/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hvor længe skal vi opbevare gemle uafhente~
Fra : Ingelsen


Dato : 22-06-07 14:03

Hej, jeg tillader mig at spørge i denne gruppe.

Vi har et værksted (Reparationer af Radio/Tv/Computer udstyr.)

Efter den slags ting er blevet så billigt at anskaffe som nyt, er der flere
og flere kunder der aldrig afhenter deres reparationer igen, både dem der er
blevet lavet og er færdige og dem de har sagt nej til at få lavet som jo
stadig er defekte.

Spørgsmålet lyder nu på hvor længe vi skal opbevare disse genstande,
før vi kan tillade os at smide dem ud.
Loven skriver noget med rimelig tid, men det er jo et vidt begreb.


Vi har læst lidt i købeloven P 33/34 Men kan ikke rigtig blive klog på det.

Næste problem er, at vi som regel kun har kundens telefon nummer,
og har derfor svært ved at skrive anbefalede breve til kunderne.
Vi har endda været udsat for at nummeret er lukket når vi prøver at kontakte
kunden.

På forhånd tak, hvis nogen kan hjælpe med det klarhed på området..
Hilsen Jan




 
 
Codexx (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 22-06-07 15:14

Ingelsen wrote:
> Hej, jeg tillader mig at spørge i denne gruppe.
>
> Vi har et værksted (Reparationer af Radio/Tv/Computer udstyr.)
>
> Efter den slags ting er blevet så billigt at anskaffe som nyt, er der
> flere og flere kunder der aldrig afhenter deres reparationer igen,
> både dem der er blevet lavet og er færdige og dem de har sagt nej til
> at få lavet som jo stadig er defekte.
>
> Spørgsmålet lyder nu på hvor længe vi skal opbevare disse genstande,
> før vi kan tillade os at smide dem ud.
> Loven skriver noget med rimelig tid, men det er jo et vidt begreb.
>
> Vi har læst lidt i købeloven P 33/34 Men kan ikke rigtig blive klog
> på det.

Købeloven §§ 33-34 gælder ikke direkte for det problem du har, men
princippet kan overføres.

Hvis intet andet er aftalt med kunderne, skal du opbevare genstandene i en
/længere/ periode. Du kan dog tillade dig at tage et rimeligt vederlag for
den "service", hvilket jo må være afhængigt af genstandens størrelse og
værdi. Du kan så sælge genstanden når dit samlede tilgodehavende nærmer sig
værdien af genstanden. Hvis genstanden reelt er værdiløs kan du nok tillade
dig at smide den ud efter relativt kort tid.

Læs også: http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/reparationer/indlev/

> Næste problem er, at vi som regel kun har kundens telefon nummer,
> og har derfor svært ved at skrive anbefalede breve til kunderne.
> Vi har endda været udsat for at nummeret er lukket når vi prøver at
> kontakte kunden.

Det smarteste ville nok være som minimum at sikre sig at i får et fastnet
nummer eller en adresse, så i kan sende kunden et brev.

/Bacher



Christian Madsen (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Christian Madsen


Dato : 22-06-07 15:19

Ingelsen skrev den 22-06-2007:
> Hej, jeg tillader mig at spørge i denne gruppe.
>
> Vi har et værksted (Reparationer af Radio/Tv/Computer udstyr.)
>
> Efter den slags ting er blevet så billigt at anskaffe som nyt, er der flere
> og flere kunder der aldrig afhenter deres reparationer igen, både dem der er
> blevet lavet og er færdige og dem de har sagt nej til at få lavet som jo
> stadig er defekte.
>
> Spørgsmålet lyder nu på hvor længe vi skal opbevare disse genstande,
> før vi kan tillade os at smide dem ud.
> Loven skriver noget med rimelig tid, men det er jo et vidt begreb.
>
>
> Vi har læst lidt i købeloven P 33/34 Men kan ikke rigtig blive klog på det.
>
> Næste problem er, at vi som regel kun har kundens telefon nummer,
> og har derfor svært ved at skrive anbefalede breve til kunderne.
> Vi har endda været udsat for at nummeret er lukket når vi prøver at kontakte
> kunden.
>
> På forhånd tak, hvis nogen kan hjælpe med det klarhed på området..
> Hilsen Jan

KBL kan ikke give dig svaret på dine problemer, da jeres reparationer
stort set aldrig vil være et egentligt køb (der kan være ganske få
undtagelser).

Det letteste for jeg vil nok være at skrive på indleveringssedlen, at i
maksimalt opbevarer kundens genstand i f.eks. 2 mdr.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen



Ingelsen (22-06-2007)
Kommentar
Fra : Ingelsen


Dato : 22-06-07 15:23

Det skal dertil tilføjes at på alle reparations sedler (Kvitteringen kunden
får ved indlevering) står:

Reparationer opbevares KUN 3 MÅNEDER

Ved ikke om det gør nogen forskel, når vi ikke har kundens underskrift på
han har læst det.

Hilsen jan



JBH (22-06-2007)
Kommentar
Fra : JBH


Dato : 22-06-07 22:22


"Ingelsen" <SLET@mig.dk> skrev i en meddelelse
news:467bc885$0$69147$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej, jeg tillader mig at spørge i denne gruppe.
>
> Vi har et værksted (Reparationer af Radio/Tv/Computer udstyr.)
>
> Efter den slags ting er blevet så billigt at anskaffe som nyt, er der
> flere og flere kunder der aldrig afhenter deres reparationer igen, både
> dem der er blevet lavet og er færdige og dem de har sagt nej til at få
> lavet som jo stadig er defekte.
>
> Spørgsmålet lyder nu på hvor længe vi skal opbevare disse genstande,
> før vi kan tillade os at smide dem ud.
> Loven skriver noget med rimelig tid, men det er jo et vidt begreb.
>
>
> Vi har læst lidt i købeloven P 33/34 Men kan ikke rigtig blive klog på
> det.
>
> Næste problem er, at vi som regel kun har kundens telefon nummer,
> og har derfor svært ved at skrive anbefalede breve til kunderne.
> Vi har endda været udsat for at nummeret er lukket når vi prøver at
> kontakte kunden.
>
> På forhånd tak, hvis nogen kan hjælpe med det klarhed på området..


Jeg læste engang en artikel i et brancheblad om problemet med u-afhentede
reparationer. Forbrugerklagenævnet (som juridisk kun er til at lukke op og
ski.. i) mener ikke at værksteder må bortskaffe/afhænde u-afhentede
reparationer før kunden har accepteret det. Derfor er det vigtigt at man får
oplysninger så man kan kontakte kunden og ellers gemmer dokumentation for
at man har forsøgt at kontakte kunden hvis det ikke lader sig gøre. De
værksteder jeg kender til. opbevarede genstandene fra ca. 6 måneder til 2
år. afhængig af hvad det var.

mvh
JBH



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste