Skade på bil.
Fra : Mike

Dato : 24-07-07 21:18

Hej NG

Jeg har en 11mdr og 3 uger gammel Mondeo.
I fredags skulle min far hente os ved flyveren efter vores ferie,
og på vejen derud bliver han påkørt af en anden på motorvejen.
Der var politi på, og han bliver ikke pålagt noget af skylden.

På mit værksted fortæller de at det vil koste 80-85.000,
at reparere bilen. Bilens nypris var 318.000

Nu er mit spørgsmål: Hvordan er jeg stillet med hensyn til
værditabserstatning (kan jo ikke sælge den uden at fortælle
den har været skadet, og derved tabe penge).
Kan jeg eventuelt forlange en ny, når den nu er under et år?

Mit forsikringsselskab er Tryg.

Hilsen Mike

Fra : Henning

Dato : 24-07-07 21:29

On Tue, 24 Jul 2007 22:18:17 +0200, "Mike" <HellMichFJERNES@pc.dk>
wrote:

> [...]
>værditabserstatning (kan jo ikke sælge den uden at fortælle
>den har været skadet, og derved tabe penge).

Hvorfor ikke? Hvis det bare er skærme og andet blød metal der skiftes,
er der ikke sket alvorlig skade, og det påvirker derfor ikke
gensalgsprisen.

Fra : Mike

Dato : 24-07-07 21:45

> Hvorfor ikke? Hvis det bare er skærme og andet blød metal der skiftes,
> er der ikke sket alvorlig skade, og det påvirker derfor ikke
> gensalgsprisen.

Skulle nok have uddybet skaden mere, men her er det så:
Det er skadet fra kofanger til kofanger i venstre side.
A-stolpen har fået så meget at døren gaber for oven.
Venstre baghjulsophæng er slået skæv.
De ved endnu ikke om den skal i opretterbænk,
for at blive lavet.

Hilsen Mike

Fra : Gamle

Dato : 24-07-07 21:39

Mike wrote:

> På mit værksted fortæller de at det vil koste 80-85.000,
> at reparere bilen. Bilens nypris var 318.000
>
> Kan jeg eventuelt forlange en ny, når den nu er under et år?
>
> Mit forsikringsselskab er Tryg.

Det gælder kun ved totalskade, samt under 1 år. Bilen må desuden ikke have
været indregistreret før. Ikke engang som demobil.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 24-07-07 21:59

Mike wrote:
> [...]
> værditabserstatning (kan jo ikke sælge den uden at fortælle
> den har været skadet, og derved tabe penge).

Det afhænger af din aftale med Tryg, dem skal modpartens selskab rette sig
efter. Du kan evt. se betingelserne i din police.
Så hvis du har ret til værditabserstatning i.f.m. en kaskoskade, kan du også
kræve det af modpartens selskab.

Mvh.
Torben

Fra : Codexx

Dato : 24-07-07 23:11

Gamle wrote:

> [...]
> Så hvis du har ret til værditabserstatning i.f.m. en kaskoskade, kan
> du også kræve det af modpartens selskab.

Er det nu sandt? Principielt må der vel skelnes mellem aftalen med eget
forsikringsselskab (forsikringsret/obligationsret) og så hvad der kan kræves
af modparten (erstatning udenfor kontrakt. færdselsloven). Kravet mod
modparten (og dermed dennes forsikringsselskab jf FL § 108) bliver da ikke
større eller mindre afhængigt af hvordan ens egen forsikringsaftale er
skruet sammen (EAL § 19 finder jo ikke anvendelse jf. EAL § 21)

Eller misforstår jeg noget?

/Bacher

Fra : Gamle

Dato : 24-07-07 23:37

Codexx wrote:

> [...]
> afhængigt af hvordan ens egen forsikringsaftale er skruet sammen (EAL
> § 19 finder jo ikke anvendelse jf. EAL § 21)

Hej.

Hvis erstatn. for værdiforringelse er tilvalgt, betaler Tryg for skaden,
f.eks. 85000,00 til værkstedet og 10% heraf, 8500,00 til forsikringstager.
Tryg har dermed et krav på 93500,00 hos modparten. Og dette beløb er denne
forpligtet til at betale, i og med at deres forsikringstager er skyld i
uheldet.
Hvis tilvalget ikke er valgt, er kravet fra Tryg kr. 85000,00.
Tryg har nu betalt hvad deres forsikringstager har betalt præmie for. Hvis
denne vil have erstatning for værdiforringelse, har han intet krav på Tryg
om, at de skal krasse pengene ind.
Han skal dermed slås selv og sandsynliggøre, at der er en værdiforringelse.
Og det kan blive meget svært med de svingende bilpriser. Han kan vælge at gå
til retten, men her vil man oftest søge at forlige sagen. Men på hvilke
præmisser? Hvad forsikringen mener eller skadeslidte. De to beløb plejer
ikke at matche hinanden.
Der er jo en grund til at selskaberne tager sig ekstra betalt for erstatning
for værdiforringelse.
Det samme gælder afsavn. Det kan en privat også vælge, hvis han vil. Og det
skal modpart betale for. Er man derimod erhvervsdrivende, er det lettere at
få afsavnserstatning ved en skade. Har man valgt tilvalg, får man
erstatningen uden videre. Også som 100% privatbilist.

Mvh.
Torben

Fra : Tågehornet

Dato : 24-07-07 22:23

"Mike" <HellMichFJERNES@pc.dk> wrote in message
> [...]
| og på vejen derud bliver han påkørt af en anden på motorvejen.
| Der var politi på, og han bliver ikke pålagt noget af skylden.

Det er noget forsikrings selskaberne finder ud af..ikke politiet.
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Upload/13_630_100_Ansvar_ved_sammen.pdf

http://www.forsikringsoplysningen.dk/Gode%20raad/Gode%20raad%20grupperet/Bilist/Vaerdiforringelse.aspx

Fra : Gamle

Dato : 24-07-07 22:54

Tågehornet wrote:
> "Mike" <HellMichFJERNES@pc.dk> wrote in message

> http://www.forsikringsoplysningen.dk/Gode%20raad/Gode%20raad%20grupperet/Bilist/Vaerdiforringelse.aspx

Hos Tryg kan erstatning for værdiforringelse tilvælges.
http://www.tryg.dk/netinsurance01/notes.do?uniklink=PFaktaBilTilvalg
Har man ikke den, kan modpartens selskab nægte denne erstatning.

Mvh.
Torben

Fra : Tågehornet

Dato : 25-07-07 08:18

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
| http://www.tryg.dk/netinsurance01/notes.do?uniklink=PFaktaBilTilvalg
| Har man ikke den, kan modpartens selskab nægte denne erstatning.

Det lyder underligt,-jeg sendte til modparten og fik penge, mit eget
forsikringsselskab var overhoved ikke indblandet!.

Fra : Gamle

Dato : 25-07-07 12:34

"Tågehornet" <Fis@ballade.dk> skrev i en meddelelse
> Det lyder underligt,-jeg sendte til modparten og fik penge, mit eget
> forsikringsselskab var overhoved ikke indblandet!.

Nej ikke underligt, men godt at man ikke skal slås med alle selskaber.
Du sendte til modparten og fik pengene.
Hvis din forsikring havde indeholdt en erstatn. for værdiforringelse, havde
du fået dette beløb af din egen kaskoforsikring. Hvis dette beløb ikke er
stort nok til at dække dit evt. tab, vil du med indbygget erstatn. kunne få
dit selskab til at kræve modparten for et større (mere rimeligt) beløb. Du
betaler jo en ekstra præmie.
Sådan var det da jeg selv arbejdede med autoskade og sådan har jeg oplevet
det her i nutiden.
Vi mangler lige at få nogle svar fra nogle nuværende forsikringsmænd
(kvinder) om praksis hér og nu.

Mvh.
Torben

Fra : Tågehornet

Dato : 25-07-07 15:37

> [...]

| det her i nutiden.
| Vi mangler lige at få nogle svar fra nogle nuværende forsikringsmænd

jeg kan forså at man selv tegner en forsikring mod værditab, som så ens eget
selskab udbetaler, nu er det kun 10%, og jeg fik faktisk 20% af modpartens
forsikringsselskab, da jeg sendte et brev hvori jeg kungjorde at jeg søgte
om erstatning og i henhold til almindeligt dansk retspraksis hvor
hovedprincippet er, at skadelidte skal stilles, som om skaden ikke
var indtrådt, jeg havde vedlagde dokumenter fra bilpriser med en pris med
og uden skade.

Fra : Gamle

Dato : 25-07-07 16:09

Tågehornet wrote:
> [...]
> stilles, som om skaden ikke
> var indtrådt, jeg havde vedlagde dokumenter fra bilpriser med en pris

I denne tråd er det Tryg det drejer sig om. De udbetaler 10% i erstatn. hvis
forsikringen er tegnet, uanset skyldsspørgsmålet.
Men jeg skrev også, at hvis forsikringen er tegnet, er Tryg behjælpelig med
at få mere end de 10% fra en modpart, hvis tabet er større.
Tryg udbetaler værdiforringelsen også hvis du selv laver en kaskoskade og
det er jo bedre end ingenting.
Klip fra Tryg

Vælger du tilvalgsdækningen Værdiforringelse, lægger Tryg 10% kontant oveni
reparationsudgiften, dog max 31.809 kr. (indeks 2007) hvis bilen blive
skadet for mere end 10.603 kr. (indeks 2007).

Så de 10% er kun beløbet i en selvforskyldt skade.
Men igen kunne det være rart at få at vide, hvordan praksis er idag.

Mvh.
Torben

Fra : alexbo

Dato : 25-07-07 08:08

"Mike" <HellMichFJERNES@pc.dk> skrev

> [...]
> den har været skadet, og derved tabe penge).
> Kan jeg eventuelt forlange en ny, når den nu er under et år?

For at få en ny skal skaden være over 50% af værdien.

Men erstatning for værdiforringelse er inden for rækkevidde.
Erstatningen er 10-20% af skaden.
Skriv til dit forsikringsselskab.

Fra forsikringsoplysningen

Værdiforringelse
Har din bil været udsat for en større skade, kan du måske få
erstatning for værdiforringelse
Når din bil efter et færdselsuheld er blevet repareret, er
bilens salgsværdi måske blevet mindre end den salgsværdi, den havde
umiddelbart før færdselsuheldet.
Der kan være mulighed for erstatning for værdiforringelse, når
nedenstående tre punkter er opfyldt:
1.. Der skal være en helt eller delvis skyldig modpart
2.. Din bil skal være en nyere personbil. Den må typisk ikke
være mere end 2-3 år gammel
3.. Der skal være tale om en større skade. Det vil som
hovedregel betyde, at skaden mindst skal koste 20-30 pct. af den
handelsværdi, bilen havde umiddelbart før skaden.

mvh
Alex Christensen