Er dette korrekt?
Fra : Onix

Dato : 13-06-07 21:10

Hej NG

Har købt en VVS cirkulations pumpe på nettet og har forespurgt en lokal VVS
om han vil montere.

Jeg får dette svar som jeg undrer mig over om holder vand jurdisk ift.
regler om garanti mv. (tænker det er Internet butikken som skal dække evt.
defekt på pumpen)

Hvad siger I ? ( se vvs mandens svar herunder, anonymiseret, da jeg ikke
ønsker at klantre ham for noget, men mere er en undren.......)

******kopi af mail, anonymiseret***********

Hej XXXX.
Da vi skal yde garanti på de ting vi installerer (også dem
hvor folk selv har leveret materialerne), kan vi desværre ikke tilbyde at
installere din pumpe.

Hilsen

VVS-xxxxxxxxxx

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-06-07 21:27

Den 13-06-07 22.09 skrev Onix følgende:

> Jeg får dette svar som jeg undrer mig over om holder vand jurdisk ift.
> regler om garanti mv. (tænker det er Internet butikken som skal dække evt.
> defekt på pumpen)

Det er butikken, der skal håndtere reklamationsretten på pumpen - det
kan aldrig blive VVS-mandens problem, medmindre han ødelægger den under
installationen. Han skal udelukkende håndtere reklamationer på hans eget
arbejde og de reservedele, han selv leverer.

Han er til gengæld i sin gode ret til at nægte at installere pumpen, og
han behøver ikke at give en begrundelse. Hans svar er sikkert blot en
ande måde at sige: "Jeg vil ikke installere en pumpe, medmindre du køber
den gennem mig, så jeg kan tjene en god procent af pumpens pris".

Nogle håndværkere opererer for øvrigt med to prislister: En når de selv
leverer varerne og en anden, når kunden selv køber dem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på irriterende hjemmesider ved at bruge aktive bogmærker.

Fra : alexbo

Dato : 13-06-07 23:08

"Onix" skrev

> Jeg får dette svar som jeg undrer mig over om holder vand jurdisk ift.
> regler om garanti mv. (tænker det er Internet butikken som skal dække evt.
> defekt på pumpen)

VVS-manden skal selvfølgelig ikke yde garanti på pumpen.

Men du kan spørge dig selv om hvem du ringer til hvis pumpen ikke virker
efter hensigten, VVS-manden eller internetbutikken.
Hvis du ringer til VVS-manden og han siger, jeg har monteret den korrekt det
må være pumpen, farvel.
Så ringer du til butikken, og de siger vi tvivler på der er noget galt med
pumpen, men send den tilbage så kigger vi på den.

Så skal du have fat i VVS'eren igen, og skal han så lukke proppe rørene af
mens pumpen er sendt afsted, eller skal han sætte en anden pumpe på?
Uanset hvad får du en ny regning, og hvem bebrejder du det ikke fungerer,
VVS'eren selvfølgelig, han har nok sjusket fordi han ikke selv har leveret
pumpen.

Hele den polemik vil han ikke rodes ind i, så han siger bare nej, det er
klogt af ham.

mvh
Alex Christensen

Fra : Onix

Dato : 14-06-07 19:20

OK, tak for svaret. Pumpen er d.d. returnert jf. fortrydelsesretten på 14
dage. Tja...Internethandel er da noget skidt noget.......troede faktisk at
tingende fungerede mere liberalt i et mere komercielt samfund med fri
nethandel mv. og det var en tjennesteydelse man købte hos en håndværker og
der ikke var "klausuler" implicit.

Mon ikke det bliver nemmere ved en kommende lavkonjuktur hvor håndværkerne
glemmer at de har malket køerne (cash cow) og piver på tv....

Sorry blev lige lidt useriøs og unuanceret til sidst, men beklageligt det er
skruet sådan sammen, ikke underligt at et analyse insitut i går fremlage at
man cirka betaler 10.000 kr. for meget i DK pr. år for varer og
tjennesteydelser, dette med indregnede faktorer som moms, løn mv. iftl.
sammenlignelige lande.

Vh Onix, som derfor må betale ca. 1100 kr. mere hos VVS + løn på 500 kr. ud
af 3 tilbud hentet hos VVS'ere. Jow jow...

Fra : Henrik 4100

Dato : 14-06-07 20:28

"Onix" <vedikke@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vh Onix, som derfor må betale ca. 1100 kr. mere hos VVS + løn på 500 kr.
> ud af 3 tilbud hentet hos VVS'ere. Jow jow...

Jeg har altså købt mange tin hos et internet firma og fået en lokal vvs til
at montere det på fuld timepris.

Det sidste jeg har købt var et solvarmeanlæg, samt nyt olie fyr, der kunne
jeg så tilvælge at få en VVS de samarbejde med ud og montere det, det gik
fint, flink mand og prisen blev ca 30.000 billigere end hos den lokale vvs
mand, og der var tale om fuldstændig de samme vare, for jeg havde fundet de
ting som jeg gerne ville have.

mvh
Henrik

Fra : alexbo

Dato : 14-06-07 22:34

"Onix" skrev

> [...]
> tingende fungerede mere liberalt i et mere komercielt samfund med fri
> nethandel mv. og det var en tjennesteydelse man købte hos en håndværker og

Tja, de kan da næsten ikke blive mere liberale, du bestemmer hvor du vil
købe dine varer, og den enkelte vvs'eren bestemmer om han vil sætte dem på.
Det skulle være muligt at finde een der gerne vil, hvor mange har du spurgt?

> Mon ikke det bliver nemmere ved en kommende lavkonjuktur hvor håndværkerne
> glemmer at de har malket køerne (cash cow) og piver på tv....
Jo sikkert, alting er nemmere under en lavkonjuktur, hvis ellers man ikke
selv er ramt af den.
Glæden ved at finde en tilgængelig vvs'er, kan godt overskygges af den
prikkerunde ens firma har bebudet.

> Sorry blev lige lidt useriøs og unuanceret til sidst,
Ja det selvfølgelig iriterende at når man selv gør hvad man kan for at lave
en god handel, så viser det sig at andre gør det samme.

> ikke underligt at et analyse insitut i går fremlage at man cirka betaler
> 10.000 kr. for meget i DK pr. år for varer og tjennesteydelser,

For meget for varerne, for meget i skat, for mange afgifter, de mange
arbejdsløse der presser lønningerne ned, det er rigtig
triste tilstande herhjemme, man skulle tro at sultens slavehær snart
begyndte at røre på sig.

Det vi mangler er en lavkonjunktur, så folk kan lære at stå med hatten i
hånden..

mvh
Alex Christensen

Fra : Onix

Dato : 15-06-07 13:20

Du er en klog mand alexbo, mon vi har gået på samme universitet