Langdistance wireless, juridisk vinkel
Fra : Leif Neland

Dato : 11-07-07 11:06

Det ser ud til, at man bare kan købe to 18dBi Yagi retningsantenner og få en
rækkevidde mellem dem på 14 miles (22.5 km)

http://www.data-alliance.net/servlet/the-95/nna-18dBi-Yagi-Directional/Detail

Men er der juridiske problemer i det?

Kan jeg aftale med foderstoffen i byen og naboen, at jeg sætter antennerne
op på deres siloer?
Eller skal der en licens til?

Kan vi lave en antenneforening, der sender videre til naboerne?

Der kan kun leveres ustabilt 1Mb ADSL til Torup Kohave...

Leif

Fra : Max

Dato : 11-07-07 11:12

Hej Leif

> Men er der juridiske problemer i det?

Det kan der nemt være, noglet wierless må ikke bruges
udendørs, andet ikke over anden sals højde og så vidre.

Kontakt http://www.itst.dk/ og spørg dem, det er der du
skal have evt. tilladelser og de har kompetencen.

--
Mvh Max

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-07-07 11:28

Leif Neland wrote:
> Det ser ud til, at man bare kan købe to 18dBi Yagi retningsantenner og få en
> rækkevidde mellem dem på 14 miles (22.5 km)

> [...]

Du må kun sende med en hvis sendestyrke. Monterer du en sådan antenne
vil du sikkert som udgangspunkt komme over den tilladte sendestyrke.
Heldigvis er det tit modtagerens effiktivitet som afgør om der kan
skabes forbindelse eller ej, og en sådan antenne gør modtagelse meget
bedre. Derfor skal du nok finde et AP som kan sænke sendestyrken, og
derved burde du holde dig inde for lovens grænser.

> Kan jeg aftale med foderstoffen i byen og naboen, at jeg sætter antennerne
> op på deres siloer?
> Eller skal der en licens til?

De vil sikkert have mange penge for det. Sidst jeg hørte noget var det
i omegnen af 30.000 om året.

JonB

Fra : S.x.L

Dato : 11-07-07 11:31

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Du må kun sende med en hvis sendestyrke.

En 'hvis' hvad for noget?

Knud

Fra : Codexx

Dato : 11-07-07 11:37

Leif Neland wrote:
> Det ser ud til, at man bare kan købe to 18dBi Yagi retningsantenner
> og få en rækkevidde mellem dem på 14 miles (22.5 km)

> [...]

Ja, ved at benytte antenner med stor gain risikerer du at sende med for stor
udstrålet effekt (max er vistnok 100mW e.i.r.p) . Du skal altså normalt
skrue ned for sendestyrken for at måtte benytte retningsantenner.

/Bacher

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-07-07 11:55

Leif Neland wrote:
> [...]
>
> Kan vi lave en antenneforening, der sender videre til naboerne?
>
> Der kan kun leveres ustabilt 1Mb ADSL til Torup Kohave...

Hej Leif

Åbenbart ikke hvis du anvender Tele2 som udbyder:

http://da.wikipedia.org/wiki/FON

4. januar 2007 Danske net-udbydere holder skarpt øje med Fon:
http://www.computerworld.dk/art/37273
Citat: "...
Hos Tele2 har administrerende direktør Thomas Nistrup en noget anden
holdning til Fon og deling af internetforbindelser.

- Det har vi ikke tænkt os at gribe ind over for. Folk betaler for deres
abonnement, og så må det jo være deres sag, hvad de bruger forbindelsen
til. Det vil vi helst ikke blande os i, så vi har ikke tænkt os at leje
politimænd, og der bliver ikke noget dyneløfteri herfra, siger han.
...."

-

http://da.wikipedia.org/wiki/Frie_f%C3%A6llesskabs_radionet

http://wiki.freifunk.net/
http://wiki.freifunk.net/IP-Netze (Liste over byer med Freifunk net)
http://wiki.freifunk.net/WLAN-Antennen
http://wiki.leipzig.freifunk.net/Antennen

http://wiki.freifunk.net/Freifunk_Firmware

Freifunk firmware bygger på:
http://wiki.openwrt.org/
http://wiki.openwrt.org/TableOfHardware?action=show&redirect=toh

Spørg evt. også i:
nntp://dk.edb.internet.udbydere

/Glenn

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-07-07 13:16

"Leif Neland" <leif@neland.dk> crashed Echelon writing

> Eller skal der en licens til?

2,4Ghz (802.11b/g) og 5Ghz (802.11a) området er ulicenseret, så nej.

--
Bjarke Andersen

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 13:26

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> 2,4Ghz (802.11b/g) og 5Ghz (802.11a) området er ulicenseret, så nej.

Det samme vil værende gældende for 802.11n.

mvh
Bjørn J.

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 11-07-07 14:51

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse news:4694ab6d$0$15037$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Det ser ud til, at man bare kan købe to 18dBi Yagi retningsantenner og få en
> rækkevidde mellem dem på 14 miles (22.5 km)

> [...]

Ikke ud over din internet udbyder..

> Kan jeg aftale med foderstoffen i byen og naboen, at jeg sætter antennerne
> op på deres siloer?
> Eller skal der en licens til?

Så længe du bruger "normale" wifi frekvenser, skal der ikke bruges nogle radio licens

> Kan vi lave en antenneforening, der sender videre til naboerne?

Jeg har ingen erfaring på det område, men den antenne du linkede til er kun til "punkt til punkt" dvs den skal pege direkte på det den skal sende/modtage fra. Hvilket vil betyde at det ikke vil være muligt at dække et helt villa kvarter med den.

> Der kan kun leveres ustabilt 1Mb ADSL til Torup Kohave...

Tror du ville komme længere med at samle 25-75 underskrifter, og sende dem til dit el selskab, og se hvad de har at sige.. Da de fleste skriver på deres hjemmeside at, Der hvor evt. kunder giver interesse tilkendegivelser, vil de først begynde deres gravearbejde osv..

Mvh Morten Fjendbo

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 14:56

"Morten Fjendbo" <dxl@(REMOVE)dxlnet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Der findes udmærkede runbdstråleaqntenne og sikkert også repeatere mv.

> [...]
>deres hjemmeside at, Der hvor evt. kunder giver interesse tilkendegivelser,
>vil de først >begynde deres gravearbejde osv..

Jeg er helt sikker på, et el-selskab vil vurdere omkostningerne til
etablering af et fibernet "ude på Lars Tyndskids mark".
De er i hvert fald udelukkende interesserede i de såkaldte lukrative
områder.

mvh
Bjørn J.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-07-07 15:12

Leif Neland wrote:
> Men er der juridiske problemer i det?
>
> Kan jeg aftale med foderstoffen i byen og naboen, at jeg sætter antennerne
> op på deres siloer?
> Leif

Hej Leif

Når antennerne ikke er til TV eller almindelig radio (DR,...), så skal
man vistnok søge grundejerforening eller kommunen om lov (noget med
lokalplanen).

Det kan også tænkes at man uden videre må sætte det op i privates
silo/skorsten med deres samtykke - men ved jeg ikke.

-

Her er en mulig udendørsæske til en billig router:
http://wiki.leipzig.freifunk.net/Gehaeuse

http://wiki.freifunk.net/OutdoorBox

Også med video instruktion (de refererede sider er lidt sløve - så vær
tålmodig):

http://wiki.freifunk.net/OutdoorBox#Outdoorbox_und_Antennenbau

http://www.perspektive89.com/berlin/28-02-2006/freifunk_auf_dem_dach_folge_1
http://www.perspektive89.com/berlin/02-03-2006/freifunk_in_der_box_folge_2
http://www.perspektive89.com/berlin/08-03-2006/ich_brat_mir_ne_freifunkantenne_folge_3
http://www.perspektive89.com/berlin/15-03-2006/freifunk_die_suche_nach_dem_netz_folge_4
http://www.perspektive89.com/2006/04/21/flo_fleissig_besucht_die_freifunk_community_folge_5
http://www.perspektive89.com/2006/05/28/wikipedia_hummus_und_das_wissen_der_welt_folge_6

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-07-07 15:21

Glenn Møller-Holst wrote:
> [...]

Hej Leif

Iøvrigt burde du kontakte Norddjurs Net:
http://www.norddjursnet.dk/

De har lang tids erfaring med etablering, brugerhåndtering og
vedligeholde af deres net. Det er bedre end at gøre en del bitre erfaringer.

Her er deres dækningskort:
http://www.norddjursnet.dk/daekning.htm
(Bruger du Mac: Så brug f.eks. Safari)

/Glenn

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 15:26

"Glenn Møller-Holst" <nomail@xx.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Iøvrigt burde du kontakte Norddjurs Net:
> http://www.norddjursnet.dk/

Ligger Torup Kohave ikke på Fyn.?

> De har lang tids erfaring med etablering, brugerhåndtering og vedligeholde
> af deres net. Det er bedre end at gøre en del bitre erfaringer.

> [...]

Jeg kan ikke finde Torup Kohave på kortet, kan du ikke vise mig vej.?

mvh
Bjørn J.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-07-07 15:26

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
>
> De har lang tids erfaring med etablering, brugerhåndtering og
> vedligeholde af deres net. Det er bedre end at gøre en del bitre

Og så en vigtig ting:

De kan sikkert hjælpe dig med juridiske spørgsmål og ansøgninger til de
rette steder. De har garanteret været hele manegen rundt.

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 11-07-07 15:37

Glenn Møller-Holst wrote:

> Og så en vigtig ting:
>
> De kan sikkert hjælpe dig med juridiske spørgsmål og ansøgninger til de
> rette steder. De har garanteret været hele manegen rundt.
>
> /Glenn

Her er f.eks. deres vedtægter:
http://www.norddjursnet.dk/vedtaegter.htm

/Glenn

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 15:22

"Glenn Møller-Holst" <nomail@xx.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Her er en mulig udendørsæske til en billig router:
> http://wiki.leipzig.freifunk.net/Gehaeuse

Her er alt hvad hjertet begærer i monteringskasser:

http://www.comadan.dk/nydk/down06/gewiss.pdf

mvh
Bjørn J.

Fra : Jens Fallesen

Dato : 11-07-07 17:16

Leif Neland wrote:

> Det ser ud til, at man bare kan købe to 18dBi Yagi retningsantenner
> og få en rækkevidde mellem dem på 14 miles (22.5 km) Men er der
> juridiske problemer i det?

Ja, du vil sandsynligvis have en for høj udstrålt effekt fra antennerne
i forhold til dansk lovgivning.

Der må kun komme en effekt på 100 mW ud af antennen, hvilket gør de
fleste high gain-antenner til langdistancebrug uanvendelige i praksis,
fordi du er nødt til at skrue tilsvarende ned for senderen i dit udstyr …

--
Jens

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 17:26

"Jens Fallesen" <jf@avic.gg> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> fleste high gain-antenner til langdistancebrug uanvendelige i praksis,
> fordi du er nødt til at skrue tilsvarende ned for senderen i dit udstyr …

Nu er jeg ikke teknikker, men hvordan kan en antenne udsende mere effekt,
hvis den ikke indeholder et udgangsforstærkertrin.?

mvh
Bjørn J.

Fra : Codexx

Dato : 11-07-07 17:37

BJ wrote:
> "Jens Fallesen" <jf@avic.gg> skrev i en meddelelse
>
> Nu er jeg ikke teknikker, men hvordan kan en antenne udsende mere
> effekt, hvis den ikke indeholder et udgangsforstærkertrin.?

Den koncentrerer den udstrålede effekt på et mindre område, hvorved
feltstyrken bliver for høj i det område.

/Bacher

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 17:44

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den koncentrerer den udstrålede effekt på et mindre område, hvorved
> feltstyrken bliver for høj i det område.

Aha, så kan man altså forøge sin udgangssendeeffekt uden at tilføre noget
andet end blot formindske spredningen.

Simplificeret: 100 milliwatt + indsnævring af udstålingsvinklen = eks. 150
milliwatt.?

Det er jo mageløst.

mvh
Bjørn J.

Fra : Hauge

Dato : 11-07-07 17:53

BJ wrote:
> Det er jo mageløst.

Det er jo også derfor at en tv-antenne med mange elementer på, er bedre end
en med få.

/Hauge

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 17:58

KLIP

> Det er jo også derfor at en tv-antenne med mange elementer på, er bedre
> end en med få.

Jep, den udsender jo også en masse Watt fra dit fjernsyn.

Det bliver da helt galt med ip-tv..)

mvh
Bjørn J.

Fra : Hauge

Dato : 11-07-07 18:06

BJ wrote:
> Jep, den udsender jo også en masse Watt fra dit fjernsyn.

Men kunne vi nu ikke prøve at holde den tekniske del af tråden væk fra jura?

Den er hermed futtet væk.

/Hauge

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 11-07-07 20:06

On Wed, 11 Jul 2007 12:05:30 +0200, "Leif Neland" <leif@neland.dk>
wrote:

> Det ser ud til, at man bare kan købe to 18dBi Yagi retningsantenner
> og få en rækkevidde mellem dem på 14 miles (22.5 km)

Nej, det kan man ikke "bare" gøre, for hvis man sætter stærkere
antenner på, skal man skrue ned for sendestyrken på AP'erne, for man
må ikke udstråle mere end 100 mW, ligegyldigt hvilken antenne der er
på.

Hvis man bruger godt udstyr, kan man række i omegnen af 4 km, hvis man
skruer data-raten ned til 11 Mbps, og antennerne sidder i mindst 8
meters højde og med fuldstændig fri sigt

> Men er der juridiske problemer i det?

Ikke udover det radiotekniske.

> Kan vi lave en antenneforening, der sender videre til naboerne?

Du skal i så fald sørge for at få en forbindelse, der godt må deles.
De fleste privatbrugerforbindelser må ikke.

-A

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 20:27

KLIP

> [...]
> antenner på, skal man skrue ned for sendestyrken på AP'erne, for man
> må ikke udstråle mere end 100 mW, ligegyldigt hvilken antenne der er

Andet kan heller ikke lade sig gøre.

Cisco sælger således noget ulovligt bras, hvis din "viden" står til troende.

http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=DK%2FLayout&cid=1175230755148&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=5514836109B02

mvh
Bjørn J.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 11-07-07 20:46

BJ> Cisco sælger således noget ulovligt bras, hvis din "viden" står
> [...]

Linket er til en 9dBi-antenne. Nu er min radioamatørlicens godt nok
udløbet for 10 år siden, men de fleste access-points i
standardopsætningen sender med væsentligt mindre end 100mW. Kombineret
med 9dBi-antenne, så er det sikkert stadig mindre end 100mW e.i.r.p.

Du kan få retningsbestemte antenner med langt højere forstærkning. Med
dem er det nemt at komme højere end 100mW, og det må man altså ikke i
Danmark. Derfor nedsætter man sendestyrken, når man benytter den slags
antenner.

At reglerne opfordrer folk til ikke at retningsbestemme deres signaler
og bare udstråle ud i alle retninger med de maksimale 100mW, det er så
en uheldig konsekvens, og jeg er gerne med på en diskussion om
ændringer af loven. Den kan vi passende tage i dk.politik.

/Benny

Fra : BJ

Dato : 11-07-07 20:49

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> dem er det nemt at komme højere end 100mW, og det må man altså ikke i
> Danmark. Derfor nedsætter man sendestyrken, når man benytter den slags

Snakken har hele tiden gået på max 100mW.

> [...]
> en uheldig konsekvens, og jeg er gerne med på en diskussion om
> ændringer af loven. Den kan vi passende tage i dk.politik.

Njaee ... var det ikke bedre i en brancheforening eller lignende, hvor
påvirkningen sikkert bliver taget mere seriøst?

mvh
Bjørn J.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-07-07 12:39

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
> antenner på, skal man skrue ned for sendestyrken på AP'erne, for man
> må ikke udstråle mere end 100 mW, ligegyldigt hvilken antenne der er

Men grænsen er faktisk 100 mW ***E.I.R.P.***

Så der er tale om "Equivalent" og "isotropically radiated power" - som i
"the amount of power that would have to be emitted by an isotropic
antenna (that evenly distributes power in all directions and is a
theoretical construct) to produce the peak power density observed in the
direction of maximum antenna gain."

http://en.wikipedia.org/wiki/EIRP

Det betyder, at målingen på en retningsantenne er irrellevent. En
retningsantenne er nemlig ikke en isotropisk antenne.

Og for god orden skyld, så er der ikke tale om en "stærkere antenne" når
det er en retningsbestemt antenne.