"Snuden" <snudens@gmail.com> wrote in
news:4693cf2a$0$25430$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>> Jeg var skam meget opmærksom - desværre bare på den forkerte bil...
>> Det er hvad der kan ske når der opstår farlige situationer, så ka man
>> overse detaljer som f.eks. andre biler der også bremser...
> Hvad grunde er der til ikke at være opmærksom på det der sker FORAN
> bilen man fører?
Situationen var som følger:
Kørte på motorvejen syd for Vejle, slutningen af myldretiden så der var en
del trafik. havde lige overhalet en lastbil. Pludselig sker der noget 3-4
biler længere fremme - tror nok det var nogle vognbaneskift hvor nogen
glemte at kigge sig for. Der var i hvert fald 1 eller flere biler (det gik
ret stærkt) der skiftede bane, bremsede osv. Det fanger opmærksomheden. For
sent opdager jeg at bilen foran mig er igang med en katastrofeopbremsning
(jeg ved ikke hvorfor) og må jo så op og stå på bremsen. Mærker ABS'en
kilde under foden, ser lastbilen jeg lige har overhalet lave en
undvigemanøvre ud i nødsporet og så husker jeg ikke mere før jeg holder
parkeret foran den bil der før var foran mig. Ved siden af mig kører en
sort bil langsomt halvvejs ude i nødsporet, accelerer og er så væk. Jeg
kigger tilbage. Bilen jeg lige har overhalet holder stille bag mig tæt på
autoværnet (har ikke ramt det). Ingen har ramt nogen og vejen foran mig er
fri så jeg kører videre.
Set i bakspejlet kan jeg konstatere at jeg har overhalet bilen foran mig
højre om mens vi begge har været i overhalingsbanen. Jeg har sandsynligvis
kørt 30-40km/t forbi bagenden af den anden bil - det havde gjort ondt hvis
jeg havde ramt... Og jeg kan ikke huske mere end beskrevet ovenfor, det har
været 100% rutine/refleks kørsel og jeg sidder lidt med en fornemmelse af
at have gjort noget umuligt.
Hurtigst muligt derefter til test hos FDM - bremsekraften er god nok men
bremsevæskens kogepunkt er kun 148 grader nede ved forhjulene. Iflg.
testmanden kunne det godt have haft en indvirkning på bremseeffekten i den
aktuelle situation (hvis der er vand i bremsevæsken) men det er ikke
sikkert. Jeg *ved* at jeg havde en afstand på mellem 80 og 100m (ud fra
pælene i vejsiden) til den forankørende - men sådan en afstand forsvinder
altså hurtigt ved en katastrofeopbremsning, specielt når man har
opmærksomheden rettet mod det der sker længere foran. Lesson learned...
--
Henrik Stidsen -
http://henrikstidsen.dk/