Hvor længe skal vi opbevare gemle uafhente~
Fra : Ingelsen

Dato : 22-06-07 14:03

Hej, jeg tillader mig at spørge i denne gruppe.

Vi har et værksted (Reparationer af Radio/Tv/Computer udstyr.)

Efter den slags ting er blevet så billigt at anskaffe som nyt, er der flere
og flere kunder der aldrig afhenter deres reparationer igen, både dem der er
blevet lavet og er færdige og dem de har sagt nej til at få lavet som jo
stadig er defekte.

Spørgsmålet lyder nu på hvor længe vi skal opbevare disse genstande,
før vi kan tillade os at smide dem ud.
Loven skriver noget med rimelig tid, men det er jo et vidt begreb.

Vi har læst lidt i købeloven P 33/34 Men kan ikke rigtig blive klog på det.

Næste problem er, at vi som regel kun har kundens telefon nummer,
og har derfor svært ved at skrive anbefalede breve til kunderne.
Vi har endda været udsat for at nummeret er lukket når vi prøver at kontakte
kunden.

På forhånd tak, hvis nogen kan hjælpe med det klarhed på området..
Hilsen Jan

Fra : Codexx

Dato : 22-06-07 15:14

Ingelsen wrote:
> [...]
> Loven skriver noget med rimelig tid, men det er jo et vidt begreb.
>
> Vi har læst lidt i købeloven P 33/34 Men kan ikke rigtig blive klog

Købeloven §§ 33-34 gælder ikke direkte for det problem du har, men
princippet kan overføres.

Hvis intet andet er aftalt med kunderne, skal du opbevare genstandene i en
/længere/ periode. Du kan dog tillade dig at tage et rimeligt vederlag for
den "service", hvilket jo må være afhængigt af genstandens størrelse og
værdi. Du kan så sælge genstanden når dit samlede tilgodehavende nærmer sig
værdien af genstanden. Hvis genstanden reelt er værdiløs kan du nok tillade
dig at smide den ud efter relativt kort tid.

Læs også: http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/reparationer/indlev/

> [...]
> og har derfor svært ved at skrive anbefalede breve til kunderne.
> Vi har endda været udsat for at nummeret er lukket når vi prøver at

Det smarteste ville nok være som minimum at sikre sig at i får et fastnet
nummer eller en adresse, så i kan sende kunden et brev.

/Bacher

Fra : Christian Madsen

Dato : 22-06-07 15:19

Ingelsen skrev den 22-06-2007:
> [...]
> kunden.
>
> På forhånd tak, hvis nogen kan hjælpe med det klarhed på området..

KBL kan ikke give dig svaret på dine problemer, da jeres reparationer
stort set aldrig vil være et egentligt køb (der kan være ganske få
undtagelser).

Det letteste for jeg vil nok være at skrive på indleveringssedlen, at i
maksimalt opbevarer kundens genstand i f.eks. 2 mdr.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Ingelsen

Dato : 22-06-07 15:23

Det skal dertil tilføjes at på alle reparations sedler (Kvitteringen kunden
får ved indlevering) står:

Reparationer opbevares KUN 3 MÅNEDER

Ved ikke om det gør nogen forskel, når vi ikke har kundens underskrift på
han har læst det.

Hilsen jan

Fra : JBH

Dato : 22-06-07 22:22

"Ingelsen" <SLET@mig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kontakte kunden.
>
> På forhånd tak, hvis nogen kan hjælpe med det klarhed på området..

Jeg læste engang en artikel i et brancheblad om problemet med u-afhentede
reparationer. Forbrugerklagenævnet (som juridisk kun er til at lukke op og
ski.. i) mener ikke at værksteder må bortskaffe/afhænde u-afhentede
reparationer før kunden har accepteret det. Derfor er det vigtigt at man får
oplysninger så man kan kontakte kunden og ellers gemmer dokumentation for
at man har forsøgt at kontakte kunden hvis det ikke lader sig gøre. De
værksteder jeg kender til. opbevarede genstandene fra ca. 6 måneder til 2
år. afhængig af hvad det var.

mvh
JBH