Kommune, grundejerforening og vejbelægning
Fra : Ukendt

Dato : 26-06-07 18:36

Hej

Jeg er for nylig kommet med i bestyrelsen i vores lokale grundejeforening
(GF).

Først, hvor kan man læse om den slags fritidsbeskæftigelse? Ansvar og
deslige.

Dernæst skal vi renovere vores veje i nær fremtid. Vejene består af en
kommunalt ejet stamvej incl fortov og et antal stikveje incl fortov ejet af
GF.

Ejerfordelingen er nævnt i lokalplanen fra først i 70'erne, men
tilsyneladende
aldrig tinglyst, der findes ikke andre oplysninger om det.

Kan den manglende tinglysning fritage os fra ejerskabet af vejene? Og
dermed også vedligeholdelsespligten.

Hvilke § bør man kende når man taler med kommunen?

MVH CP

Fra : Peder Porse

Dato : 27-06-07 05:14

Claus skrev:
> [...]
> dermed også vedligeholdelsespligten.
>
> Hvilke § bør man kende når man taler med kommunen?

Lokalplanen er tinglyst på ejendommen, så hvis fordelingen er fastlagt
der, er den jo også tinglyst.
Dernæst er tinglysning jo ikke en gyldighedsbetingelse, alene en
sikringsakt i forhold til kommende ejere.

Men hvis der ikke er en gældende udgiftsfordeling eller en eller flere
grundejere ikke vil acceptere denne, kan der af en eller flere
grundejere begæres vejsyn, hvor kommunen kan fastlægge- efter en bestemt
procedure - hvilken udgiftsfordeling, der skal være.

pp