Er privat ppsætning af overvågnings camera~
Fra : Peter

Dato : 24-06-07 10:37

Hej.

Vi har en nabo, der lige har opsat et overvågningskamera i sin indkørsel, på
en sådan måde at han filmer både noget af vores indgang og en stor del af
vejen uden for hans hus.
(Sjovt nok overvåger det, der hvor det er sat op, ikke eks. hans egen
hoveddør og kun en lille del af hans egen grund og indkørsel)

Er det overhovedet lovligt, at sætte sådan noget op ??

Hvilke regler er der på området ??
meget gerne med henvisning til rette § osv, ville være dejligt.

Vi og flere andre naboer føler os ret generet af det, så vi håber at vi kan
gøre noget ved det.

Hvis det rent faktisk er lovligt og han eks. senere så vælger at dreje hans
kamera, så det filmer direkte ind på vores grund (eller en anden nabo´s),
hvad er reglerne så ??

Fra : Peter

Dato : 24-06-07 10:39

Jeg glemte lige:

--
Mvh.
Peter

Fra : per christoffersen

Dato : 24-06-07 11:34

"Peter" <pd@tta.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hoveddør og kun en lille del af hans egen grund og indkørsel)
>
> Er det overhovedet lovligt, at sætte sådan noget op ??

Nej.

> Hvilke regler er der på området ??
> meget gerne med henvisning til rette § osv, ville være dejligt.

Lov om forbud mod tv-overvågning mv.
§ 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller
lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

Der er forskellig undtagelser til denne generelle regel, men ingen der
dækker din nabo.

/Per

Fra : Hauge

Dato : 24-06-07 12:16

Hej
per christoffersen wrote:
> § 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller
> lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

Er en privat indkørsel et område "til almindelig færdsel"?

Altså må jeg sætte et kamera der absolut kun viser min egen indkørsel, fra
omkring 3 meter fra offentlig vej, så der med sikkerhed ikke optages noget
som helst uden for min grund?
Hvis nej, hvor må jeg så sætte kamera op henne? I haven hvor der er hegn
eller hæk omkring, der hvor ingen direkte har adgang til, uden at bryde ind?

Mvh Hauge

Fra : per christoffersen

Dato : 25-06-07 09:18

> [...]
> Hvis nej, hvor må jeg så sætte kamera op henne? I haven hvor der er hegn
> eller hæk omkring, der hvor ingen direkte har adgang til, uden at bryde

Hvor grænsen for almindelig færdsel skal sættes præcist kan jeg ikke svare
på. Det er dog oplagt, at det ikke er rguindens ejerforhold der er
afgørende.
Datatilsynet har sikkert svaret:
www.datatilsynet.dk (dog ikke på websitet men du akn kontakte dem).

/Per

Fra : Jesper Brock

Dato : 25-06-07 13:41

per christoffersen skrev:
> Hvor grænsen for almindelig færdsel skal sættes præcist kan jeg ikke svare
> på. Det er dog oplagt, at det ikke er rguindens ejerforhold der er
> [...]

Jf. noter i Karnovs, kan områderne i nogen grad defineres efter de
tilsvarende bestemmelser i bla. normalpolitivedtægten og færdselsloven.

"Den stedlige afgrænsning af reglen svarer med redaktionelle ændringer
offentlig eller privat gade, plads, vej bro, tunnel, passage, sti,
trappe eller lignende areal, der benyttes til almindelig færdsel af en
eller flere færdselsarter«).
Praksis efter normalpolitivedtægtens § 2 vil således være vejledende for
fortolkningen af den stedlige afgrænsning i forbudsreglen. I væsentlig
grad kan der endvidere findes vejledning i praksis efter færdselslovens
§ 1 (»vej, som benyttes til almindelig færdsel af en eller flere
færdselsarter«)."

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Peter

Dato : 24-06-07 13:06

Hej.

Tak for info, det var lige hvad jeg havde brug for.....

Dog, når jeg læser teksten i
http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB04720872?OpenDocument
har jeg et par ekstra spørgsmål, da love kan være lidt komplicerede for
ukyndige at læse....

Om §1 stk. 2
Gælder det kun overvågning der optages på et medie ??
- dvs. er det lovligt at have overvågning som kun vises på et tv/monitor ??
"Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt gentagen
personovervågning ved hjælp af fjernbetjent eller automatisk virkende
tv-kamera, fotografiapparat eller lignende apparat. Lovens regler om
tv-overvågning finder tilsvarende anvendelse på opsætning af sådant apparat
med henblik på overvågning. "

Samme spørgsmål omkring § 2 stk. 4......
"Bestemmelsen i § 1 gælder ikke:
Tv-overvågning, der ikke er forbundet med optagelse af billeder på
videobånd, film eller lignende, når den foretages som led i overvågning af
egne indgange, facader, indhegninger eller lignende."
Hvad hvis det er umuligt at placere et kamear så det kun filmer egne facader
og indgange ??

Ang. §3:
Er det lovligt at filme offentlig vej, hvis man som privat skilter med det
??
"Private, der foretager tv-overvågning af steder eller lokaler, hvortil der
er almindelig adgang, eller af arbejdspladser, skal ved skiltning eller på
anden tydelig måde give oplysning herom. "

Jeg har lige talt med manden og han siger at han er i besidelse af nogle
papirer, som siger at han gerne må opsætte det kamera....
- jeg forstår på ham at det er papirer som fulgte med hans kamera......!?!
(de skriver sikker hvad som helst for at få solgt noget...)

Kameraret er iøvrigt også med infrarød belysning, så det kan også optage om
natten.....
(Ikke at det sikkert har nogen betydning....)

Politiet i byen er mere end villige til at sende en betjent ud og se på det,
men hvor langt skal vi selv prøve at komme med manden, inden vi skal tage
imod det tilbud ??
- det var jo rarest hvis han tog det væk af sig selv......

--
Peter

Fra : per christoffersen

Dato : 25-06-07 08:14

> [...]
> ukyndige at læse....
>

> Om §1 stk. 2
> Gælder det kun overvågning der optages på et medie ??

Nej. Optagelser er jo overhovedet ikke nævnt i teksten.

> [...]
> egne indgange, facader, indhegninger eller lignende."
> Hvad hvis det er umuligt at placere et kamear så det kun filmer egne

Så må man lade være.

> Ang. §3:
> Er det lovligt at filme offentlig vej, hvis man som privat skilter med det
> ??

Nej der er forskel på 'gade, vej, plads el. lign' og steder med almindelig
adgang.

> [...]

> Jeg har lige talt med manden og han siger at han er i besidelse af nogle
> papirer, som siger at han gerne må opsætte det kamera....

Det er sikkert ikke rigtigt (selvom han måske tror det). I øvrigt kan er det
ikke lovligt at bryde loven, bare fordi det står på et stykke papir at man
godt må.
En dispensation fra en lov kan kun gives efter lovens regler.

Det er op til dig.

/Per

Fra : Erik Andersen

Dato : 29-06-07 20:01

Dog, når jeg læser teksten i

> Nej. Optagelser er jo overhovedet ikke nævnt i teksten.

> Så må man lade være.

Jeg føler at jeg er ganske uenig eller måske blot forvirret.
Jeg mener at det må være lovligt jeg har et tv-kamera siddende, så jeg kan
overvåge min indkørsel og ned ad min private fællesvej, så jeg kan se det på
en monitor når jeg sidder i kælderen og arbejder.
Enig?
Der er ikke tale om optagelser, KUN "overvågning" når jeg kigger på
monitoren! Det svarer ganske til at jeg etablerer et gadespejl og kigger på
det engang imellem.
Jeg mener ikke det er ulovligt med gadespejl?
Hvad med dørtelefoner med kamera? Hvor jeg arbejdede før, havde vi sådan en
hvor man kunne se hele indgangsområdet m.v.
Mvh Erik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-06-07 20:54

Erik Andersen skrev:

> [...]

§ 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads
   eller lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

Udgangspunktet er klart nok. Der kommer så en undtagelse der
gælder hvis der ikke optages fra kameraet. Der står:

§ 2. Bestemmelsen i § 1 gælder ikke:

1)   ...
2)   ...
3) Tv-overvågning, der ikke er forbundet med optagelse af
   billeder på videobånd, film eller lignende, når den foretages
   som led i overvågning af egne indgange, facader, indhegninger
   eller lignende.

"Egne indgange, facader, indhegninger eller lignende" åbner
*ikke* for at du må overvåge fortov eller vej eller den slags.

[1]
Hvis kameraet kun fanger din indgangsdør (plus måske lidt af
væggene), er det lovligt. Hvis det også fanger noget af fortovet
er det ulovligt uanset om der laves optagelser eller ej.

> Det svarer ganske til [...]

Hvis man selv kan bestemme hvad lovene svarer til, så er der ikke
grænser for hvad man må.

Et gadespejl svarer *ikke* til et videokamera. der findes nemlig
ikke en lov der forbyder gadespejle. Det svarer heller ikke til
et videokamera at man selv går ud på gaden og glor. Det findes
der nemlig heller ingen lov imod.

> Jeg mener ikke det er ulovligt med gadespejl?

Korrekt. Sådan et kan du trygt sætte op.

> Hvad med dørtelefoner med kamera?

Se ved [1].

> Hvor jeg arbejdede før, havde vi sådan en hvor man kunne se
> hele indgangsområdet m.v.

Det var (sandsynligvis) ulovligt.

--
Bertel

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-06-07 22:53

Peter <pd@tta.dk> wrote:

> [...]
> meget gerne med henvisning til rette § osv, ville være dejligt.
>
> Vi og flere andre naboer føler os ret generet af det, så vi håber at vi kan

Du vil vel sætte pris på det den dag har har perfekte billeder af en
indbrudstyv i dit hus ?

Jeg forstår ikke hvordan man kan være generet af et kamera ? Personligt
er jeg da ligeglad om jeg bliver filmet på S-stationerne, på motorvejen,
i banker, på gaden og hvor der nu ellers sidder kameraer.

Det ville heller ikke genere mig at blive filmen foran mit eget hjem.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-06-07 23:16

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Jeg forstår ikke hvordan man kan være generet af et kamera ?

Det kan du evt. spørge om i dk.politik. Det er ikke et juridisk
problem.

--
Bertel