Blankvåben
Fra : Peter

Dato : 21-06-07 11:05

Hej,
efter at være flyttet tilbage til DK, står jeg i den situation, at jeg
skal bruge en tilladese til at bære blankvåben. Begrundelsen ligger i
min sport, hvor jeg som instruktør har brug for en Leatherman og en
(meget) sjælden gang for en enhåndskniv.

Da jeg boede syd for grænsen, snakkede jeg med politiet i DK om det
faktum at jeg kørte ind i DK med disse to genstande - men det havde
ingen interesse for dem.
Nu er jeg, som sagt, tilbage i DK og vil gerne have orden i sagerne.

Det er, med det jeg kan læse på nettet, ingen sag at få en
blankvåbentilladelse når man vil have et sværd hængende på væggen - men
det er jo ikke det jeg skal søge om? Nogen snakker om en udvidet
tilladelse (som jeg ikke kan finde på nettet) eller en bæretilladelse
(som jeg heller ikke kan finde)?

Er der en kyndig her der ved præsist hvad det er jeg skal søge om?
Og er det måske en fordel at lade en advokat søge på mine vejne? Det er
min opfattelse at div. tilladelser gives lidt i takt med den enkelte
betjents humør?

Mvh
Peter

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 21-06-07 12:04

On Jun 21, 11:05 am, Peter <psx_cd_2...@yahoo.com> wrote:
> [...]
> Og er det måske en fordel at lade en advokat søge på mine vejne? Det er
> min opfattelse at div. tilladelser gives lidt i takt med den enkelte

Hm, hvor stor er din leatherman siden den ikke er lovlig til brug i
din sport - er 12 cm ikke graensen?

Men kig ellers her:

http://borger.dk/forside/politiet-ret-og-forsvaret/politi/tilladelser/vaabentilladelse

Hanne

Fra : Peter

Dato : 21-06-07 12:42

hago@dcs.qmul.ac.uk wrote:

> Hm, hvor stor er din leatherman siden den ikke er lovlig til brug i
> [...]
Klingen på min Leathermaner over 7 cm, men er jo så dækket af det der
står i det link du vedlage:

"Ret til at bære kniv

Dolke og knive må man ikke bære offentlige steder, medmindre det sker i
forbindelse med et erhverv, til jagt, lystfiskeri, sportsudøvelse el.lign."

Dog er problemet med enhåndskniven ikke løst. Hvis man klikker videre
ind på
http://www.politi.dk/da/borgerservice/tilladelser/vaabentilladelse/,
kan man få den obligatoriske tilladelse til at hænge en køkkenkniv på
væggen, men alt hvad jeg kan finde af bæretilladelser begrænser sig til
skydevåben.
Er der nogen der ved mere om hvordan jeg skal gribe det an? Der skal
vist mere til

Peter

Fra : hago@dcs.qmul.ac.uk

Dato : 21-06-07 13:23

On Jun 21, 12:42 pm, Peter <psx_cd_2...@yahoo.com> wrote:

> [...]
> skydevåben.
> Er der nogen der ved mere om hvordan jeg skal gribe det an? Der skal

Jeg synes da, det ser ud som om skemaet til bæretilladelser ogsaa kan
bruges til knive.

Se evt her (selvom det er noget anderledes formaal, og ikke en
enhaandskniv):

http://www.aarhus-middelalder.dk/forum/viewtopic.php?t=6

Men held og lykke med det!

Hanne