hjælp suzuki katana 45
Fra : johny møller

Dato : 22-08-07 20:26

Hejsa.

Vi har et problem med vores 45 scooter.

For nogle år siden lånte vi den ud til en stor mand, vi har også senere
hentet 4 sække med granit kerver som hver vejer 25kg.

men vores problem er at der overhovedet ikke er noget træk i den mere.
vi skiftede ruller på den sidste år, men det hjalp ikke.

den kører ud af lige vej 35kmt og op af bakker 20kmt.
så der må være noget helt galt med den.

er der nogen proffer der ved noget om dette så vi kan få den lavet.

mvh
johny møller

Fra : Henning Lund - Lemvi~

Dato : 23-08-07 08:54

"johny møller" <hauge@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så der må være noget helt galt med den.
>
> er der nogen proffer der ved noget om dette så vi kan få den lavet.

Prøv at løsn udstødningen ved cylinderen sfor at tjekke om den bedre kan
komme af med udstødningsgasserne, røret kan være stoppet. Hvor mange km har
motoren gået?

Fra : bettina

Dato : 23-08-07 21:09

"Henning Lund - Lemvig Feriecenter" <feriecenter@pc.dk> skrev i en
meddelelse news:46cd3c85$0$2702$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
>>

> Prøv at løsn udstødningen ved cylinderen sfor at tjekke om den bedre kan
> komme af med udstødningsgasserne, røret kan være stoppet. Hvor mange km

motoren har gået ca 11600km.

mvh
johny møller

Fra : Henning Lund

Dato : 24-08-07 14:59

bettina tastede:

> motoren har gået ca 11600km.

Ja så burde den ikke være slidt op, prøv at tjek udstødningen.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : johny møller

Dato : 24-08-07 21:22

Takker for svaret.

Jeg prøver at tømme lidt benzin ud af kaburatpren, ved aftapperen, for at se
om jeg kan få lidt skidt ud af den, og sætter en ny rem på, og renser
rullerne.

prøver at løsne udstødningen og ser om det hjælper.

ellers skriver jeg igen.

mvh
johny møller

Fra : Henning Lund

Dato : 25-08-07 08:26

johny møller tastede:
> [...]
> rem på,
> og renser rullerne.
>
> prøver at løsne udstødningen og ser om det hjælper.

Hvis du skal have adskilt det ind til rullerne, så skal du skifte
rullerne hvis det ikke er gjort indenfor de sidste 3-4000 km,
hvis de er kantede, så ud med dem.
Karburatoren skal adskilles for at rense den, du kan kun lukke
vand ud af bunden på den.
Hvis du køber ny rem, så køb den originale, mange uoriginale
passer ikke ret godt.

Fra : johny møller

Dato : 25-08-07 16:45

Hejsa.

Jeg fik tømt kaburatoren, uden virkning, sat ny rem på,og ja den passede
ikke for godt.

Jeg kunne se at der i ustødningen, ved udgangshullet var meget sort slam,
eller skidt, så jeg tog den af og fik den renset.

Det hjalp noget, vi købte dette udstødning ved t-hansen, og skulle passe til
en 45, så jeg tror vi skal have fat i et originalt udstødning.

Jeg købte for et år siden nye ruller,et sæt med den runde dims som de ligger
i, men den jern rulle som skal sidde i hullet af rulleholderen, passede ikke
på den nye, så jeg satte nye ruller i den gamle rulleholder.

men jeg tror det vil hjælpe med et nyt udstødning.
mvh
johny

Fra : johny møller

Dato : 25-08-07 17:21

hejsa.

Forresten,læste lige på en side.

<skal rullerne lægges i en klat fedt?

har også læst at ved køb af nyt udstødning kan forekomme at man skal skifte
dyse og ruller.

er det ikke de ruller med mindst vægt der er bedst.

mvh
johny

Fra : Henning Lund

Dato : 25-08-07 18:51

johny møller tastede:
> hejsa.
>
> Forresten,læste lige på en side.
>
> <skal rullerne lægges i en klat fedt?

Mest på Peugeot, ikke på Suzuki.

> har også læst at ved køb af nyt udstødning kan forekomme at man
> skal
> skifte dyse og ruller.

Ja mange gange er det tilfældet.

> er det ikke de ruller med mindst vægt der er bedst.

Nej ikke to motorer kører helt ens vedr. rullevægt. Her kan du se
hvilken rullevægt du skal køre med hvis den er helt original
http://www.beedspeed.com/html-pages/variator-roller-weights-chart.htm
Hvis man så skifter udstødning, kan det forekomme man skal ændre
vægten en smule, hvis det er en knæk udstødning skal man for det
meste have lettere ruller i, men det skal man eksperimentere med.
Jeg kører f.eks Piaggio NRG, den har tungere ruller i end
original for at køre bedst

Lettere ruller bevirker at der skal flere motoromdrejninger til
at slynge rullerne ud i varioen og det kan snart tage noget af
topfarten hvis de er for lette.
Der er en fin forklaring her
http://www.teamcalamari.com/zuma/variator.html

Fra : Henning Lund

Dato : 25-08-07 18:42

johny møller tastede:
> Hejsa.
>
> Jeg fik tømt kaburatoren, uden virkning, sat ny rem på,og ja
> den
> passede ikke for godt.

Remmen skal helst være original, den er ikke ret meget dyrere end
uoriginale remme, og så passer den. En uoriginal rem kan hurtigt
tage noget af tophasatigheden hvis målene ikke passer.

> Jeg kunne se at der i ustødningen, ved udgangshullet var meget
> sort
> slam, eller skidt, så jeg tog den af og fik den renset.

Hvis der sidder sod i cylinderen hvor udstødningen påspændes er
det ikke gode tegn. Den forbrænder ikke korrekt og det kan
skyldes forkert olie, forkert dyse i karburator.

> Det hjalp noget, vi købte dette udstødning ved t-hansen, og
> skulle
> passe til en 45, så jeg tror vi skal have fat i et originalt
> udstødning.

Thansens 45 rør plejer at være rimelige.

> [...]
> ligger i, men den jern rulle som skal sidde i hullet af
> rulleholderen, passede ikke på den nye, så jeg satte nye ruller

Rulleholder mener du der variatoren? Ses her
http://www.scooter-power.dk/catalog/images/polvar495html.jpg
Rullers levetid er meget forskelligt, jeg har flere gange prøvet
billige ruller fra f.eks Thansen, de har max holdt 3-400 km inden
de ikke var runde mere. Du kan let se om de skal skiftes, hvis
der er en lille flad kant hvor rullen ellers skulle være rund, så
skal de udskiftes. Centrifugalkraften i variatoren kan have
problemer med at slynge kantede ruller ud i den rette stilling,
så der skal ikke meget til inden det driller. Jeg har gode
erfaringer med Stage6 ruller, de har en lang levetid.

Fra : johny møller

Dato : 26-08-07 20:05

Hejsa.

Tusinde tak for de gode link, og svar.

Jeg tror det erudstødningen som er vores problem, så jeg prøver at skabe
lidt mere gennemgang, ved at tage plumpen på en.

vi har noget familie som også have fået nyt udstødning på, og den trak ikke
godt efter det. Så han fjernede plumpen, og så køre den perfekt

Vi købte 5g ruller og satte i, og kan se på det link du sendte at en katana
køre med 6,6g.

så ville det være en god ide at sætte nogle i som er tungere end 6,6g.

mvh
johny

Fra : Bertel Haarder

Dato : 26-08-07 20:18

Kan ikke svare på det med rullerne, men at fjerne begrænsningen i
udstødningen giver i hvert fald et rigtig godt optræk - jeg har selv gjort
det med en rigtig god effekt. Der sker ikke meget med farten, men
optrækket....!!

Bertel

Fra : Henning Lund

Dato : 26-08-07 20:23

johny møller tastede:
> [...]
> at en
> katana køre med 6,6g.
>
> så ville det være en god ide at sætte nogle i som er tungere

Ja plumben skal du fjerne, den er alt andet en godt at have
siddende, det vil give noget mere træk og fart.
Vedr. ruller så vent med at skift indtil du har fjernet plumben,
jeg vil tro det er deromkring vægten skal være, alt afhængig af
hvilken udstødning i har monteret, det er meget meget sjældent
man skal over den vægt fabrikken monterer motoren med.

Fra : johny møller

Dato : 26-08-07 20:38

okey.

tak for det gode svar, og fik nogle gode forhandler link på din hjemmeside.
mvh

johny

Fra : johny møller

Dato : 26-08-07 21:09

hejsa.

henning kan du så give mig svar på dette.

Der er elektronisk tænding på vores suzuki katana, men det virker ikke mere.

Når jeg trykker på knappen hører man bare et klik. tror du ikke også at det
er starteren som er gået.
mvh
johny

Fra : Henning Lund

Dato : 27-08-07 05:40

johny møller tastede:
> [...]
> virker
> ikke mere.
> Når jeg trykker på knappen hører man bare et klik. tror du ikke

Det kan bare være en løs forbindelse, eller der mangler strøm.
Du skal nok have det målt igennem for at se hvor det er det går
galt.

Fra : johny møller

Dato : 27-08-07 18:52

Hejsa.

okey jeg må gå det igennem.

ved du størrelsen på ruller til en suzuki katana luftkølet 45, da jeg har
set 2 forskellige str . men købte for et par år siden nogle, men måtte slibe
dem lidt for at de kunne gå frit i skålen.

mvh
johny møller

Fra : Henning Lund

Dato : 28-08-07 05:58

johny møller tastede:
> [...]
> nogle, men
> måtte slibe dem lidt for at de kunne gå frit i skålen.

Størrelsen kan du se på den side jeg sendte dig, ellers ring til
en forhandler og spørg. Du må aldrig slibe i ruller, fyha!