Blankvåben
Fra : Peter

Dato : 06-07-07 09:02

I min fritid er jeg instruktør i paragliding. Jeg har 2 gange oplevet
uheld, der kunne stoppes hurtigt, ved at snitte nogle af de mange liner
over.

Jeg er kommet til den beslutning at en enhåndskniv er det bedste, da jeg
kan fastholde liner samtidig med at jeg åbner kniven - skulle jeg
nogensinde opleve et sådant uheld igen.

Jeg har derfor søgt om samler- og bærertilladelse til en sådan kniv.

Efter 2 dage fik jeg telefonisk at vide, at man havde ringet til
Esbjerg, Odense og København for at spørge hvad de mente.

Svaret havde været at "så skulle man jo også tillade det til en
elektrikker, hvis han hang i en hånd i en ledning."

Dermed fik jeg afslag på ønsket om en tilladelse.

Det er jeg selvsagt ikke indforstået med.

Jeg læser de ting der står i paragrafferne om knive sådan, at der kan
gives tilladelse, hvis formålet er anerkendelsesværdigt. Det mener jeg
at opfylde, da der er tale om sikkerhedsudstyr og en alm. kniv ikke kan
bruges. Det kan kun gøres med en foldekniv - og med een hånd der holder
fast i liner, ja så er en enhåndskniv det logiske valg.

Har jeg mulighed for at "anke" den afgørelse?
Begrundelsen med elektrikkeren er tynd og viser vel, at de ikke helt har
forstået hvorfor jeg søger.

Kan man evt. søge med hjælp fra en advokat - og ville det give mening?

Mvh
Peter