Skal man klippe sin hæk ?
Fra : Frank

Dato : 07-07-07 11:07

Vi fik ny nabo for ca. 10 år siden. Han overtog en almindelig pæn og
velholdt have. Men, men, den nye nabo har ikke rørt en finger i haven i de
ca. 10 år han nu har boet der. Og jeg mener INTET gjort, hverken slået
græsset (ikke en eneste gang!), ikke beskåret og ikke klippet hæk overhoved.

Vi satte ny fælleshæk umiddelbart efter at han var flyttet ind (vi deltes
lige om udgifterne til hækplanterne) og hækken voksede pænt op til den
normale 1,80 meter højde. Jeg har klippet vor side og hele toppen. Naboen
har aldrig klippet noget som helst, og al anden bevoksning på hans grund
(hyld, nødebukse og vildtvoksende træer) har nu bredt sig og nået hækken og
presser på hæksiden og vokser igennem. Hækken får således ingen lys fra
hans side og begynder at blive meget tynd.

Jeg har netop talt med hans nabo til den anden side - hun er nøjagtig lige
så plaget af hans inaktivitet og har flere gange klaget til
grundejerforeningen, uden at det har hjulpet.

Jeg har flere gange haft naboen inde på min side og vist ham hvordan vi er
plaget og at flere af hans træer/buske rækker 2 - 3 meter ind over skel.
Han lover at han vil save ned, men der sker intet.

Nu er min tålmodighed sluppet op, og jeg vil kontakte grundejerforeningen og
derefter kommunen/hegnssyn.

Er det vejen frem, eller er der andre muligheder ??

Venlig hilsen, Frank

Fra : Kim2000

Dato : 07-07-07 11:21

"Frank" <frankhanTAKE-THIS-AWAY@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og
> derefter kommunen/hegnssyn.
>
> Er det vejen frem, eller er der andre muligheder ??

Tja, nu kender jeg jo ikke personen, men er der tale om en psykisk
ustabil/svag person eller en person med et fysisk krævende arbejde kan det
måske virke helt uoverskueligt, hvis det er en førtidspensionist kan det
måske være pinligt ikke at have råd til en plæneklipper eller en sav (og
pinligt at spørge), og kunne det tænkes at han ikke aner hvad og hvordan han
skal gøre det? Den måde jeg fik klippet hækken på med naboen til den ene
side, der dælme er sløv, var ved at tage fat i ham og hjælpe ham, det
kostede mig så godt nok 3-4 timer i hans have, men så var det gjort og der
er heller ikke sket mere siden, men nu er der da kun højt græs. Om
nødvendigt må man jo hjælpe naboen med at få lavet en have han kan overskue
at holde, fx en græsplæne, der kun skal slåes, kan manden tage sig sammen
til det bare fire gange om året, så er det jo et fremskridt. Det der med at
klage giver kun dårlige naboer og utilfredshed hos jer begge, så jeg ville
strække mig langt for at undgå det. Selvom det godt nok lyder som du
allerede har gjort det.
mvh
Kim

Fra : Frank

Dato : 07-07-07 14:45

Hej Kim. Tak for dit svar, og som du selv skriver, du kender ikke personen.
Han er desværre langt uden for pædagogisk rækkevidde! Han er hverken
svagelig eller uformående, derimod arbejdsløs håndværker og i.flg. hans kone
med en særdeles god økonomi ! Han gider bare ikke, og som han frejdigt
engang sagde til mig: "Jeg har ingen samvittighed !". Jeg har hjulpet ham
med min kædesav at fælde nogle træer som truede med at falde ned i vores hus
og der kunne han sagtens tage fysisk fat. Det er jo ikke alene hækken som
volder problemer, der står en "mur" af træer langs skeldet, flere steder
overvokset med 2 - 3 meter ind over vores parcel. Vores haver er iøvrigt
omkring 1600 kvadratmeter store, så vi har egentlig nok i at tage vare på
vores egen parcel!

Så vi er langt forbi det pædagogiske niveau, og ser kun tilbage som
muligheder grundejerforeningen eller kommunen/hegnssynet. Eller hvad der
ellers måtte være af forslag ??

Jeg har netop idag talt med hans anden nabo, som har klaget flere gange til
vores grundejerforening over hans mangel på pasning af hæk/haveskel. Hun var
interesseret i at gå videre sammen med os til relevante myndigheder.

Jeg er et langmodigt menneske, men nu er grænsen nået.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 07-07-07 14:55

> [...]
> derefter kommunen/hegnssyn.
> Er det vejen frem, eller er der andre muligheder ??

Du kan da sikkert godt bruge den metode, men så får du en sur nabo i bytte. Nu tager
vi ikke tingene så tungt her i Jylland, men jeg havde samme problem med min nabo. Da
min tålmodighed slap op pakkede jeg min hækkeklipper, en rive, en trillebør, og en
halv kasse bajere.
Så gik jeg over og ringede på og fortalte ham nu skulle vi klippe hæk! - Jeg var kold
over for hans undskyldninger og begyndte selv at klippe hækken. En halv time senere
stødte han selv til, og en time senere var det lille problem ordnet.
Og så havde vi for øvrigt en hyggelig eftermiddag, og det har aldrig gentaget sig.

Peter

Fra : Rasmus

Dato : 07-07-07 17:55

"Peter Albrecthsen" <peteralbrect@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> lille problem ordnet.
> Og så havde vi for øvrigt en hyggelig eftermiddag, og det har aldrig

En smadder god løsning som folk kunne lære noget af...., ofte er det bedre
at hjælpe end at bare brokke sig.

/Rasmus

Fra : JensenDenmark

Dato : 07-07-07 21:04

> [...]
> og
> derefter kommunen/hegnssyn.
>
> Er det vejen frem, eller er der andre muligheder ??

Grundreglen er at levende hegn må være 1,8 meter. Støjende naboer (Her
tænkes ikke på høj musik, men noget industri) kan dog medføre at hegnet kan
være højere:

http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/A20010071729-regl
http://147.29.40.91/_GETDOC_/A19960001729-regl

Lokalplaner kan dog bestemme noget andet. Se:
http://www.albertslund.dk/ByTrafikOgNatur/ByBoligerOgLokalplaner/LokalplanerOgByplanlaegning/~/media/Filer_Albertslund_dk/ByTrafikOgNatur/LokalplanerOgByplanlaegning/DeEnkelteLokalplaner/LP%2012_5%20pdf.ashx

Men hvis man vil køre sagen videre i systemet, så er det først og fremmest
teknisk forvaltning, hvis de kan klare noget før 2010 på grund af alt det
arbejde med kommune sammenlægningerne. Det vil være første option på grund
af at det er gratis.

De har også normalt check på lokalplaner.

Sekundært så kan I hyre en skønsmand. Se ovennævnte paragraffer. Bemærk at I
skal slå halv skade om udgifterne uanset hvem som "vinder" og hvis naboen
ikke vil betale gildet, så er der et ekstra problem der.

Mvh
JensenDenmark

Fra : Bo Warming

Dato : 08-07-07 11:31

> [...]
> og
> derefter kommunen/hegnssyn.
>
> Er det vejen frem, eller er der andre muligheder ??

Den statsansatte hegnsmand skal vist betales forud og den der får uret
hænger på regningen og han vil ikke blande sig i græsslåning og frøspredning
men forlange at grene der rager ind skal beskæres.

På kirkegård nægtes jeg slyngplante pga frygt for at den vil brede sig til
nabogravsted - det tvivler jeg på at kommunen har lov til?

HVIS den trænger ind på territorie jeg ikke har skøde til, kan man med klip
med grensags dræbe den ved roden - det må være sikkerhed nok for at det
Warmingsske familiegravsted ikke bliver asocialt via slægtens ønske om
mangfoldighed

Fra : urlex

Dato : 08-07-07 16:34

On 8 Jul., 13:31, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:

> [...]
> med grensags dræbe den ved roden - det må være sikkerhed nok for at det
> Warmingsske familiegravsted ikke bliver asocialt via slægtens ønske om

Henvend jer til Hegnsynsformanden i kommunen, det er hegnssynet der
kommer ud og besigtiger jeres haver og naboens. De bestemmer hvad der
skal ske.
Klag først til den medarbejder i kommunen normalt Teknik & Miljø der
er sekretær for hegnssynet. Hun samler klagerne sammen og normalt
besigtiger de klagerne 2-3 gange årligt alt efter hvormange klager der
er kommet, det er altså ikke noget man bare kommer ud og kikker på med
det samme.
vh urlex

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 08-07-07 19:12

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> skrev i en meddelelse

>Henvend jer til Hegnsynsformanden i kommunen, det er hegnssynet der
>kommer ud og besigtiger jeres haver og naboens. De bestemmer hvad der
>skal ske.

Og fortæl så lige manden at det koster 2000 kr. at starte en hegnsynssag. Ud over en
sur nabo, kan han risikere at tabe sagen. (hvilket han gør hvis hækken ikke for høj)
At naboen ikke klipper sin hæk er vist ikke en hegnsynssag. Selv om manden er både
arbejdsløs og doven, som spørgeren påstår, så tror jeg at han kommer længere ved at
gå ind til manden med en pose øl.

Peter

Fra : Hr. Jensen

Dato : 09-07-07 09:59

On Sun, 8 Jul 2007 20:12:29 +0200 "Peter Albrecthsen"
<peteralbrect@hotmail.com> sent the following smoke signals:

> [...]
>arbejdsløs og doven, som spørgeren påstår, så tror jeg at han kommer længere ved at

Altså man skal bestikke naboen til at gøre sin pligt?

Min nabo har heller ikke rørt sin have endnu i år, men her er det
lettere:
Andelsboligforening.

Så man har vedtægterne at holde sig til. Ellers er det ud af klappen.
Sygdom er ingen undskyldning for manglende vedligehold, hvilket jeg
fandt ud af for 4-5 år siden da jeg i eftersommeren ikke havde fået
klippet hækken pga. dårlig ryg.
Jeg måtte hyre et hjemmeservicefirma til opgaven.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn