defekt dankort, gebyr for nyt?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-07-07 15:26

Jeg har sådan et af de her fancy smarte dankort hvor jeg selv har bestemt
hvilket motiv der skal være på. Det kostede 60kr i gebyr at få det.

Nu er chippen så tilsyneladende gået i stykker - terminalerne i butikkerne
afviser kortet når de skal læse chippen. Banken vil jo sandsynligvis mene
jeg skal betale nye 60kr i gebyr for at få et tilsvarende kort med eget
billede på - det mener jeg ikke kan være rigtigt, har jeg retten på min
side hvis jeg forlanger et gratis erstatningskort? (kortet har jeg en
"holdbarhedsdato" der hedder december 2011...)

Fra : Bjarne

Dato : 01-07-07 15:32

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> side hvis jeg forlanger et gratis erstatningskort? (kortet har jeg en
> "holdbarhedsdato" der hedder december 2011...)

Jeg har flere gange fået nye kreditkort uden gebyr, når der var noget
galt med dem.
Hvis banken mod forventling skulle kræve gebyr, bør de kunne påvise, at
du selv har gået det i stykker.

Bjarne

Fra : Kasper Christensen

Dato : 01-07-07 16:35

Bjarne skrev:

> [...]
> galt med dem.
> Hvis banken mod forventling skulle kræve gebyr, bør de kunne påvise, at

Det er et selvdesignet kort.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-07-07 17:42

Kasper Christensen skrev:

> Det er et selvdesignet kort.

Det ændrer ikke på at der er 2 års reklamationsret på varen.

--
Bertel

Fra : Kasper Christensen

Dato : 01-07-07 17:53

> Det ændrer ikke på at der er 2 års reklamationsret på varen.

Korrekt, men det var bare for at statuere at det ikke var et standardkort.

Mvh

Kasper

Fra : NG

Dato : 01-07-07 15:32

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> side hvis jeg forlanger et gratis erstatningskort? (kortet har jeg en
> "holdbarhedsdato" der hedder december 2011...)

Har de sagt at du skal betale? Hvis ikke så start dog der og tag juraen
bagefter hvis de ikke mener du er så god en kunde at de tager den
omkostning.

mvh
per

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 01-07-07 16:12

> [...]
> afviser kortet når de skal læse chippen. Banken vil jo sandsynligvis mene
> jeg skal betale nye 60kr i gebyr for at få et tilsvarende kort med eget

Hvor gammelt er det? Alm reklamationsret må antages at gælde.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/

Fra : Peter

Dato : 01-07-07 18:49

Hej.

Jeg har prøvet nøjagtig det samme med et standard chip-kort i min bank.....
- der fungerede chippen kun 7 gange (!!) inden chippen gik død......
De ville have svjh. 150-200.- for et nyt kort.....

Så jeg kikkede mig om efter en anden bank, indtil jeg kom i tanke om at jeg
jo sommetider havde brug for Visa, og der ikke var Visa på mit "gamle" kort,
og så kunne jeg pludselig godt få et nyt kort med Visa gratis......

Men det er sikkert meget normalt at bankerne kræver penge for et nyt kort,
hvis chippen dør på det gamle......
- nok lidt efter "går den så går den" metoden....!

--
Peter

Fra : Brian K

Dato : 01-07-07 19:14

"Peter" <pd@tta.dk> skrev i en meddelelse
> Men det er sikkert meget normalt at bankerne kræver penge for et nyt kort,
> hvis chippen dør på det gamle......
> - nok lidt efter "går den så går den" metoden....!

Nordea har byttet mit kort 3 gange ganske uden beregning de sidste 4 år.

/brian

Fra : Peter

Dato : 01-07-07 19:20

Hej.

> Nordea har byttet mit kort 3 gange ganske uden beregning de sidste 4 år.

Det vil jeg se om jeg kan få plads til at skrive bag øret, til hvis
problemet skulle opstå igen.....

--
Peter

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-07-07 19:44

> Hej.

> Det vil jeg se om jeg kan få plads til at skrive bag øret, til hvis
> problemet skulle opstå igen.....

Danske Bank har byttet mit 3 gange det første år med chippen. Lortet faldt
bare ud. Et telefonopkald, og det var klar 3-4 dage efter.

- Martin

Fra : Peter

Dato : 01-07-07 19:50

Ok, fint nok....

Det er måske der de større banker så trækker fra de mindre, selv om den jeg
har nu bestemt ikke høre til blandt de mindste......
- jeg er ikke meget for at lave negativ reklame, så jeg vil ikke sige
hvilken "mindre" bank der er tale om......

På den anden side, så er det også godt at vide, så jeg har noget at præsse
min bank med, hvis det skulle ske igen.....

Iøvrigt det med at chippen faldt ud, det gjorde den også på mit kort, men
det var først senere......
- og altså længe efter at den ikke fungeree mere....

--
Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-07-07 19:54

"Peter" <pd@tta.dk> wrote in news:pORhi.41$bi6.33@news.get2net.dk:

> Jeg har prøvet nøjagtig det samme med et standard chip-kort i min
> bank..... - der fungerede chippen kun 7 gange (!!) inden chippen gik
> død...... De ville have svjh. 150-200.- for et nyt kort.....

Problemet er ikke at de vil have penge for at nyt kort, jeg kan få et
normalt visa/dankort uden beregning - det er gebyret for "design selv" jeg
"forventer" problemer med. Jeg er ikke så gode venner med min bank fordi
jeg har (haft) en bankrådgiver jeg ikke kunne tale med, vi snakkede ikke
samme "sprog" så at sige, derfor forventer jeg problemer selvom jeg har
bestilt en ny rådgiver.

Fra : Bjarne

Dato : 01-07-07 20:09

Henrik Stidsen skrev:

> [...]
> jeg har (haft) en bankrådgiver jeg ikke kunne tale med, vi snakkede ikke
> samme "sprog" så at sige, derfor forventer jeg problemer selvom jeg har

Det vigtigste *burde* være at udfinde den ansvarlige for miseren.

Hvis banken vil have dig til at betale det nye kort, bør de også have en
god forklaring på, hvorfor du er ansvarlig i, at det er gået i stykker.

Hvis det ikke er tilfældet, har de leveret et defekt kort, hvilket de
kan gøre godt ved at levere et mage til.

Hvis du har en venlig bank, bytter de det også gratis, når det er din skyld.

Jeg købte engang et ur i Pietra Ligure af en urmager, som bøjede
VISAdan-kortet i fluesmækkeren.

Næste sommer satte det sig fast i en hæveautomat i Tivoli og automaten døde.

Det blev genfundet og sendt til min bank, men forsvandt med posten
mellem de to banker. Omsider fik jeg et nyt.

Bjarne

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-07-07 10:54

"Peter" <pd@tta.dk> skrev:

> [...]
> - jeg er ikke meget for at lave negativ reklame, så jeg vil ikke
> sige hvilken "mindre" bank der er tale om......

Min bank SkandiaBanken har uden brok og uden gebyr ombyttet et defekt
Visa/Dankort. De kom godt nok til at hæve gebyret på min konto, men det
blev efter en mail tilbageført sammen med en symbolsk kompensation.

Bankerne bør i øvrigt udbytte kortene uden beregning i de fleste
tilfælde, da kortenes holdbarhed når de ligger i en pung er estimeret
til at være 3-4 år ifølge producenten. Og altså ikke de 10 års
gyldighed som bankerne udsteder kortene med.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : JL

Dato : 01-07-07 19:19

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> wrote in message
> [...]
> side hvis jeg forlanger et gratis erstatningskort? (kortet har jeg en
> "holdbarhedsdato" der hedder december 2011...)

Problemet med mit er ikke chippen, men derimod underksriften. Den er ødelagt
og ulæselig, åbenbare fordi jeg bruger mit kort "for meget". på den
gammeldags facon. (magnetstribe). Nu kommer der anvendelige chipterminaler i
de fleste butikker inden året er omme. Så problemet burde ikke opstå med mit
nye kort.