Benzinkort - hvad er lovligt... og kan man~
Fra : Claus Nielsen

Dato : 17-07-07 11:28

Hej NG,

Jeg går lidt og "forhandler" med min chef at i stedet for lønforhandling
(ja, ja, den er i april / maj mdr, men kan jo godt ske på et andet
tidspunkt).

Er det lovligt at han giver mig et benzinkort til privat brug ligesom jeg
har en mobil jeg også bliver beskattet af? Min bil er helt privat og jeg har
ikke noget kørsel rent firmamæssigt.

Hvis det ikke er lovligt, kan man så komme uden om det ved at han giver mig
et plastik kort (som jeg tilfældigivs bruger til at tanke benzin på) i
stedet for et tank-kort.

Takker (er helt uvidende på dette område!)

--
Hilsen
Claus

Fra : Codexx

Dato : 17-07-07 12:07

Claus Nielsen wrote:
> [...]
>
> Hvis det ikke er lovligt, kan man så komme uden om det ved at han
> giver mig et plastik kort (som jeg tilfældigivs bruger til at tanke

Begge dele er "lovligt", så længe du husker at opgive værdien af den benzin
du tanker til SKAT.

/Bacher

Fra : S.x.L

Dato : 17-07-07 12:50

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Begge dele er "lovligt", så længe du husker at opgive værdien af den
> benzin du tanker til SKAT.

Så længe i opgiver alle enheder i din lønbetaling er der intet til hinder
for at udbetale den i bananer, benzin, telefoner eller hvilken enhed I nu
anvender, men hvorfor ikke få lønnen i gode danske kroner, så kan du jo selv
købe det du har brug for.
Det er da ingen fordel at få bananer til en værdi af 1000 kr. hvis du ikke
kan bruge dem inden du bliver sorte, så ville de 1000 kr. da være bedre, da
du kan købe banaerne i det tempo, som du kan følge med til at spise dem.
Den eneste som evt. har fordel af en sådan naturalieordning er din
arbejdgiver, som måske har kunnet købe 'bananerne' til 800 kr. og derfor har
sparet en udgift til dig på 200 kr.

Knud

Fra : Tågehornet

Dato : 17-07-07 12:53

> [...]
| Den eneste som evt. har fordel af en sådan naturalieordning er din
| arbejdgiver, som måske har kunnet købe 'bananerne' til 800 kr. og derfor

fungere det ikke sådanne at køber man benzin for kr 1000,- på benzinkortet,
så bliver man beskattet af de kr 1000...den skat betaler man med sin
almindelige,lad os sige kr 500,- men man fik jo for kr 1000 benzin!

Fra : Claus Nielsen

Dato : 17-07-07 14:27

Hej,

Min tanke var egentlig i første omgang (og nej, det er vel ikke lovligt) at
det jeg brugte af benzin blev trukket fra min grundløn inden skatten kom ind
i billedet - men det er vel ikke lovligt...

Sikke mange kommentarer der lige kom på et øjeblik ;)

/Claus

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-07-07 14:39

Claus Nielsen wrote:

> [...]
> lovligt) at det jeg brugte af benzin blev trukket fra min
> grundløn inden skatten kom ind i billedet - men det er vel ikke

Den såkaldte bruttolønsordning kan kun udstrækkes til at dække transport
med offentlige transportmidler (herunder dog broafgifter) mellem hjem og
arbejde, jf. denne artikel
http://politiken.dk/pol_direkte/article207025.ece

Hvis man bor i Ålborg og arbejder i København og betaler topskat, er det
ikke ligegyldigt hvordan årskortet til SAS betales.

Det virker dog som om at grænserne for denne ordning løbende bliver
udvidet i retning af et tag-selv-bord, så hvem ved.. måske kommer
transport i egen bil mellem hjem og arbejde en dag med

--
Jesper Lund

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 17-07-07 13:19

Tågehornet" wrote:

> fungere det ikke sådanne at køber man benzin for kr 1000,- på benzinkortet,
> så bliver man beskattet af de kr 1000...den skat betaler man med sin
> almindelige,lad os sige kr 500,- men man fik jo for kr 1000 benzin!

Jow men Knud vil meget hellere have de 1000 kr i hånden og betale
benzinen af egen lomme
For arbejdsgiveren kan det være billigere at give for 1000 kr benzin
fremfor 1000 kr kontant

- Peter

Fra : Codexx

Dato : 17-07-07 13:24

plykkegaard@gmail.com wrote:

> Jow men Knud vil meget hellere have de 1000 kr i hånden og betale
> benzinen af egen lomme
> For arbejdsgiveren kan det være billigere at give for 1000 kr benzin
> fremfor 1000 kr kontant

Vel kun hvis arbejdsgiveren bogfører benzinen som brugt i virksomheden?

/Bacher

Fra : Jesper Brock

Dato : 17-07-07 13:36

plykkegaard@gmail.com skrev:
> For arbejdsgiveren kan det være billigere at give for 1000 kr benzin
> fremfor 1000 kr kontant

Hvordan..?

1000 kr udbetalt kontant bogføres på konto for lønudgifter. Udgift 1000 kr.

For 1000 kr benzin til en medarbejder bogføres på en tilsvarende konto
for løn udbetalt som naturalier. Udgift 1000 kr.

Hvor er besparelsen for arbejdsgiveren?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : BJ

Dato : 17-07-07 13:43

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
>
> For 1000 kr benzin til en medarbejder bogføres på en tilsvarende konto for
> løn udbetalt som naturalier. Udgift 1000 kr.

Er det i øvrigt ikke således, hvis medarbejderen stiller en gulpladebil til
rådighed, så er der momsfradrag i brændstoffet.?

mvh
Bjørn J.

Fra : S. Hansen

Dato : 17-07-07 13:46

On Tue, 17 Jul 2007 14:35:48 +0200, Jesper Brock
<jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:

> [...]
>
>For 1000 kr benzin til en medarbejder bogføres på en tilsvarende konto
>for løn udbetalt som naturalier. Udgift 1000 kr.

Arbejdsgiveren får rabet, og skal derfor kun giver 800 kr. for den
mængde benzin du skal give 1000 kr. for.

Steen

Fra : Jesper Brock

Dato : 17-07-07 14:15

S. Hansen skrev:
> Arbejdsgiveren får rabet, og skal derfor kun giver 800 kr. for den
> mængde benzin du skal give 1000 kr. for.

Nej.

Arbejdstageren skal naturligvis kun beskattes af den reelle omkostning,
altså de 800 kr.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-07-07 15:08

Jesper Brock skrev:

> Nej.
>
> Arbejdstageren skal naturligvis kun beskattes af den reelle omkostning,
> altså de 800 kr.

Mon ikke der tænkes på en mængde benzin der for arbejdsgiveren koster
800 kr, som der derfor betales skat af? Men da arbejdstager må give
f.eks. 1000 kr hvis denne skulle erhverve det selv er der altså "sparet"
200 kr. Arbejdsgiveren har betalt 800 kr - arbejdstager betaler
ligeledes skat af 800 kr, men føler sig 1000 kr beriget.
Der er altså ikke nogen fordel ved ordningen i skatteteknisk forstand da
det ret beset er en indkøbsordning gennem arbejdsgiveren, som iøvrigt
slet ikke behøver køre over lønnen.

Fra : Poul Christensen

Dato : 17-07-07 20:22

Jesper Brock <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in news:469cc0d8$0
$17246$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Nej.
>
> Arbejdstageren skal naturligvis kun beskattes af den reelle omkostning,
> altså de 800 kr.

Efter ligningslovens § 16, stk 3 er beskatningsgrundlaget som udgangspunkt
( og i den foreliggende situation)"den værdi, som det måtte antages at
koste den skattepligtige at erhverve godet i almindelig fri handel"

Derfor er Jespers "naturligvis" malplaceret

mvh poul christensen

Fra : Jesper Brock

Dato : 17-07-07 23:03

Poul Christensen skrev:

> Efter ligningslovens § 16, stk 3 er beskatningsgrundlaget som udgangspunkt
> ( og i den foreliggende situation)"den værdi, som det måtte antages at
> koste den skattepligtige at erhverve godet i almindelig fri handel"

Du har ret - I stand corrected

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 18-07-07 00:05

On Tue, 17 Jul 2007 14:35:48 +0200, Jesper Brock
<jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:

>Hvor er besparelsen for arbejdsgiveren?

De sparer feriepenge og pension.

/Brian