Lejekontrakt på lejlighed familielejlighed
Fra : Anders J

Dato : 15-06-07 17:07

Hej

Jeg har boet i en lejlighed på 45 m2 (i Århus C) som jeg har lejet af min
bedstefar i lidt over 3 år uden kontrakt. Min bedstefar gik bort for 4
månder siden og lejligheden skal nu sælges som en del af boet så arven kan
blive fordel på børnen.

Men hvilke rettigheder har jeg egentlig? Jeg har pt. fået en frist på 3
måneder hvilket jo ikke er meget. Lejen har været meget lav (1700 kr) og
advokaten "påstår" at den normale "kontrakt" man er implicit har efter at
have boet så lang tid som jeg bortfalder pga. "Lav husleje".

Er der virkelig en paragraf der omtaler noget med "lav husleje ophæver
rettigheder" og hvilke paragraf er det i så fald?

Tak på forhånd
Anders

Fra : Christian Madsen

Dato : 15-06-07 21:44

Anders J skrev den 15-06-2007:
> [...]
>
> Er der virkelig en paragraf der omtaler noget med "lav husleje ophæver
> rettigheder" og hvilke paragraf er det i så fald?

Hej Anders,

Jeg er ikke voldsom stærk i lejeret (da jeg faktsik ikke har haft det),
så du må tage følgende med forbehold for fejl. :)

Jeg tror, at du har fat i den lange ende.

Jeg mener ikke, at du kan opsiges, blot fordi huset skal sælges. Hvis
huset skal sælges, har du et års opsigelse, før du kan smides ud, og
dette er KUN hvis ejeren (de nye ejere) ønsker at benytte lejligheden
selv. En evt. køber overtager altså ejendommen med dig i lejemålet.

De kan dog (med 3 mdr. varsel mener jeg), sætte huslejen op til det
rimelige beløb.

Se evt. disse svar (som dog ikke omhandler helt det samme, men jeg
mener, at principperne må være de samme).

Det er ikke dit problem, at der ikke findes en lejekontrakt. Du skal
stilles som om, at lejligheden er lejet på de bedst mulige vilkår.

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-540.html
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-456.html

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Anders J

Dato : 15-06-07 23:24

Hej Det lyder jo lovende

Er der nogen der har lidt mere "slagfaste" beviser / paragraffer som jeg kan
fremlægge. Vil ikke spille "smart" over for en advokat hvis hun virkelig har
fundet en eller anden smart paragraf. Jeg synes bare det lyder helt urimligt
at man skal kunne tilsidesætte ens ret pga. lav husleje (som heller ikke er
SÅ lav).

/Anders

Fra : Christian Madsen

Dato : 16-06-07 00:28

Anders J skrev den 16-06-2007:
> [...]
> at man skal kunne tilsidesætte ens ret pga. lav husleje (som heller ikke er

Prøv at se i de links jeg sendte, der kan du se hvilke § du kan henvise
til. Men s.v.j.v. er det LL § 83, stk. 1, litra a, jf. LL § 86, stk. 2.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Christian Madsen

Dato : 16-06-07 00:32

Christian Madsen skrev den 16-06-2007:

> Prøv at se i de links jeg sendte, der kan du se hvilke § du kan henvise til.
> Men s.v.j.v. er det LL § 83, stk. 1, litra a, jf. LL § 86, stk. 2.

Du skal dog være opmærksom på, at jeg slet ikke er sikker, og at du
alligevel kun har 1 år. Desuden skal du være opmærksom på, at
lejligheden bliver mindre værd, når køber skal vente et år med at
flytte ind, og det går jo i sidste ende ud over arvingerne.

For et mere sikkert svar, kan du kontakte http://www.djsr.dk/
Det er en gratis retshjælp i Aarhus.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Karina og Christian

Dato : 16-06-07 13:58

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse
> For et mere sikkert svar, kan du kontakte http://www.djsr.dk/

Jeg vil bestemt ikke råde en person at søge juridisk rådgivning hos en
organisation, der ikke påtager sig et ansvar for den rådgivning, der
udbydes.

> Det er en gratis retshjælp i Aarhus.

Ja. Der påtager man sig et ansvar for rådgivningen. Rådgiverne er forsikrede
af en ansvarsforsikring ligesom advokater, ligesom der er to daglige ledere,
der er advokater, som gennemser alle breve, inden de forlader huset.

www.aarhusretshjaelp.dk

Karina

Fra : Christian Madsen

Dato : 16-06-07 18:11

Karina og Christian skrev den 16-06-2007:
> "Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse
>
> Jeg vil bestemt ikke råde en person at søge juridisk rådgivning hos en
> organisation, der ikke påtager sig et ansvar for den rådgivning, der udbydes.

Jeg kunne så være flabet og spørge, om du eller andre herinde påtager
sig ansvar for deres råd? :D

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-06-07 18:29

Christian Madsen wrote:

> Jeg kunne så være flabet og spørge, om du eller andre herinde
> påtager sig ansvar for deres råd? :D

Øh, er der ikke en ret afgørende forskel mellem dk.v.j og en retshjælp?

--
Jesper Lund

Fra : Karina og Christian

Dato : 16-06-07 18:32

> Jeg kunne så være flabet og spørge, om du eller andre herinde påtager sig
> ansvar for deres råd? :D

Min kommentar rettede sig mod den omstændighed, at du henviste en spørger
med et juridisk problem til et sted, hvor man ikke påtager sig et ansvar for
sin rådgivning. Det synes jeg ikke, er en hensigtsmæssig hjælp, hvis hjælp
da ellers er formålet med at viderehenvise spørger.

Karina

Fra : Christian Madsen

Dato : 16-06-07 22:23

> [...]
> rådgivning. Det synes jeg ikke, er en hensigtsmæssig hjælp, hvis hjælp da
> ellers er formålet med at viderehenvise spørger.

Det var egentlig ment i sjov. Men nu da vi har taget den op, er folk
vist ret glade for den retshjælp, så at sige at jeg nærmest har gjort
ham en bjørnetjeneste, kan jeg kun tage afstand fra.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-06-07 10:10

> Det var egentlig ment i sjov. Men nu da vi har taget den op, er folk vist
> ret glade for den retshjælp, så at sige at jeg nærmest har gjort ham en
> bjørnetjeneste, kan jeg kun tage afstand fra.

Jeg har ikke begivet mig ud i nogen analyse af, hvorvidt "folk" er "ret
glade" for den rådgivning, de får, det nævnte sted. Jeg har heller ikke
taget stilling til kvaliteten af den rådgivning, de måtte få der, for den
kender jeg ikke, og det er nu heller ikke relevant i denne sammenhæng. Jeg
tilkendegiver blot, at det ikke er mit synspunkt, at man som ansvarlig
jurist eller jurastuderende, bør henvise til et sted, der ikke selv tager
ansvar for sin rådgivning (hvor fremragende den så i øvrigt normalt måtte
være) - i hvert fald ikke, hvis man er sit eget ansvar bevidst. Det kan jeg
så forstå, at du og jeg ser forskelligt på. Det synes jeg, er interessant.

Karina

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-07 11:42

Karina og Christian skrev den 17-06-2007:
> [...]
> sin rådgivning (hvor fremragende den så i øvrigt normalt måtte være) - i
> hvert fald ikke, hvis man er sit eget ansvar bevidst.

Du er vel opmærksom på, at du selv giver råd, uden at tage ansvar? Og
at din henvisningen til den anden retshjælp vel også er givet, uden at
du tager ansvar? Og at ingen herinde tager ansvar, men alligevel
skriver du ikke i hvert indlæg, at du mener at det er uforsvarligt af
dem at give råd, når de ikke tager ansvar?

>Det kan jeg så forstå,
> at du og jeg ser forskelligt på. Det synes jeg, er interessant.

Jeg var faktisk ikke klar over at de ikke tog ansvar. Men jeg synes
bestemt at det interessant, at du mener at det ligefrem er en "farlig"
forretning de driver - det tror jeg hverken at de selv, eller
fakultetet vil give dig ret i.

Jeg synes vi skal lukke diskusionen nu - vi kommer vist ikke meget
længere.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-06-07 12:15

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
> tager ansvar? Og at ingen herinde tager ansvar, men alligevel skriver du
> ikke i hvert indlæg, at du mener at det er uforsvarligt af dem at give

Jeg synes, det er betænkeligt, at en instituion, der slår sig op som en
egentlig retshjælp, ikke vil påtage sig et ansvar for den rådgivning, man
yder.

> Jeg var faktisk ikke klar over at de ikke tog ansvar.

Nej, det anede mig, at du ikke vidste det.

Men jeg synes
> bestemt at det interessant, at du mener at det ligefrem er en "farlig"
> forretning de driver - det tror jeg hverken at de selv, eller fakultetet
> vil give dig ret i.

Jeg synes, jeg klart har tilkendegivet, hvad min holdning til denne
problemstilling er. Jeg synes, det er ganske unødvendigt, at du lægger mig
ord i munden, jeg ikke har brugt.

> Jeg synes vi skal lukke diskusionen nu - vi kommer vist ikke meget
> længere.

Som du måske ved, er formålet med en diskussion at udveksle synspunkter. Jeg
synes, at denne diskussion har været særdeles formålstjenlig i relation til
denne gruppes brugere og deres videre mulighed for at få rådgivning. Nu er
det i hvert fald belyst, at der findes retshjælpsinstitutioner, der tager
anvar for deres rådgivning, og retshjælpsinstitutioner, der ikke gør. Med
den viden, kan folk så selv vælge.

Karina

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-06-07 12:48

Karina> "Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse
Karina> news:mn.8afa7d76482b3c7b.72899@none.com... [klip]

Karina> Som du måske ved, er formålet med en diskussion at
Karina> udveksle synspunkter. Jeg synes, at denne diskussion har
Karina> været særdeles formålstjenlig i relation til denne gruppes
Karina> brugere og deres videre mulighed for at få rådgivning. Nu
Karina> er det i hvert fald belyst, at der findes
Karina> retshjælpsinstitutioner, der tager anvar for deres
Karina> rådgivning, og retshjælpsinstitutioner, der ikke gør. Med
Karina> den viden, kan folk så selv vælge.

Amen.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-07 13:08

> [...]
>
> Jeg synes, det er betænkeligt, at en instituion, der slår sig op som en
> egentlig retshjælp, ikke vil påtage sig et ansvar for den rådgivning, man

Jeg kunne forestille mig at det er fordi, at det enten er MEGET dyrt
eller måske helt umuligt, da de udelukkende består af stud.jur.'ere

> Nej, det anede mig, at du ikke vidste det.

Hvorfor så fare sådan op?

> Men jeg synes
>
> Jeg synes, jeg klart har tilkendegivet, hvad min holdning til denne
> problemstilling er. Jeg synes, det er ganske unødvendigt, at du lægger mig
> ord i munden, jeg ikke har brugt.

Hvad mener du så den er?

> [...]
> anvar for deres rådgivning, og retshjælpsinstitutioner, der ikke gør. Med den

Så burde vi vel også fraråde folk fra at spørge om konkrete sager
herinde, men blot henvise dem til en retshjælp.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-06-07 13:32

> Jeg kunne forestille mig at det er fordi, at det enten er MEGET dyrt eller
> måske helt umuligt, da de udelukkende består af stud.jur.'ere

Der kan være mange grunde til, at de ikke vil eller kan ansvarsforsikre sig.
Hvis vi ikke ved hvorfor, tjener det ikke noget formål at begynde at kaste
os ud i noget, der ikke kan blive andet end gætterier.

Min pointe har hele tiden været, at jeg som jurist ikke finder det fagligt
ansvarligt at henvise folk til egentlig juridisk rådgivning et sted, der
ikke påtager sig et ansvar for den rådgivning, der ydes. Du finder det til
gengæld fuldt forsvarligt. Der er vi uenige.

> Hvad mener du så den er?

Som jeg har tilkendegivet tidligere, synes jeg, det er betænkeligt og
fagligt uforsvarligt.

Heruover vil jeg tilføje, at jeg ikke finder præmissen med at sammenligne
dette forum med egentlig juridisk rådgivning hos en advokat eller en
retshjælpsinstituion relevant.

Karina

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-07 14:02

> [...]
> påtager sig et ansvar for den rådgivning, der ydes. Du finder det til gengæld

Jeg vil lige slå fast, at folk i dette forum meget ofte giver konkrete
råd - fuldstændig som man også ville få hos en retshjælp.

Hvorfor giver selv råd et sted hvor folk ikke påtager sig et ansvar?

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-06-07 14:08

> Jeg vil lige slå fast, at folk i dette forum meget ofte giver konkrete
> råd - fuldstændig som man også ville få hos en retshjælp.
>
> Hvorfor giver selv råd et sted hvor folk ikke påtager sig et ansvar?

Som jeg tidligere har tilkendegivet, finder jeg ikke den præmis, du lægger
ind i diskussionen, relevant. Jeg finder ikke anledning til at sammenligne
dette forum med egentlig juridisk rådgivning hos en advokat eller en
retshjælpsinstituion. At du gør det, viser for mig at se ikke andet, end her
er endnu et punkt, hvor du og jeg ikke er enige.

Karina

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-07 14:29

> [...]
> retshjælpsinstituion. At du gør det, viser for mig at se ikke andet, end her
> er endnu et punkt, hvor du og jeg ikke er enige.

Hvad laver de på den retshjælp, som du taget så meget afstand fra? De
giver råd uden ansvar.

Hvad laver du herinde: Du giver råd uden ansvar.

Om det så er fordi du ikke vil kalde det en retshjælp fordi de ikke har
en ansvarsforsikring, er for mig at se ikke relevant.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Karina og Christian

Dato : 17-06-07 15:43

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse
[klip]
> [...]
>
> Om det så er fordi du ikke vil kalde det en retshjælp fordi de ikke har en
> ansvarsforsikring, er for mig at se ikke relevant.

Jeg kan ikke tilføje yderligere til det, jeg allerede har tilkendegivet om
sagen. Jeg kan blot konstatere, at du og jeg ikke er enige.

Karina

Fra : Jubii

Dato : 17-06-07 08:24

"Christian Madsen" <have@none.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne så være flabet og spørge, om du eller andre herinde påtager sig
> ansvar for deres råd? :D

Så kunne jeg være flabet og citere fra fundatsen. Læst den nogen gang?
(http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura)

"Deltagere bedes bemærke at gruppens fokus er debat og ikke
egentlig juridisk rådgivning, og at svar i gruppen ikke bør
erstatte professionel konsultation i væsentlige sager. Med
dette forbehold kan spørgsmål om alle mulige konkrete sager
eller situationer stilles og drøftes."

Der er også en usenet regel (nettikette) om at man ikke citerer mere end
hvad man svarer på og ikke alt tekst hver gang, prøv at efter leve den
regel.

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-07 10:07

Jubii skrev den 17-06-2007:
> [...]
> erstatte professionel konsultation i væsentlige sager. Med
> dette forbehold kan spørgsmål om alle mulige konkrete sager

Folk herinde giver råd, og længere er den sådan set ikke. Og da der
netop ikke er tale om juridiskrådgivningen støtter ovenstående jo ret
godt op om min påstand om, at folk ikke tager ansvar for det.

> Der er også en usenet regel (nettikette) om at man ikke citerer mere end hvad
> man svarer på og ikke alt tekst hver gang, prøv at efter leve den regel.

Men den gælder ikke dig? Du har citeret fra 3 andre svar om alt muligt
andet i dit sidste indlæg. Man bør ikke kaste med sten...... og så
kender du vist selv resten.

Fra : Jubii

Dato : 17-06-07 20:49

> Men den gælder ikke dig? Du har citeret fra 3 andre svar om alt muligt
> andet i dit sidste indlæg. Man bør ikke kaste med sten...... og så kender
> du vist selv resten.

Jeg lod netop al tekst stå, så du kunne se hvad jeg mente, men du fortsætter
blot med dine multicitater, så du har ikke fattet en brik, eller er blot
ligeglad.
At spamme usenet som du gør er måske helt ok med stofanet.

Fra : Christian Madsen

Dato : 17-06-07 21:07

Jubii skrev den 17-06-2007:
> [...]
> blot med dine multicitater, så du har ikke fattet en brik, eller er blot

Hvorfor gjorde du det, når nu du er usenet's evige vogter - burde du så
ikke selv starte med at overholde reglerne? Du kunne evt. starte med at
censurere din egen ofte forkerte svar.

> At spamme usenet som du gør er måske helt ok med stofanet.

Du kan jo ringe til dem og fortælle dem, at jeg ikke klipper tekst væk
når jeg besvarer folks spørgsmål, jeg er sikker på at de vil være
interesserede.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-06-07 13:39

> [...]
> virkelig har fundet en eller anden smart paragraf. Jeg synes bare det
> lyder helt urimligt at man skal kunne tilsidesætte ens ret pga. lav

Du er omfattet af lejeloven, så kig i den. Især §93 kan være interessant for
dig.
Du kan få reguleret til din husleje op med 3 måneders varsel, men reelt er
du jo lidt i en anden klemme, når det er bedstefar, der er død. Dvs det er
en af dine forældre, der får mindre arv, hvis huset må sælges til en lavere
pris pga en lejer (dig). Måske kunne det blive forældrekøb? Eller at du selv
køber den?

Mvh Maria