Bøde for at køre for langsomt
Fra : Jan Eliasen

Dato : 03-07-07 20:37

Hejsa

Jeg har hørt flere steder, at det ikke er tilladt at køre "for
langsomt" i bil, da man så er til gene for trafikken.

Men hvor går grænsen? Jeg vil for eksempel gerne vide, om det er ok at
overhale på motorvejen, når man kun kører 110 på en strækning, hvor
man faktisk må køre 130. 20 km/h ud af 130 er 15% langsommere end den
tilladte fart. Er det nok til at være ulovligt?

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : S.x.L

Dato : 03-07-07 20:44

"Jan Eliasen" <eliasen@nospam.nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> man faktisk må køre 130. 20 km/h ud af 130 er 15% langsommere end den
> tilladte fart. Er det nok til at være ulovligt?

Du skal godt nok køre meget provokerende for at få en bøde for at køre for
langsomt - du vil sandsynligvis højst få en mundtlig henstilling fra
politiet om at følge tempoet nogenlunde.

Man kan jo aldrig sætte nogen præcis grænse for, hvornår det er for
langsomt. Max grænserne skal jo opfattes som den maksimale hastighed, som
aldrig må overskrides - men i øvrigt skal man køre efter forholdene. Måske
vurderer man forholdene til 20 km/t på motorvejen - eksempelvis under en
kraftig tordenbyge - og det er der jo intet i vejen med.

Knud

Fra : Jan Eliasen

Dato : 03-07-07 20:48

On Tue, 3 Jul 2007 21:44:26 +0200, "S.x.L" <solsol@bit.lk> wrote:

>Du skal godt nok køre meget provokerende for at få en bøde for at køre for
>langsomt - du vil sandsynligvis højst få en mundtlig henstilling fra
>politiet om at følge tempoet nogenlunde.
Tjah - hvis politiet vælger at give en henstilling er det jo som det
er. Men jeg er mere interesseret i, om det er tilladt eller ej - ikke
præcis hvilken "straf" bilisten får.

> [...]
>vurderer man forholdene til 20 km/t på motorvejen - eksempelvis under en
>kraftig tordenbyge - og det er der jo intet i vejen med.
Selvfølgelig skal man køre efter forholdene. Hvis der er en kraftig
byge kunne der gives advarsler til dem, de rkørte 130

Men hvis nu vejret er fint, og alt er godt? Er det så ok at køre 110
og overhale 15 lastbiler, mens køen af biler hober sig op bag én? 100?
90? Grænsen?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 03-07-07 21:37

> Men hvis nu vejret er fint, og alt er godt? Er det så ok at køre 110
> og overhale 15 lastbiler, mens køen af biler hober sig op bag én? 100?
> 90? Grænsen?

Det er lovligt at overhale på motorvejen, medmindre det er forbudt ved
skiltning.
Der er ingen regler for hvor hurtigt en sådan overhaling skal foregå, dog må
man ikke bevidst være til gene.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Fra : Leif Neland

Dato : 04-07-07 08:53

S.x.L wrote:
> [...]
> forholdene. Måske vurderer man forholdene til 20 km/t på motorvejen -
> eksempelvis under en kraftig tordenbyge - og det er der jo intet i

Der er vel heller ikke noget galt i, at den gamle turbo-løse landcruiser kun
kan trække 3500kg-traileren op ad bakkerne med 50-60km/h på motorvejen?

Leif

Fra : Bjarne

Dato : 04-07-07 09:43

Leif Neland skrev:
> Der er vel heller ikke noget galt i, at den gamle turbo-løse landcruiser kun
> kan trække 3500kg-traileren op ad bakkerne med 50-60km/h på motorvejen?

Så længe traileren ikke overstiger det, som bilen er godkendt til, kan
jeg ikke forestille mig, at nogen vil blive straffet for langsom kørsel
op ad bakke. Der er jo taget hensyn til, at den faktisk kan trække
læsset lige så godt som en tung lastbil kan trække sit læs.

Det eneste reelle problem som jeg ser i spørgsmålet om at "køre for
langsomt" er, at mange fartgale bilister ikke accepterer, at en bil, der
ikke kører stærkt, må ligge i overhalingsbanen.
Hvis man af hensyn til benzinforbrug og miljø vælger at fremføre sit
køretøj med f.eks. 110 km/t i.s.f. de mere normale 140 km/t, men
alligevel ikke gider køre bag lastbilerne med 80 - 95 km/t, så vil mange
fartdjævle blive hys. Spørgsmålet er, om politiet også vil opfatte det
som belastende. Og om en dommer i sidste ende vil give dem ret i det.
Det kan jo godt tænkes, eftersom reglerne ikke er objektive.

Bjarne

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 04-07-07 09:46

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> skrev:

> [...]
> vil opfatte det som belastende. Og om en dommer i sidste ende vil
> give dem ret i det. Det kan jo godt tænkes, eftersom reglerne ikke

Hvis man kører med den tilladte hastighed er der naturligvis ikke noget
at komme efter. At folk der kører for hurtigt har et problem er og
bliver deres problem.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Bjarne

Dato : 04-07-07 11:38

Morten Bjergstrøm skrev:

> Hvis man kører med den tilladte hastighed er der naturligvis ikke noget
> at komme efter. At folk der kører for hurtigt har et problem er og
> bliver deres problem.

Jeg forstår dig sådan, at du omtaler dem, der kører med lige præcis den
højeste tilladte hastighed. Her er der naturligvis ikke noget at komme
efter. Retten vil aldrig kunne dømme nogen for ikke at køre hurtigere
end de må.

Men den tilladte hastighed behøver ikke at være den maximale tilladte
hastighed. Man må stadig godt køre 110 km/t på motorveje med 130 km/t
skilte, og der er faktisk meget fornuft i det, fordi man bruger mindre
benzin og belaster mindre med CO2.

Så er spørgsmålet, om politiet og i sidste ende retten også opfatter det
som tilladeligt, at køretøjer under maximalhastigheden overhaler
betydeligt langsommere køretøjer, men det er og bliver rent gætværk og
spekulationer, hvis vi ikke kender til konkrete tilfælde med bøder eller
advarsler.

Loven er som sagt ikke objektiv, men subjektiv.

Bjarne

Fra : Kim2000

Dato : 03-07-07 21:41

> [...]
> man faktisk må køre 130. 20 km/h ud af 130 er 15% langsommere end den
> tilladte fart. Er det nok til at være ulovligt?

Så skulle du se mig hamrer over storebæltsbroen med 40 km/t med øjnene stift
rettet fremad. Dem der er van til at køre over broen sidder sikkert og
ryster på hovedet og bander og svovler. Men nej til dit spørgsmål, min
kørelærer sagde i sin tid at kørte man under 70-80 stykker på motorvejen
burde man finde en anden vej.
mvh
Kim

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 03-07-07 22:36

Kim2000 wrote:

> Men nej til dit spørgsmål, min kørelærer sagde i sin tid at kørte man
> under 70-80 stykker på motorvejen burde man finde en anden vej.

Hmm færdselsloven siger ellers noget andet ...

§ 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan
vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres
med en hastighed af mindst 40 km i timen.

Der er ingen nedre grænse for hastigheden på en motorvej
Jeg har været futtet hjem fra Korsør ad motorvejen med 30km/t pga snestorm

Men din kørerlærer har da ret i at man bør finde en anden vej hvis trafikken
snegler sig afsted og det er alm føre :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 03-07-07 23:18

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må
> fremføres med en hastighed af mindst 40 km i timen.

Færdselslovens § 44 er ikke relevant i denne sammenhæng, da den ikke
omhandler (lav) hastighed, men blot hvilke køretøjer der må føres på
motorvej.

Ved kørsel med overdreven lav hastighed kan man dog straffes med bøde for
overtrædelse af færdselslovens § 41, stk. 3, som har følgende ordlyd:

"Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig grund
at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse."

Hvornår der er tale om "overdreven lav hastighed" vil bero på et skøn i den
konkrete situation, men det vil oftest være hvis der har været fremkaldt
fare i en eller anden forstand.

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-07-07 22:27

Jan> Hejsa Jeg har hørt flere steder, at det ikke er tilladt at
Jan> køre "for langsomt" i bil, da man så er til gene for
Jan> trafikken.

Jan> Men hvor går grænsen? Jeg vil for eksempel gerne vide, om det

Det er normalt ikke muligt at komme med en grænse. Men hvis du
begynder at bakke med over -5 km/t uden nogen synlig årsag og
vedvarende over længere tid, har du højst sandsynligvist overskredet
grænsen og kvalificeret dig.

> [...]
Jan> strækning, hvor man faktisk må køre 130. 20 km/h ud af 130 er
Jan> 15% langsommere end den tilladte fart. Er det nok til at være

Hvis der er kø, kan du køre 5 km/t uden problemer.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jan Eliasen

Dato : 04-07-07 20:31

On Tue, 03 Jul 2007 23:27:10 +0200, megafedt@hotmail.com (Martin
Jørgensen) wrote:

>Hvis der er kø, kan du køre 5 km/t uden problemer.
Mit scenarie antager en helt almindelig dag uden kø, regn og sne og
andre forhindringer. En dag, hvor man kan køre de 130km/h uden
problemer, men hvor nogle billister vælger at køre 110km/h alligevel,
af farthensyn, benzinøkonomihensyn eller andre hensyn.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 04-07-07 20:47

> [...]
JE> problemer, men hvor nogle billister vælger at køre 110km/h
JE> alligevel, af farthensyn, benzinøkonomihensyn eller andre hensyn.

Det er ikke ulovligt.

Det er naturligvis heller ikke ulovligt at tage ekstra hensyn til de
bagvedkørende.

/Benny

Fra : Per, Herringe

Dato : 04-07-07 10:08

I meddelelse: k69l83t7v0h4cvu9768puopaq55tkfs66s@4ax.com
skrev Jan Eliasen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
> man faktisk må køre 130. 20 km/h ud af 130 er 15% langsommere end den
> tilladte fart. Er det nok til at være ulovligt?

Så vidt jeg husker skal du også (udover det der er skrevet i de andre
indlæg) holde til højre når du bliver overhalet. Det kritiske punkt må være
det vognbaneskift du foreteger for at overhale lastbilen.
Det er min vurdering at du må vente med din overhaling hvis du er ved at
blive overhalet og er til gene for den bagfrakommende hvis du skifter bane.
Hvis du kan skifte bane uden at være til gene er det OK (men p****
irriterende ) at du er så længe om at overhale at andre må tage farten
af. Hvor længe du må være om overhalingen må bero på et skøn, men på de
fleste strækninger er det ikke forbudt lastbiler at overhale hinanden og du
vil nok være hurtigere til det hvis du kører 110 km/t

--
MVH Per, Herringe

Fra : Jan Eliasen

Dato : 04-07-07 20:32

On Wed, 4 Jul 2007 11:07:37 +0200, "Per, Herringe"
<per.herholdt@mailbox.dk> wrote:

> [...]
>fleste strækninger er det ikke forbudt lastbiler at overhale hinanden og du
>vil nok være hurtigere til det hvis du kører 110 km/t

Den med lastbiler er selvfølgelig ok. Jeg vil ikke have, at nogen
bryder den maksimalt tilladte fart for at overhale. Men en personbil
vil jeg godt have til at køre enten den tilladte fart eller trække
ind.

Fra : Bjarne

Dato : 04-07-07 22:15

Jan Eliasen skrev:

> [...]
> bryder den maksimalt tilladte fart for at overhale. Men en personbil
> vil jeg godt have til at køre enten den tilladte fart eller trække

Betyder det at du forventer, at en bil, der gerne vil køre 110 på
motorvejen, skal nedsætte farten til 80 (blive bag lastbilerne), for at
du kan få lov at suse afsted med >= 130?

Det er det som jeg ville kalde bøllemanerer.
Men nu er vi vist ovre i det mere holdningsmæssige - og vi bliver næppe
nogensinde enige.

Bjarne

Fra : Jan Eliasen

Dato : 06-07-07 15:53

On Wed, 04 Jul 2007 23:15:21 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

>Betyder det at du forventer, at en bil, der gerne vil køre 110 på
>motorvejen, skal nedsætte farten til 80 (blive bag lastbilerne), for at
>du kan få lov at suse afsted med >= 130?
Jeg er lidt træt af, at alle begynder med deres "og så kommer der en
fartbølle med 150km/h" eller din "suse afsted med >=130?" - jeg er
IKKE interesseret i at køre hurtigere end hvad der er tilladt! Jeg vil
heller ikke have, at lastbiler skal overhale med 130!

Jeg vil bare høre, hvor grænsen går for en ganske almindelig
personbil, der kører langsommere end den maksimalt tilladte hastighed.

Omkring Århus ved myldretid kan der sagtens være en strækning over
flere kilometer, hvor op mod 50 biler må køre 110km/h i stedet for
130km/h fordi en anden billist ikke vil køre hurtigere end 110km/h -
det synes jeg er at være til vældig stor gene for resten af trafikken,
og det var mit indtryk, at den slags ikke er tilladt. Jeg vil bare
høre, hvor grænsen går.

Jeg er STOR tilhænger af færselsloven, og jeg overholder den så vist
muligt altid.

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-07 19:20

Jan Eliasen skrev:

> [...]
> høre, hvor grænsen går.
>
> Jeg er STOR tilhænger af færselsloven, og jeg overholder den så vist

Hvis den miljøvenlige bilist med 110 km/t ikke selv har brug for at
overhale langsommere køretøjer, må han/hun selvfølgelig ikke blive i
overhalingsbanen. Det er så indlysende, at det næppe er den situation du
tænker på.

Mere sandsynligt er det, at den miljøvenlige bilist befinder sig i
overhalingsbanen, fordi han/hun hele tiden overhaler lastbiler m.v., der
kører betydeligt langsommere. Eller hedder det passerer, når der er
rimeligt tæt trafik?

Her opfatter jeg det sådan, at du mener, at vedkommende i stedet for at
køre 110 skal indordne sig mellem lastbilerne med ca. 80 km/t, for at du
kan komme frem med >= 130 km/t, og at ordensmagten ellers skal sørge for
afstraffelse af pågældende?

Jeg tror og håber ikke, at det er noget, som ordensmagten kan finde på,
men da loven som sagt er subjektiv, er det aldrig noget man kan sige med
sikkerhed, før situationen prøves af, f.eks. fordi et par hysse strømere
ligger lige bagved.

For nyligt kørte vi fra færgen mod Lemvig og satte farten ned tl det
tilladte, da den lokale sherif kom kørende bagved. Da vi nåede skiltet
med 60 km/t og respekterede det, lød der et motorbrøl, da sheriffen
kørte uden om os. Folk har meget travlt i dette land og ikke ret meget
respekt for noget som helst.

Bjarne

Fra : Jan Eliasen

Dato : 06-07-07 22:11

On Fri, 06 Jul 2007 20:20:12 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

> [...]
>køre 110 skal indordne sig mellem lastbilerne med ca. 80 km/t, for at du
>kan komme frem med >= 130 km/t, og at ordensmagten ellers skal sørge for
Nej. Jegg mener ikke ">= 130" - jeg mener præcis 130. Selvfølgelig
skal ingen indordne sig for fjolser (min personlige holdning der
gerne vil køre mere end tilladt.

Fra : S.x.L

Dato : 07-07-07 08:43

> Nej. Jegg mener ikke ">= 130" - jeg mener præcis 130. Selvfølgelig
> skal ingen indordne sig for fjolser (min personlige holdning der
> gerne vil køre mere end tilladt.

Ham der kører præcis 130 kører jo ikke efter forholdene hvis du opholder dig
foran ham med præcis 110 - han må stadig vente indtil du har udført din
fuldt lovlige overhaling - han har ikke større ret til at komme frem end du
har.

Knud

Fra : Jan Eliasen

Dato : 07-07-07 11:37

On Sat, 7 Jul 2007 09:43:18 +0200, "S.x.L" <solsol@bit.lk> wrote:

> [...]
>fuldt lovlige overhaling - han har ikke større ret til at komme frem end du
Det e runder antagelse af, at det er lovligt nok at køre de 110. Som
flere har citeret he ri tråden, må man ikke køre for langsomt. Men det
ser desværre ikke ud til, at der er nogen eksisterende domme eller
episoder som vi kan lære ud fra. Så de 110km/h kan være ulovligt - vi
ved det bare ikke endnu.

Fra : S.x.L

Dato : 07-07-07 11:58

> [...]
> ser desværre ikke ud til, at der er nogen eksisterende domme eller
> episoder som vi kan lære ud fra. Så de 110km/h kan være ulovligt - vi

Nej det er ikke ulovligt - du må på motorvejen køre med præcis den hastighed
forholdene tillader dog max 130/110/90 eller hvad der nu er max pågældende
sted.
Den eneste betingelse under din overhaling er, at den er påbegyndt korrekt
og afsluttes korrekt. I den mellemliggende fase vil du aldrig nogensinde
kunne dømmes nogen form for straf for at køre for langsomt (med 110)
Korrekt opstart vil blandt andet sige at du har checket at der ikke er andre
biler i nærheden i overhalingssporet inden du trækker - korrekt afslutning
vil sige, at du er langt nok foran den overhalede til at du igen kan trække
ind til højre uden at genere nogen. Om den mellemliggende proces tager 20
sekunder eller en ½ time er for så vidt komplet underordnet, sålænge du
kører med en lovlig hastighed på 110, som jeg naturligvis forudsætter er
højere end den bils hastighed du ønsker at overhale.

Knud

Fra : Benny Amorsen

Dato : 07-07-07 15:17

> [...]
JE> domme eller episoder som vi kan lære ud fra. Så de 110km/h kan
JE> være ulovligt - vi ved det bare ikke endnu.

De 110km/h er ulovligt, hvis det er chikanekørsel. Dvs. hvis formålet
med at køre langsomt f.eks. er at genere de bagvedkørende, så er det
ulovligt. Hvis formålet derimod er at nyde udsigten eller spare
brændstof, så er det fuldt lovligt.

/Benny

Fra : Bjarne

Dato : 07-07-07 15:36

Benny Amorsen skrev:

> [...]
> med at køre langsomt f.eks. er at genere de bagvedkørende, så er det
> ulovligt. Hvis formålet derimod er at nyde udsigten eller spare

En oplagt sag for tankepolitiet.

Bjarne

Fra : S.x.L

Dato : 07-07-07 18:24

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med at køre langsomt f.eks. er at genere de bagvedkørende, så er det
> ulovligt. Hvis formålet derimod er at nyde udsigten eller spare

Nu vil det nok være meget svært at få 110 km/t kategoriseret som
chikanekørsel - stadig forudsat overhalingen startes og afsluttes lovligt.

Knud

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-07-07 19:14

S.x.L wrote:

> Nu vil det nok være meget svært at få 110 km/t kategoriseret som
> chikanekørsel - stadig forudsat overhalingen startes og afsluttes
> lovligt.
Det er ikke noget særligt problem
Overhaling af en længere række lastvogne startes man kører 120km/t
En bil der kører 150km/t kommer op og presser
Man nedsætter hastigheden til 110km/t for at drille den bagvedkørende
Voila chikanekørsel

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Bjarne

Dato : 10-07-07 09:49

Peter Lykkegaard skrev:
> [...]
> En bil der kører 150km/t kommer op og presser
> Man nedsætter hastigheden til 110km/t for at drille den bagvedkørende

En absolut forståelig reaktion på chikanekørsel.
Man kan også godt argumentere for at nedsætte hastigheden i den
situation. Når den bagvedkørende kommer med ulovligt høj hastighed og
opfører sig truende ved at bremse i sidste øjeblik og derefter holde for
kort afstand (= livsfarlig chikane), er det rimeligt at nedsætte
hastigheden gradvist indtil den modsvarer den alt for korte
bremseafstand, som psykopaten bagved vælger.
Hvem der så i sidste ende får ret, vil i givet fald afhænge af en
subjektiv vurdering hos en dommer.

Bjarne

PS: Jeg oplevede for nyligt i Italien, at en varevogn satte farten ned
til under 40 km/t over et pænt stykke, da han havde en hidsig
italiener-Brian bag efter sig. Brian nærmest hoppede fra side til side
for at komme udenom. Det var muligvis tæt på et hjertetilfælde hos
"Brian", men desværre overlevede han.

Fra : Michael Haase

Dato : 04-07-07 22:23

Jan Eliasen skrev dette den 04-07-2007 21:31:

> [...]
> bryder den maksimalt tilladte fart for at overhale. Men en personbil
> vil jeg godt have til at køre enten den tilladte fart eller trække

Færdselslovens §41 siger at: "....Hastigheden må aldrig blive større,
end at føreren bevarer fuldt herredømme over køretøjet....",
så hvis man føler at man ikke har fuldt herredømme ved over 110 km/h, er
det maksimalt tilladelige hastighed. Og det kan vel næppe kaldes
*overdreven* lav hastighed.

Med hensyn til at trække ind, er det ikke sikkert det kan lade sig gøre
med det samme, selvom der skulle være plads mellem 2 køretøjer i det
inderste spor, da man skal sikre sig at der stadig er tilstrækkelig
bremselængde mellem en selv og den forankørende *uden* at kaste bilen
ind foran den bagved kørende.

--
Michael Haase

Fra : S.x.L

Dato : 04-07-07 10:15

"Jan Eliasen" <eliasen@nospam.nospam> skrev i en meddelelse

>. 20 km/h ud af 130 er 15% langsommere end den
> tilladte fart. Er det nok til at være ulovligt?

At der findes en tilladt fart (max. fart) er ikke det samme som at man har
pligt til at holde den fart. Derfor vil det være meget vanskeligt at dømme
bøde for at køre for langsomt.
Det skal helt der hen hvor det er chikane kørsel eller lignende før man vil
kunne stoppe det - som bilist er det dit eget ansvar at vurdere forholdene
og tilpasse hastigheden til det - det er ikke noget andre bilister, som
måske har mere travlt, bestemmer.

Knud

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 04-07-07 12:14

Christian Jakobsen wrote:

> Færdselslovens § 44 er ikke relevant i denne sammenhæng

Det var svar til Kim2000
Er det ikke relevant i den sammenhæng?

> Ved kørsel med overdreven lav hastighed kan man dog straffes

Jep det kaldes populært chikanekørsel

- Peter

Fra : per christoffersen

Dato : 04-07-07 12:21

Christian Jakobsen wrote:

> Det var svar til Kim2000
> Er det ikke relevant i den sammenhæng?

Nej. Spørgsmålet går jo ikke på, hvilken type køretøj, der må færdes på
motorvejen, men på, hvor langsomt man må køre, når man overhaler mv.

/Per

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 04-07-07 12:17

Bjarne

> Så er spørgsmålet, om politiet og i sidste ende retten også opfatter det
> som tilladeligt, at køretøjer under maximalhastigheden overhaler
> betydeligt langsommere køretøjer,

Overhaling samt placering på vejen er tydeligt beskrevet i
færdselsloven så det burde være til at finde ud af

- Peter

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-07 13:35

>Overhaling samt placering på vejen er tydeligt beskrevet i
>færdselsloven så det burde være til at finde ud af

Hvis vi lige ser bort fra dem der trækker ud til overhaling sådan at de
direkte er til ulempe eller fare for hurtigere bagfrakommende så er der nu
stadig en interessant problemstilling i det...

Hvis A med f.eks 100km/t indhenter en lang række lastbiler. Han har frit
bagude til horisonten og trækker derfor ud for at foretage sin overhaling.
Efter et par stykker bliver han så indhentet af B der kørte væsenligt
hurtigere.

Så har A 2 muligheder
- Fortsætte sin overhaling til der er et tilstrækkeligt hul mellem
lastbilerne til at han kan trække ind i højre spor igen (Må så være ~100km/t
være mindst 60meter mellemrum)
- Opgive overhalingenn og sætte hastigheden ned og trække ind bag den
bagerste lastbil igen.

Hvis han tager første mulighed kan han så måske* vælge at øge hastigeheden
eller blot fortsætte med konstant hastighed.

* hvis han finder det forsvarligt og har motorkraften til det.

Det må iøvrigt være ligegylidgt om A ikke har motorkraft til at køre
hurtigere (ie. ældre vw boble eller 2cv) eller blot ikke ønsker at køre
hurtigere af andre årsager ... A kunne jo også være en turistbus da de meget
ofte ligger og kører ca 100km/t på motorvej...

Fra : Bjarne

Dato : 04-07-07 15:59

Anders Majland skrev:

> [...]
> hurtigere af andre årsager ... A kunne jo også være en turistbus da de meget
> ofte ligger og kører ca 100km/t på motorvej...

A kunne også være opmærksom på, at hans/hendes benzinforbrug over en
given strækning ville være et par liter lavere ved 100 km/t
end ved Karl Smart-hastighed og CO2-udslippet tilsvarende lavere.

Selv kører jeg godt 20 km per liter ved under 80 og betydeligt mindre
ved 140.

Bjarne

Fra : Jan Eliasen

Dato : 04-07-07 20:27

On Wed, 04 Jul 2007 16:58:49 +0200, Bjarne <netmolotow@varmpost.com>
wrote:

> [...]
>given strækning ville være et par liter lavere ved 100 km/t
>end ved Karl Smart-hastighed og CO2-udslippet tilsvarende lavere.

Jeg er egentlig ligeglad med, hvorfor A køre rlangsommere end den
maksimalt tilladte fart. Jeg spørger alene til, hvornår man er så
meget til gene for trafikken, at det bliver ulovligt. Hvis det
overhovedet bliver ulovligt, altså...

Fra : Bjarne

Dato : 04-07-07 22:11

Jan Eliasen skrev:

> [...]
> maksimalt tilladte fart. Jeg spørger alene til, hvornår man er så
> meget til gene for trafikken, at det bliver ulovligt. Hvis det

Eftersom lovgivningen ikke angiver nogle objektive kriterier, går jeg ud
fra, at spørgsmålet først besvares, når vi får kendskab til et eksempel
på, at nogen straffes eller frifindes for det.
Enten ved at politiet udsteder en bøde eller ved at en dommer dømmer
nogen for det.
Indtil da kan vi kun gætte og have hver især vores mening om det.

Det straffes ikke, når en lastbil med 70 km/t overhaler en anden
lastbil (bortset fra særlige strækninger), selvom det er til ret stærk
gene for øvrig trafik.

Bjarne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-07-07 22:12

Anders Majland wrote:

> [...]
> frit bagude til horisonten og trækker derfor ud for at foretage sin
> overhaling. Efter et par stykker bliver han så indhentet af B der

Hvis B presser A så er det B der har et problem i forhold til FÆL ikke A
B skal nedsætte hastigheden og køre efter forholdene

Btw jeg nu aldrig set en hurtigkarl kører lige i røven på en bus eller
lastbil der ligger i overhaling
Lidt respekt er der da :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : S.x.L

Dato : 04-07-07 14:15

<plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
Bjarne

> [...]
> betydeligt langsommere køretøjer,

Overhaling samt placering på vejen er tydeligt beskrevet i
færdselsloven så det burde være til at finde ud af

Hvis overhalingen er påbegyndt under lovlige konditioner er det fuldstændigt
ligegyldigt om den foregår med 100 km/t eller med 130 km/t - man er
naturligvis i sin gode ret til at fuldføre den igangværende overhaling -
også selv om der bagfra kommer et par 'brian skidesmart' som hellere vil
overhale med 15o km/t.
Slap bare helt af under den overhaling og lad Brian dytte og båtte det han
har lyst til - det er ikke dit - heller ikke hvis han skulle være
politimand.

Knud

Fra : Jan Eliasen

Dato : 04-07-07 20:28

On Wed, 4 Jul 2007 15:14:42 +0200, "S.x.L" <solsol@bit.lk> wrote:

> [...]
>naturligvis i sin gode ret til at fuldføre den igangværende overhaling -
>også selv om der bagfra kommer et par 'brian skidesmart' som hellere vil
Det er ikke det jeg spørger om. Jeg spørger om, hvorvidt det er
tilladt at overhale med f.eks. 110km/h ved steder, hvor de rmå køres
130km/h, og der bagved findes biler der gerne vil køre de tilladte
130km/h. Jeg er ikke ude efter at køre 150km/h eller noget andet - jeg
vil bare gerne køre den maksimalt tilladte fart.

Fra : S.x.L

Dato : 04-07-07 22:05

> [...]
> 130km/h. Jeg er ikke ude efter at køre 150km/h eller noget andet - jeg
> vil bare gerne køre den maksimalt tilladte fart.

Hvis du kører med den maksimalt tilladte fart 130 km/t under overhalingen er
dit spørgsmål om overhaling med 110 km/t ikke relevant.

Bortset herfra er der jo intet der hindrer dig i at køre overhaling igennem
med 110 km/t forudsat at de som kører i højre side kører endnu langsommere
samt at du kan komme ud i overhalingssporet uden at overtræde reglerne - du
må som jeg siger bruge lige så lang tid som du har behov for med en given
fart at overhale - du vil aldrig kunne knaldes for for langsom kørsel -
medmindre det er en skovsnegl du forsøger at overhale med +1 km/t.

Knud

Fra : Jan Eliasen

Dato : 06-07-07 15:49

On Wed, 4 Jul 2007 23:04:39 +0200, "S.x.L" <solsol@bit.lk> wrote:

>Hvis du kører med den maksimalt tilladte fart 130 km/t under overhalingen er
>dit spørgsmål om overhaling med 110 km/t ikke relevant.
Det er to forskellige biler. Den ene kører 110 og er ved at overhale.
Den anden vil gerne køre 130 men kan ikke på grund af ham, de rkører
110.

>fart at overhale - du vil aldrig kunne knaldes for for langsom kørsel -
>medmindre det er en skovsnegl du forsøger at overhale med +1 km/t.
Så der ER en grænse? Men hvor går den?

Fra : S.x.L

Dato : 06-07-07 17:55

> Det er to forskellige biler. Den ene kører 110 og er ved at overhale.
> Den anden vil gerne køre 130 men kan ikke på grund af ham, de rkører
> 110.

Hvis ham med 110 har påbegyndt overhalingen reglementeret må ham med 130
bare vente til der bliver plads - altså når 110 er kommet så langt foran med
sin overhaling at han kan trække ind foran den overhalede kan 130 komme
forbi.

> Så der ER en grænse? Men hvor går den?

Grænsen er jo ikke klart definerbar - men hvis det opfattes som
chikanekørsel vil det nok blive stoppet, hvis politiet ser det.
En overhaling med +1 km/t på et køretøj som kører langsommere end 50 km/t
vil nok ikke blive anset for fornuftigt.

Knud

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 04-07-07 12:32

per christoffersen" wrote:

> Nej. Spørgsmålet går jo ikke på, hvilken type køretøj, der må færdes på
> motorvejen, men på, hvor langsomt man må køre, når man overhaler mv.

Kims kommentar eller det oprindelige spørgsmål?
Min kommentar var skrevet i relation til Kims kommentar hvor han
skriver at hvis man "kører under 70-80 stykker på motorvejen så burde
man finde en anden vej"

- Peter

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-07-07 09:45

Jan Eliasen <eliasen@nospam.nospam> wrote in

> Jeg har hørt flere steder, at det ikke er tilladt at køre "for
> langsomt" i bil, da man så er til gene for trafikken.

Lidt uddrag af Færdselsloven:

Kapitel 5
Hastighed
Almindelige regler

§ 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter
forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal
herved tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og
belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må
aldrig blive større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over
køretøjet. Der skal kunne standses på den strækning af kørebanen foran
køretøjet, som føreren har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan
påregnes. Ved nedblænding fra fjernlys (langt lys) til nærlys (kort lys)
skal hastigheden før nedblændingen tilpasses de nye sigtforhold.

Stk. 2. Kørende skal holde en efter forholdene passende lav hastighed:

1) i tættere bebygget område,
2) når sigtbarheden er nedsat på grund af lys- eller vejrforholdene,
3) ved vejkryds og i vejsving,
4) foran fodgængerfelt,
5) foran bakketop eller på andre steder, hvor oversigten er begrænset,
6) ved risiko for blænding,
7) ved møde med andet køretøj på smal vej,
8) i vådt, glat eller fedtet føre,
9) hvor køretøjet nærmer sig bus, der holder for at optage eller afsætte
passagerer,
10) hvor køretøjet nærmer sig børn på eller ved vejen,
11) hvor køretøjet nærmer sig heste eller kreaturer på vejen,
12) hvor der foretages arbejde på vejen, og
13) forbi uheldssted på vejen.

Stk. 3. Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden
rimelig grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at
bremse.

Stk. 4. I dårligt føre skal den kørende afpasse hastigheden således, at
andre så vidt muligt ikke tilstænkes.

Kapitel 6

Særlige regler for færdsel på motorvej
og motortrafikvej
motorvej

§ 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en
sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må
fremføres med en hastighed af mindst 40 km i timen.

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan politiet tillade kørsel med blokvogn, hvis en
transport ikke med rimelighed kan gennemføres på anden måde.

Stk. 3. Uanset stk. 1 kan politiet tillade kørsel som led i
erhvervsudøvelse fra nærmeste tilkørsel til nærmeste frakørsel på
motorveje over Storebælt og Øresund med andre motordrevne køretøjer end
de i stk. 1 og 2 nævnte, hvis kørslen ikke med rimelighed kan gennemføres
på anden måde. Der kan ikke gives tilladelse til kørsel med knallert på
de nævnte vejstrækninger.

> Men hvor går grænsen?

Når man er til gene. Hvad "gene" dækker er naturligvis subjektivt men,
hvis du med 90 km/t kan foretage en fuldtud lovlig overhaling, så er du
ikke til gene hvis du gør det korrekt.

Hvis du kan se at du skal overhale 6 lastbiler, så må du naturligvis
afvente et passende hul i trafikken. Eller evt. øge hastigheden under
overhalingen.

> Jeg vil for eksempel gerne vide, om det er ok at overhale på >
motorvejen, når man kun kører 110 på en strækning, hvor
> man faktisk må køre 130.

Om du må overhale eller ej har intet med hastigheden at gøre. Spørgsmålet
er så om du lovligt kan gennemføre en overhaling med den lave hastighed.

Fra : plykkegaard@gmail.co~

Dato : 10-07-07 12:01

Bjarne wrote:

> Man kan også godt argumentere for at nedsætte hastigheden i den
> situation.

= køre efter forholdene

> Når den bagvedkørende kommer med ulovligt høj hastighed og
> opfører sig truende ved at bremse i sidste øjeblik

Sandsynligvis pga fartpiloten, den skulle man jo nødig slå fra "hele
tiden"

> ... og derefter holde for kort afstand (= livsfarlig chikane),
> er det rimeligt at nedsætte hastigheden gradvist indtil
> den modsvarer den alt for korte bremseafstand

Man kunne fristes til at nedsætte hastigheden så man kan komme ind
bagved rækken af lastbiler for at give plads

> Hvem der så i sidste ende får ret, vil i givet fald afhænge af en
> subjektiv vurdering hos en dommer.

Den alm metode til kontrollering af bremseafstand i slige tilfælde er
at bruge håndbremsen, hvilket efter sigende skulle være særdeles
effektivt
Ikke helt ufarligt ved de hastigheder og vil givet blive takseret som
chikanekørsel (hvilket det er efter min mening)

- Peter

Fra : Bjarne

Dato : 10-07-07 21:02

plykkegaard@gmail.com skrev:

> = køre efter forholdene

> Sandsynligvis pga fartpiloten, den skulle man jo nødig slå fra "hele
> tiden"
Er det en undskyldning for at bringe andre i livsfare?

> Man kunne fristes til at nedsætte hastigheden så man kan komme ind
> bagved rækken af lastbiler for at give plads
Når du siger "fristes", mener du "lade sig true"?
Hvem er "fristet" til at køre 80 i.s.f. 110 på en motorvej?

> Den alm metode til kontrollering af bremseafstand i slige tilfælde er
> at bruge håndbremsen, hvilket efter sigende skulle være særdeles
> effektivt
Hvorfor anbefaler du idioti?
> Ikke helt ufarligt ved de hastigheder og vil givet blive takseret som
> chikanekørsel (hvilket det er efter min mening)
I så fald gensidig chikane.
Man skal jo netop nedsætte hastigheden gradvis med lys i bremselygterne,
sådan at bilisten bagved nødsages til at reducere hastigheden svarende
til bremseafstanden.

Bjarne