annoncehaj (igen igen)
Fra : rasmus

Dato : 26-07-07 09:49

Hejsa,

en daginstitution bliver ringet op af Internet Danmark, der tilbyder
søgemaskineoptimering. Daginstitutionen lader sig besnakke og accepterer et
års søgemaskineoptimering (til 655 plus moms pr. måned!). Det sker i 2006 og
regningen bliver betalt i marts måned.

I 2007 kommer der så en ny regning for yderligere et års
søgemaskineoptimering. Daginstitutionen mener ikke den har bestilt noget
abonnement og vil ikke betale regninger for yderelige et år. Derefter
almindelig korrespondence mellem institution og Internet Danmark, der
henviser til forretningsbetingelser (som ikke blev udleveret, men på
fakturan står der, at der henvises til forretningsbetingelser, der findes på
hjemmesiden)

Der står bland andet:

"For så vidt angår abonnementsbaserede produkter og ydelser gælder flg.:
Abonnementsperioden tegnes for 1 år og gælder fra underskrifts-/aftaledato,
såfremt anden dato ikke er angivet gælder kontraktens dato eller
ordredatoen. Opsigelse skal skriftligt finde sted med 3 mdr. forudgående
varsel til udløb af en abonnementsperiode. Finder opsigelsen ikke sted
fortsætter abonnementsperioden for en ny 1 års periode.
Opsigelser, der sendes elektronisk via e-mail, gælder der særlige forhold
omkring, idet opsigelsen først er gyldig, når Internet Danmark har bekræftet
modtagelsen. (Dette sker for, at kunden ikke skal risikere, at deres
opsigelse er blevet fjernet af et spam-/virusfilter på vejen til Internet
Danmark).
Alle produkter/tjenester forfalder til betaling jf. pkt. 2, når kunden har
adgang til produktet/tjenesten. Såfremt kunden undlader at benytte sig af et
produkt/tjeneste har Internet Danmark krav på betaling jf. pkt. 2."

Institutionen er ikke blevet oplyst, at det er et abonnemt, de tegner. De
opfatter, de har købt et produkt.

Internet Danmark fastholder at opsigelse kun kan ske med tre månedes varsel
op til en ny årsperiode, der således løber til marts 2008, og har desuden
sendt sagen til inkasso.

Kan institutionen slippe for at betale for år nummer 2?

ras

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-07-07 11:43

"rasmus" <nejtak@nejtak.dk> skrev i en meddelelse

> en daginstitution bliver ringet op af Internet Danmark, der tilbyder
> søgemaskineoptimering.

Internet Danmark er ikke en annoncehaj, som du antyder i din emnelinie.
Det er heller ikke annoncering der er bestilt, men søgemaskineoptimering af
en hjemmeside, så der er lavet et reelt stykke arbejde.

Fra : Bjarne

Dato : 26-07-07 12:15

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> Det er heller ikke annoncering der er bestilt, men søgemaskineoptimering af
> en hjemmeside, så der er lavet et reelt stykke arbejde.

Hvad baserer du den antagelse på?

Abonnementssystemet minder meget om annoncehajernes metoder, og det er
godt nok en dyr aftale og helt ude i skoven for en daginstitution.

Skal der ikke være en underskreven aftale om disse abonnementsvilkår?

Jeg ville overdrage sagen til en revisor.

Bjarne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-07-07 13:09

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> Hvad baserer du den antagelse på?

Jeg har en del kendskab til annoncehajer som selvstændig
erhvervsdrivende/iværksætter og Internet Danmark er ikke listet nogen steder
som kendt annoncehaj.
Desuden har jeg et perifert kendskab til Internet Danmark. De sælger et
reelt produkt, nemlig søgemaskineoptimering, hvorimod annoncehajer sælger
varm luft. Internet Danmark har lavet søgemaskineoptimering for adskillige
størrer virksomheder.
Jeg tror ikke der er ret mange annoncehajer, der er listet i f.eks.
Computerworlds brancheguide
http://www.computerworld.dk/brancheguiden/internet

> Abonnementssystemet minder meget om annoncehajernes metoder, og det er
> godt nok en dyr aftale og helt ude i skoven for en daginstitution.

Undre det dig ikke at daginstitution har betalt for det første år og først
her andet år ikke mener de har bestilt noget?
Normalt vill man undlade at betale, hvis man er helt sikker på at man ikke
har bestilt noget.

> Skal der ikke være en underskreven aftale om disse abonnementsvilkår?

Næ, der er ikke krav om at en aftale skal være underskrevet for at være
gyldig.

> Jeg ville overdrage sagen til en revisor.

Henter du så også morgenbrød hos slagteren
Mon ikke en advokat ville være et bedre valg.

Fra : rasmus

Dato : 26-07-07 13:30

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har en del kendskab til annoncehajer som selvstændig
> erhvervsdrivende/iværksætter og Internet Danmark er ikke listet nogen
> steder som kendt annoncehaj.

- nej de er ikke listet nogen steder ...

> [...]
> varm luft. Internet Danmark har lavet søgemaskineoptimering for adskillige

- ja det er muligt at andre har gode erfaringer ... men et firma, der
skriver således:

[...]
Danmark)." har jeg ikke stor tiltro til. At firmaet har et heftigt
spamfilter er ikke kundens problem, men firmaets. Jeg har en stor hund der
spiser min post så jeg har desværre ikke modtaget noget brev ...

> [...]
> her andet år ikke mener de har bestilt noget?
> Normalt vill man undlade at betale, hvis man er helt sikker på at man ikke

- hov. Institutionen er blevet tilbudt et produkt og det har de betalt og
erkendt (om end det formentlig er i strid med markedsføringsloven sådan at
ringe til daginsitutioner og tilbyde dem noget). Det er først da der kommer
endnu en regning, at institutionen kontakter firmaet og siger nej tak til et
nyt tilbud. Institutionen er ikke blevet fortalt, at det er et abonnemt, de
har købt.

> Næ, der er ikke krav om at en aftale skal være underskrevet for at være
> gyldig.

- korrekt, men skal firmaet ikke kunne dokumentere, at de har oplyst
salgsbetingelserne?

> Henter du så også morgenbrød hos slagteren
> Mon ikke en advokat ville være et bedre valg.

- det er nok for dyrt.

ras

Fra : Bjarne

Dato : 26-07-07 13:47

Allan Soerensen skrev:
> [...]
>
> Jeg har en del kendskab til annoncehajer som selvstændig
> erhvervsdrivende/iværksætter og Internet Danmark er ikke listet nogen steder
Det kunne være en mangel, at de ikke er det?
> [...]
> her andet år ikke mener de har bestilt noget?
> Normalt vill man undlade at betale, hvis man er helt sikker på at man ikke
Normalt vil det få hajerne til at optræde truende.

> Næ, der er ikke krav om at en aftale skal være underskrevet for at være
> gyldig.
Hvordan beviser man da, at der er aftalt abonnement?

> Henter du så også morgenbrød hos slagteren
> Mon ikke en advokat ville være et bedre valg.
Nej.

Bjarne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-07-07 14:01

> Det kunne være en mangel, at de ikke er det?

Internet Danmark har eksisteret i over 10 år. Så længe kan man på ingen måde
virke som annacehaj, uden at optræde på diverse lister over kendte
annoncehajer.

> Hvordan beviser man da, at der er aftalt abonnement?

Det er sælgers problem.
Ved telefonsalg er det ikke ualmindeligt at sælger optager samtalen som
bevis.

> Nej.

Interessant.
Hvilke kvalifikationer er det du mener en revisor besidder, der sætter ham i
stand til at klare denne slags sager?

Fra : Bjarne

Dato : 26-07-07 19:27

Allan Soerensen skrev:

> Det er sælgers problem.
> Ved telefonsalg er det ikke ualmindeligt at sælger optager samtalen som
> bevis.
Er det egentlig lovligt? Skal man oplyse om optagelsen?

> Interessant.
> Hvilke kvalifikationer er det du mener en revisor besidder, der sætter ham i
> stand til at klare denne slags sager?

Nogle gange evnen til at være mere kold over for trusler og afpresning.

Bjarne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-07-07 19:50

> Er det egentlig lovligt? Skal man oplyse om optagelsen?

Det er lovligt når blot en af samtalens parter er klar over at samtalen
optages (et spørgsmål, der her være oppe utallige gange her i gruppen).

> Nogle gange evnen til at være mere kold over for trusler og afpresning.

Kan ikke bruges til ret meget, hvis det juridiske ikke er i orden

Fra : Rea721

Dato : 26-07-07 20:44

> Det er lovligt når blot en af samtalens parter er klar
> over at samtalen optages (et spørgsmål, der her være oppe
> utallige gange her i gruppen).

Ja, men..... er telefonsalget lovligt?????

http://www.dr.dk/Forbrug/Artikler/Rettigheder/20051206145612.htm#telefon
Telefonisk eller personlig henvendelse
En sælger må ikke uanmodet henvende sig til dig ved at ringe på din dør
eller telefon for at sælge eller reklamere for produkter.
En sælger må dog gerne henvende sig, hvis det drejer sig om salg af aviser,
ugeblade, tidsskrifter, bøger, forsikringer og abonnement på
redningstjenester og sygetransport.
Du har mulighed for at fravælge telefonopkald fra sælgere af aviser,
ugeblade mv.
***

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-07-07 20:56

Rea721 skrev:
> [...]
> redningstjenester og sygetransport.
> Du har mulighed for at fravælge telefonopkald fra sælgere af aviser,

Dørsalgsloven gælder ikke for børnehaver.

Fra : Rea721

Dato : 26-07-07 21:07

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Dørsalgsloven gælder ikke for børnehaver.

Det har du ret i, men det gør markedsføringsloven.

Mfl § 6a:
En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af
elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på
afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-07-07 22:56

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
> tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Telefonsalg falder ikke ind under Mfl § 6a.
Bemærk "elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax"

Fra : Rea721

Dato : 26-07-07 23:04

> Telefonsalg falder ikke ind under Mfl § 6a.
> Bemærk "elektronisk post, et automatisk opkaldssystem
> eller telefax"

Hvad er et automatisk opkaldssystem isåfald??

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-07-07 00:03

Rea721> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en
Rea721> meddelelse
Rea721> news:46a9186e$0$24706$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

Rea721> Hvad er et automatisk opkaldssystem isåfald??

Det er et opkaldssystem, der er automatisk, Einstein. Telefonsalg er
ikke "automatisk".

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Rea721

Dato : 27-07-07 17:41

"Martin "Jørgensen"" <megafedt@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:46a92826$0$90268$14726298@news.sunsite.dk

> Det er et opkaldssystem, der er automatisk, Einstein.
> Telefonsalg er ikke "automatisk".

I min snævre verden er din forklaring ikke god nok...specielt ikke hvis du
ser hvad jeg troede og forstod ved et automatisk opkaldssystem.

Jeg "troede" at det kunne være en form for automatiske opkald til 8
tilfældige cifre og at man ville sikre sig at det også var ulovligt...når
sælgeren ikke ringede til et bestemt (kendt) firma /person.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-07-07 11:05

> "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en
> meddelelse

> Hvad er et automatisk opkaldssystem isåfald??

En maskine, der automatisk ringer rundt til folk og fortæller om et godt
tilbud. Er meget brugt i f.eks. USA, ikke særlig brugt i Danmark da det som
du kan se ikke er lovligt.

Jeg og en masse andre danskere havde dog "fornøjelsen" af at blive ringet op
af sådan en maskine sidste år. Vi blev ringet op af en maskine, der sagde
noget i retningen af "Tillykke, du har vundet en rejse til et-eller-andet
eksotisk rejsemål. Du skal blot selv betale lufthavnsafgiften med dit
credit-card. Tast 5 for at indtaste dine credit-card oplysninger, så vi kan
lænse din bankkonto"

Her er der også tale om kort-svindel, men i I USA sælger man bla. TV-Shop
bras på den måde. Det forhindre Mfl § 6a heldigvis i Danmark

Fra : Rea721

Dato : 27-07-07 17:36

> En maskine, der automatisk ringer rundt til folk og
> fortæller om et godt tilbud. Er meget brugt i f.eks. USA,
> ikke særlig brugt i Danmark da det som du kan se ikke er
> lovligt.

Tak for forklaringen...jeg havde aldrig hørt om den slags før.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-07-07 08:29

Rea721 skrev:
> [...]
> afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
> tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Ja, jeg vil bare svare ved at bemærke at andre har påpeget de
trivialiteter der gør paragraffen irrelevant for dit argument.
Men troede du helt ærligt at du lige havde fundet den bestemmelse der
gjorde opsøgende telefonsalg ulovligt?
En smule viden om og refleksion på det samfund du er en del af burde
have sagt at det vist ikke var helt i tråd med praksis og det dermed var
på sin plads at vurdere konklusionen grundigere.

Fra : Rea721

Dato : 27-07-07 17:35

> [...]
> del af burde have sagt at det vist ikke var helt i tråd
> med praksis og det dermed var på sin plads at vurdere

Ja du har da heldigvis lov til at være arogant og bedrevidene..... og
udbasunere det må du også....godt for dig.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 27-07-07 17:44

Rea721 skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> Ja du har da heldigvis lov til at være arogant og bedrevidene..... og
> udbasunere det må du også....godt for dig.

Ja, det må du mene. Men resultatkritik af ens konklusioner kan altså
være et godt råd når man kommer frem til noget der i den grad er i
modstrid hvad sund logik og erfaring siger.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-07-07 00:01

Bjarne> Allan Soerensen skrev:
> [...]
Bjarne> Er det egentlig lovligt? Skal man oplyse om optagelsen?

Bjarne> Nogle gange evnen til at være mere kold over for trusler
Bjarne> og afpresning.

Det virker også riiigtigt godt at være "kold over for trusler", når
modparten har ret. Iøvrigt, så er det jo komplet latterligt at påstå
at revisorer er "kolde overfor trusler og afpresning".

Hint: Det er *IKKE* revisorens job, at tage sig af sådanne
beslutninger.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : rasmus

Dato : 26-07-07 12:21

> [...]
> Det er heller ikke annoncering der er bestilt, men søgemaskineoptimering
> af en hjemmeside, så der er lavet et reelt stykke arbejde.

- sorry ... brugte annoncehaj synonymt med fup-firma, der sælger noget lort
for mange penge. Hvad skal en børnehave med søgemaskineoptimering for 10.000
om året?
as

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-07-07 12:25

rasmus wrote:

> - sorry ... brugte annoncehaj synonymt med fup-firma, der sælger
> noget lort for mange penge. Hvad skal en børnehave med
> søgemaskineoptimering for 10.000 om året?

Det er vel ikke sælgerens opgave at vurdere det...

Fra : Bjarne

Dato : 26-07-07 19:25

Jesper Lund skrev:

> Det er vel ikke sælgerens opgave at vurdere det...

M.a.o. det er "lovlig kriminalitet" = bondefangeri.

Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 26-07-07 12:31

rasmus skrev:
> [...]
> for mange penge. Hvad skal en børnehave med søgemaskineoptimering for 10.000

Absolut ingenting. Jeg ville kalde det bondefangeri, når en dygtig
sælger sælger en ydelse til nogen, der helt oplagt ikke har behov for
ydelsen, og man derved udnytter en godtroende medarbejder.
Men det er jo kun moralsk forkert. Bondefangeri af den slags er nok
noget af det, som man i Olsen-Banden ville kalde "lovlig kriminalitet".

Derimod mener jeg, i skal kræve håndfaste beviser for, at der er aftalt
abonnement.

Som sagt - overlad det til revisoren.

Bjarne

Fra : Jesper Brock

Dato : 26-07-07 19:20

Bjarne skrev:
> [...]
> noget af det, som man i Olsen-Banden ville kalde "lovlig kriminalitet".
>
> Derimod mener jeg, i skal kræve håndfaste beviser for, at der er aftalt

Hold nu op med det ævl.

Hvad skulle revisoren gøre ved det?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : dk_sz

Dato : 26-07-07 21:46

> sælger sælger en ydelse til nogen, der helt oplagt ikke har behov for

Du mener det helt oplagt at forældre ikke evner søge på google?

mvh
Thomas

Fra : rasmus

Dato : 27-07-07 08:28

"dk_sz" <dk_sz@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du mener det helt oplagt at forældre ikke evner søge på google?

- jo selvfølgelig, men børnehaven er jo ikke noget man søger efter på samme
måde som man søger efter en vvs i lokalområdet. Børnehaven får sine "kunder"
fra den kommunale pladsanvisning. Og forældrer til børn i institutionen
kender nok adressen ...

ras

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-07-07 10:09

rasmus skrev:

> [...]
> fra den kommunale pladsanvisning. Og forældrer til børn i institutionen

Der findes altså et hav af private daginstitutioner. Fælles for dem er
at man gerne skal spørge specifikt til dem før ens børn havner der.

Fra : rasmus

Dato : 27-07-07 11:03

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Der findes altså et hav af private daginstitutioner. Fælles for dem er at
> man gerne skal spørge specifikt til dem før ens børn havner der.

- et hav er nok så meget sagt. Det findes nok max 50 privatinstitutioner i
hele landet og de får ikke anvist børn fra pladsanvisningen. Resten gør om
end de fra kommune til kommune kan være forskellige i hvilke mulighjeder man
har for at ønske specifikke institutioner.

ras

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-07-07 11:15

rasmus skrev:

> - et hav er nok så meget sagt. Det findes nok max 50 privatinstitutioner i
> hele landet

Det er hvad der sådan ca. er af Rudolf Steiner børnehaver og vuggestuer.
Så kommer der alle de kristne og muslimske oveni.
Hvor mange mener du der skal til før det er et hav?

> og de får ikke anvist børn fra pladsanvisningen. Resten gør om
> end de fra kommune til kommune kan være forskellige i hvilke mulighjeder man
> har for at ønske specifikke institutioner.

Det kan være betydende for en daginstitution at kunne findes nemt på
nettet. Er du uenig i det?

Fra : rasmus

Dato : 27-07-07 11:44

> Det er hvad der sådan ca. er af Rudolf Steiner børnehaver og vuggestuer.
> Så kommer der alle de kristne og muslimske oveni.
> Hvor mange mener du der skal til før det er et hav?

- de er ikke private men selvejende og derfor omfattet af kommunens
pladsanvisning (der måske vælger at forfordle de ikke-kommunale men det vil
i givet fald være ulovlig)

> Det kan være betydende for en daginstitution at kunne findes nemt på
> nettet. Er du uenig i det?

- nej tværtimod. Men 10.000 kroner for søgemaskineoptimnering er nok ikke
det rette sted for en børnehave. Hvis børnehavens hjemmeside består af en
enkelt index-side med 2 år gamle informationer bør institutionen nok gøre
noget andet først. Desuden er valg af daginstitution jo meget lokalt præget
og max inden for kommunegrænsen og de fleste kommuner har liste på deres www
over kommunens institutioner.

ras

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-07-07 13:23

rasmus skrev:

> - de er ikke private men selvejende

Selvejende institutioner er også private.

> og derfor omfattet af kommunens pladsanvisning

Øhm, nej. Du kan læse om reglerne her:
http://www.naestved.dk/Internet/Borger/B%D8rn/Daginstitutioner/Godkendelseskriterier%20til%20private%20daginstitutioner.aspx

> (der måske vælger at forfordle de ikke-kommunale men det vil
> i givet fald være ulovlig)

> - nej tværtimod. Men 10.000 kroner for søgemaskineoptimnering er nok ikke
> det rette sted for en børnehave.

Så skulle man have ladet være med at købe ydelsen.

> [...]
> og max inden for kommunegrænsen og de fleste kommuner har liste på deres www

Det er ikke sælgers opgave at vurdere om køber nu virkelig har brug for
ydelsen.

Fra : rasmus

Dato : 27-07-07 13:34

> Selvejende institutioner er også private.

- nej, de er selvejende. Private er private. Forskellen er at
privatinstitutioner (efter servicvelovens §11a - i dag er det
dagtilbudsloven og §-nummeret et andet med indholdet det samme), blot skal
godkendes til at opfylde kommunens kriterier for børnepasning i lighed med
de kommunale kriterier. Der er altså fri etableringsret. Når
privatinstitutionen er oprettet følger et tilskud pr. barn (svarende til det
kommunale tilskud) samt en række andre tilskud (husleje, administration mv).
Derudover kan den private institution opkræve forældrebetaling i en
størrelse, de selv fastsætter. Der er ikke noget loft. Privatinstitutionen
skal selv sende girokort til forældrene og selv skaffe børnene. Den private
institution kan trække et evt. driftsoverskud ud til ejerkredsen/investoren
.... en selvejende institution virker i kraft af en driftsoverneskomst med
kommunen, men ingen kan kræve at få en driftsoverenskomst med kommunen. Der
er altså ingen etableringsret for selvejende institutioner. De selvejende
institutioner får derimod plads fra kommunens pladsanvisning (og forældre
kan afhængig af kommune ønske 1. og 2. prioritet) og forældrebetalingen er
den samme som i en kommunal institution og kommunen sørger for opkrævningen.
Et overskud må heller ikke trækkes ud af driften men skal blive i
institutionen eller fonden bag den. Under tiden omtales de selvejende som
"privat selvejende institutioner", men privatinstitutioner og selvejende
institutioner er ikke det samme. Der findes så nogle mellemvarianter, men
dem er der ikke mange af tilbage (puljeordning, frit-valg-ordning, mv)

ras

> Øhm, nej. Du kan læse om reglerne her:
> http://www.naestved.dk/Internet/Borger/B%D8rn/Daginstitutioner/Godkendelseskriterier%20til%20private%20daginstitutioner.aspx

- ja det er private institutioner ... ikke selvejende institutioner.
Selvejende institutioner udgør omkring 25% af dagtilbudsmarkedet.
Privatinstitutioner mindre end 1%:

> Så skulle man have ladet være med at købe ydelsen.

- ja (men man blev med ufine virkemidler snydt). Men det er jo (hvis du
læser det 1. indlæg) heller ikke det, det drejer sig om, men hvorvidt der er
købt at abonnement der løber et år ad gangen og kun kan opsyges på mystisk
vis eller om der er købt og betalt 1 produkt af en bestemt varighed.

> Det er ikke sælgers opgave at vurdere om køber nu virkelig har brug for
> ydelsen.

- nej, men sælger må ikke give urigtige oplysninger eller undlade at oplyse
om forskellige tinge.

ras

Fra : Bjarne

Dato : 27-07-07 11:31

dk_sz skrev:

> Du mener det helt oplagt at forældre ikke evner søge på google?

Hvor går grænsen for reklamefup? Hvis man averterer for Hjem-Is i
lokal-TV i Murmansk?

Man behøver ikke at betale næsten 10.000 i årligt abonnement for at gøre
en daginstitution søgbar på Gurgel.
Det tager ½ minut at tilmelde hjemmesiden til Gurgel, og hvis ellers
hjemmesiden tillader rekursiv gurgling, vil den blive indexeret og kunne
findes uden problemer af forældrene.

Problemet med "søgemaskine-optimering" er, at det kan sælges lige som
varm luft eller frelse så længe der ikke er indgået kontrakt om målene
for optimeringen.

Forøvrigt forekommer hjemmesiden mig utroværdig.

Bjarne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-07-07 12:51

> Hvor går grænsen for reklamefup? Hvis man averterer for Hjem-Is i lokal-TV
> i Murmansk?

Du befinder dig i juragruppen, så måske du burde overveje hvori det
ulovlige/fup skulle være i at sælge reklamer for "Hjem-Is i lokal-TV i
Murmansk".
Det vil være tåbeligt at købe, men der er intet ulovligt i at sælge de
annoncer.

Det er fuldstændigt lige så tåbeligt at en medarbejder i en børnehave kan
finde på at købe søgemaskineoptimering, men det er ikke ulovligt at sælge
søgemaskineoptimering til børnehaver.

Fra : Bjarne

Dato : 27-07-07 13:12

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> Murmansk".
> Det vil være tåbeligt at købe, men der er intet ulovligt i at sælge de
Og er der noget ulovligt i at diskutere grænsen mellem lovligt
plattenslageri og kriminalitet i juragruppen?

> Det er fuldstændigt lige så tåbeligt at en medarbejder i en børnehave kan
> finde på at købe søgemaskineoptimering, men det er ikke ulovligt at sælge
> søgemaskineoptimering til børnehaver.

Hvornår er bondefangeri overhovedet ulovligt?

Du har ret i at det drejer sig om jura og ikke moral her.

Men skal vi ikke lige gå tilbage og konstatere, at striden her først og
fremmest står omkring fornyelsen af et abonnement, som kunden bestrider
at have aftalt.

Det er et seriøst problem i reklamehajernes metoder, og det kan være
meget svært at vurdere for det enkelte offer, om man skal give efter for
trusler og pres og betale.

Bjarne

Bjarne

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 27-07-07 13:23

On 2007-07-27, Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote:

> Hvornår er bondefangeri overhovedet ulovligt?

Når det overtræder bedrageri-paragrafferne i straffeloven.

> Det er et seriøst problem i reklamehajernes metoder, og det kan være
> meget svært at vurdere for det enkelte offer, om man skal give efter for
> trusler og pres og betale.

Juridisk vil jeg mene der er to steder man skal kigge på:

1. Straffelovens § 279 og 279a
2. Aftalelovens kapitel III

Men udgangspunktet er altid: En aftale er en aftale.

Og kan vi udelade ord som "reklamehaj", "bondefangeri" og "offer"?

--
Andreas

Fra : dk_sz

Dato : 27-07-07 17:48

> Det tager ½ minut at tilmelde hjemmesiden til Gurgel, og hvis ellers
> hjemmesiden tillader rekursiv gurgling, vil den blive indexeret og kunne

Men rent faktisk at dukke op i søge resultaterne
for relevante keywords der samtidigt kan
konvertere til kunder er en lidt andet snak.

> varm luft eller frelse så længe der ikke er indgået kontrakt om målene for
> optimeringen.

En eller anden form for benchmark skulle der gerne være.

mvh
Thomas

Fra : Bjarne

Dato : 27-07-07 18:37

dk_sz skrev:

> Men rent faktisk at dukke op i søge resultaterne
> for relevante keywords der samtidigt kan
> konvertere til kunder er en lidt andet snak.

Ja netop.
Hvis det var en internet-butik f.eks.
Men jeg tvivler på, at det er meget andet end snak.

> En eller anden form for benchmark skulle der gerne være.

Det lader ikke til at være tilfældet.
Hvad skulle det være?
(Og hvad er der galt med at tale dansk forresten?)

Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 26-07-07 12:25

rasmus skrev:
> [...]
> års søgemaskineoptimering (til 655 plus moms pr. måned!). Det sker i 2006 og

Den medarbejder som har indgået aftalen er da forresten ikke rigtigt klog.

Men du skal være glad for, at det ikke er den skrappe type svindlere så
ville de have henvist til, at de 655 var halv pris for første år og
deres fantastiske røverabonnement næste år ville koste det dobbelte.

Bjarne

Fra : rasmus

Dato : 26-07-07 13:30

> [...]
> ville de have henvist til, at de 655 var halv pris for første år og deres
> fantastiske røverabonnement næste år ville koste det dobbelte.

- hehe ja.

ras