Politiet og 45 scooter
Fra : Charlotte

Dato : 26-06-07 04:55

Hejsa

Jeg har solgt min 45 knallert til en purk på 17 i den tro om at den skulle
renoveres og stå til han blev 18.
Bliver så ringet op af politiet ang. knallerten...han er blevet stoppet på
den, ulovlig selvfølgelig og uden nr. plade (den har jeg selv afmeldt)
Nu er spørgsmålet så... der var en lille chance for at jeg ville blive
sigtet for at have solgt ham den..men hvad består sådan en sigtelse i?
Og hvad sker der egentlig med knægten?

Fra : Anders Majland

Dato : 26-06-07 07:28

> Nu er spørgsmålet så... der var en lille chance for at jeg ville blive
> sigtet for at have solgt ham den..men hvad består sådan en sigtelse i?

Bøde for at have overladt køretøjet til en der ikke kan føre det lovligt...
Var det knægten selv der kørte hjem på den, en anden "voksen" eller blev den
hentet på trailer ?

Det er ikke noget i vejen med at sælge en bil eller knallert til en under 18
eller uden kørekort...

> Og hvad sker der egentlig med knægten?
Bøde for at køre uden kørekort - mener der skal mere end en gang til en
betinget frakendelse (der så vil udskyde hvornår )

Fra : Per

Dato : 26-06-07 08:59

Charlotte wrote:
> [...]
> ville blive
> sigtet for at have solgt ham den..men hvad består sådan en sigtelse i?

Jeg kan slet ikke se hvad politiet skulle sigte dig for.

Du sælger knallerten = den er ikke din mere. Hvad køber så gør med den er
ikke dit problem - uanset om den er gjort ulovlig osv. Du har endda afmeldt
knallerten. Der er ikke noget ulovligt i at sælge til en der ikke må føre
knallerten.

Jeg kan ikke se at der skulle være noget med overdragelse af føringen jf.
FÆL: § 65, stk. 2, da det jo ikke er din knallert mere. Jeg vil mene at i
det øjeblik du har fået pengene og salgskontrakten er underskrevet et du
ikke underlagt nævnte §

(Stk. 2. Ejeren (brugeren), føreren og den, der i øvrigt har rådighed over
et motordrevet køretøj, må ikke overlade føringen til en person, der ikke
lovligt kan føre køretøjet.)

Hvis politiet vælger at føre en sag mod dig - er bøden vist 500 kr for - jeg
ville dog helt sikkert gå i retten med den for at få domstolenes
stillingtagen til hvornår der kan være tale om overladelse af føringen - det
koster dig ikke noget at gå i retten - heller ikke selvom du taber sagen.

Knægten kan sigtes for kørsel uden førerret: Bøde = 5000 kr, samt
konstruktiv ændring, jeg ved ikke hvad bødestørrelsen er her.

Mvh. Per

Fra : blue

Dato : 26-06-07 09:31

> Knægten kan sigtes for kørsel uden førerret: Bøde = 5000 kr,

Bøden er 2.500 kr.

> samt konstruktiv ændring, jeg ved ikke hvad bødestørrelsen er her.

500 kr. hvis han ikke selv har lavet ændringen.

1.000 kr. hvis han selv har lavet ændringen.

Fra : Henning

Dato : 26-06-07 10:42

On Tue, 26 Jun 2007 05:55:28 +0200, "Charlotte" <derbisendar@msn.com>
wrote:

> [...]
>Nu er spørgsmålet så... der var en lille chance for at jeg ville blive
>sigtet for at have solgt ham den..men hvad består sådan en sigtelse i?

Kunne det være fordi køber har sagt han ikke har ændret på knallerten?
At den var tunet/boret eller hvad det hedder, da han købte den?

Fra : Charlotte

Dato : 26-06-07 19:36

Hej igen..

Han har sagt at han købte den som en 30ér hvilket jo ikke er korrekt. Jeg
kørte turen ned til ham med plade på, han fjernede selv pladen.
Jeg sagde til ham inden salget at han jo skulle huske på at det var en 45ér
m/plade, men til det svarede han at den kunne jeg bare tage med retur.
Det var i går jeg blev ringet op af politiet, og knallerten er afmeldt 5/6
plus at jeg har fået papirer fra min forsikring.