Ansvar ved billeje
Fra : Bjarne

Dato : 15-06-07 14:50

Jeg ved ikke, om dette er det rigtige forum, men det har i hvertfald
noget med jura at gøre, hvis det går galt.

Jeg synes, at det kan være lidt et mareridt at leje bil i udlandet, når
man skal forholde sig til en lang lejekontrakt på engelsk og med
fagudtryk som CDW og meget andet.

Det virker i hvertfald uoverskueligt, hvor stor en gæld man risikerer at
pådrage sig, hvis uheldet er ude.

Sidste gang jeg lejede bil i Frankrig kom jeg muligvis til at betale
for forsikringer, som jeg ikke havde brug for.

Er der nogen, som kan give en almindelig anbefaling af, hvilke
forsikringer man skal sikre sig hvordan for at være rimeligt dækket ind
og ikke komme hjem med en gæld på mange tusind kroner?

Eller evt. link, hvor den slags findes?

vh
Bjarne

Fra : Klaus H

Dato : 15-06-07 22:19

"Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsikringer man skal sikre sig hvordan for at være rimeligt dækket ind og
> ikke komme hjem med en gæld på mange tusind kroner?

Tit og ofte kan du med fordel leje bilen herhjemme fra. Inklusive de
nødvendige forsikringer.

Klaus H

Fra : Bjarne

Dato : 16-06-07 08:03

Klaus H skrev:

> Tit og ofte kan du med fordel leje bilen herhjemme fra. Inklusive de
> nødvendige forsikringer.
>
> Klaus H

Det har jeg også oftest gjort, men for det meste indebærer det en
ikke-ubetydelig selvrisiko.
F.eks. måtte vi af med en pæn slat penge til AVIS efter en tur til
Italien, da en schweitzer havde knaldet en bildør ind mod vores og
lavet en bule og derefter var stukket af.

I den aktuelle situation har vi bestilt hjemmefra via Startour og får at
vide at det er med CDW men en ukendt selvrisiko, som man nok kan
forsikre sig imod, men det betyder jo, at man står hos en italiensk
biludlejer og skal vælge mellem xyz eller cxqa eller hvad de her
forsikringer nu hedder.
Det er jeg faktisk ikke helt tryg ved.
Så jeg tænkte, at nogen måske vidste bedre.

Bjarne

Fra : Rea721

Dato : 17-06-07 00:09

> Det har jeg også oftest gjort, men for det meste
> indebærer det en ikke-ubetydelig selvrisiko.

Og du mener at det vil være anderledes / være mindre hvis man tegner det i
landet...hvor man ikke forstår hvad man skriver under?

> F.eks. måtte vi af med en pæn slat penge til AVIS efter
> en tur til Italien, da en schweitzer havde knaldet en
> bildør ind mod vores og lavet en bule og derefter var
> stukket af.

Det vil da ikke ha været anderledes hvis du havde tegnet den i landet?

> I den aktuelle situation har vi bestilt hjemmefra via
> Startour og får at vide at det er med CDW men en ukendt
> selvrisiko, som man nok kan forsikre sig imod,

Gør det.

> men det betyder jo, at man står hos en italiensk biludlejer og
> skal vælge mellem xyz eller cxqa eller hvad de her
> forsikringer nu hedder.

Ikke hvis man tegner fuld dækning hjemmefra. Hvis man vil holdes skadeløs,
koster det.

> Det er jeg faktisk ikke helt tryg ved.

Det er nok fordi du satser på at du kan få en bedre dækning (og billigerer)
hvis du tegner forsikringen på stedet... men det kan koste mega dyrt hvis du
ikke ved hvad du skriver under på.
Få dit rejseselskab til at tegne den forsikring med den selvrissiko du mener
at du vil betale (hvis uheldet er ude)...så har du dem du kan klandre
efterfølgende hvis du bliver afkrævet mere af udlejningsselskabet i en
aktuel situation.

Når jeg tar på bilferie i USA tegner jeg maks bil-forsikringer hos mit
rejseselskab (det koster) og har al kommunikation på mail/tryk. Får du
problemer i USA kan du rissikerer at måtte stille dit hus som sikkerhed (alt
som sikkerhed) før du får lov til at forlade landet hvis du ikke er dækket
helt, eller som sikkerhed for din modparts eventuelle hospitals regninger
osv osv.

> Så jeg tænkte, at nogen måske vidste bedre.

Ingen kan råde i en sådan situation, med mindre at rådet er 100% dækning for
alt. Det kommer helt an på hvordan _du_ selv vil vurdere risikoen for
"falit" i det land du køre hvis noget går galt.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Bjarne

Dato : 17-06-07 10:06

Rea721 skrev:
> "Bjarne" <netmolotow@varmpost.com> skrev i en meddelelse

> Og du mener at det vil være anderledes / være mindre hvis man tegner det i
> landet...hvor man ikke forstår hvad man skriver under?
Nej, bestemt ikke. Tværtimod. F.eks. AVIS har meget billige tilbud, når
man lejer hjemmefra.

Det jeg sagde var at selvom man lejer hjemmefra, så ser man først den
endelige lejekontrakt på stedet.

> Det vil da ikke ha været anderledes hvis du havde tegnet den i landet?
Nejda.

> Gør det.
Gerne. Men det er bare ikke så enkelt.

> Ikke hvis man tegner fuld dækning hjemmefra. Hvis man vil holdes skadeløs,
> koster det.
Hver gang jeg har lejet i udlandet har det været med en vis selvrisiko
og yderligere forsikring er tegnet på stedet.

> Det er nok fordi du satser på at du kan få en bedre dækning (og billigerer)
> hvis du tegner forsikringen på stedet... men det kan koste mega dyrt hvis du
> ikke ved hvad du skriver under på.
Nej!
> [...]
> at du vil betale (hvis uheldet er ude)...så har du dem du kan klandre
> efterfølgende hvis du bliver afkrævet mere af udlejningsselskabet i en
Nej. Rejseselskabet har eet tilbud og henviser også til at tegne
yderligere forsikring på stedet.

> [...]
> alt. Det kommer helt an på hvordan _du_ selv vil vurdere risikoen for
> "falit" i det land du køre hvis noget går galt.

Jeg har måske ikke forklaret det tydeligt nok.
Prøver igen:

Billeje ender altid med at man står i et eller andet kontor med nogle
ansatte der taler mere eller mindre godt engelsk (eller tysk) og man får
en kontrakt i hånden, som indeholder de reelle betingelser.
Som regel skal man sætte initialer i nogle felter og skrive under og får
forklaret nogle ting mundtligt.
Sidst med Europcar, da jeg troede alt var OK hjemmefra kom jeg af med en
hel del ekstra til nedbringelse af selvrisiko og derudover viste det sig
at jeg skulle tegne ekstra forsikring af hjul og et eller andet mere.
Nogle af forsikringerne dækker åbenbart personskade og her er man vel
dækket af sine egne forsikringer hjemmefra.

Når jeg spørger, så er det fordi jeg har indtryk af at der er et fast
mønster i de lejekontrakter og bestemte forkortelser m.v. man burde
kende for ikke at ryge i juridiske fælder og komme hjem fra ferie med gæld.

Det skal da siges at jeg har lejet bil i udlandet mellem 10 og 20 gange
uden mere end en større ekstraregning (ud over at blive fotograferet i
Tyskland), men man forsikrer sig jo for det tilfælde hvor det går galt.

Tegner man en alm. rejseforsikring, ved man på forhånd nøjagtigt hvad
den dækker.

Bjarne