Har man pligt til at fjerne bjørneklo?
Fra : Søren

Dato : 05-07-07 16:48

Hej

Ved siden af vores genbrugsplads er et areal, der tilhører kommunen.
Dette stykke jord er _fyldt_ med 'Kæmpe Bjørneklo'.

Har lodsejeren ikke pligt til at fjene denne invasive art?

Søren (med bjørnekloeksem i panden)

Fra : /Peter

Dato : 05-07-07 17:11

"Søren" <leaveme@alone.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Ved siden af vores genbrugsplads er et areal, der tilhører kommunen.
> Dette stykke jord er _fyldt_ med 'Kæmpe Bjørneklo'.
>
> Har lodsejeren ikke pligt til at fjene denne invasive art?

Man burde faktisk sagsøge alle de fodformede fra 60-70'erne der slæbte
disse
ukrudtsplanter med hjem fra eksotiske lande, stikkende op igennem
soltaget
på 2CV´en, så deres frø kunne spredes i det ganske land, ja, hele norden
er inficeret med dem.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-07-07 17:35

"/Peter" <nospam@no.mail> writes:

>Man burde faktisk sagsøge alle de fodformede fra 60-70'erne der slæbte
>disse ukrudtsplanter med hjem fra eksotiske lande, stikkende op igennem
>soltaget på 2CV´en,

2CV'en var ikke opfundet i 1860'erne, da de første naturaliserede
bestande af kæmpebjørneklo blev registreret i Danmark.

Jeg tvivler også på, at der er nogen tilbage at sagsøge nu

Der er dog ingen tvivl om, at "2CV-transporten" et århundrede
senere også bidrog til at sprede udbredelsen.

Omkring det oprindelige spørgsmål, så jo, man har pligt til at
bekæmpe kæmpebjørneklo. Udfordringen omkring kommunale arealer
er, at det netop er kommunerne, der skal udstede de påbud.

I øvrigt kræver det, at kommunen har en indsatsplan på området,
før de kan gå i gang med at give bøder eller fjerne planterne
på grundejerens regning. Men igen - hvis grundejeren er kommunen
selv...

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bo Warming

Dato : 06-07-07 00:22

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> før de kan gå i gang med at give bøder eller fjerne planterne
> på grundejerens regning. Men igen - hvis grundejeren er kommunen

Gælder reglen om indsatsplan mon også kirkegårde?

Man har i provinsen hørt om påbud til enlige mænd med rodet have om at rydde
op og naboer der påstod at mælkebøtte og andet u krudt spredte sig som en
pest fra deres "losseplads"
Er der juridisk belæg for kommunal indblanding mod ejer (grundejer,
lodsejer - er det ikke det samme?)

Man hører også om at folk med skrammel i haven skaber hjemsted for rotter,
men de kommer vist kun når fejl i kloaksystemet, så mon naboer eller kommune
kan blande sig i hvad ejer finder smukt med denne undskyldning, hvis ikke
der ER en påvist rotteplage - og evt en kommunal indsatsplan?
Vedr rotter er der måske altid pr automatik en indsatsplan - men er der mod
nogen planter?

I Anders And er giftig Efeu en pest-sag - og fiskemadding-regnorme der selv
danner kæde og fisker søer tomme for fisk.
At plante guldregn nær børnehave - mon det er ulovligt?
Børnehaven kan vel sætte tæt hegn op hvis de frygter at børnene kan nå noget
giftigt.
JEg kan ikke forestille mig andet end rotter, der kan berettige offentlige
tiltag - kan nogen det?

Fra : per christoffersen

Dato : 06-07-07 08:46

> JEg kan ikke forestille mig andet end rotter, der kan berettige offentlige
> tiltag - kan nogen det?

Bjørneklo...
Der er lovhjemmel til at kræve en indsatsplan overholdt.
Det samme kan gælde andre plantearter.

/Per

Fra : Bo Warming

Dato : 05-07-07 20:24

"/Peter" <nospam@no.mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> på 2CV´en, så deres frø kunne spredes i det ganske land, ja, hele norden
Jeg har i et år søgt om at måtte lade "arkitektens trøst"slngplanten gro på
vort familiegravsted på Assistens Kierkegård, men Bondams bureaukrater har
tvangstanker om uudryddelighed a la ukrudt i Anders And blade så at jeg har
skøde på vort private familiegravsted giver ikke mulighed for dispensation.
Bondam er fascist og kontrolfreak!
Gartnerne gør jøden Bo Warming til fjendebillede og opfinder
sammensværgelsesteorier for at vise deres kompentence og berettigelsen af
deres kontrolfreak-mentalitet
Bo Warming, Bjelkes Alle 46, 2200 N
Jeg er skødeindehaver og slægten ønsker beplantning i vor afdøde oldefars ,
botanikprofessorens , ånd men det nægtes altså af kommunen

Fra : Søren

Dato : 05-07-07 21:02

> [...]
> Jeg er skødeindehaver og slægten ønsker beplantning i vor afdøde oldefars
> , botanikprofessorens , ånd men det nægtes altså af kommunen

Skal jeg sende dig nogle 'Kæmpe Bjørneklo'-frø?

Du kunne jo 'tabe' dem rundt omkring.

Søren

Fra : Bo Warming

Dato : 06-07-07 00:03

> Skal jeg sende dig nogle 'Kæmpe Bjørneklo'-frø?
>
> Du kunne jo 'tabe' dem rundt omkring.

Jo tak. Jeg bor Bjelkes Alle 46, 2200 N - Bo Warming.
Men hvis denne store skærmplante voksede ind i min have ville jeg let
mekanisk holde den nede - eller købe Roundup

"Arkitektens trøst" er verdens letteste at bekæmpe - med en grensaks ved
hovedstammen nær roden

Kan nogen se jura eller begrundelse for Københavns Kommunes afvisning af at
denne plante gror på et familiegravsted?

Iøvrigt tror jeg at både den - eller bjørneklo - kun vokser godt hvor
solrigt, og under træer med skygge vil næppe nogen af dem gro.

Fra : H. Bojer

Dato : 06-07-07 09:59

/Peter wrote:

> [...]
> soltaget på 2CV´en, så deres frø kunne spredes i det ganske land, ja, hele

Hvorfor tog de dem med til Danmark?
--
Ingen signatur her!

Fra : Søren

Dato : 06-07-07 16:52

H. Bojer skrev:

> Hvorfor tog de dem med til Danmark?

De ville sikkert prøve at ryge den.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-07-07 20:40

"H. Bojer" <post@modtages.ikke> skrev i en meddelelse

> Hvorfor tog de dem med til Danmark?

Det var moderne at have en tørret frøskærm hængende på den rå murstensvæg
allerede i 60'erne. Min absolut anstændige og sobre bedstemor (født 1896)
havde én, som min mindst lige så anstændige faster havde givet hende.
Hvor den stammede fra har jeg ingen anelse om.

Hilsen Inger

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-07-07 22:58

Det er lidt off-topic, men her kommer lidt om baggrunden. Nederst
er et link, der er mere relevant for den juridiske side af sagen.

"H. Bojer" <post@modtages.ikke> writes:

>Hvorfor tog de dem med til Danmark?

Fordi de er pæne, når de blomstrer. Ligesom liljer og andre eksotiske
planter kom kæmpebjørnekloen hertil fra Kaukasus for at være pæne i
vores haver.

Man har erklæret den "krig" ved at give kommunerne mulighed for at
lave indsatsplaner mod den - og mulighed for at straffe grundejere,
der ikke overholder planen.

Her er et par ord om årsagen:

Én plante kan producere 20.000 frø, hvoraf en meget stor andel er i
stand til at blive til en ny levedygtig plante. Kæmpebjørnekloen kan
selvbestøve, så én blomstrende plante er nok til at starte en helt
ny koloni.

Den er sejlivet, den breder sig med lynets hast, den er meget giftig
(plantesaft på hud + sollys giver forbrændinger, saften er mistænkt
for at kunne give kræft og fosterskader), og den slår alle lokale
planter ihjel ved at skygge for solen med sine kæmpeblade. Det kan
føre til jorderosion om efteråret, for når kæmpebjørnekloen visner,
er der kun bar jord tilbage.

Se mere om kæmpebjørneklo på http://www.giant-alien.dk/

Her er vejledningen i udmåling af bødestørrelser. Den indeholder også
en tekst om baggrunden for, at der kan gives bøder:

http://www.plantedirektoratet.dk/Files/Filer/Landbrug/Driftlov/Kommuner_Bjorneklo/Vejledende_bilag_boedeudmaalingsprincip.pdf

(Langt link - skal eventuelt "klistres sammen", hvis din newsreader
har delt det over to linjer)

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-07-07 22:15

/Peter wrote:

> [...]
> soltaget på 2CV´en, så deres frø kunne spredes i det ganske land, ja, hele

I Bo Bedre så man smarte Loussiannaagtige lyse boliger med hvide vægge og
bjørneklofrøstand, tørret som vægdekoration over ryatæppet og når frøene så
var der så ville man så et par og de spredte sig.

Der vist ikke andre arter en KæmpeBjørneklo - hvis dårlige vækstbetingeler
bliver den næppe så stor

Ham der ville sende mig frø og jeg sagde jatak har ikke sendt endnu - jeg
bor Bjelkes Alle 46, 2200 N

Fra : Lars Knudsen

Dato : 05-07-07 19:36

On Thu, 5 Jul 2007 17:47:55 +0200, "Søren" <leaveme@alone.dk> wrote:

>Ved siden af vores genbrugsplads er et areal, der tilhører kommunen.
>Dette stykke jord er _fyldt_ med 'Kæmpe Bjørneklo'.

RoundUp og en sprøjte så er det da hurtigt klaret....

** Lars

Fra : enkvinde

Dato : 05-07-07 21:10

> RoundUp og en sprøjte så er det da hurtigt klaret....

Se, der tager du fejl.... desværre!

Mere kan læses her
http://www.skovognatur.dk/Emne/Naturbeskyttelse/invasivearter/Bekaempelse/Artikel2CarlBurchardi.htm

Hilsen Eva

Som sidste år havde 1 plante og i år har i tusindvis... suk

Fra : Bo Warming

Dato : 06-07-07 00:06

"enkvinde" <HulkendeHulda@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hilsen Eva
>
> Som sidste år havde 1 plante og i år har i tusindvis... suk

Agent Orange eller det klassiske auxin-agtige plantehormon til tokimbladede
planter kan vel købes og benyttes?

I 60erne købte jeg sidstnævnte og al skvalderkål forvoksede sig i døden i
min farmors have og græs blev tilbage

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-07-07 10:07

On Thu, 5 Jul 2007 22:09:36 +0200, "enkvinde"
<HulkendeHulda@hotmail.com> wrote:

>Se, der tager du fejl.... desværre!
>
>Mere kan læses her
>http://www.skovognatur.dk/Emne/Naturbeskyttelse/invasivearter/Bekaempelse/Artikel2CarlBurchardi.htm

Oh... Ja så lærte jeg også noget.

Læren må være at starte på at bekæmpe dem på det rigtige tidspunkt
inden det er for sent.

** Lars

Fra : Bo Warming

Dato : 05-07-07 20:25

"Lars Knudsen" <noemail@in.this.place> skrev i en meddelelse

> RoundUp og en sprøjte så er det da hurtigt klaret....

Måske ja, men er det så ikke gold sandørken i årtier ? ? ?