Hvad er det der spiser mit vindue?
Fra : Morten

Dato : 21-08-07 23:52

Hej. Jeg tror der er gået svamp i mit vindue, men jeg er ikke sikker. Er
der en der kan sige hvad det er (så jeg kan finde ud af hvordan jeg skal
behandle det):

http://www.thankyoumachine.com/vindue.jpg

Jeg tror det er svamp siden det "bobler ud" gennem malingen. Så det er
vel ikke råd?

Hvis det er svamp, er det så ikke nok at høvle/slibe det berørte område
ned, behandle med fex. Rodalon og så male med noget svampedræbende maling?

Tak.

Morten

Fra : Martin Bak

Dato : 22-08-07 00:01

"Morten" <useless@useless.useless> skrev i en meddelelse

> [...]
> ned, behandle med fex. Rodalon og så male med noget svampedræbende maling?

Det ligner noget skimmel eller anden svamp. Det der er mærkeligt er, at
træet kan være _så_ vådt på indersiden af rammen. Prøv at stikke en kniv i
træet og få en fornemmelse af, om der overhovedet er mere celloulose tilbage
i det.
Dit problem bliver ikke løst bare ved at behandle angrebet. Du er nødt til
at finde kilden til opfugtningen og behandle den.

Martin

Fra : Morten

Dato : 22-08-07 07:38

Martin Bak wrote:
> [...]
> Dit problem bliver ikke løst bare ved at behandle angrebet. Du er nødt til
> at finde kilden til opfugtningen og behandle den.

Jeg tror at kilden er at vinduet har stået meget åbent forår/sommer. Der
har så sikkert været et område hvor vandet har kunnet trænge gennem
malingen og ind i træet. Træet er en smule mørt i kanten af rammen.

Jeg må prøve at høvle/male og se om det holder, ellers må jeg skifte
rammen. Der er ikke noget at se på karmen.

Morten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-08-07 20:45

> [...]
> har så sikkert været et område hvor vandet har kunnet trænge gennem
> malingen og ind i træet. Træet er en smule mørt i kanten af rammen.

Jeg tror at kilden er at træet er så fugtigt og dermed køligt, at svamp og
skimmel (også) på ydersiden trives fint....

1.redning hedder bortskæring af råd, gennemtørring, spartling, impægnering,
og derefter yderbehandling.
2. Bortsavning af begge sider op til frisk træ, isætning af nyt, evt. også
ny bundramme og nye lister yderst.
3. Et helt nyt vindue....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Gamle

Dato : 22-08-07 00:07

Morten wrote:
> [...]
>
> Hvis det er svamp, er det så ikke nok at høvle/slibe det berørte
> område ned, behandle med fex. Rodalon og så male med noget

Det ligner skimmelsvamp. Gør som du har beskrevet. Så tror jeg den er
hjemme.

Mvh.
Torben

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 22-08-07 07:29

Ja det er totalt opfugtet er det behandlet i bunden og el er der mon snydt
med bundbehandling tag et billede af undersiden

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-08-07 08:59

Morten wrote:

> Hej. Jeg tror der er gået svamp i mit vindue, men jeg er ikke sikker.
> Er der en der kan sige hvad det er (så jeg kan finde ud af hvordan
> jeg skal behandle det):
>
> http://www.thankyoumachine.com/vindue.jpg

Den måde rammen ser ud tæt ved ruden tyder på en del kondens på ruden.

Luft bedre ud.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : finn

Dato : 25-08-07 06:53

Erik Olsen DK skrev:

> Den måde rammen ser ud tæt ved ruden tyder på en del kondens på ruden.
>
> Luft bedre ud.

For to år siden var jeg ude for det i mine vinduer i drivhuset , jeg
tørrede det med min varmluftblæser, og beskyttede selve ruden med en
metalplade under processen derefter grunding med svampedræber i og
malede det med en skrap maling jeg husker ikke hvad men vinduet er da
ikke ramt mere
mvh finn