Trafikuheld og manglende respons fra forsi~
Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 14:31

I januar måned var min kone involveret i et trafikuheld med vores gamle
bil. Hun trak ud fra en parkeringsplads der ligger for enden af en blind
vej og kørte langs biler mod udkørslen der ligger på venstre side. En
ældre dame kører ind på parkeringspladsen ved indkørslen og kører skråt
henover parkeringspladsen og rammer min kone som holder stille. Den
ældre dame påkører os på højre forskærm og trækker skærm og inderskærm
af selvom hun kommer fra venstre. Vi får heldigvis taget en del billeder
af situationen.

(skitse af uheldet smidt i dk.binaer)

Vores eget forsikringsselskab (Alm. Brand) svarer efter relativt kort
tid, at vi ifølge vores forklaring har 0 % skyld og de ville gå videre
med sagen. Vi hører så absolut ingenting i flere måneder indtil vi selv
kontakter modpartens forsikringsselskab (vores eget svarer ikke på
mails), og de siger de ikke har modtaget nogen papirer fra vores
selskab. Vi ringer så til vores selskab og rykker dem: "Jamen vi har
sendt dem men de må være blevet væk i posten". Der går så noget tid og
vi hører stadigvæk ingenting, hvorefter vi igen kontakter modpartens
forsikringsselskab for, at høre om de har modtaget papirene. Det har de
så (langt om længe)og de siger, at det er vores skyld da min kone er
kørt ud fra ubetinget vigepligt og nu søger de erstatning hos vores
selskab. Modpartens anmeldelse er telefoneret ind og de har ingen skitse
over noget som fra modpartens side. For mig, at se har de ikke set på
hverken billeder eller skitse. Vi kontakter så vores selskab igen for,
at høre om de har tænkt sig, at gøre noget men idet vi som fattige
studerende ikke har kasko så plejer de ikke umiddelbart, at gøre noget
siger hende vi snakker med, men hun kender jo ikke sagen så hun ved ikke
noget præcist om. Seneste rapport fra dem var så, at de stadigvæk
arbejder på sagen. I mellemtiden har vi så pr. email. forespurgt om vi
kan få udleveret korrespondance mellem dem og modpartens
forsikringselskab og om vi kunne få modpartens skadesanmeldelse. Det er
nu en lille måned siden, og den gider de heller ikke svare på.
Ulykken skete i Januar, anmeldelsen af den samme dag, og der sker
absolut ingenting. Vi betaler stadigvæk forsikring for vores gamle bil
og vægtafgift for vi aner ikke hvad der skal ske med den og vores
forsikringsselskab er dælme ikke udpræget gode til, at kommunikere.

Hvad fanden gør jeg i den her situation? Jeg er godt træt af at betale
for to biler og jeg har iøvrigt heller ikke råd til det? Nogen der kan
rådgive mig?

Mvh

Steinbjørn Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 14:35

Iøvrigt: Vi mener ikke der er ubetinget vigepligt på en parkeringsplads,
er det os som tager fejl?

Fra : Hr. Jensen

Dato : 18-06-07 14:58

On Mon, 18 Jun 2007 15:35:24 +0200 "S. Sørensen"
<steinbREMOVETOGETAVALIDEMAIL@tiscali.dk> sent the following smoke
signals:

>Iøvrigt: Vi mener ikke der er ubetinget vigepligt på en parkeringsplads,
>er det os som tager fejl?

Hvis der ikke er angivet andet, så er der højrevigepligt.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 15:02

Hr. Jensen skrev:
> On Mon, 18 Jun 2007 15:35:24 +0200 "S. Sørensen"
> <steinbREMOVETOGETAVALIDEMAIL@tiscali.dk> sent the following smoke
> signals:

> Hvis der ikke er angivet andet, så er der højrevigepligt.

Det ville i så fald ikke gøre så meget andet hvis der er. For det er min
Kone som kommer fra højre og den ældre dame som kommer fra venstre.

Steinbjørn

Fra : Anders Majland

Dato : 18-06-07 15:22

> Det ville i så fald ikke gøre så meget andet hvis der er. For det er min
> Kone som kommer fra højre og den ældre dame som kommer fra venstre.

Sagen set fra din side ser ganske åbenlys ud - så medmindre den gamle dame
har en noget anden forklaring

Men modpartens selskab har sikkert bare set at du har skader på højre side
og derfra antaget at din kone ikke har overholdt sin højre vigepligt. Og
ved udkørsel fra en p-plads er der jo typisk ubetinget vigepligt, så det kan
jo nemt blive rodet sammen ...

Har man kun ansvarsdækning står man selv med diskussionen med modparten ('s
forsikringsselskab). Men hvis du har retshjælpforsikring i samme selskab som
bilen kan du jo fortælle dem at du har tænkt dig at bruge den hvis det
skulle komme dertil. Så kunne det jo godt tænkes at det var
nemmere/billigere for dem at hjælpe dig med den aktuelle skade ....

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-07 18:02

Anders Majland skrev:

> Sagen set fra din side ser ganske åbenlys ud - så medmindre den gamle dame
> har en noget anden forklaring

Det eneste vi har fået at vide fra det andet forsikringselskab er:
Modparten siger i kørte ud fra ubetinget vigepligt og mere har de ikke
fået, at vide. Vi har sendt tegninger og billeder som tydeligt viser
hvor vi holder i forhold til indkørslen fra den vejen og at modparten
har kørt skråt indover. Men det virker umiddelbart ikke som om det virker.

> [...]
> ved udkørsel fra en p-plads er der jo typisk ubetinget vigepligt, så det kan

Men problemet er jo, at påkørslen foregår PÅ parkeringspladsen og det er
modparten som kommer udefra og påkører os.

> [...]
> skulle komme dertil. Så kunne det jo godt tænkes at det var
> nemmere/billigere for dem at hjælpe dig med den aktuelle skade ....

Problemet for os, er et eller andet sted, at vi intet får at vide fra
vores forsikringsselskab. Hvis vi fik, at vide at de havde afsluttet
sagen og vi selv måtte tage den derfra, jamen så kunne vi selv gå
videre. Lige nu står vi og betaler forsikring for to biler hvoraf den
ene henstår og bliver mere og mere rusten da den er flået fra hinanden
så vi er derinde hvor rustbeskyttelsen ikke er.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-06-07 18:44

S> Iøvrigt: Vi mener ikke der er ubetinget vigepligt på en
S> parkeringsplads, er det os som tager fejl?

Er det ikke noget med at hvis vejbelægningen ændres, så er der
ubetinget vigepligt? Har glemt reglerne

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-07 07:24

> Er det ikke noget med at hvis vejbelægningen ændres, så er der
> ubetinget vigepligt? Har glemt reglerne

Jo.. F.eks. alle de steder hvor du kører ud over et fortorv, men der intet
står noget.. eller er en kantsten ned....

/SWP

Fra : Jens

Dato : 19-06-07 02:24

Martin "Jørgensen" wrote:

> Er det ikke noget med at hvis vejbelægningen ændres, så er der
> ubetinget vigepligt? Har glemt reglerne
>

> Best regards
> Martin Jørgensen

Ha ha så er der godt nok ubetinget vigepligt mange steder i DK.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-06-07 20:56

Jens> Martin "Jørgensen" wrote:
> [...]

Ja, det er det.

Jens> Ha ha så er der godt nok ubetinget vigepligt mange steder i
Jens> DK.

Og hvad er der så sjovt ved at der er det? Det syntes jeg ikke er
særligt "sjovt" at du ikke ved. Det står faktisk præcist her (jeg gad
ikke lede i FL):

http://da.wikipedia.org/wiki/Ubetinget_vigepligt

Citat: Krydsning over ændret belægning (typisk to asfalterede veje
adskilt af et bælte af brosten). Men det gælder altså ændret belægning
og det har sådan set heller aldrig skadet at man holder tilbage for
kørende fra både højre og venstre, inden man kører frem. Hvis nogen
gider at oversætte til en § i FL, er de velkomne.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-06-07 21:02

Martin> Ja, det er det.

Jeg ved ikke om jeg forstod spørgsmålet rigtigt. Der er ubetinget
vigepligt, hvis du kører ud fra P-pladsen, hvis det er det du spørger
om.

Jens> Ha ha så er der godt nok ubetinget vigepligt mange steder i
Jens> DK.

Der kommer lige et andet citat fra en køreskole:

http://www.janlarsen.dk/Lek21-22-23.html

"Men også når man krydser fortov, cykelsti eller anden belægning som
f.eks. brosten har man automatisk ubetinget vigepligt selvom dette
ikke er direkte afmærket på stedet. Også ved udkørsel fra ejendomme,
fra parkeringspladser, fra tankstationer, fra markveje, fra gågader og
fra opholds- og legeområder gælder der tilsvarende regler."

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-07 10:18

Martin "Jørgensen" wrote:

> Martin> Ja, det er det.
>
> Jeg ved ikke om jeg forstod spørgsmålet rigtigt. Der er ubetinget
> vigepligt, hvis du kører ud fra P-pladsen, hvis det er det du spørger
> om.

Det har du så ikke :)

Der bliver spurgt om der er ubetinget vigepligt inde på p-pladsen, ikke ved
ud/indkørsel til den, men hvis du ikke har set tegningen, så kan jeg sagtens
forstå at du har taget fejl.

I følge den tegning der er lavet, er der højrevigepligt hvor spørgeren er
blevet ramt.

mvh

David

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 21-06-07 22:04

DrPepper> Martin "Jørgensen" wrote:

Martin> Ja, det er det.

DrPepper> Det har du så ikke :)

Nå, det anede mig

DrPepper> Der bliver spurgt om der er ubetinget vigepligt inde på
DrPepper> p-pladsen, ikke ved ud/indkørsel til den, men hvis du
DrPepper> ikke har set tegningen, så kan jeg sagtens forstå at du
DrPepper> har taget fejl.

Tja, det sker vel for alle indimellem

DrPepper> I følge den tegning der er lavet, er der højrevigepligt
DrPepper> hvor spørgeren er blevet ramt.

Nå, ok. Jamen, så er fejlen jo rettet.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 19-06-07 21:10

Martin "Jørgensen" wrote:

> [...]
> kørende fra både højre og venstre, inden man kører frem. Hvis nogen
> gider at oversætte til en § i FL, er de velkomne.

http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20060110029-REGL

§26.

--
Venlig hilsen