Juridisk forum
Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 19:21

Hej Alle,

Jeg har i en del tid fulgt med i denne fantastiske nyhedsgruppe. Jeg
har ofte fortalt om den til venner og medstuderende og mange har givet
udtryk for, at de godt kunne tænke sig at kigge med eller deltage som
aktiv skribenter.
De fleste er dog sprunget fra, da de fandt ud af, at det foregik på en
nyhedsgruppe (som de fleste ikke anede hvad var, eller hvordan man kom
ind på den).

Vi er derfor nogle jurastuderende fra Aarhus som går og overvejer at
lave et webbaseret juraforum, og vi har faktisk allerede lavet en
betaversion af det. Vi mener, at mange kunne have stor glæde af et
forum som man let kan få adgang til via den almindelige webbrowser. Der
er på ingen måde ment som værende en erstatning til dk.videnskab.jura,
men derimod blot som et supplement – specielt til de personer, som ikke
ved hvordan man får adgang til nyhedsgrupperne.

Nu til pointen: Hvad mener I om en sådan idé?

Hvis I kigger på beta’en som ligger på adressen: www.juradebat.dk

Har I så nogle forslag til forbedringer? Hvad synes I der skal være på
en sådan side?

Vi skal desuden have skrevet nogle betingelser, hvad ville være godt at
have med heri?

Jeg håber meget på respons fra jer.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 11-07-07 19:31

Christian Madsen skrev:
> [...]
> hvordan man får adgang til nyhedsgrupperne.
>
> Nu til pointen: Hvad mener I om en sådan idé?

Hvorfor ikke blot bruge googlegroups http://groups.google.dk/ som giver
webbaseret adgang til mange af usenetgrupperne herunder dk.videnskab.jura ?

MvH

/Andreas

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 19:43

Andreas Lorensen skrev den 11-07-2007:

> [...]
> webbaseret adgang til mange af usenetgrupperne herunder dk.videnskab.jura ?

Det er vores opfattelse, at der er mange som ikke kender til
googlegroups. Desuden mener vi, at det vil være lettere at overskue en
googlegroups.
Vi vil tillige kunne tilbyde en masse ekstra features, som f.eks.
upload af dokumenter, billder og lignende, hvilket kan være
behjælpeligt når der skal debbateres.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 11-07-07 20:56

Christian Madsen skrev:

> [...]
> Vi vil tillige kunne tilbyde en masse ekstra features, som f.eks. upload
> af dokumenter, billder og lignende, hvilket kan være behjælpeligt når

Der er ellers et link lige på google siden, og hvis I beskrev usenet og
evt specifikt jura grupen så ville kendskabet jo komme.
Jeg er ofte gladere for usenet end for webforummer rundt omkring da
disse hver især kræver login og password, og ikke fungerer offline og
når forummet dør, forsvinder indlæggene.

Usenet er også bredere i og med der er mange der følger grupper som ikke
lige er deres kerneområde men blot har lidt interesse i området. Jeg
ville feks. ikke melde mig ind i et på et juridisk webforum trods jeg
læser juragruppen på usenet.

Det er rigtigt at usenet ikke er let mht vedhæftede dokumenter m.m. men
det kan wt godt websted så tilføje.

/Andreas

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 21:00

> [...]
> på usenet.
>
> Det er rigtigt at usenet ikke er let mht vedhæftede dokumenter m.m. men det

Det er jeg da ked af at høre. Men tak for dit input. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : alexbo

Dato : 11-07-07 19:32

"Christian Madsen" skrev

>specielt til de personer, som ikke ved hvordan man får adgang til
>nyhedsgrupperne.

Så skulle man måske tage skridtet fuldt ud, og lave en postbaseret
brevkasse, en slags rundsending af spørgsmål/svar for også give mulighed
for de personer der ikke ved hvordan man kommer på nettet.

Jeg vil i stedet foreslå et PC kursus til de personer der ikke helt forstår
hvad nyhedsgrupper er for noget.
Jeg læser ikke selv udenlandske nyhedsgrupper, men der må også der være
guldkorn at hente for en jurastuderende, så det var nok bedre at lære de
uvidende om sådanne grupper.

Et problem med en webside er ansvaret for indholdet, det var måske en ide
til den første diskussion.

mvh
Alex Christensen

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 19:48

alexbo skrev den 11-07-2007:
> [...]
> Jeg læser ikke selv udenlandske nyhedsgrupper, men der må også der være
> guldkorn at hente for en jurastuderende, så det var nok bedre at lære de

Ja, det var måske en idé. ;)

> Et problem med en webside er ansvaret for indholdet, det var måske en ide til
> den første diskussion.

Hvad mener du, der skal til, for at kunne undgå ansvar? Vil det ikke
være nok med den information, som står øvert på alle sider?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-07-07 20:07

Christian Madsen wrote:

> Hvad mener du, der skal til, for at kunne undgå ansvar? Vil det ikke
> være nok med den information, som står øvert på alle sider?

Jeg tror at alexbo tænker på injurier, bagvaskelse, racisme etc

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 20:12

Peter Lykkegaard skrev den 11-07-2007:

> Jeg tror at alexbo tænker på injurier, bagvaskelse, racisme etc
>
> - Peter

Det er vel den enkelte bruger som må være ansvarlig herfor?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-07-07 20:17

Christian Madsen wrote:

> Det er vel den enkelte bruger som må være ansvarlig herfor?

Stil spørgsmålet på boardet og du får sikkert et svar? ;)

Mvh
Johan

Fra : alexbo

Dato : 11-07-07 21:51

"Christian Madsen" skrev

> Hvad mener du, der skal til, for at kunne undgå ansvar? Vil det ikke være
> nok med den information, som står øvert på alle sider?

Ikke efter min mening, det er nærmest en godt råd om ikke at tage alle gode
råd for gode varer.
Jeg tror ikke at man kan pådrage sig et ansvar ved at skrive et dårligt råd
på en hjemmeside eller i en nyhedsgruppe.

Men den ansvarlige for hjemmesiden kan pådrage sig et ansvar for indholdet i
øvrigt, indhold der er strafbart ifølge straffeloven.

Netop dette med ansvar og ansvarfraskrivelse er et emne der dukker op her
med mellemrum, mit grundsynspunkt er at har man et ansvar kan man ikke
skrive sig ud af det, har man ikke noget ansvar er det meningsløst at
fraskrive sig det.

Et skilt med "cykler fjernes uden ansvar" er der vist alm. enighed om ikke
er gyldigt, man kan ikke bare smide andres cykler væk fordi de er parkeret
op af ens forretning.

Omvendt behøver en programmør ikke skrive at han fraskriver sig ansvaret
hvis nogle uautoriserede ændrer i programmet.

Men ansvar og ansvarsfraskrivelse er måske et godt emne at starte den nye
side med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan Eliasen

Dato : 11-07-07 20:17

On Wed, 11 Jul 2007 20:21:23 +0200, Christian Madsen <have@none.com>
wrote:

>Nu til pointen: Hvad mener I om en sådan idé?
Jeg er selv meget aktiv på microsofts nyedsgrupper omkring BizTalk, og
hvis jeg skal være ærlig, så pisser det mig af, at folk liiige skal
lave et forum. Det er mega irriterende, at man skal følge med mere end
et sted. Supplement eller ej, jeg ville under ingen omstændigheder
læse jura-ting mere end eet sted. Det er mit liv for kort til

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 11-07-07 20:22

Jan Eliasen wrote:

> [...]
> et sted. Supplement eller ej, jeg ville under ingen omstændigheder
> læse jura-ting mere end eet sted. Det er mit liv for kort til

I stedet vil det være bedre, hvis JuraDebat.dk blev lavet som f.eks. et
webinterface til dk.videnskab.jura. Så er debatten stadig samlet - og
dem som ikke kender nyhedsgrupper får stadig gavn af de kloge hoveder
der er samlet herinde :)

Mvh
Johan

Fra : Sune Storgaard

Dato : 11-07-07 20:42

"Johan Holst Nielsen" skrev
> [...]
> som ikke kender nyhedsgrupper får stadig gavn af de kloge hoveder der er

Og så har man en flok mennesker som ikke aner hvor de reelt poster, og kager
rundt i det når debatten flytter gruppe, tildeler folk point for at svare,
anmoder administratorer om at banne folk osv.. kendt fra html.dk og
kandu.dk :)

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 20:50

Sune Storgaard skrev den 11-07-2007:
> [...]
> anmoder administratorer om at banne folk osv.. kendt fra html.dk og kandu.dk

Alt det har man faktisk tænkt på i de nyere versioner. :) - men godt
med input.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 12-07-07 15:05

Christian Madsen wrote:

> Alt det har man faktisk tænkt på i de nyere versioner. :) - men godt med
> input.

Tror ikke du forstod at det der blev henvist til var blot at lave et
webinterface til denne gruppe... ikke at lave banne funktioner mm på
jeres site.

mvh
johan

Fra : Bjarne

Dato : 11-07-07 20:22

Christian Madsen skrev:

> Nu til pointen: Hvad mener I om en sådan idé?

Min erfaring med at lave et debatforum baseret på phpBB er, at det er
utroligt svært at få folk til at tilmelde sig som brugere, foruden at
det kræver en arbejdsindsats fra en administrator.

Bjarne

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 20:53

Bjarne skrev den 11-07-2007:

> [...]
> utroligt svært at få folk til at tilmelde sig som brugere, foruden at det
> kræver en arbejdsindsats fra en administrator.

Mener du det vil være bedre hvis alle kun poste derinde, uden at skulle
oprette sig?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bjarne

Dato : 11-07-07 21:20

Christian Madsen skrev:

> Mener du det vil være bedre hvis alle kun poste derinde, uden at skulle
> oprette sig?

Ja. Det kan i det mindste betyde at der kommer aktivitet. Men det har
den ulempe, at man er nødt til at have en moderator til at godkende
indlæggene, for at undgå misbrug og pjat.
Og det er generelt svært at finde folk, der på frivillig basis vil
påtage sig den rolle stabilt i længere tid.

Bjarne

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 21:28

Bjarne skrev den 11-07-2007:

> [...]
> for at undgå misbrug og pjat.
> Og det er generelt svært at finde folk, der på frivillig basis vil påtage sig

Det kan jeg godt se. Vi vil overveje dine råd - du skal have mange tak.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-07-07 21:02

Christian Madsen skrev:

> Nu til pointen: Hvad mener I om en sådan idé?

Webbaserede fora er ren stenalder sammenlignet med et godt
læseprogram til debatgrupperne.

Jeg er enig med Alex i at det er bedre at udvide folks horisont.
Jeg har begået en hjemmeside der måske kan hjælpe:

http://bertel.lundhansen.dk/internettet/internettet.php?page=usenet

--
Bertel

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 21:07

Bertel Lund Hansen skrev den 11-07-2007:

> [...]
>
> Jeg er enig med Alex i at det er bedre at udvide folks horisont.
> Jeg har begået en hjemmeside der måske kan hjælpe:

Vi er af den opfattelse, at hvis man mener at man får svært ved at få
folk til at tilmelde sig som brugere, bliver det endnu mere svært at få
dem til at hente og installere et program - og derudover sætte sig ind
i hvordan man bruger det. Desuden giver et webbaseret forum en række
nye muligheder. :)

Men vi takker for dit input.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 11-07-07 21:22

Christian Madsen wrote:

> [...]
> folk til at tilmelde sig som brugere, bliver det endnu mere svært at
> få dem til at hente og installere et program - og derudover sætte sig

Jeg har svært ved at tro at de fleste interesserede skulle være så dumme
som du gør dem til.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 21:30

Erik Olsen DK skrev den 11-07-2007:

> Jeg har svært ved at tro at de fleste interesserede skulle være så dumme som
> du gør dem til.

Jeg siger bestemt ikke, at de er dumme - men derimod at de finder det
for besværligt - flere af dem jeg har snakket med (herunder en række
stud.jur.'ere, er særdeles intelligente)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Hauge

Dato : 11-07-07 21:42

Christian Madsen wrote:
> flere af dem jeg har snakket med (herunder en række
> stud.jur.'ere, er særdeles intelligente)

Alt er åbenbart ret relativt... Man må da håbe de er bedre til deres fag,
end de er til noget så simpelt som nyhedsgrupperne, ellers er det nogle
ringe advokater og lign. der kommer i fremtiden.

/Hauge

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-07-07 21:51

Den 11-07-07 22.06 skrev Christian Madsen følgende:

> [...]
> folk til at tilmelde sig som brugere, bliver det endnu mere svært at få
> dem til at hente og installere et program - og derudover sætte sig ind

De fleste af dem har sikkert allerede et program installeret - som det
fremgår af Bertels side, kan Outlook Express sagtens bruges til
nyhedsgrupper. Og brugen adskiller sig ikke voldsomt fra brugen af
programmet til mails.

Og skulle de endelig have behov for hjælp til at komme i gang og Bertels
billedløse side er for svær for dem, så er her en med bil'der:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-oe-nyhedsgrupper-trin.html

> Desuden giver et webbaseret forum en række nye muligheder. :)

Personligt synes jeg, det er meget nemmere at have overblik over debat i
nyhedsgrupperne end i et webbaseret forum.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis antivirus med AVG AntiVirus.

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-07-07 20:44

Christian Madsen skrev den 11-07-2007 22:06:

> Vi er af den opfattelse, at hvis man mener at man får svært ved at få
> folk til at tilmelde sig som brugere,....

hvem er vi?

> ... bliver det endnu mere svært at få
> dem til at hente og installere et program - og derudover sætte sig ind i
> hvordan man bruger det.

Hvor svært er det at bruge fx OutlookEkspress eller Thunderbird?
(det er ligeså svært som at installere en mailkonto)

Det er godt nogen luksusdyr, dem der ikke lige vil bruge et par minutter
på det.

> Desuden giver et webbaseret forum en række nye
> muligheder. :)

Og desværre også uoverskueligheden.

Jeg har været på flere forskellige former for webfora....og min
interesse faldt for det enkelte fora efterhånden som det var sværere og
sværere at hitte rundt hvem der besvarer hvad og hvorfor.
Interessen for det tema som fora'et dækkede er der stadig, men det er
simpelthen for irriterende for mig, at skulle se på en masse ubehjælpsom
html-kodning, reklamer og så derefter finde ud af om Peter svarer på
martin eller martins indlæg var et svar på sørens indlæg.
Det er forvirrende!

I googlegroups eller newsprogram bliver tingene dejlig trådet og i
newsprogrammer som fx Thunderbird er man fri for at se på html-snask.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-07 00:14

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> skrev :

>hvem er vi?

står skrevet i det 1.ste indlæg ;)

--
Jan_stevns

Fra : Codexx

Dato : 11-07-07 21:54

Christian Madsen wrote:
> Nu til pointen: Hvad mener I om en sådan idé?
>
> Hvis I kigger på beta'en som ligger på adressen: www.juradebat.dk

Der mangler da en kategori for "erhversreguleringsret" (varemærker,
markedsføring osv)

> Har I så nogle forslag til forbedringer? Hvad synes I der skal være på
> en sådan side?

Jeg vil også være skeptisk overfor flere fora, www.studjur.dk har forsøgt
uden held... Jeg så hellere en side med et webinterface til denne
nyhedsgruppe, lidt på samme måde som
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign/default.asp Men
hvis du kan nå en "kritisk masse" af brugere skal det nok blive godt. Pas
dog på det ikke ender med ren "opgaveløsning for 1. års"

> Vi skal desuden have skrevet nogle betingelser, hvad ville være godt
> at have med heri?

Nu er det jo ikke USA, så jeg vil mene det nuværende er fyldestgørende.

/Bacher

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 22:02

Codexx skrev den 11-07-2007:

> [...]
> på det ikke ender med ren "opgaveløsning for 1. års"

> Nu er det jo ikke USA, så jeg vil mene det nuværende er fyldestgørende.

Perfekt. Tak for dit input. Jeg har snakket med en del stud.jur.'ere
(både fra KBH og Aarhus), og alle har givet udtryk for, at det er en
god ide. :)

Dine forslag til grupper bliver nu tilføjet. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Codexx

Dato : 11-07-07 22:10

Christian Madsen wrote:
> Dine forslag til grupper bliver nu tilføjet. :)

Jeg kan ikke stave. Det korrekte er "Erhvervsreguleringsret".

/Bacher

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 22:24

Codexx skrev den 11-07-2007:

> Jeg kan ikke stave. Det korrekte er "Erhvervsreguleringsret".
>
> /Bacher

Det kunne jeg vist heller ikke - takker.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-07-07 23:14

Christian Madsen wrote:

> [...]
[klip]
> Dine forslag til grupper bliver nu tilføjet. :)

Det måske største juridiske problem for World Wide Waste
mangler... ophavsret

Med hensyn til kategorisering troede jeg egentlig at varemærkeret hørte
til under immaterialret (varemærker, ophavsret, patenter, og lignende
intellektuel "ejendom"), selvom varemærkeret selvfølgelig er en form for
erhvervsregulering (men det er vel også mere end det?).

--
Jesper Lund

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 23:23

Jesper Lund skrev den 12-07-2007:

> [...]
> intellektuel "ejendom"), selvom varemærkeret selvfølgelig er en form for
> erhvervsregulering (men det er vel også mere end det?).

Jeg har tilføjet den under erhvervs...........

Tak for hjæpen.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-07-07 23:35

Christian Madsen wrote:

> Jeg har tilføjet den under erhvervs...........

Er ophavsret et erhvervsreguleringsspørgmål?

--
Jesper Lund

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 23:39

Jesper Lund skrev den 12-07-2007:

> Er ophavsret et erhvervsreguleringsspørgmål?

Jeg har aldrig beskæftiget mig med faget - men åbenbart ikke. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Codexx

Dato : 11-07-07 23:39

Jesper Lund wrote:

> Er ophavsret et erhvervsreguleringsspørgmål?

Ophavsretten er en del af immaterialretten, som igen hører med til
erhvervsreguleringsretten. Man kunne også have immaterialret som forum, men
hvis der skal oprettes fora til samtlige juridiske kursusfag, ville siden
blive helt uoverskuelig.

/Bacher

Fra : Codexx

Dato : 11-07-07 23:36

Jesper Lund wrote:
> [...]
> lignende intellektuel "ejendom"), selvom varemærkeret selvfølgelig er
> en form for erhvervsregulering (men det er vel også mere end det?).

Der hvor jeg henslænger mig uden for sommerferien, er den generelle holdning
at den tidligere skarpe opdeling mellem privatret og offentligret er død,
erhvervsreguleringsret kan ses som en samlebetegnelse for de lovregler der
søger at regulere erhvervslivets forhold, altså børs og bank og
værdipapirhandelsret, immaterialretten og konkurrenceretten.

/Bacher

Fra : xxxfoo

Dato : 11-07-07 21:57

On 11 Jul, 21:30, Christian Madsen <h...@none.com> wrote:

[klip]

> Jeg siger bestemt ikke, at de er dumme - men derimod at de finder det
> for besværligt - flere af dem jeg har snakket med (herunder en række
> stud.jur.'ere, er særdeles intelligente)

Jeg tror, at når disse jurastuderende siger, at det er for besværligt,
så dækker det over noget helt andet.

Min oplevelse af stud.jur.'er, da jeg selv var en (hvilket ikke er
særlig lang tid siden) var, at jurastuderendes opfattelse af en
diskussion er helt anderledes end "lægfolk's". Det var for mig så
dejlig befriende, da jeg opdagede dk.v.j, fordi der faktisk var nogen,
der tillod sig at stille sig kritisk overfor denne eller hin juridiske
konklusion. Disse kritiske holdninger førte således til en ægte
diskussion, hvor jeg mange gange følte, at når man sad i kantinen
eller kopirummet, så var det Germer's, Irene Nørgaard's, Willumsen's,
Beck Thomsen's, Iversen's, Noe Munck's osv.'s holdning eller
ingenting, hvis der da overhovedet var nogen jurastuderende, der havde
mentalt overskud til at diskutere andet end, hvem de skulle forsøge at
score i fredagsbaren, eller hvor latterlig ham der, der sad på foreste
række var (ikke at jeg selv sad der, hehe).

Tag ikke fejl, jeg fandt efterhånden en lille håndfuld studerende, der
ligesom mig selv, var helt vanvittig glad for at diskutere jura, men
jeg tror desværre at flertallet af studerende ikke orker at beskæftige
sig med jura i videre grad end hvad pensum tillader. Det kan så være
at standarden har ændret sig, men formentlig ikke i så stor grad, at
det kan bære et yderligere juridisk diskussionsforum.

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 22:04

xxxfoo skrev den 11-07-2007:
> [...]
> at standarden har ændret sig, men formentlig ikke i så stor grad, at
> det kan bære et yderligere juridisk diskussionsforum.

Tak for dit input.

De fleste af dem jeg snakker med, er glade for at diskutere. :)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : xxxfoo

Dato : 11-07-07 22:08

On 11 Jul, 22:02, Christian Madsen <h...@none.com> wrote:

> Dine forslag til grupper bliver nu tilføjet. :)

Jeg synes, der mangler et forum til international privatret - end af
mine kæpheste

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 22:24

xxxfoo skrev den 11-07-2007:

> Jeg synes, der mangler et forum til international privatret - end af
> mine kæpheste

Tilføjet. Tak for hjælpen.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : xxxfoo

Dato : 11-07-07 22:10

On 11 Jul, 22:08, xxxfoo <xxx...@gmail.com> wrote:

> Jeg synes, der mangler et forum til international privatret - end af
> mine kæpheste

Og hvad med det vigtigste af alle juridiske fag, procesretten i
almindelighed - civilproces, straffeproces, konkurs- og fogedret.

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 22:27

xxxfoo skrev den 11-07-2007:

> Og hvad med det vigtigste af alle juridiske fag, procesretten i
> almindelighed - civilproces, straffeproces, konkurs- og fogedret.

Tilføjet (under andre emner, da det jo både kan være offentlig- og
privatret)

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : xxxfoo

Dato : 11-07-07 22:39

On 11 Jul, 22:27, Christian Madsen <h...@none.com> wrote:

> Tilføjet (under andre emner, da det jo både kan være offentlig- og
> privatret)

Det må jeg så sige virker for mig som en stor nedvurdering i
betragtning af, at det for den praktiserende jurist formentlig er det
mest relevante emne.

Jeg er i særdeleshed uenig i, at det blot er en blanding af
offentligret og privatret. Det er sit helt eget fag - det er juristens
paradefag.

Fra : xxxfoo

Dato : 11-07-07 22:43

On 11 Jul, 22:39, xxxfoo <xxx...@gmail.com> wrote:

Jeg læste forkert og trækker mine bemærkninger tilbage.

Placeringen er fin nok. Jeg troede det ville blive inkorperet i en
gruppe kaldet andre emne.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-07-07 23:07

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse
> Vi er derfor nogle jurastuderende fra Aarhus som går og overvejer at lave
> et webbaseret juraforum

dk.videnskab.jura er tilgængelig i webform..

> Hvis I kigger på beta'en som ligger på adressen: www.juradebat.dk

Tja, som så mange andre webforum'er har den farver, men ingen af de ting som
for alvor er nødvendige, herunder ordentlig trådning, mulighed for
forskellige interfaces, ordentlig søgning, samt offline læsning.

Jeg siger ikke at ordentlige webfora ikke kan laves, men det stykke
std.software i har fundet er ikke et af dem.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 23:11

Martin Højriis Kristensen skrev den 12-07-2007:
> [...]
> for alvor er nødvendige, herunder ordentlig trådning, mulighed for
> forskellige interfaces, ordentlig søgning, samt offline læsning.

Der er mulighed for forskellige interfaces, der er en god søgefunktion.
:)

offline læsning kunne da være sjovt - men jeg mener bestemt ikke, at
det er et must.

> Jeg siger ikke at ordentlige webfora ikke kan laves, men det stykke
> std.software i har fundet er ikke et af dem.
Hvad vil du da anbefale?

tak for dit input.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-07-07 23:20

> Der er mulighed for forskellige interfaces

Er der et hvor jeg kan navigere rundt uproblematisk uden mus?

> der er en god søgefunktion.

Nej, det er der bestemt ikke..

> Hvad vil du da anbefale?

Jeg kan ikke mindes at have set et der fungerede. Men jeg tror da på at det
kan laves.

Fra : Christian Madsen

Dato : 11-07-07 23:25

Martin Højriis Kristensen skrev den 12-07-2007:
> "Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse
>
> Er der et hvor jeg kan navigere rundt uproblematisk uden mus?

Nej - og det er der en god grund til: det har ikke været meningen.

> Nej, det er der bestemt ikke..

Det synes jeg nu - men jeg vil ikke diskutere det med dig.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-07-07 23:33

> Nej - og det er der en god grund til: det har ikke været meningen.

> Det synes jeg nu - men jeg vil ikke diskutere det med dig.

Det er desværre ret symptomatisk for webforum-redaktører at de mener de har
den bedste ide til hvordan noget skal stykkes sammen, og ingen andre kan
lave et fornuftigt interface eller søgefunktion til data.

Istedet for at bruge en åben protokol hvor alle kan tilgå data med deres
foretrukne interfaces og søgemaskiner.
Du har jo også mulighed for at opsætte din egen newsserver med en
web-frontend. Så kan folk stadig tilgå data via deres foretrukne klient. Så
må de bare undvære farverne.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 11-07-07 23:28

Christian> Hej Alle, Jeg har i en del tid fulgt med i denne
Christian> fantastiske nyhedsgruppe. Jeg har ofte fortalt om den
Christian> til venner og medstuderende og mange har givet udtryk
Christian> for, at de godt kunne tænke sig at kigge med eller
Christian> deltage som aktiv skribenter. De fleste er dog
Christian> sprunget fra, da de fandt ud af, at det foregik på en
Christian> nyhedsgruppe (som de fleste ikke anede hvad var, eller
Christian> hvordan man kom ind på den).

Jeg vil tro at de kan starte her:

http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/topics

Der er en "sign in" knap øvert til højre.

Christian> Vi er derfor nogle jurastuderende fra Aarhus som går og
Christian> overvejer at lave et webbaseret juraforum, og vi har
Christian> faktisk allerede lavet en betaversion af det. Vi mener,
Christian> at mange kunne have stor glæde af et forum som man let
Christian> kan få adgang til via den almindelige webbrowser. Der
Christian> er på ingen måde ment som værende en erstatning til
Christian> dk.videnskab.jura, men derimod blot som et supplement –
Christian> specielt til de personer, som ikke ved hvordan man får
Christian> adgang til nyhedsgrupperne.

Christian> Nu til pointen: Hvad mener I om en sådan idé?

Op ad bakke.

Christian> Hvis I kigger på beta’en som ligger på adressen:
Christian> www.juradebat.dk

Christian> Har I så nogle forslag til forbedringer? Hvad synes I
Christian> der skal være på en sådan side?

Der skal være nogen indlæg og nogen faste brugere.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jubii

Dato : 12-07-07 06:58

> [...]
> Hej Alle,

> Vi skal desuden have skrevet nogle betingelser, hvad ville være godt at

Det du har gang i har intet med denne gruppes formål at gøre, flyt til en
internetgruppe.
1. Gruppenavn:
dk.videnskab.jura

2. Beskrivelse:
Juridiske emner.

3. Fundats:
Formålet med gruppen er seriøs diskussion af juridiske emner.
Deltagerne opfordres til at begrænse deres svar til de områder
hvor de har konkret juridisk viden under en eller anden form,
herunder f.eks. uddannelse, praktisk arbejde eller personlige
erfaringer.

Deltagere bedes bemærke at gruppens fokus er debat og ikke
egentlig juridisk rådgivning, og at svar i gruppen ikke bør
erstatte professionel konsultation i væsentlige sager. Med
dette forbehold kan spørgsmål om alle mulige konkrete sager
eller situationer stilles og drøftes.

Ønskes:
- -------
Juridiske spørgsmål og kvalificerede svar derpå. Spørgsmålene
kan være affødt af et virkeligt problem eller ren nysgerrighed.

Spørgsmål om alle de praktiske forhold omkring jura,
retssystemet, politiets arbejde - f.eks. hvordan en retssag
foregår, rettigheder og pligter som vidne, hvad der sker når man
afgiver forklaring til politiet i forbindelse med en sag osv.

Henvisninger til relevante artikler/web-sites.

Eksempler på spørgsmål:

Min syge moster havde engang en undulat som [...] men den
dag var toget forsinket [...] Kan det virkelig passe at
hun skal betale de penge?

Min mor har fået et brev fra en advokat hvor der står
[...] Hvad betyder det? Hvad er den "transportpåtegning"
han mangler for noget? Skal hun reagere på en eller
anden måde?

Jeg har undret mig over hvad der ville ske hvis en
ejerforening gik konkurs og formanden forinden havde
[...] så vidt jeg kan se i gældsbrevsloven er der en
frist på [...] eller er det så bare surt for underboen?

Eksempler på ønskede svar:

Nej, under ingen omstændigheder. Se §34 i aftaleloven,
jf §15 i lov om ægteskabets retsvirkning.

Næppe. Jeg tror at erstatningsansvarslovens §24 i dette
tilfælde [...] Man kan naturligvis argumentere for at
[...] altså heller ikke i det tilfælde.

Jeg husker en avisomtale af en sag hvor netop det skete.
Det endte med at [...] men jeg kan ikke selv finde den
lov der blev henvist til.

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.

Eksempler på uønskede svar:

Nej!!!

Jeg ved ikke hvad loven siger men det er under alle
omstændigheder umoralsk at [...] ville du selv have
det hvis du var isenkræmmer og der så pludselig [...]
min sympati ligger klart hos offeret.

Du skal bare blæse det brev et stykke. Advokater er
allesammen [...] narre den lille mand til at betale
uden at der [...] typisk forsøg på at skræmme din
mor til at tilstå.

Sådan er det - desværre. Det skyldes at den forrige
regering [...] forlig som skulle have løbet i 4 år,
men pludselig fik ministeren en [...] som er dem man
altså IKKE skal stemme på medmindre man synes at den
slags er fair.

Selvfølgelig er det ulovligt. Det ville jo svare til
at man gik ind på en parkeringsplads og [...] rent
tyveri! [...] ved ikke hvilken paragraf det falder
under, men det er der sikkert nogen af de kloge her
der gør?

4. Begrundelse for ændringen:
Der har været en del indlæg der giver udtryk for personlige
meninger og gætterier uden nogen baggrund i juridisk viden
eller erfaring.

4a. Oprindelig begrundelse for gruppens oprettelse:
I en række grupper dukker juridiske spørgsmål (navnlig om
ophavsret, købsret og aftaleret) fra tid til anden op i
diskussionerne. En grundig behandling og drøftelse af de
involverede spørgsmål og problemer vil imidlertid ofte
falde uden for den enkelte gruppes emne. Der er endvidere
et behov for at brugere af edb og Internet kender de
gældende juridiske regler, da de ellers risikerer at
blive ufrivillige lovbrydere. Med en samlet jura-gruppe
vil adgangen til relevant information lettes.

Eksisterende trafik:
Gruppen findes allerede og fungerer.

Forslag til navn:
dk.videnskab.jura

5. Moderering:
Nej

6. Forslagsstiller:
Bertel Lund Hansen nospam@lundhansen.dk

Oprindelig forslagsstiller til dk.videnskab.jura:
Jakob Paikin

Godkendt af Styregruppen d. 18. september 2002.

Fra : Christian Madsen

Dato : 12-07-07 12:10

Jubii skrev den 12-07-2007:
> [...]
>
> Oprindelig forslagsstiller til dk.videnskab.jura:
> Jakob Paikin
>
> Godkendt af Styregruppen d. 18. september 2002.

Kære Jubii,

Det eneste du laver herinde er et kopiere fundatsen for gruppen. Hvis
du ikke kan give et svar - udover at dem du giver når du leger politi,
kan du så ikke holde det for dig selv (jeg skal nok huske at minde mig
selv om det hver gang - så behøver du ikke gøre det).

Jeg mente, at det var det relevante sted at spørge, uanset at det ikke
passer under fundatsen.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jubii

Dato : 12-07-07 19:57

> [...]
> det hver gang - så behøver du ikke gøre det).
>
> Jeg mente, at det var det relevante sted at spørge, uanset at det ikke

Det var da meget du kunne indrømme det, men flytte debatten til det rigtige
forum er du for dum til.
Din mening og fundatsen er 2 vidt forskellige ting det har du bevist gang på
gang.
Orv, er det ikke dejligt med al det citat.
Og er du bevidst forkert på den er anddre politi, ja ja ja
Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaab

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 12-07-07 21:30

Jubii wrote:

> Det var da meget du kunne indrømme det, men flytte debatten til det rigtige
> forum er du for dum til.

Jah og du, Jubii, er øjensynlig for dum til at quote... måske du selv
skulle læse lidt mere på usenet.dk inden du laver udfald mod andre.

Mvh
Johan

Fra : Jubii

Dato : 12-07-07 23:52

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse

> Jah og du, Jubii, er øjensynlig for dum til at quote... måske du selv
> skulle læse lidt mere på usenet.dk inden du laver udfald mod andre.
>
> Mvh
> Johan

Fortæl mig lige hvor meget citat du kan holde til fra christian?
Men han må godt ik'
åhja doh.
Hvis så dem der vil debattere jura på en hjemmeside så flyttede dertil, så
kunne der blive fred i gruppen.
Men i kan nøjes med at flytte debatten om internethjemmesider til en
internetgruppe.
her i gruppen er formålet at debattere jura og ikke hjemmesider.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 12-07-07 22:03

On Thu, 12 Jul 2007 20:57:21 +0200, "Jubii" <gruntsaver@jubii.dk>
wrote:

>Det var da meget du kunne indrømme det, men flytte debatten til det rigtige
>forum er du for dum til.
Det er du åbenbart også. Hvis du ikke mener deatten hører hjemme i
denne nyhedsgruppe, så sæt en FUT og fortsæt det korrekte sted.

Fra : Jubii

Dato : 12-07-07 23:44

"Jan Eliasen" <eliasen@nospam.nospam> skrev i en meddelelse

> Det er du åbenbart også. Hvis du ikke mener deatten hører hjemme i
> denne nyhedsgruppe, så sæt en FUT og fortsæt det korrekte sted.

Du og de andre tomhjerner har ikke fattet at han vil debattere en HJEMMESIDE
på INTERNETTET og ikke en juridisk debat på usenet.
Denne gruppe har IKKE til formål at skabe debat om hvorvidt man skal
debattere jura på INTERNETTETS HJEMMESIDER.
Og fut du bare skråt op.

Fra : Jan Eliasen

Dato : 13-07-07 08:54

On Fri, 13 Jul 2007 00:44:03 +0200, "Jubii" <gruntsaver@jubii.dk>
wrote:

>Du og de andre tomhjerner har ikke fattet at han vil debattere en HJEMMESIDE
>på INTERNETTET og ikke en juridisk debat på usenet.
Selvfølgelig har jeg forstået det.

>Denne gruppe har IKKE til formål at skabe debat om hvorvidt man skal
>debattere jura på INTERNETTETS HJEMMESIDER.
Enig

>Og fut du bare skråt op.
Problemet er bare, at du insisterer på, at alle andre skal overholde
reglerne, men kan ikke selv finde ud af det - hverken din citering,
dit sprogbrug eller din mangel på FUT... Du skal feje foran din egen
glasdør før du kaster med sten...

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 13-07-07 09:17

Jan Eliasen <eliasen@nospam.nospam> writes:

> dit sprogbrug eller din mangel på FUT... Du skal feje foran din egen
> glasdør før du kaster med sten...

Ville det ikke være mere rationelt at feje *EFTER* han har kastet
sten igennem den?

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : Jan Eliasen

Dato : 13-07-07 09:36

On 13 Jul 2007 10:16:38 +0200, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@obelix.wegge.dk> wrote:

> Ville det ikke være mere rationelt at feje *EFTER* han har kastet
>sten igennem den?
PIS! Der fik du mig

Fra : Rasmus

Dato : 12-07-07 17:51

"Christian Madsen" <have@none.com> wrote in message
> [...]
> adgang til nyhedsgrupperne.
>
> Nu til pointen: Hvad mener I om en sådan idé?

Jeg syntes det er en god ide med et alternativ til nyhedsgrupper.

Det kan dog være svært at få udbredt kendskabet til forummet og på den måde
dør mange web baserede forums.

/Rasmus

Fra : xxxfoo

Dato : 14-07-07 01:24

On 11 Jul, 19:21, Christian Madsen <h...@none.com> wrote:

> --
> Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Der mangler en kasse til generel tingsret, dvs. alm. tingsret
(ulovbestemte grundsætninger), Tinglysningloven, Gældsbrevloven, Check/
veksellovene.