Andelsbolig og intern flytning
Fra : Flemming Rubini

Dato : 26-06-07 03:32

Jeg bor i en andelsbolig på 4-værelsers på 4. sal.
Vi ønsker at flytte ned længere ned på grund af sygdom, nu! Og vil
derfor flytte ned i en 2-værelsers.
(Der kommer formentlig sammenlægningsmulighed i september.)

Jeg har derfor overvejet at spørge vores generalforsamling, om vi kunne
købe den aktuelle ledige bolig, (og samtidigt få
sammenlægningstilladelse, når naboen bliver ledig), og så give os tid
til, at gøre den i stand. Dvs. ikke straks fraflytte den vi har i
forvejen.

Kan man beslutte det på en generalforsamling, at den ønsker at støtte
vores smidige flytning, så vi kan få tid til at bygge den nye bolig om
(hjælpemidler etc.)?

Dvs. vi bliver boende i den oprindelige medens vi gør den nye i stand?

I perioden vil vi være i besiddelse af to andele.

I følge vores vedtægter, må man kun have en andel.

Hvor lang kan denne periode være til ombygningen, hvor lang tid ville
være rimeligt, hvis man accepterede det?

Dertil kommer et problem med, at vi netop har ekskluderet en andelshaver
fordi han ikke ønsker at benytte sin andel, trods vores bestemmelser
herom i vedtægterne. Han fremlåner den ulovligt. Ville en tilladelse til
os, undergrave vores stilling i eksklusionssagen. Man kan jo sige at det
netop er spørgsmålet om benyttelsen, der her løsnes lidt for. Det kunne
vi nok løse, ved at sove hver sit sted, hvis det skulle blive
nødvendigt.

Mit spørgsmål går altså dels på at have to andele, og benyttelsen heraf.

Vores advokat, synes det vil være meget betænkeligt i og med sagen
kører.

Sagen kompliceres yderligere af, at jeg har mange hatte på, men i sidste
ende kan blive nød til at skære igennem med de muligheder jeg har,
uanset udfaldet for foreningen, da vi skal flytte ned nu.

FUT Der er sat follow-up-to dk.bolig.
Jeg tænkte så bliver de uvidenskabelig indlæg i bolig- i stedet for i
jura-gruppen. (Jura-gruppen er videnskabelig i sin fundats)

Flemming Rubini