Udlejers regelsæt
Fra : BT

Dato : 17-06-07 20:16

Hej alle..

Jeg havde lige en mindre diskution med min kære fader.
Den går i bund og grund ud på, at en udlejer godt kan forbyde følgende ting,
overfor lejere af hans værelser:

Ingen overnatende gæster
Gæster må ikke opholde sig i fælles køkkenet
Gæster må ikke benytte badet (som ligger i kælderen og ikke i forbindelse
med toilet)

Han påstår at det er nævnt i lejekontrakten, og derved er det lovligt.

Værelserne ligger i samme bygning hvor han selv bor.

Nogen sokm kan belyse dette lidt

/Brian

Fra : Jubii

Dato : 17-06-07 21:25

"BT" <brian.toft.remove.this@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Han påstår at det er nævnt i lejekontrakten, og derved er det lovligt.
>
> Værelserne ligger i samme bygning hvor han selv bor.

Ok lidt. Det er en regel i lejeloven at ting der giver lejer færre
rettigheder end lejeloven giver lejer, skal være særlig fremhævet eller står
særskilt i lejekontrakten for at gælde. Altså, står de ting du nævner i
lejekontrakten som foreskrevet i lejeloven så er de gældende.

§ 5. Anvendes der blanketter ved indgåelse af lejeaftaler, skal
bestemmelser, der pålægger lejeren større forpligtelser eller giver lejeren
mindre rettigheder end angivet i loven, fremhæves for at være gyldige.

Det kunne også stå i et særligt afsnit i kontrakten f.eks. § 10 eller § 11
hvis det er inddelt sådan og det er autoriserede blanketter vist altid.

Hvor udlejer bor har ingen betydning i denne sag.

Fra : S.o.L

Dato : 17-06-07 22:10

Udlejer kan jo udmærket have en 'husorden' som refereres i lejekontrakten.
Denne husorden kan have regler som du har beskrevet. Det er der jo ikke
noget fordækt i - bare lejer er oplyst om dem og har accepteret det.

Knud