Privat pengeoverførsel med kreditkort
Fra : Bjarne

Dato : 13-07-07 13:53

Kan man på lovlig vis bruge internet-betalingsmoduler til at overføre
penge privat?

Så vidt jeg kan se, kan man kun få indløsningsaftaler med PBS, hvis man
er en "forretning", men er man det, er der jo teknisk ikke noget i vejen
for, at man kan modtage et beløb f.eks. fra udlandet hurtigere og
billigere end ved hjælp af kostbare bankoverførsler eller lignende.

Men gør man derved noget ulovligt, og i givet fald i forhold til hvilke
love og straframmer?

Bjarne

Fra : per christoffersen

Dato : 13-07-07 14:08

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at man kan modtage et beløb f.eks. fra udlandet hurtigere og billigere end
> ved hjælp af kostbare bankoverførsler eller lignende.

Regnskabsteknisk er det uhyre vanskeligt at gennemføre den øvelse.
Pengene indgår jo på firmaets konto.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-07-07 14:12

per christoffersen skrev:

> Regnskabsteknisk er det uhyre vanskeligt at gennemføre den øvelse.
> Pengene indgår jo på firmaets konto.

Hvad koster en PBS-aftale?

--
Bertel

Fra : Bjarne

Dato : 13-07-07 16:22

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvad koster en PBS-aftale?

250 kr i oprettelse, 1000 kr om året, samt udgift til betalingsgateway
og transaktionsgebyrer.

Bjarne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-07-07 14:29

> [...]
> at man kan modtage et beløb f.eks. fra udlandet hurtigere og billigere end
> ved hjælp af kostbare bankoverførsler eller lignende.

Hvis din ide er at formidle billige pengeoverførsler for andre, vil det være
i strid med den indløsningsaftale du indgår med PBS.
Jeg har tidligere selv haft den ide at lade andre helt små e-forretninger
tilbyde Dankort-betaling via betalingsgateway mit firma havde. Forstået på
den måde at pengene først røg ind på min virksomheds bankkonto, hvorefter
jeg afregnede med den enkelte små e-forretninger. Den løsning er direkte i
strid med indløsningsaftalen med PBS.

En helt anden ting er at der slet ikke er billigt når kunderne betaler med
udenlandske betalingskort. PBS opkræver 5,75% af beløbet ved udenlandske
kort, så beløbet skal ikke være særlig stort før en bankoverførsel er
billigere (kan laves for 30 Kr. med IBAN).

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-07-07 14:45

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> kort, så beløbet skal ikke være særlig stort før en bankoverførsel er
> billigere (kan laves for 30 Kr. med IBAN).

.... glemte lige at nævne at der også går temmelig lang tid før PBS indsætter
pengene på modtagerens konto (mener det er 30 dage), så en bankoverførsel er
også langt hurtigere.

Fra : Bjarne

Dato : 13-07-07 16:23

Allan Soerensen skrev:

> ... glemte lige at nævne at der også går temmelig lang tid før PBS indsætter
> pengene på modtagerens konto (mener det er 30 dage), så en bankoverførsel er
> også langt hurtigere.

Tak, ja det da aldrig nogensinde betale sig så.
5,75 % er godt nok meget

Bjarne

Fra : Allan Soerensen

Dato : 13-07-07 22:26

> Tak, ja det da aldrig nogensinde betale sig så.
> 5,75 % er godt nok meget

Jeg bliver også lidt ked af det når en kunde betaler med et udenlandsk
betalingskort i min e-shop. Det er dyrt for mig og der går lang tid før jeg
får mine penge

Jeg kom i tanke om at du jo ikke nødvendigvis behøver at lave
indløsningsaftalen med PBS idet du ikke skal bruge Dankort, som PBS desværre
har monopol på. Der er intet i vejen for at du finder en udenlandsk
betalingsudbyder, som også tilbyder de gængse internationale betalingskort
(Visa, MasterCard osv.). En del af dem er væsentlig billigere, og har
hurtigere afregning, end PBS. De har sikkert også mere smidige regler end
PBS.
Det er ikke så længe siden jeg fik brev fra norske Teller
(http://www.teller.no), som forsøger at komme ind på det danske mærkede. De
opkræver "kun" 2,3% og afregner efter 7 dage (havde de kunnet tilbyde
Dankort, havde de haft mig som kunde nu).
Det er muligt at du kan finde en udbyder i f.eks. England eller Amerika, der
er endnu billigere.

Fra : Bjarne

Dato : 14-07-07 06:11

Allan Soerensen skrev:

> [...]
> Dankort, havde de haft mig som kunde nu).
> Det er muligt at du kan finde en udbyder i f.eks. England eller Amerika, der

Jotak, det var da værd at overveje

Bjarne

Fra : Mads Aggerholm

Dato : 14-07-07 10:38

> Jeg bliver også lidt ked af det når en kunde betaler med et udenlandsk
> betalingskort i min e-shop. Det er dyrt for mig og der går lang tid før
> jeg får mine penge

Hej Allan,

Må jeg ikke lige sende dig en mail privat?
Jeg har et lille spørgsmål om udenlanske betalingskort du måske kender
svaret på?

Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Fra : Allan Soerensen

Dato : 14-07-07 12:04

"Mads Aggerholm" <mads001@hotFJERNmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Allan,
>
> Må jeg ikke lige sende dig en mail privat?
> Jeg har et lille spørgsmål om udenlanske betalingskort du måske kender
> svaret på?

Ok, brug denne adresse.

als(snabel-a)microtec(punktum)dk