Krav om erstatning ved overtrædelse af mar~
Fra : Torben

Dato : 20-06-07 11:28

Hej,

en bekendt har startet eget firma for knap et år siden. På firmaets
hjemmeside skriver han, at "han tidligere har været ansat hos FirmaX".

I går modtog han et brev fra FirmaXs advokat hvor nedenstående bla. stod:

[citat start]
"Som advokat for FirmaX er det konstateret, at De på Deres hjememside
henviser til, at de tidligere har været ansat hos FirmaX. En sådan
henvisning er en klar overtrædelse af markedsføringslovens regler, og jeg
skal opfordre dem til omgående at fjerne enhver tekst, der omtaler min
klient i Deres reklamemateriale og markedsføring."
[citat end]

Omtalen er nu fjernet fra hjemmesiden, men i slutningen af brevet står der
yderligere:

[citat start]
"Jeg forbeholder mig at fremsætte krav om erstatning"
[citat end]

Det skal siges, at de to firmaer er konkurrerende og i størrelsesordnen 1-2
ansatte.

Min bekendte har overvejet at kontakte en advokat - specielt kravet om
erstatning er jo utrygt!

Hvad siger loven omkring ovenstående, og hvad bør min bekendte gøre?

mvh & på forhånd tak!
Torben

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-06-07 19:18

Torben> Hej, en bekendt har startet eget firma for knap et år
Torben> siden. På firmaets hjemmeside skriver han, at "han
Torben> tidligere har været ansat hos FirmaX".

Torben> I går modtog han et brev fra FirmaXs advokat hvor
Torben> nedenstående bla. stod:

Torben> [citat start] "Som advokat for FirmaX er det konstateret,
Torben> at De på Deres hjememside henviser til, at de tidligere
Torben> har været ansat hos FirmaX. En sådan henvisning er en klar
Torben> overtrædelse af markedsføringslovens regler, og jeg skal
Torben> opfordre dem til omgående at fjerne enhver tekst, der
Torben> omtaler min klient i Deres reklamemateriale og
Torben> markedsføring." [citat end]

Hvilken paragraf? § 5 om sammenlignelig reklame? Den siger at
konkurrenten ikke må omtales nedværdigende, men det er vel heller ikke
tilfældet? Måske er det evt. § 1, og måske mener advokaten og din
bekendte "snylter" på FirmaX's navn, men hvis der bare står at han har
tidl. været ansat der, er det måske at overfortolke noget. Eller er
det mon § 18 "forretningskendetegn" eller andet advokaten mener er
galt?

Eftersom at det ikke er præciseret nærmere, mener jeg at det er en tom
trussel. Ellers kunne advokaten jo bare direkte skrive hvad han mener.

Torben> Omtalen er nu fjernet fra hjemmesiden, men i slutningen af
Torben> brevet står der yderligere:

Prøv spørg hvad præcist problemet er.

Torben> [citat start] "Jeg forbeholder mig at fremsætte krav om
Torben> erstatning" [citat end]

Ja, det skal nok få nogen til at blive bange. Hvad præcist skal
erstatningen så dække? Tabt indtjening? Den tror jeg ikke på.

Torben> Det skal siges, at de to firmaer er konkurrerende og i
Torben> størrelsesordnen 1-2 ansatte.

Torben> Min bekendte har overvejet at kontakte en advokat -
Torben> specielt kravet om erstatning er jo utrygt!

Glem det... Lad ham den anden advokat tage initiativ til noget og gå
derefter til advokat, hvis der nogensinde sker noget (det tror jeg
ikke).

Torben> Hvad siger loven omkring ovenstående, og hvad bør min
Torben> bekendte gøre?

Prøv at få vennen til at spørge hvad advokaten mener der er overtrådt
og skriv tilbage. Jeg kan ikke umiddelbart set det.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Brock

Dato : 22-06-07 09:57

Martin Jørgensen skrev:

> Prøv at få vennen til at spørge hvad advokaten mener der er overtrådt
> og skriv tilbage. Jeg kan ikke umiddelbart set det.

Det ville også være mit råd.

Det er vigtigt, at man i den slags sager husker at holde hovedet koldt -
også selvom der sidder en advokat på den anden side af bordet. En
advokat bruger gerne skræmmetaktik, hvis han tror det kan fremme hans sag.

Jeg har fx for nylig siddet og behandlet to injuriesager, hvor
modparternes advokater startede med at kræve henholdsvis kr. 100.000 og
50.000 i tabte arbejdsfortjeneste.
Det krævede et brev til hver advokat, hvori vi udbad os dokumentation
for den tabte arbejdsfortjeneste... så frafaldt begge to sjovt nok
kravene uden videre...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Torben

Dato : 22-06-07 11:32

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote in message

> Det ville også være mit råd.

Hej, og tak for Jeres hjælp. Min ven har kontaktet sin advokat og denne har
lavet en skrivelse til firmaet - så må vi se hvad det går op i!

Go' weekend.

mvh
Torben