Kontrolgebyr vedr. parkering
Fra : Carina &Tonny

Dato : 01-07-07 13:56

Hej nyheds grp.

Hermed ønskes lidt hjælp til et i mine øjne uberettiget kontrolgebyr som jeg
har fået ved en parkering af vores bil i Helsingør.

Hændelsesforløb:
Bilen parkeres den 19/5-07 på en p-plads i Helsingør. Billet forsøges
forgæves indløst i den opstillet automat. Flere andre der som jeg ønsker at
indløse billet, forsøger forgæves. 3 af hinanden uafhængige billister,
desværre ikke jeg, ringer det på automaten anviste nummer op mens der nu er
opstået en slags folkemøde ved automaten. Da tidspunktet (søndag middag) er
uden for deres normale kontortid, indtales på telefonsvaren en besked om
problemmet.

For i det tilfælde, at der mens vi er væk, skulle komme en kontrollør,
beslutter vi 4 billister os for, at lægge en seddel i forruden med oplysning
om tidspunkt for hændelsen samt tidspunkt for retunering. Dette kan
dokumenteres ved foto af samtlige de 4 biler.

Da vi retunere har vi fået et kontrolgebyr på tros af at kontrolløren
tydeligt kan se vores seddel.

Herefter skriver jeg iegen person til Par Zone A/S som administrere
p-pladsen og forklare at deres billet automat den pågældende dag på det
pågældende tidspunkt var ude af drift og at jeg således ikke mener at deres
gebyr er berettiget. Dette dokumenteres med videneudsagn samt foto af alle 4
biler hvor der var lagt en seddel. Navn og adresse samt telefon nr. på de
øvrige billister har jeg undladt at vidregive til Park Zone A/S idet jeg
ikke har tilladselse hertil.

Efterfølgende er min familie og jeg idag hjemkommet fra en uges ferie og se
glædeligt ,at vi har fået brev fra Park Zonen A/S dateret den 22 juni. Heri
skriver de, at ved automatproblemer, henvisses man via telefonsvaren til
anden p-plads, idet man kun må parkere med gyldig billet - dette blev vi
ikke.
at en seddel i frontruden ikke er gyldig grund
at deres automat iøvrigt virkede den pågældende dag ?
at hvis jeg ikke betaler de 510 kr. ryger sagen til advokat og inkasso

På tros af, at jeg udemærket ved at jura og følser ikke høre sammen, føler
jeg mig godt nok dårlig behandlet og håber hermed at nogen med bedre
forstand på emnet vil hjælpe mig

På forhånd tak

Tonny Hansen

Fra : Codexx

Dato : 01-07-07 14:16

Carina &Tonny wrote:
> [...]
> 22 juni. Heri skriver de, at ved automatproblemer, henvisses man via
> telefonsvaren til anden p-plads, idet man kun må parkere med gyldig

I ringede jo ikke?

> at en seddel i frontruden ikke er gyldig grund

Korrekt.

> at deres automat iøvrigt virkede den pågældende dag ?

Det er jo påstand mod påstand, men det er ikke afgørende for jeres sag.

> at hvis jeg ikke betaler de 510 kr. ryger sagen til advokat og inkasso

Ja, og det kan ende dyrt....

> På tros af, at jeg udemærket ved at jura og følser ikke høre sammen,
> føler jeg mig godt nok dårlig behandlet og håber hermed at nogen med
> bedre forstand på emnet vil hjælpe mig

Forventer du også at få varene gratis, hvis Bilka's kasseterminaler går ned?

Parkeringspladsen er drevet efter det man kalder privatretlige regler,
hvilket betyder at ejeren (via Park Zone) kan fastsætte de betingelser der
gælder for brug af pladsen. Det er dog et krav at der tydeligt er skiltet
med disse betingelser. For at koge din historie ned har du parkeret uden at
indløse gyldig billet, da automaten var i udu. Dermed har du overtrådt de
skiltede betingelser, som garanteret siger at der SKAL indløses billet ved
parkering. At automaten (måske) ikke virkede giver dig ikke ret til at
benytte pladsen alligvel. Prøv at se en nyere byretsdom, som lidt ligner din
sag: http://www.europark.dk/mediearkiv/Frederiksberg.pdf

/Bacher

Fra : Khawk

Dato : 01-07-07 16:14

Codexx wrote:

> I ringede jo ikke?
Der burde være et (pause)komma i ovenstående for at undgå en anden mening således at sætningen lyder: "I ringede jo, ikke?"

SNIP

> Det er jo påstand mod påstand, men det er ikke afgørende for jeres
> sag.
En påstand der kan underbygges ved hjælp af 3 andre på pladsen.

SNIP
> [...]
> ikke virkede giver dig ikke ret til at benytte pladsen alligvel. Prøv
> at se en nyere byretsdom, som lidt ligner din sag:

I ovenstående dom kan jeg ikke se om det har nogen betydning at Europark påstår at mindst den ene af de to automater på stedet virker.
Jeg beklager at jeg ikke har andet input end lidt korrigering, men jeg kender ikke nok til juraen til at gøre ret meget andet.
Personligt vil jeg i lyset af ovenstående dom ikke turde satse på at vinde en sag om det, selv med vidner på at automaten ikke virkede.

mvh

Kim

Fra : H. Bojer

Dato : 02-07-07 11:50

Khawk wrote:

> Der burde være et (pause)komma i ovenstående for at undgå en anden mening
> således at sætningen lyder: "I ringede jo, ikke?"

Sætningen er rigtig. De ringede ikke til Par Zone, hvilket de andre
parkerende gjorde.

Citat:

--
Ingen signatur her!

Fra : Khawk

Dato : 02-07-07 16:29

H. Bojer wrote:

> [...]
> parkerende gjorde.
>
> Citat:
>
> "3 af hinanden uafhængige billister, desværre ikke jeg, ringer det
Så var det en del af sætningen, der gav den forkerte mening. Så skulle den hedde "Du ringede jo ikke?".
Jeg havde dog overset at han ikke ringede i det oprindelige indlæg. Min fejl.

mvh

Kim

Fra : news.cybercity.dk

Dato : 03-07-07 19:15

> I ringede jo ikke?

Er det nu også en forudsætning for at parkere bilen, at selskabet stiller
krav om man skal have en telefon ttilrådighed!!

/AB

Fra : per christoffersen

Dato : 04-07-07 07:48

"news.cybercity.dk" <hulubalu@hulubalu.dk> skrev i en meddelelse

> Er det nu også en forudsætning for at parkere bilen, at selskabet stiller
> krav om man skal have en telefon ttilrådighed!!

Vås.
Der er ikke krav om en telefon.
Helt grundlæggende indgår man en aftale om parkering mod at betale
parkeringsbilletten.
Hvis man ikke betaler billetten (uanset årsagen) så er der ingen aftale, og
det koster så en afgift/gebyr.
Der er ingen parkeringstvang og ingen parkeringsret.

/Per

Fra : Carina &Tonny

Dato : 01-07-07 17:03

"Carina &Tonny" <cariton(fjerndette)@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hej nyheds grp.
>
> Hermed ønskes lidt hjælp til et i mine øjne uberettiget kontrolgebyr som
> jeg har fået ved en parkering af vores bil i Helsingør.
> Bla bla bla

Efterfuldt af gode kvalificeret svar

Jeg kan godt se pointen i det som i begge skriver og tager det naturligvis
til efterretning. Dog vil jeg tillade mig, at søge lidt yderliger
information.

I skal have mange tak for tiden i brugte på at hjælpe mig.

Med venlig hilsen

Tonny Hansen