Bygning af hjørne bar !
Fra : Ukendt

Dato : 21-08-07 22:13

Hejsa,

Jeg skal til at bygge en hjørnebar udv mål ca ca 2m, det bliver en "kvart
lagkage". Jeg regner med at bruge noget krydsfiner til de lodrette sider
(der skal selvfølgelig så noget beklædning på bagefter - det bliver nok
noget skum med sort læder med blanke søm udenpå)

Jeg havde tænkt med at lavde den ved at lave nogle " h 'er" af lægter
disse skulle så stilles i en kvart cirkel og sættes sammen med lægter.
Krydsfineren skulle så på ydersiden langs den lange side af h'erne.

Krydsfiner:
er der nogen der har erfaring med at bøje krydsfiner ?
Hvor tyk kan pladen være ?
skal man evt sætte flere tynde lag på ?
skal pladen være fugtig ?
hvor lang afstand skal der være mellem mine lodrette lægter(h'erne) som
pladen skal hæftes på
Hvor meget kraft er der i den bøjede krydsfiner(kan det rive baren fra
hinanden)?

Andet:
Hvordan får jeg bordbladen pæn ? jeg ville jo helst have en lækker
køkkenbord plade men har svært ved at se hvordan det kan lade sig gøre

På forhånd tak

Christian Holst

Fra : Martin Bak

Dato : 21-08-07 23:16

"Christian Holst - 2750(NB. fix emailadr)" <poppeATeasyfragPrikDanemarke>
skrev i en meddelelse news:46cb5547$1@news.dansketelecom.com...
> [...]
> disse skulle så stilles i en kvart cirkel og sættes sammen med lægter.
> Krydsfineren skulle så på ydersiden langs den lange side af h'erne.

Følgende svar er som jeg ville gøre det. Ikke nødvendigvis det eneste
rigtige:

> Krydsfiner:
> er der nogen der har erfaring med at bøje krydsfiner ?
> Hvor tyk kan pladen være ?

Så tynd som muligt. 6 eller 9 mm, eller hvad du nu kan få deromkring.

> skal man evt sætte flere tynde lag på ?

Ja, og de skal limes sammen. (fuldlimes) På den måde vil du få en formstøbt
krydsfiner, der såmænd vil holde faconen selvom du afmonterer den fra
skelettet. Bedst var det, hvis du kunne lave en skabelon som pladerne kunne
spændes sammen med mens limen tørrer, men jeg tror godt at du kan lave det
"på stedet", især da du vil beklæde det yderligere med skum og læder.

> skal pladen være fugtig ?

Næh.

> hvor lang afstand skal der være mellem mine lodrette lægter(h'erne) som
> pladen skal hæftes på

30 cm.

> Hvor meget kraft er der i den bøjede krydsfiner(kan det rive baren fra
> hinanden)?

Nej, ikke når først limen er hærdet.

> Andet:
> Hvordan får jeg bordbladen pæn ? jeg ville jo helst have en lækker
> køkkenbord plade men har svært ved at se hvordan det kan lade sig gøre

22mm krydsfiner. Slib det, mal det med ren sprit. Slib det igen, så de buler
der er fremkommet bliver slebet glatte. Gentag eventuelt. bejds det med
spritbejdse. Giv ca. 6-8 gange spritlak. Så ligner det en million!

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-07 17:36

Jeg tror det bliver en lille kombi løsning de bøjelige mdf plader og den
bejsede bordplade(det lyder i hvert fald flot når du skriver det :)

Tak for hjælpen og forslagene

Christian Holst

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-07 18:07

> Jeg tror det bliver en lille kombi løsning de bøjelige mdf plader og den
> bejsede bordplade(det lyder i hvert fald flot når du skriver det :)

Med mindre der er nogen der har dårlige erfaringer med de bøjelige mdf
plader !

Fra : Lars

Dato : 22-08-07 00:56

Christian Holst - 2750(NB. fix emailadr) skrev:
> [...]
>

> Krydsfiner:
> er der nogen der har erfaring med at bøje krydsfiner ?

Du kan evt bruge bøjeligt MDF (der er fræset spor i på den ene side) -
det er meget nemmere at styre end krydsfiner.

(se foto på side 2 i den nye tilbudsbrochure på Bauhaus.dk)

> Andet:
> Hvordan får jeg bordbladen pæn ? jeg ville jo helst have en lækker
> køkkenbord plade men har svært ved at se hvordan det kan lade sig gøre

Nu er køkkenbordplader jo et vidt begreb, men hvis du er ferm med en sav
kan du godt save en alm køkkenbordplade ud i flere omgange mindre, som
du kan sætte sammen til en kvart cirka. Jo mindre dybde på
bar-bordpladen ifht. købe-bordpladens, jo nemmere er det.

Hvis du f.eks. vælger et nistret eller andet uensartet mønster kan den
hæftes sammen uden den store synlighed. Eller også kan du gøre en dyd af
nødvendigheden og få et smart mønster i en træbordplade.

Endelig kan du også bare købe en bordplade uden i byen på det ønskede
mål. Så saver de den ud og belægger den efter dit ønske. Men det koster
knapper.

Lars

Fra : Ivan

Dato : 22-08-07 07:55

> Andet:
> Hvordan får jeg bordbladen pæn ? jeg ville jo helst have en lækker
> køkkenbord plade men har svært ved at se hvordan det kan lade sig gøre

Som andre har sagt med barvæggen, noget i den stil ville jeg også gøre.
Bardisk; hvad med at bruge en x-finer og en klar acrylplade? På x-finer
limer du forskellige øl-, spritreklamer og andre reklamer fra denne verden.
Blot en ide. Så skal acrylplade jo sættes fast på x-finer med en vand/sprit
tæt fuge hele vejen rundt.
Jeg syntes jeg kan se at det ville være anderledes.