At lave sig en lønkonto!
Fra : ekl

Dato : 19-07-07 18:36

De forskellige banker beder om diverse papirer iform af bankudtog,
regnskaber og selvangivelser, når man skifter til den nye bank, og med den
begrundelse at...... "det skal vi".

Jeg er klar over at de vil kende deres fremtidige kunde, men jeg har en
fornemmelse at at de selv har "lavet" den lov ?

Er der nogen der kan henvise til et sted hvor den lov står ?

Mvh
Ege

Fra : /Peter

Dato : 19-07-07 18:41

"ekl" <info@egesby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en fornemmelse at at de selv har "lavet" den lov ?
>
> Er der nogen der kan henvise til et sted hvor den lov står ?

Mon ikke det står i den aftale du er ved at etablere med din nye bank.

Fra : ekl

Dato : 19-07-07 18:47

Tja, jeg har jo ikke skrevet en aftale endnu, blot henvendt mig telefonisk,
hvor jeg fik den besked at "det skulle de" ?

Fra : /Peter

Dato : 19-07-07 19:13

> Tja, jeg har jo ikke skrevet en aftale endnu, blot henvendt mig
> telefonisk, hvor jeg fik den besked at "det skulle de" ?

Jo, men så står det vel i vilkårene for nye potentielle kunder,
at de "skal have" diverse dokumenter til rådighed før de vil have dig
som kunde.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-07-07 19:05

On Thu, 19 Jul 2007 19:36:00 +0200, "ekl" <info@egesby.dk> wrote:

> [...]
>

>Jeg er klar over at de vil kende deres fremtidige kunde, men jeg har en
>fornemmelse at at de selv har "lavet" den lov ?
De siger nok "det skal vi" og det hører du som "Loven siger at det
skal vi", men virkeligheden er jo nok at det er "Banken" der har denne
regel, og de ansatte skal jo gøre som de har fået besked på.

Det eneste banken skal vide om dig før du kan oprette en konto er dit
CPR nummer, de skal jo fortælle SKAT om dit arrangemant med banken.
De skal dog også sikre sig at du er den du giver dig ud for (Hvordan
man nu kan gøre det ?)

Alle andre oplysninger er med til at hjælpe banken med at vurderer om
de nu også ønsker dig som kunde, de kan jo vælge at sige "Nej tak" til
dit ønske om en konto.

/Hans

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-07-07 19:25

Hans Kjaergaard wrote:

> [...]
> dit CPR nummer, de skal jo fortælle SKAT om dit arrangemant med
> banken. De skal dog også sikre sig at du er den du giver dig ud

Banken har en forpligtelse til at sikre sig identifikation af deres
kunder, jf. diverse regler om at forebygge hvidvask og bekæmpe
terrorisme. At du blot oplyser et CPR-nummer til brug for
skatteindberetningen er ikke tilstrækkeligt. Disse regler er blevet
strammet kraftigt i de senere år.

Hvis der på kontoen er mulighed for overtræk (dankort tilknyttet), kan
der også være behov for en kreditvurdering, som kan kræve yderligere
dokumenter.

Fra : duff

Dato : 19-07-07 23:29

Jesper Lund skrev:

> [...]
> terrorisme. At du blot oplyser et CPR-nummer til brug for
> skatteindberetningen er ikke tilstrækkeligt. Disse regler er blevet

Fik tidligere på året et brev fra min bank, at nu skulle de have kopi af
billed id samt sygesikrings kort.
Her var jeg ellers kun identificeret med et cpr nr tidligere.
mon det har bid i terror pakken?

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 19-07-07 19:39

ekl wrote:
> [...]
> en fornemmelse at at de selv har "lavet" den lov ?
>
> Er der nogen der kan henvise til et sted hvor den lov står ?

Der er lovgivning om at bankerne skal sikre sig kopi af gyldig
legitimation - står bl.a. i hvidvaskningsloven.
Selvangivelsen bruges ofte som en del af den legitimation, idet den
indeholder din adresse. Sygesikringskortet kan også bruges, men der er
rigtig mange der ikke vil vise det.

Det øvrige er for at vurderer dig som kunde. Det koster banken at have en
konto stående og de vil derfor gerne vide om du er en kunde der er værd at
få ind i folden.
Hvis du ikke viser lønseddel får du ikke noget Dankort, men måske et
hævekort så du kan hæve i kassen - i slemme tilfælde mod gebyr!

Men ellers er det nok bankens egen forretningsbetingelser du kæmper i mod og
der er intet der forbyder dig at læse dem før du åbner en konto - faktisk
SKAL du have læst dem før du underskriver åbningen af kontoen.
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.recordere.dk
DVD mediets historie: http://kortlink.dk/3kfs
www.gromit.dk/dvd

Fra : ekl

Dato : 19-07-07 19:54

Tak for gode svar.

Fra : Christian Andersen

Dato : 19-07-07 23:35

ekl skrev:
> [...]
>
> Jeg er klar over at de vil kende deres fremtidige kunde, men jeg har en
> fornemmelse at at de selv har "lavet" den lov ?

Banken SKAL oprette en konto til dig, hvis du spørger om det.

Kilde: http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-23.html

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : xxxfoo

Dato : 20-07-07 00:18

Christian Andersen wrote:

[klip]

> Banken SKAL oprette en konto til dig, hvis du spørger om det.

Ahaa, så hvis jeg træner en papegøje til at sige, "jeg vil gerne oprette
en konto i jeres bank", så skal den bank jeg sender papegøjen hen til
oprette en konto til den, hvis den får sagt disse ord?

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 20-07-07 07:35

On Fri, 20 Jul 2007 00:18:02 +0100, xxxfoo <xxxfoo@gmail.com> wrote:

>Ahaa, så hvis jeg træner en papegøje til at sige, "jeg vil gerne oprette
>en konto i jeres bank", så skal den bank jeg sender papegøjen hen til
>oprette en konto til den, hvis den får sagt disse ord?

Hvorfor denne sarkasme? Banken skal oprette en indlånskonto (med
mindre der er en individuel saglig begrundelse for ikke at gøre det).
http://finanstilsynet.nethotel.dk/mediafiles/newdoc/PRESSEMEDDELELSER/4/god_skik_vejl.doc
--
mpoulsen@tdcadsl(detteslettes).dk.

Fra : xxxfoo

Dato : 20-07-07 09:49

Mogens Poulsen wrote:

[klip]

> Hvorfor denne sarkasme?

Fordi Frodelunds kommentar temmelig oplagt ikke kan tages til indtægt
for, at banken ikke kan sætte visse betingelser, der kan opfyldes af
alle, for at tilbyde lønkonti.

[klip]

> Banken skal oprette en indlånskonto (med
> mindre der er en individuel saglig begrundelse for ikke at gøre det).
> http://finanstilsynet.nethotel.dk/mediafiles/newdoc/PRESSEMEDDELELSER/4/god_skik_vejl.doc

Det er ikke et spørgsmål om banken afviser nogen. Det er et spørgsmål
om, at banken har lov til sætte visse betingelser for at udbyde en
ydelse, og da disse betingelser kan opfyldes af enhver uden besvær, så
er det heller ikke "i realiteten" en mulighed for at afvise kunder uden
saglig begrundelse. Dette gælder så meget desto mere, hvis der faktisk
er love der forpligtet banken til at tage cprnummeret.

Fra : QBIC [6400]

Dato : 20-07-07 07:44

Danske Bank her bla dette her

https://www.danskebank.dk/loenkonti
https://www.danskebank.dk/Link/Forretningsbetingelser/$file/Forretningsbetingelser.pdf

Yderligere information om dit kundeforhold

Står der noget om CPR nummer

/ Niels

Fra : xxxfoo

Dato : 20-07-07 09:43

QBIC [6400] wrote:

[klip]

> Står der noget om CPR nummer

Ja det gør der faktisk, hvis du læser forretningsbetingelserne.

Fra : Christian Andersen

Dato : 20-07-07 20:37

xxxfoo skrev:

> Ahaa, så hvis jeg træner en papegøje til at sige, "jeg vil gerne oprette
> en konto i jeres bank", så skal den bank jeg sender papegøjen hen til
> oprette en konto til den, hvis den får sagt disse ord?

Ja, det er fuldstændigt rigtigt! 100%

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Ivar Bovin

Dato : 20-07-07 23:51

"xxxfoo" <xxxfoo@gmail.com> wrote in message
> [...]
> en konto i jeres bank", så skal den bank jeg sender papegøjen hen til
> oprette en konto til den, hvis den får sagt disse ord?

Hvorfor antager du den implicitte og i øvrigt idiotiske antagelse om, at dyr
også har ret til en lønkonto?

Fra : xxxfoo

Dato : 21-07-07 11:51

Ivar Bovin wrote:

> Hvorfor antager du den implicitte og i øvrigt idiotiske antagelse om, at dyr
> også har ret til en lønkonto?

Den "antagelse" antager jeg heller. Prøv at læse videre i tråden.

Fra : xxxfoo

Dato : 21-07-07 11:52

xxxfoo wrote:

> Den "antagelse" antager jeg heller. Prøv at læse videre i tråden.

Der sneg sig et "ikke" ud af teksten.