Regler for overarbejde og spsm om personal~
Fra : @net

Dato : 27-06-07 19:24

Hej i NG

Jeg ville bare lige høre om der er nogen love der omhandler overarbejde. Så
vidt jeg forstår er der ikke rigtigt nogen. Der findes noget EU-værk
(direktiv eller hvad ved jeg som siger noget om 48 timer/ugen over en
længere periode er rimeligt. Men hvordan står man når der ikke er
overenskomst på ens arbejdsplads og der i kontrakten enten står "Jobløn"
eller at der må forventes en del overarbejde.

Når der i en ansættelseskontrakt står at man er underlagt de generelle
regler der står i personalehåndbogen, så skriver man vel i princippet også
under på personalehåndbogen eller hvad? Sådan een har det jo med at være
dynamisk... Hvis man ikke selv er med til at beslutte/vedtage indholdet -
hvordan kan det så være fair?

Ja - jeg undres bare lidt og tænkte nogen havde undret sig før mig og fundet
svaret

Venligst
Anette

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-06-07 22:41

@net wrote:

> Jeg ville bare lige høre om der er nogen love der omhandler
> overarbejde. Så vidt jeg forstår er der ikke rigtigt nogen.

Der er 11-timers reglen og krav om et ugentligt fridøgn, jf. §50 og §51
i arbejdsmiljøloven, som dog begge kan fraviges i nødvendigt omfang jf.
§52. Den famøse 48-timers arbejdsuge regel fra EU er mig bekendt kun
implementeret i de (fleste) danske overenskomster, så hvis du ikke er
ansat efter en af disse overenskomster, gælder den ikke for dig.

--
Jesper Lund

Fra : Codexx

Dato : 28-06-07 01:38

Jesper Lund wrote:
> [...]
> bekendt kun implementeret i de (fleste) danske overenskomster, så
> hvis du ikke er ansat efter en af disse overenskomster, gælder den

Efter EU brokkede sig, er der nu lovgivet så alle er omfattet, LBK nr 896 af
24/08/2004.:

§ 1. Denne lov finder anvendelse for lønmodtagere, der ikke i medfør af
kollektiv overenskomst er sikret de rettigheder, der som minimum svarer til
artikel 2, stk. 1, 3 og 4, artiklerne 4, 6, 8, 9, 16 og 17 i direktiv
93/104/EF af 23. november 1993 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelse af arbejdstiden, som ændret ved direktiv 2000/34/EF af 22.
juni 2000.
§ 4. Den gennemsnitlige arbejdstid i løbet af en syvdagesperiode beregnet
over en periode på 4 måneder må ikke overstige 48 timer inkl. overarbejde.
Perioder med årlig betalt ferie og perioder med sygeorlov medtages ikke i
eller er neutrale i forhold til beregningen af gennemsnittet.

/Bacher

Fra : @net

Dato : 28-06-07 08:00

Havde ikke lige tænkt på 11-timers reglen, og vidste ikke at den "længere
periode" var 4 måneder. Så tak for svarene.

Hvordan med personalehåndbogen. Er man underlagt den med sin underskrift, og
er der nogen regler for hvordan den kan ændres. Når man ændrer en
ansættelseskontrakt skal det jo varsles med opsigelsesperioden så vidt jeg
er orienteret. Hvad med personalehåndbogen - den kan jo også ændre en del
ved ens ansættelse

Mvh
Anette

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 28-06-07 09:26

@net wrote:

> [...]
> opsigelsesperioden så vidt jeg er orienteret. Hvad med
> personalehåndbogen - den kan jo også ændre en del ved ens ansættelse

Så vidt jeg er orienteret kan en personalehåndbog umiddelbart ændres
hvis det ikke strider mod overenskomsten hhv. funktionærloven og
ansættelseskontrakten.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen