hittegods - LBK nr 591 af 01/09/1986.

Cirkulære om behandlingen af hittegods - CIR nr 76 af 24/06/2003.

> Hvad er reglerne i forhold til at der bliver ført penge ind på ens konto
> og disse ikke tilhører en?

Der er som sagt tale om hittegods og man kan blive straffet, hvis man bruger
pengene.

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-07-07 20:38

Anja wrote:
> [...]
> er det en and? Hvad er reglerne i forhold til at der bliver ført
> penge ind på ens konto og disse ikke tilhører en?

Lad os tage dem omvendt: Jeg overfører X antal kroner til en konto, men
kommer til at lave en fejl - pengene havner et forkert sted. Jeg ved godt
hvilket kontonummer de er havnet på.
Hvis jeg ikke får pengene tilbage inden for 14 dage(?) så melder jeg bare
modtageren til politiet, for hvad han gør - lader stå til - er ulovligt?...
hmm..

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-07-07 20:41

Anders Houmark wrote:

[SNIP]

Det skal siges at jeg spørger, fordi jeg ved en fejl kom til at bytte om på
to numre i et kontonr, og derfor overførte penge til en forkert bankkonto.
Da jeg ringede til min bank og forhørte om hvad jeg kunne gøre var svaret
blot, at det var ærgeligt - pengene kunne jeg anse som værende mistet.
Det viste sig heldigvis senere at den anden konto ikke fandtes, og pengene
gik derfor direkte tilbage på min konto..

Mvh Anders

Fra : Codexx

Dato : 26-07-07 21:35

Anders Houmark wrote:
> [...]
> bankkonto. Da jeg ringede til min bank og forhørte om hvad jeg kunne
> gøre var svaret blot, at det var ærgeligt - pengene kunne jeg anse

Det er fordi bankrådgiveren tænker som bankmand, banken må nemlig ikke sådan
bare tilbageføre pengene.

/Bacher

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-07 22:22

Anders Houmark skrev:

> [...]
> Da jeg ringede til min bank og forhørte om hvad jeg kunne gøre var svaret
> blot, at det var ærgeligt - pengene kunne jeg anse som værende mistet.

De er ikke rigtig kloge.

De kan ikke selv umiddelbart gøre noget, for de må kun rette fejl
de selv har begået. Jeg ved ikke lige hvor meget banken kan gøre
i den situation (må de oplyse kontoejerens navn?), men om ikke
andet kunne du anlægge en retssag.

--
Bertel

Fra : Anders Majland

Dato : 27-07-07 09:37

> [...]
> de selv har begået. Jeg ved ikke lige hvor meget banken kan gøre
> i den situation (må de oplyse kontoejerens navn?), men om ikke

Jeg har lige prøvet det. På en konto jeg ikke bruger ret meget havde
Økonomistyrelsen ved en fejl indbetalt 137.667,29 (Boet efter E
rik Jørgensen Kunstner). Det opdagede jeg ikke før skandiabanken henvendte
sig til mig og skrev at de havde fået en henvendelse fra Økonomistyrelsen om
fejlen og bad mig om at returnere pengene. Pengene kom således til at stå på
min konto i 13 dage.

Ud fra det forløb antager jeg at skandiabanken ikke har måtte oplyse
økonomistyrelsen om mit ejerskab af kontoen (Ellers havde jeg vel fået et
brev fra dem og ikke fra skandiabanken). Og selvfølgelig heller ikke
returnere dem uden min akcept.

Havde jeg ikke returneret pengene ville det have været ulovlig omgang med
hittegods - men burde jeg være berettiget til en "findeløn" for arbejdet med
at returnere pengene ?

Mvh
Anders Majland

Fra : S.L

Dato : 27-07-07 11:23

> [...]
> økonomistyrelsen om mit ejerskab af kontoen (Ellers havde jeg vel fået et
> brev fra dem og ikke fra skandiabanken). Og selvfølgelig heller ikke

Du kan vist kun udlede at Økonomistyrelsen har efterlyst pengene - og det
tætteste de har kunnet komme var Skandiabanken og evt. dit kontonummer.

> Havde jeg ikke returneret pengene ville det have været ulovlig omgang med
> hittegods - men burde jeg være berettiget til en "findeløn" for arbejdet
> med at returnere pengene ?

Det ville du nok - om det lige er hittegodt det handler om ved jeg ikke, men
så en tilvarende regel om ikke at tilegne sig økonomiske midler som åbenlyst
tilhører en anden.

Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-07 11:58

Anders Majland skrev:

> Havde jeg ikke returneret pengene ville det have været ulovlig omgang med
> hittegods - men burde jeg være berettiget til en "findeløn" for arbejdet med
> at returnere pengene ?

Jeg ved det ikke.

Jeg tror at findeløn er relevant når pengene er uhjælpeligt
forsvundet og kun kommer tilveje fordi én finder dem ved et
tilfælde.

Bankpenge er aldrig rigtig forsvundet, så jeg tror ikke at en
findeløn er relevant.

--
Bertel

Fra : blue

Dato : 26-07-07 21:32

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis jeg ikke får pengene tilbage inden for 14 dage(?) så melder jeg bare
> modtageren til politiet, for hvad han gør - lader stå til - er

Der er vist ingen, der har skrevet, at det er ulovligt at "lade stå til".

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-07 22:26

Ved 12-tiden skrev jeg:

   Der står at man kan blive straffet hvis man beholder pengene.

Det troede jeg var rimeligt klart.

--
Bertel

Fra : Codexx

Dato : 26-07-07 21:32

Anders Houmark wrote:
> [...]
> Hvis jeg ikke får pengene tilbage inden for 14 dage(?) så melder jeg
> bare modtageren til politiet, for hvad han gør - lader stå til - er

Hvis modtageren f.eks. ikke ved der er gået penge ind på hans konto, eller
evt med god grund tror pengene tilkommer ham, kan politiet ikke hjælpe. Hvis
det omvendt kan bevises modtageren "tilegner" sig pengene med
berigelsesforsæt, er det ulovlig omgang med hittegods, også selvom han ikke
/bruger/ af dem.

Hvis der ikke er foretaget noget strafbart må man rejse en civil sag efter
reglerne om "condictio indebiti" eller måske snarere
berigelsesgrundsætningen. Hovedreglen er i alel tilfælde at man har ret til
at få pengene igen.

/Bacher