Er det lovligt ?
Fra : Per

Dato : 21-07-07 20:20

Hej NG!

Tjek lige denne her:

http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug_nyheder/article320188.ece

Er det egentlig lovligt at fremstille folk sådan, når de ikke er dømt endnu
?

Der var også en artikel den anden dag hvor der stod noget om sigøjnere:

http://ekstrabladet.dk/112/article316806.ece

Jeg mener faktisk at overskriften i papir avisen var: "hun stjæler dine
penge"

Er der nogen problemer i at aviserne skriver den slags artikler ?

Jeg kan huske der var en del "støj og fnidder" i tråden om hvordan politiet
beskrev en sigtet i en konkret sag -denne kunne åbenbart nemt genkendes ud
fra beskrivelsen - hvad er forskellen ?

Her viser avisen personer der ikke er sigtede - i hvertfald ikke hvad vi ved
af.

--
Med venlig hilsen Per !

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-07-07 21:04

Per skrev:

> http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug_nyheder/article320188.ece

> Er det egentlig lovligt at fremstille folk sådan, når de ikke er dømt endnu
> ?

Der er flere straffelovsparagraffer der er relevante:

§ 264 d. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den,
   der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder
   vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder
   af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan
   forlanges unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder også
   anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød
   person.

Der står ikke noget om private forhold i artiklen. Det ligner
heller ikke omstændigheder der åbenbart kan forlanges unddraget
offentligheden.

§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller
   handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for
   et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i
   medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4
   måneder.

Man kan altså straffes for at anklage nogen for noget, men:

§ 269. En sigtelse er straffri, når dens sandhed bevises, såvel
   som når den, der i god tro fremsætter sigtelsen, har været
   forpligtet til at udtale sig eller har handlet til berettiget
   varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget eller
   andres tarv.

Enten skal man kunne bevise sandheden af udsagnet, eller også
skal offentliggørelsen tjene åbenbare almeninteresser. Mon ikke
begge dele er tilfældet?

--
Bertel

Fra : Thunder \(4920 Sølle~

Dato : 24-07-07 18:11

OT. Hej Bertel, du har så meget forstnd på jura kunne jeg ikk efå dig til at
kigge på mit indlæg i toppen om TDC og deres dobbelt op kampagne. På forhånd
tak:)

Jan Johansson

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-07 18:28

Thunder (4920 Søllested) skrev:

> OT. Hej Bertel, du har så meget forstnd på jura kunne jeg ikk efå dig til at
> kigge på mit indlæg i toppen om TDC og deres dobbelt op kampagne. På forhånd
> tak:)

Hvilken top?

Angiv en message-id hvis du henviser til et indlæg.

--
Bertel

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 21-07-07 21:05

> [...]
> genkendes ud fra beskrivelsen - hvad er forskellen ?
>
> Her viser avisen personer der ikke er sigtede - i hvertfald ikke hvad vi

Læs medieansvarsloven, og derefter pressenævnets vejledning om god
presseskik,
så er du klogere (-;

Som udgangspunkt kan Ekstrabladet gøre som de gør, de skal dog have forelagt
det for den de omtaler, og bede vedkommende om at kommentere det jf. god
presseskik,
men igen, det er den forurettede der skal klage......

Best regards !

Bo Christensen

Fra : Rea721

Dato : 22-07-07 14:24

> Tjek lige denne her:

> http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug_nyheder/article320188.ece

> Er det egentlig lovligt at fremstille folk sådan, når de
> ikke er dømt endnu ?

At folk ikke er dømt betyder ikke at de ikke er plattenslagerer eller
svindlerer.
Jeg har været udsat for nøjagtig samme mand for et par mdr siden på en
tankstation i Roskilde...blev naturligvis afvist.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min