Spg ang arv
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 30-06-07 09:38

Jeg kom til at sidde og snakke med et par venner ang arv, og vi kan ikke
helt blive enige om hvordan arv virker, mest af alt nok fordi vi ikke ved
det :)

Min kærestes mor er er død, og hun har ikke noget med hendes biologiske far
at gøre, hendes mor fandt på et tidspunkt en ny kæreste som hun blev gift
med, og han har adopteret min kæreste som hans datter.

Nu har hendes "stedfar" så fundet en ny kæreste, efter hendes biologiske mor
er død, og har nu valgt at flytte sammen med hende, og sælge hans hus.

Kan min kæreste kræve at der bliver skiftet i sådan en situation ? Og er der
evt skærpene omstændigheder der kan gøre sig gældene for at boet kan skiftes
?

Hvordan virker det at skifte bo i sådan en situation ?

Mvh
Jacob

Fra : S.x.L

Dato : 30-06-07 09:47

Hvis du gad rydde op i brugen af hendes/sin samt hans/sit ville det blive
til at forstå, hvad du skriver.
Som det er nu, er det meget tvivlsomt, hvem du taler om hvornår.

Knud

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-06-07 09:51

S.x.L skrev:

[Knud morfer igen igen ...]

> Hvis du gad rydde op

Ingen nok så grundig oprydning kunne afholde dig fra at benytte
hans indlæg som springbræt til et af dine sure opstød.

--
Bertel

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 30-06-07 11:31

"S.x.L" <solsol@bit.lk> wrote in message
> Hvis du gad rydde op i brugen af hendes/sin samt hans/sit ville det blive
> til at forstå, hvad du skriver.
> Som det er nu, er det meget tvivlsomt, hvem du taler om hvornår.
>
> Knud

Hvis du læser første afsnit og kunne huske det, så ville du ingen problemer
have med at forstå hvem der blev skrevet om hvornår, det er tilladt at tænke
selv i denne verden.

Mvh
Jacob

Fra : S.x.L

Dato : 30-06-07 13:29

I jura skal sproget være præcist. Der er meget stor forskel på at tale om
hans .... eller sit .....
I bund og grund er det et spørgsmål om arv i 'lige linje' eller ej.

Fra : xxxfoo

Dato : 30-06-07 10:50

Jacob Rungwald skrev:

[klip]

> Hvordan virker det at skifte bo i sådan en situation?

Jeg mener, at siden (sted)faren [fra nu af kun far] har adobteret din
kæreste i sin tid [fra nu af datter], så gælder den almindelige regel om
skifte ift. fællesbørn, jf. Arvelovens § 17, der siger:

"Efter en ægtefælles død kan den længstlevende ægtefælle overtage
ægtefællernes fælleseje, jf. dog § 23, stk. 2-6, til uskiftet bo med
deres fælles livsarvinger." Den længstlevende ægtefælle har altså ret
til at side i uskiftet bo ift. fælles livsarvinger.

Den længstlevende ægtefælle udøver i levende live en ejers rådighed over
det uskiftede bo, jf. Arvelovens § 24. Derfor er der ikke meget datteren
kan gøre, medmindre misbrugs og vederlagsreglerne i Arvelovens § 29-30
er anvendelige, hvilket de formentlig ikke er bare ved selve salget af
den faste ejendom.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 30-06-07 11:32

"xxxfoo" <xxxfoo@gmail.com> wrote in message
> [...]
> kan gøre, medmindre misbrugs og vederlagsreglerne i Arvelovens § 29-30 er
> anvendelige, hvilket de formentlig ikke er bare ved selve salget af den

Tak for det.

Hvad nu hvis stedfaderen så begynder at bruge en masse af pengene fra salget
af huset, til at istandsætte hans og hans nye kærestes "fælles" hus ?

Skal der skiftes hvis de gifter sig ?

Mvh
Jacob

Fra : xxxfoo

Dato : 30-06-07 12:59

Jacob Rungwald skrev:

[klip]

> Hvad nu hvis stedfaderen så begynder at bruge en masse af pengene fra salget
> af huset, til at istandsætte hans og hans nye kærestes "fælles" hus ?

Jeg er ikke sikker, det må på en konkret vurdering, læs de bestemmelser,
jeg har henvist til.

Arveloven ses her.

http://147.29.40.91/_LINK_0/0&ACCN/A20070051530

[klip]

> Skal der skiftes hvis de gifter sig ?

Ja, jf. Arvelovens 26, stk. 2.

Ikke for at komme med samme sure opstød som SxL kom med, men det giver
ingen mening, i hvert fald ikke juridisk, at tale om stedfar når
datteren er adobteret. Der kan derfor være grund til at undlade det, i
og med det måske er egnet til at forvirre problemstillingen.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 30-06-07 14:52

> [...]
> er adobteret. Der kan derfor være grund til at undlade det, i og med det
> måske er egnet til at forvirre problemstillingen.

Det var bare for at gøre klart at de ikke var hendes biologiske far, hvis
det havde noget at sige.

Men tak for svaret :)

Mvh
Jacob

Fra : per christoffersen

Dato : 02-07-07 10:11

> [...]

> Hvad nu hvis stedfaderen så begynder at bruge en masse af pengene fra
> salget af huset, til at istandsætte hans og hans nye kærestes "fælles" hus

Arven er ikke bundet til de fysiske objekter, men til værdien af dem.
Om værdien ligger i det gamle hus, eller i et istandsat nyt hus er
principielt lige meget for opgørelsen af den.

> Skal der skiftes hvis de gifter sig ?

Ja, jvf. Arveloven:
§ 17. Den efterlevende ægtefælle er berettiget til at skifte når som helst.

Stk. 2. Ved indgåelse af nyt ægteskab eller ved registrering af
partnerskab er han forpligtet til at skifte.

/Per

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 02-07-07 17:22

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> Arven er ikke bundet til de fysiske objekter, men til værdien af dem.
> Om værdien ligger i det gamle hus, eller i et istandsat nyt hus er
> principielt lige meget for opgørelsen af den.

Også hvis huset de ligger i ikke er farens hus, men hans nye kærestes hus?
Han vil jo i teorien så have givet/lånt en person uden for familien en masse
penge ?

Han kan vel ikke bare give alle pengene væk til en "tilfældig" person ?

Mvh
Jacob