Tolkning af betingelser
Fra : Franz Berliner

Dato : 18-06-07 16:58

Hejsa

Jeg har min email hostet hos en udbyder. Jeg har netop været ude for at
miste nogle data. De er måske blevet slettet af et "løbsk" mailprogram
eller lignende. Ihvertfald har jeg ikke med vilje slettet dem.

Da jeg købte løsningen stod der at den inkluderede backup, så jeg
ringede derfor til firmaet og spurgte om de ville indlæse de mistede
ting fra backuppen.

Det ville de efter en hel del overtalelse gerne, men det vil koste mig
ca. 9000 kr.

Jeg fik så en forklaring om at backuppen kun fungerer sådan at hvis der
går ild i en server eller lignende, så kan de genskabe hele systemet,
men at backuppen ikke gælder for den enkelte kunde.

Nu er jeg så kommet i tvivl om det bare er mig der læser
produktbeskrivelsen helt forkert.

Derfor vil jeg spørge jer hvordan i tolker det?
Jeg har lagt et screendump af produktbeskrivelsen her:
http://www.metamakker.dk/betingelser/exchange.gif

Skal jeg bare bide i det sure æble og betale de 9000 kr. eller burde
firmaet gøre en indsats for at finde dataene frem af backuppen uden
beregning?

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Codexx

Dato : 18-06-07 17:09

"Franz Berliner" <stuff@NOSPAMkampp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> miste nogle data. De er måske blevet slettet af et "løbsk" mailprogram
> eller lignende. Ihvertfald har jeg ikke med vilje slettet dem.

[klip]
> Skal jeg bare bide i det sure æble og betale de 9000 kr. eller burde
> firmaet gøre en indsats for at finde dataene frem af backuppen uden
> beregning?

Det må efter min mening komme an på hvem der bærer skylden for at der er
mistet data. Hvis det er dig eller "din" maskine, mener jeg godt der kan
kræves et rimeligt(!) vederlag. Er det derimod udbyderen der bærer
riskoen/skylden skal du holdes skadesløs. Det vil jeg ihvertfald mene er
kutyme. 9000.- lyder dog under alle omstændigheder voldsomt for en relativt
rutinepræget opgave.

/Bacher

Fra : Bjarne

Dato : 18-06-07 17:59

Codexx skrev:
> [...]
> kutyme. 9000.- lyder dog under alle omstændigheder voldsomt for en relativt

Jeg synes ikke lige det fremgår, at det er afhængigt af ansvar for skaden.
Men hvis det er det, det kommer an på, så må det kunne aflæses af
logfilerne, hvem der har slettet posten hvornår.

"Backup af din post klarer vi også" opfatter jeg sådan at man kan spare
at have egen exchange-server, netop fordi de laver backup.
Det er en ret vigtig service når de markedsfører løsningen som noget der
fuldstændig kan erstatte en exchange-server.

Jeg ville kalde det regulært bondefangeri, når de efterfølgende kræver
9.000 for ulejligheden.

Bjarne

Fra : Franz Berliner

Dato : 20-06-07 12:08

Bjarne <netmolotow@varmpost.com> wrote:

> [...]
> fuldstændig kan erstatte en exchange-server.
>
> Jeg ville kalde det regulært bondefangeri, når de efterfølgende kræver

Tak for alle svar.

Løsningen er - eller lidt frem og tilbage - blevet at de forsvundne ting
er blevet hentet ud af backuppen for 3000 kr. i stedet for de 9000 kr.,
hvilket er en ok løsning.

Jeg har så ved samme lejlighed lært at det er ganske væsentligt at
undersøge hvilken type backup der er tale om når en udbyder anfører det
på deres website - og vil hermed give rådet videre til alle som
overvejer mailhotel hos den ene eller anden udbyder.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-06-07 18:42

Codexx> "Franz Berliner" <stuff@NOSPAMkampp.dk> skrev i en
Codexx> meddelelse
Codexx> news:1hzx00w.19l836i1y89ie8N%stuff@NOSPAMkampp.dk...

Codexx> [klip]

Codexx> Det må efter min mening komme an på hvem der bærer skylden
Codexx> for at der er mistet data. Hvis det er dig eller "din"

Det lyder som om at det firmaet, men enig... Hvad med koncipistreglen?
Den må da gælde...

Best regards
Martin Jørgensen