Gælder de jordiske regler på m¨ånen?
Fra : Tommy

Dato : 21-06-07 08:23

En kollega har bragt et interessant spørgsmål på banen.

Hvis man lokker en anden person op på Månen og slår ham ihjel deroppe,
kan man så blive dømt for mord på Jorden?

VH

Tommy

Fra : kk

Dato : 21-06-07 13:51

"Tommy" <tommyhansenjensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det vil jo nok vise sig, - hvis du kommer tilbage!
mvh
kk

Fra : Helge

Dato : 21-06-07 13:56

Hej Tommy, hvis det er en dansker, gælder den danske straffelov:

§ 7. Under dansk straffemyndighed hører fremdeles handlinger, som en person,
der har dansk indfødsret eller er bosat i den danske stat, har foretaget
uden for denne,

1) for så vidt handlingen er foretaget uden for folkeretligt anerkendt
statsområde, hvis handlinger af den pågældende art kan medføre højere straf
end fængsel i 4 måneder,

2) for så vidt handlingen er foretaget inden for sådant område, hvis den
er strafbar også efter den dér gældende lovgivning.

mvh. Helge

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-06-07 10:17

Tommy skrev:
> En kollega har bragt et interessant spørgsmål på banen.
>
> Hvis man lokker en anden person op på Månen og slår ham ihjel deroppe,
> kan man så blive dømt for mord på Jorden?

Kommer an på hvilke jordiske regler du snakker om?
Parkering Københavns regler gælder ikke. Forskellige konventioner om
rummet gælder. Nogle lande har bestemmelser om at forskellige af deres
love gælder universelt - for eksempel er det ulovligt at ekspropriere
amerikanske ejendom imod amerikansk ret ligesom noget af deres
narkotikalov osse er almen udover deres territorial besiddelser. I
Danmark har vi selv love imod danskere på sexturisme. Da Pinochet skulle
udleveres blev det relevant at Belgien havde en lovgivning der
ulovliggjorde forbrydelser imod menneskeheden hvor som helst, hvorfor
Pinochets terrorregime i Chile kunne straffes efter Belgiens straffelov.

Fra : Jesper Brock

Dato : 21-06-07 22:33

Jonas Kofod skrev:
> [...]
> ulovliggjorde forbrydelser imod menneskeheden hvor som helst, hvorfor
> Pinochets terrorregime i Chile kunne straffes efter Belgiens straffelov.

Bare lige for at være lidt på tværs...

Lige dette eksempel er ikke supergodt, idet *alle* lande ikke blot har
ret, men også *pligt* til at retsforfølge de såkaldte internationale
internationale forbrydelser.

Disse forbrydelser omfatter:

1) Folkedrab
2) Forbrydelser mod menneskeheden (mord, udryddelse, slaveri, tortur m.fl.)
3) Krigsforbrydelser

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-06-07 00:22

Jesper Brock skrev:
> [...]
>
> 1) Folkedrab
> 2) Forbrydelser mod menneskeheden (mord, udryddelse, slaveri, tortur m.fl.)

Nå, hvorfor har de det?
Og hvordan kan det være at netop Belgien kommer op hver gang samme
problematik rejser sig? Det er fordi Belgien har det indskrevet i deres
lovsæt og ikke bare er en politisk hensigt. Hvis ikke havde vi aldrig
haft den polymik om hvorvidt Storbritanien skulle udlevere Pinochet til
Belgien. Så kunne Storbritanien have klaret den selv.

Fra : Jesper Brock

Dato : 22-06-07 09:49

Jonas Kofod skrev:
> Nå, hvorfor har de det?

Som følge af internationale aftaler, fx Folkedrabskonventionen og
torturkonventionen.

For de internationale forbrydelser gælder det særlige, at *alle* lande
har pligt til kriminalisere overtrædelser i deres egen interne
lovgivning samt til at retsforfølge eventuelle overtrædelser - uanset
gerningsstedet og gerningsmandens nationalitet (citat: Prof. Frederik
Harhoff m.fl. "Folkeret", s. 302)

> [...]
> haft den polymik om hvorvidt Storbritanien skulle udlevere Pinochet til
> Belgien. Så kunne Storbritanien have klaret den selv.

Stort set alel alnde har det efterhånden skrevet ind i deres lovsæt -
men det er klart, at der kan være visse forskelle fra land til land, da
det har været op til det enkelte lands parlament at "konvertere"
forpligtelsen til national lov.

Rent politisk er det ikke alle lande, som har samme vilje til
retsforfølge disse sager (så er det sagt). Belgien er langt fremme, hvad
angår vilje til forfølgelse af internationale forbrydere.... men har
ellers ikke nogen forpligtelser, udover hvad andre lande har.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-06-07 10:40

Jesper Brock skrev:

> [...]
> lovgivning samt til at retsforfølge eventuelle overtrædelser - uanset
> gerningsstedet og gerningsmandens nationalitet (citat: Prof. Frederik

Og har landene så det? Og faldt Pinochet sagen ind under disse konventioner?

> [...]
> men det er klart, at der kan være visse forskelle fra land til land, da
> det har været op til det enkelte lands parlament at "konvertere"

Hvis så mange lande har skrevet det ind i deres lovsæt er det
mærkværdigt så få der har lovmæssigt grundlag for at retsfølge.

> [...]
> angår vilje til forfølgelse af internationale forbrydere.... men har
> ellers ikke nogen forpligtelser, udover hvad andre lande har.

Storbritanien havde den politiske vilje til at overveje om man ville
udlevere til Belgien. Men enhver logik siger at såfremt de ønskede at
udlevere til Belgien kunne de lige så godt klare det selv, hvis du
skulle have ret. Ved din teori ville forskellen mellem de to muligheder
nemlig være den samme.
Men nej, Storbritanien var nød til at udlevere til Belgien hvis de havde
intentioner om at Pinochet skulle retsforfølges. Deres eget lovsæt kunne
ikke klare den.

Fra : Tommy

Dato : 21-06-07 10:22

On 21 Jun., 11:17, Jonas Kofod <n...@jlkofod.dk> wrote:

> Kommer an på hvilke jordiske regler du snakker om?

Jeg tænker selvfølgelig på lovene om, at man ikke må slå andre
mennesker ihjel.

VH

Tommy

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-06-07 10:32

Tommy skrev:

> Jeg tænker selvfølgelig på lovene om, at man ikke må slå andre
> mennesker ihjel.

"Lovene om"? Der er hundredevis af forskellige love på jorden der
indeholder bestemmelser om at man ikke må begå manddrab. Nogle af dem
vil gælde for månen, andre ikke; ligesom nogle vil dække en gruppe
mennesker mens andre vil dække nogle andre mennesker.

Fra : S.o.L

Dato : 22-06-07 09:58

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gælde for månen, andre ikke; ligesom nogle vil dække en gruppe mennesker
> mens andre vil dække nogle andre mennesker.

Vise ord min ven - står der noget som helst konkret i den lange sætning?

Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-06-07 10:33

S.o.L skrev:
> "Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse
>

> Vise ord min ven - står der noget som helst konkret i den lange sætning?

Der står en konkret udmelding om at der er spurgt til et noget vidt
begreb. Der er en konkret forespørgsel om en præcisering.

Fra : S.o.L

Dato : 22-06-07 10:41

> Der står en konkret udmelding om at der er spurgt til et noget vidt
> begreb. Der er en konkret forespørgsel om en præcisering.

Der bliver faktisk spurgt meget direkte til om man kan forfølge et drab
begået på månen - hvis ikke du kan læse og forstå det mangler du en del i
din generelle skolegang.

Knud

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-06-07 23:55

S.o.L skrev:
> [...]
>
> Der bliver faktisk spurgt meget direkte til om man kan forfølge et drab
> begået på månen - hvis ikke du kan læse og forstå det mangler du en del i

Der bliver spurgt til "regler" - der kræves en præcisering for at give
et præcist svar. Hvilket du kan se af at der ikke er nogen der endnu har
kunnet give et præcist svar.

Fra : Tommy

Dato : 21-06-07 14:29

On 21 Jun., 14:56, "Helge" <nyhedsGULBILgrup...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> 2) for så vidt handlingen er foretaget inden for sådant område, hvis den
> er strafbar også efter den dér gældende lovgivning.

Hej Helge

Tak fordi du tog dig tid til at besvare spørgsmålet seriøst, i stedet
for at hænge dig i et par sproglige unøjagtigheder i mit indlæg. Den
mentale røde kuglepen er åbenbart indbygget i mange mennesker.

VH

Tommy

Fra : H. Bojer

Dato : 21-06-07 14:48

Tommy wrote:

> [...]

Jeg forstår ikke stk. 2. Er der en der venligst vil uddybe.

> Tak fordi du tog dig tid til at besvare spørgsmålet seriøst, i stedet
> for at hænge dig i et par sproglige unøjagtigheder i mit indlæg.. Den
> mentale røde kuglepen er åbenbart indbygget i mange mennesker.

Du stoppede måske med at læse mit svar pga. denne finurlighed.

Resten af mit svar var ellers skrevet efter bedste intentioner om at besvare
dit spørgsmål.

--
Ingen signatur her!

Fra : per christoffersen

Dato : 21-06-07 15:04

"H. Bojer" <post@modtages.ikke> skrev i en meddelelse
Tommy wrote:

> Jeg forstår ikke stk. 2. Er der en der venligst vil uddybe.

Det betyder, at hvis en handling, der er strafbar i Danmark, udføres af en
dansk statsborger eller en der er bosat i Danmark i et andet land (indenfor
folkeretligt anerkendt område), og handlingen er strafbar det pågældende
sted, så vedkommende retsforfølges i Danmark.

/Per

Fra : Leif Neland

Dato : 25-06-07 00:42

per christoffersen wrote:
> [...]
> land (indenfor folkeretligt anerkendt område), og handlingen er
> strafbar det pågældende sted, så vedkommende retsforfølges i Danmark.

Er vi så ikke tilbage til square one?

Er det strafbart at slå nogen ihjel ifølge de love, der gælder på månen?
Og er månen et folkeretligt anerkendt område?

Leif

Fra : per christoffersen

Dato : 25-06-07 08:19

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Er vi så ikke tilbage til square one?

Nej vi er tilbage i stk 1.

> Er det strafbart at slå nogen ihjel ifølge de love, der gælder på månen?

Mig bekendt er der ingen love på månen, så dit spørgsmål kan ikke besvares.

> Og er månen et folkeretligt anerkendt område?

Nej.

/Per

Fra : Leif Neland

Dato : 27-06-07 18:10

per christoffersen wrote:
> [...]
>
> Nej vi er tilbage i stk 1.

> Mig bekendt er der ingen love på månen, så dit spørgsmål kan ikke

Så må konklutionen vel være, at en dansker ikke kan retsforfølges for et
mord begået på månen.

Leif

Fra : per christoffersen

Dato : 28-06-07 08:53

> Så må konklutionen vel være, at en dansker ikke kan retsforfølges for et
> mord begået på månen.

Nej. Konklusionen må være at han kan retsforfølges jvf. §7,. stk. 1, - det
står jo klart og tydeligt.

/Per

Fra : H. Bojer

Dato : 21-06-07 11:49

Tommy wrote:

> En kollega har bragt et interessant spørgsmål på banen.
>
> Hvis man lokker en anden person op på Månen og slår ham ihjel deroppe,
> kan man så blive dømt for mord på Jorden?

Hvis du bliver anklaget og dommeren/nævningene bliver overbevist om, at du
har myrdet personen Jorden, så ja.

Det samme gør sig gældende i international farvand og ikke kun på Månen.

Desuden vil retsagen formentlig skulle ske i det land, hvor det senest
benyttede fartøj, rejsearrangøren, morderen eller den myrdede hjemhører.

I forbindelse med accept af rejsen har man formodentlig accepteret en aftale
om, hvilket land rejsen juridisk hjemhører.

Se evt. mere her:

http://www.funtrivia.com/askft/Question52490.html
http://www.un.org/Depts/los/convention_agreements/texts/unclos/closindx.htm
--
Ingen signatur her!

Fra : per christoffersen

Dato : 21-06-07 14:58

> I forbindelse med accept af rejsen har man formodentlig accepteret en
> aftale
> om, hvilket land rejsen juridisk hjemhører.

Det er muligt. Men man skal nok ikke gøre sig håb om, at det vil have nogen
som helst betydning for, om et land vil vælge at retsforfølge forbrydelsen,
hvis det er muligt efter dette lands love.
Eller sagt på en anden måde:
Jeg kan underskrive lige så mange erklæringer jeg vil med hvem som helst jeg
vil, - det vil ikke kunne sætte lovgivningen ud af kraft.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-06-07 16:35

H. Bojer skrev den 21-06-2007 12:48:

> I forbindelse med accept af rejsen har man formodentlig accepteret en aftale
> om, hvilket land rejsen juridisk hjemhører.

Det er vist mere, hvis det kommer en tvist om selve rejsen.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til