strid mellem lejer og tidligere udlejer
Fra : Kenneth H.

Dato : 14-07-07 17:44

Antag A flytter ind i privat lejemål hos udlejer B primo feb 2007. Der laves
en standartaftale om lejemål. Månedlig betales kr. 3.800,- i husleje, kr.
600,- a conto varme (fjernvarme), el afregnes direkte med
forsyningsselskabet.
Den 2. feb aflæses målerne på radiatorer. Igen 6. april aflæses forbruget i
lejligheden hos A af firmaet Brunata. Lejligheden er 65 kvm, og har 3
radiatorer.

Case: A finder en kæreste C, og opholder sig derfor hos C. Radiatorerne er
derfor slukkede i A's lejlighed. Udlejer B præsenterer ultimo juni 2007
lejer A for en efterregning for varme på kr. 2.100,- for perioden feb og
marts. Denne reagerer lejer A på, ved at sige, at det bliver der gjort
indsigelse imod, eftersom lejer A aldrig er der og radiatorerne er lukkede.
Udlejer B, som INDTIL 1. maj ejede huset, siger at han ikke kan andet end
stole på de tal, som Brunata aflæser, og at lejer A skylder de kr. 2.100,-

Hvordan står lejer A i denne sag? Udlejer B vil tilsyneladende ikke gøre
noget for at finde ud af, om der er et udover det sædvanligt flow i
radiatorerne skønt de er lukkede ift regulatoren.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 14-07-07 17:55

> Hvordan står lejer A i denne sag? Udlejer B vil tilsyneladende ikke gøre
> noget for at finde ud af, om der er et udover det sædvanligt flow i
> radiatorerne skønt de er lukkede ift regulatoren.

Et lejemål forbruger jo varme uanset om der er lukket eller ej. Man bruger
mindre varmt vand, men når det er ren måleraflæsninger, så står A dårligt.

Mvh Maria

Fra : Rea721

Dato : 14-07-07 23:50

> Et lejemål forbruger jo varme uanset om der er lukket
> eller ej.

Det er korrekt.

> Man bruger mindre varmt vand, men når det er
> ren måleraflæsninger,

Fjernvarme har ikke dirrekte noget med forbuget af varmt vand at gøre....går
jeg ud fra, da det ikke er oplyst om der også aflæses for forbrugt varmt
vand.

> så står A dårligt.

Du er lidt for hurtig på tasterne....se lige på de beløb.

"Normalt" betales aconto 600,- Pr md...hvilket må betyde at sidste års
gennemsnit ligger der omkring pr md.
For Feb og Marts er der betalt 1200 aconto og nu kommer der en *efter*
(ekstra) regning på 2100,- for de to mdr hvilket er et merforbrug på 175%
??? Det burde få alle alarmklokker til at ringe og lamperne lyse konstant
rødt....ovenikøbet når lejeren udtaler at han stortset aldrig er der og at
radiatorene er lukkede. Der må være noget der er utæt eller nogen har regnet
forkert... Det er helt klart noget der skal gøres indsigelse imod, det er et
unormalt stort forbrug.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Jubii

Dato : 15-07-07 03:39

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev i en meddelelse
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Det er korrekt.

Det kan da kun være i form af varmetab fra dårligt isolerede varmerør, og så
vidt jeg husker er der en fast % af det samlede forbrug der er varmetab
f.eks. 7 - 8 måledelinger og det skal fremgå af regnskabet hvad der er
direkte varmeforbrug og hvad der er varmetab.

> Fjernvarme har ikke dirrekte noget med forbuget af varmt vand at
> gøre....går jeg ud fra, da det ikke er oplyst om der også aflæses for
> forbrugt varmt vand.

Der beregnes vel varmemålerandele af typen af varmtvandshaner for varmt
vand.

> Du er lidt for hurtig på tasterne....se lige på de beløb.

Der mangler nogle tal fra varmeregnskabet. Hvor mange andele er der aflæst
og af hvad slags? Hvornår har udlejer fået endelig afregning fra
fjernvarmeværket?
Hvor mange lejemål er der i ejendommen og er deres varmeforbrug årsag til at
varmerørerne er varme=varmetab?

Fra : Kenneth H.

Dato : 15-07-07 18:18

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> wrote in message

> [...]
> f.eks. 7 - 8 måledelinger og det skal fremgå af regnskabet hvad der er
> direkte varmeforbrug og hvad der er varmetab.

Der står ikke noget i varmeregnskabet om, hvad der er varmetak. Det er ikke
specificeret.

Der står på forbrugsopgørelsen 2 poster: "m3 varmt vand" og "Haneandele
> [...]

> Der mangler nogle tal fra varmeregnskabet. Hvor mange andele er der aflæst
> og af hvad slags? Hvornår har udlejer fået endelig afregning fra

01.06.2007 har udlejer modtaget forbrugsopgørelsen fra fjernvarmeværket.

> Hvor mange lejemål er der i ejendommen og er deres varmeforbrug årsag til
> at varmerørerne er varme=varmetab?

Der er 3 lejemål incl. lejer A's bolig i ejendommen. Lejer A ved ikke,
hvordan vedkommende skal kunne undersøge om de øvrige lejligheder er årsag
til varmerørene giver tab. Ud fra de gange hvor lejer A er i lejligheden, da
har radiatorrørene væretkolde. Men når øret lægges på radiatorerne, så lyder
det svagt som noget flyder igennem radiatorerne, og det kunne jo tde på de
ikke lukker tæt.

Fra : Kenneth H.

Dato : 15-07-07 18:12

*** SNIP ***

> [...]
> radiatorene er lukkede. Der må være noget der er utæt eller nogen har
> regnet forkert... Det er helt klart noget der skal gøres indsigelse imod,

Det er godt observeret, og tilsyneladende er det kun lejer A, som kan se at
efterregningen tyder på at noget er forkert. Forbrugsopgørelsen for hele
ejendommen er opgivet for perioden april 2006 -> april 2007. Der er en
opgørelse over hele ejendommen, og så en specifikation over lejer A's
målere. Ud fra de 4 fordelingsbeløb: Målerandelinger varme, m3 varmt vand,
haneandele varmt vand og grundgebyr m3 areal, så er det kun førstnævnte
(Målerandele varme) som er unormalt forhøjet. De 3 sidste ser normale ud, og
fra en tro om hvad der er brugt af varmt vand. "Målerandele varme" beløber
sig til kr. 3.000,- svarende til 1104 enheder af kr. 2,724/enhed. Brunata
har aflæst tallene korrekt, da lejer A har fået de tidligere aflæsningstal
fra forrige lejer. Brunata siger indsigelse skal ske til udjeren, men når
udlejeren ikke mener der er andet at gøre end betale, så ved lejer A ikke
rigtig hvad der skal gøres nu. For det første ved lejer A med 200% sikkerhed
at overforbruget er ukorrekt, og vil ikke acceptere et "der er ikke andet at
gøre end betale" fra udlejeren. Kan man kræve at udlejeren får sat noget
udstyr på rørsystemet, så der måles hvor meget flow der er i rørene. Det
virker meget utroværdigt at merforbruget kun skulle være varmetab i rørene.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-07-07 21:43

> [...]
> og fra en tro om hvad der er brugt af varmt vand. "Målerandele varme"
> beløber sig til kr. 3.000,- svarende til 1104 enheder af kr. 2,724/enhed.

Hvad siger de øvrige lejere?

Mvh Maria

Fra : Kenneth H.

Dato : 17-07-07 08:41

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Hvad siger de øvrige lejere?
>
> Mvh Maria

Lejer A ved ikke hvad de øvrige lejere siger. Udlejer B bor selv i det ene
lejemål i ejendommen og så bor der udover Lejer A og udlejer B en 3. kvinde.
Lejer A har dog ikke hørt noget om, hvad de har sagt.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-07-07 21:41

> "Normalt" betales aconto 600,- Pr md...hvilket må betyde at sidste års
> gennemsnit ligger der omkring pr md.

Måske. Du har ret i at det bør ligge på det niveau, som udlejer forventer at
det ender på, men hvis nu udlejer er ny eller bare har skønnet for lavt, så
kommer der altså en ekstraregning. F.eks. koster de nye energitilsyn en
formue, og det beløb skal indgå i årets varmeregnskab. Det kan sagtens i sig
selv medføre en ganske betragtelig efterregning.

Mvh Maria

Fra : Rea721

Dato : 15-07-07 22:25

> Måske.

Nej, ikke måske...sådan er det

> Du har ret i at det bør ligge på det niveau, som
> udlejer forventer at det ender på, men hvis nu udlejer er
> ny eller bare har skønnet for lavt, så kommer der altså
> en ekstraregning.

Man skønner ikke forkert med 175%.... "Noget" har gjort at forbruget er
"eksploderet", og i min lille verden, hvis tallene passer, er der en utæthed
i fjernvarme systemet. Aconto varme forbrug er jo fordelt over hele året
hvilket betyder at års forbruget ca "burde" være 12x600= 7200,- kr og nu
tyder det på at det er 7200,- + 175% = 19800,- . Det tal er der *absolut*
grund til at gøre indsigelse imod, _specielt_ når lejeren siger at der stort
set ikke har været tændt for varmen.

Udlejeren må selv være mistænksom på det store ekstraforbrug....hvis han har
rent mel i posen.

> F.eks. koster de nye energitilsyn en
> formue, og det beløb skal indgå i årets varmeregnskab.

Netop....og være includeret i acontovarmeregnskabet. Men nu er det over i
spekulationerne, og det burde indgå som en særskilt post på regnskabet.

> Det kan sagtens i sig selv medføre en ganske betragtelig
> efterregning.

Muligvis....men ikke som en indregnet del i varmeforbruget. Men igen....det
er spekulationer.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-07-07 23:07

> Nej, ikke måske...sådan er det

Sådan er loven, det er ikke altid HELT det samme som at der også er
virkelighed.

> Udlejeren må selv være mistænksom på det store ekstraforbrug....hvis han
> har rent mel i posen.

Det er jo så nemt at kontrollere at det ikke er besværet værd.

> Netop....og være includeret i acontovarmeregnskabet.

Det kunne det jo ikke, da man ikke kendte beløbet før det kom. Og vi har
ikke fået posterne i regnskabet oplyst.

Mvh Maria

Fra : Rea721

Dato : 15-07-07 23:44

> Sådan er loven, det er ikke altid HELT det samme som at
> der også er virkelighed.

Det forholder sig faktisk lidt omvendt.... Virkligheden er at aconto
varme-betaling er baseret på et tidligerer forbrug med tillæg (eller
fradrag) af forventede prisstigninger (/besparelser)

> Det er jo så nemt at kontrollere at det ikke er besværet
> værd.

Det er da ikke nemt at kontrolerer?!? De tal kan udemærket være rigtige i
forhold til hvad der er løbet igennem en måler af en eller anden slags, men
en måler der er istykker (sket hos mig med Clorius) er det ikke nemt for
lejeren at kontrolerer. En utæthed i et fjernvarmerør under huset vil gi et
stort forbrug for alle i ejendommen og er heller ikke nemt for lejerne at
kontrolerer. Hvis fjernvarmen også bruges til at opvarme brugsvandet (og det
gør det vist) så kan et utæt varmtvandsrør i jorden feks også gøre således
at de enkelte varmeenheder bliver store grundet det store
vandforbrug....heller ikke nemt for en lejer at opdage. Kun ved et
uforholdsmæssigt stort vandforbrug / varmeforbrug opdages disse ting..og det
er lige precis det der _kunne_ være tale om her, derfor er det forkert blot
at betale...man skal gøre indsigelse og få undersøgt om alt er iorden.

> Det kunne det jo ikke, da man ikke kendte beløbet før det
> kom.

??? Aconto er forudbetaling. Det energitilsyn du taler om er ikke noget der
er poppet op med sekundersvarsel.

> Og vi har ikke fået posterne i regnskabet oplyst.

Korrekt...men igen det er en spekulation vi ikke ved om er relevant.

Rådet må være, Gør indsigelse og ikke blot betale.....175% er immervæk en
del.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-07-07 20:38

> Det forholder sig faktisk lidt omvendt.... Virkligheden er at aconto
> varme-betaling er baseret på et tidligerer forbrug med tillæg (eller
> fradrag) af forventede prisstigninger (/besparelser)

Ja, men da man ikke kender beløbet for energirapporten (Den er ca 6 gange
højere end tidligere), så kommer der altså en efterregning.

> [...]
> det er lige precis det der _kunne_ være tale om her, derfor er det forkert
> blot at betale...man skal gøre indsigelse og få undersøgt om alt er

Du talte om fusk - det er ovennævnte jo ikke. Det er reele årsager til at
noget er galt. Det skyldes jo ikke at udlejer ikke har rent mel i posen.

> ??? Aconto er forudbetaling. Det energitilsyn du taler om er ikke noget
> der er poppet op med sekundersvarsel.

Jo - det nye er altså ikke selve rapporten, men at den er så dyr og at den
skal med i det år den foretages og ikke deles over de 5 år, den gælder.

Mvh Maria

Fra : Rea721

Dato : 16-07-07 21:37

Jeg står af her...gider ikke bruge tid på spekulationer om energirapporter
som vi ikke ved eksisterer.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-07-07 06:24

Rea721 wrote:

> Jeg står af her...gider ikke bruge tid på spekulationer om
> energirapporter som vi ikke ved eksisterer.

Det ville også være besynderligt hvis energirapporten alene blev pålagt
lejer A og ikke på alle lejemål ...

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Kenneth H.

Dato : 17-07-07 08:51

**** snip ****>

> [...]
> at der stort set ikke har været tændt for varmen.
>
> Udlejeren må selv være mistænksom på det store ekstraforbrug....hvis han

Udlejer B er jo netop ikke mistænksom på ekstraforbruget. For udlejer B's
vedkommende, er kommentarerne som forlyder: "Jeg kan jo ikke se, hvad lejer
A's radiatorer står på. Enhver kan jo komme at påstå, at de er lukkede".
Tilmed bliver udlejer B ved med at påstå, at eneste løsning er at betale.
Tallene fra forsyningsselskabet passer og hvordan skal udlejer B kunne
tjekke om rørsystemet er defekt.

Lejer A føler ikke rigtig, at udlejer B gider finde ud af, hvad måtte
skyldes ekstraforbrug. Og Lejer A betaler ikke med bare af god vilje og
pligt, men på den anden side, gider han heller ikke komme ud i en eller
anden tvistsag, fordi det er vel ord mod ord i en retssag. Lejer A gider
ikke involvere advokat, også fordi udlejer B vel står bedre, med tallene i
forbrugsoversigten fra forsyningsselskabet. Vistnok er Lejer A 100% ærlig og
hæderlig, men hvem vil tro lejer A, når Clorius målerne på radiatorerne står
på de sidste tal for frabrugsoversigten. Hermed kan udlejer B blot påvise
det konkrete forbrug, og så hævde "at enhver kan komme og sige, at
radiatorerne er lukkede".

Hvis ikke Udlejer B accepterer indsigelsen, hvad mulighed har Lejer A så,
hvis han truer med at lade det gå til advokat og til yderligere omkostninger
for lejer A ?

> Netop....og være includeret i acontovarmeregnskabet. Men nu er det over i
> spekulationerne, og det burde indgå som en særskilt post på regnskabet.

Der står ikke noget om energitilsyn i årets varmeregnskab.

Fra : Rea721

Dato : 17-07-07 15:36

"Kenneth H." <bashuus@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> frabrugsoversigten. Hermed kan udlejer B blot påvise det
> konkrete forbrug, og så hævde "at enhver kan komme og

Gør indsigelse, tag kampen op....eller betal hvad udlejeren kræver.

Så simpelt er det.

Fra : Jubii

Dato : 18-07-07 15:01

> "Kenneth H." <bashuus@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Gør indsigelse, tag kampen op....eller betal hvad udlejeren kræver.
>
> Så simpelt er det.

Nu da vi er i juragruppen skal det nævnes at der i lejeloven står at hvis
lejer ikke kan acceptere regnskabet skal lejer indsende en skriftlig klage
til udlejer, inden 6 uger fra regnskabets fremkomst, hvilket SKAL være
beskrevet på regnskabet et sted, måske bagsiden, og udlejer skal så sende
klagen videre til huslejenævnet, og IKKE nogen andre steder hen. Hvis
udlejer ikke sender lejers klage, som skal indeholde en klage over de
punkter på regnskabet lejer er utilfreds med, så kan lejer selv sende klage
til huslejenævnet, selvfølgelig med den besked at en klage har været sendt
til udlejer i tid.(send anbefalet og gem kviteringen?) Få evt. udlejer til
at kvitere for klagen, på kopien af samme.

Fra : Rea721

Dato : 18-07-07 20:02

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

-snip-

Ja, det er nok en rigtig god ide at informere /klage som beskrevet...

Fra : Kenneth H.

Dato : 19-07-07 15:58

"Rea721" <skod3@721.dk> wrote in message
> [...]
> min
> respekt, men om min underkastelse. Og dette er uforeneligt med et sekulært

Tak for de gode råd. Det vil lejer A tage til efterretning.