Regnskab i vuggestuebestyrelse
Fra : Astrid Sloth Thusgaa~

Dato : 15-06-07 13:42

Hej NG

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal forholde mig i følgende situation,
og input er velkomne:

Jeg er bestyrelsesformand i en selvejende vuggestue, og vi har netop haft
regnskabet for 2006 til godkendelse. Ved den lejlighed bemærkede vi, at
regnskabet ikke var revideret med påtegning, hvilket jeg mener, at det bør
være, inden det sendes til bestyrelsen for godkendelse. Vi blev derfor enige
om at sende det retur til kommunen med besked om, at vi først kan godkende
regnskabet når det foreligger i en revideret version med revisorpåtegning.

Nu har vi fået svar tilbage fra kommunen, som skriver således:

"Jeg talte igår med XX fra revisionen. Vi talte om at i først ville
underskrive og godkende regnskabet når I har modtaget påtegningerne fra
revisionen.

XX oplyser mig om, at de ikke må revidere regnskabet med påtegninger før
bestyrelsen har godkendt regnskabet.

Jeg skal derfor bede dig om at give denne meddelse videre til bestyrelsen,
for
revisionen kigger ikke på regnskabet før det er kommet retur med
underskrifter,
desværre."

Personligt er jeg ikke ret glad for at sætte min underskrift på regnskabet,
før det er revideret - på den måde bliver jeg bedt om at stå inde for tal,
som jeg dybest set ikke kan vide om er korrekte.

Er det mig, der er galt på den? Hvad er den korrekte procedure i denne
sammenhæng? Og hvad skal jeg svare retur til kommunen?

Venlig hilsen
Astrid

--
Astrid Sloth Thusgaard, Herfølge

Fra : per christoffersen

Dato : 15-06-07 13:48

"Astrid Sloth Thusgaard" <astrid@FJERNESthusgaard.com> skrev i en meddelelse

> Er det mig, der er galt på den? Hvad er den korrekte procedure i denne
> sammenhæng? Og hvad skal jeg svare retur til kommunen?

En kommunal/offentlig afgørelse eller beslutning skal være baseret på et
regel/lovgrundlag.
Bed kommunen (eller evt revisor) om at fortælle, hvad deres
beslutningsgrundlag for dette er. Så kommer du meget tættere på, hvilke
regler der gælder.

/Per

Fra : urlex

Dato : 15-06-07 15:30

Astrid Sloth Thusgaard skrev:
> [...]
>
> Er det mig, der er galt på den? Hvad er den korrekte procedure i denne
> sammenhæng? Og hvad skal jeg svare retur til kommunen?

Jeg mener at have svaret på indlægget, men kan ikke se det, derfor et
kort referat her:
De månedlige forbrugsoversigter sendes til inst.leder + bestyr.formand
til ANVISNING (dvs. godkendelse)
Det skal gøres jf. Kasse- og regnskabsregulativet for pg kommune.
Forbrugsoversigter skal fremvises på bestyr.møder også personalemøder
som leder afholder. Jeg går udfra at du som inst.bestyr.formand har
kendskab til kommunens Kasse- og regnskabsregulativ (godkendt af
byrådet), revisor har eksemplar.
vh urlex

Fra : alexbo

Dato : 15-06-07 17:27

"Astrid Sloth Thusgaard" skrev

> Personligt er jeg ikke ret glad for at sætte min underskrift på
> regnskabet, før det er revideret -

På nedenstående link står en del om selvejende institutioner.
Punkt 16 omhandler regnskab, men der står bare at regnskabet skal revideres
og de alm. fondlove følges.
http://pub.uvm.dk/1998/selvej/index.html

På næste link er de alm. fondslove, der fortæller §23 at det er bestyrelsens
ansvar at regnskabet revideres.
Men § 28 at det ikke gælder hvis regnskabet revideres af kommunen.

§ 22. Fonde skal aflægge årsregnskab, der skal udarbejdes i overensstemmelse
med god regnskabsskik.
Stk. 2. Årsregnskabet skal underskrives af bestyrelsen inden 6 måneder efter
regnskabsårets slutning.

§ 23. Bestyrelsen skal sørge for, at fondens regnskab undergives revision,
og at der til enhver tid er udpeget en eller flere revisorer

§ 28. §§ 23-25 gælder ikke for fonde, der er undergivet statslig eller
kommunal revision. Revisor skal dog give meddelelse om fondens forhold til
fondsmyndigheden i overensstemmelse med § 25, stk. 4.

http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/A19920069829-regl

Jeg ville starte med at se på hvad der skete sidste år, om bestyrelsen fik
det reviderede regnskab senere på året.
Så ville jeg gøre kommunen opmærksom på Fondlovens § 22 der pålægger fonde
at aflægge årsregnskab i overensstemmelse med god regnskabsskik.
Det er ikke nogen god skik at revidere regnskabet efter det er godkendt, det
er meningen at bestyrelsen skal tage stilling til revisorernes bemærkninger.
Hvis revisoren efter en godkendelse opdager at hele regnskabet er en stor
bunke svindel, er det allerede godkendt.

Evt. kunne bestyrelsen se på de store linjer, er de aktiviteter der er
omtalt i regnskabet i overensstemmelse med virkeligheden, og godkende
regnskabet med den klausul at det efterfølgende kan revideres uden
påtegning.

" regnskabet godkendt under forudsætning af efterfølgende anmærkningsfri
revision."

mvh
Alex Christensen

Fra : urlex

Dato : 15-06-07 18:52

On 15 Jun., 19:27, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> påtegning.
>
> " regnskabet godkendt under forudsætning af efterfølgende anmærkningsfri

alexbo henviser til 2 statsinst. links - Kommunerne i DK er total
uafhængig af staten - Derfor har man byråd til at vedtage "love" =
dagsordenpunkter ! Jeg er helt sikker på at Astrid kan få svar på
kommunens hjemmeside dvs. intranettet for ansatte, personale, byråd og
bestyrelser m.v. Forbrugsoversigten pr. 31-12 kan godt være en dato
eks. 31-01 når alle posteringer er kommet på plads (det der kan mangle
er lønreguleringer budgetoverførsel til nyt år), skulle gerne være lig
med det regnskabsmateriale der sendes til revisor, det kan Astrid
kikke igennem. En kommune starter med at bogføre på nyt år allerede
01-12 og slutter gerne af 31-01, hvorefter sociale refusioner
udarbejdes dvs. hvad staten skal refundere kommunen og medtages men
omkring 15-02 så er det slut for gammelt år !
vh urlex

Fra : Kong Gulerod

Dato : 15-06-07 20:24

"Astrid Sloth Thusgaard" <astrid@FJERNESthusgaard.com> wrote in message
> [...]

| før det er revideret - på den måde bliver jeg bedt om at stå inde for tal,
| som jeg dybest set ikke kan vide om er korrekte.

Du er jo bestyrelsesformand, og har et ansvar, derfor burde du sætte dig ind
i de ting som du SKAL vide, da den er selvejet kan jeg ikke se at det er
kommunen som skal have ansvar for et budget som I styre, i sidste ende er
det dig og bestyrelsen som kan drages til ansvar, hvilket du jo også har
valgt.

http://pub.uvm.dk/2006/vucselveje/kap03.html

En selvejende institution
En selvejende institution kan kort defineres ud fra følgende kriterier:
Institutionen

a.. ledes af en selvstændig og uafhængig ledelse – dvs. en bestyrelse
b.. har en vedtægt, som beskriver formålet for institutionen og rammerne
for dens virksomhed
c.. har en fra stifteren – i dette tilfælde Undervisningsministeriet –
adskilt formue.
Bestyrelse

Selvejende institutioner ledes af en bestyrelse, der har overordnet ansvar
for institutionens drift og virksomhed. Ansvaret omfatter såvel
institutionens administration og økonomiske drift som de undervisnings- og
uddannelsesaktiviteter, som institutionen ifølge sit formål varetager.

Som overordnet ledelse skal bestyrelsen varetage institutionens interesser i
enhver henseende og sikre optimale rammer for institutionens virksomhed.
Bestyrelsens ansvar og opgaver omfatter at:

a.. træffe beslutning om institutionens udbud af uddannelser, aktiviteter
og kapacitet
b.. fastlægge retningslinjer for institutionens virksomhed
c.. sikre forsvarlig forvaltning af institutionens midler
d.. godkende budget og regnskab for institutionen
e.. ansætte og afskedige institutionens daglige leder.

Fra : Astrid Sloth Thusgaa~

Dato : 17-06-07 21:32

Tak for jeres gode og konstruktive svar!

Det er rigtigt, at vi i bestyrelsen har ansvaret for administrationen, men
det er pt. kommunen, der varetager en stor del af denne. Dette er ved at
blive lavet om, men med dette regnskab er det stadig kommunen, der står for
administrationen.

Jeg vil gå videre i bestyrelsen med ideen om at tage forbehold for
anmærkningsfri revision i vores godkendelse.

Venlig hilsen
Astrid Sloth Thusgaard