/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Hvad gør man ved slyng????
Fra : Kent


Dato : 21-08-07 21:15

Vi er spritnye campister - i hvert fald med egen campingvogn -
og nu på lørdag eller søndag kører vi ud på vores første "rigtige"
længere campingtur. Vi har været på en enkelt prøvetur for at
se, om alt er i orden.

Jeg har hørt fra andre, at HVIS nu vogntoget skulle komme
i slyng - trods stabillisator - så må man for alt i verden ikke
bremse, men istedet sætte farten op. Derved vil vogntoget
komme i ro igen. Jeg har faktisk fået at vide, at man næsten
helt sikkert havner i grøften, hvis man skulle finde på at bremse.

NU har jeg så lige læst følgende i DCU's "Campingbogen Europa
2007" side 6:

"Ved forkert læsning eller kørsel kan et vogntog komme i slyng.
Sker det, så hold rattet i ro og brems moderat. Giv aldrig gas,
når noget er ved at gå galt."

Hvilket er rigtigt?

Hvad gør man hvis vogntoget kommer i slyng?

Kent.



 
 
Ivan Sparvath (21-08-2007)
Kommentar
Fra : Ivan Sparvath


Dato : 21-08-07 21:29

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:46cb47bb$0$16856$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Ved forkert læsning eller kørsel kan et vogntog komme i slyng.
> Sker det, så hold rattet i ro og brems moderat. Giv aldrig gas,
> når noget er ved at gå galt."

Hej Kent, gør endelig som beskrevet i DCU-bogen !
Og lad være med at overhale ned ad bakke, selvom det kan være fristende.

Hilsen
Ivan



Kim Olsen (21-08-2007)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 21-08-07 21:30

> Hvilket er rigtigt?
>
> Hvad gør man hvis vogntoget kommer i slyng?
>
> Kent.

Hej
Jeg har sjovt nok aldrig hørt udtrykket "slyng" - har altid kaldt det
"slinger".

Jeg tror at med mindre man har en bil med rigtig mange kræfter, så er det
selvmord at prøve at accelerere sig ud af en situation, hvor man kommer i
slinger.
Sæt i stedet farten ned, uden at bremse alt for meget.
Det har jeg haft succes med de få gange jeg har prøvet det.
Men med en god stabilisator og lidt sund fornuft, og ikke mindst en korrekt
pakket vogn (vægtfordelingsmæssigt)

Kim Olsen


Claus DN (21-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus DN


Dato : 21-08-07 21:42


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:46cb47bb$0$16856$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Klip

| Jeg har hørt fra andre, at HVIS nu vogntoget skulle komme
| i slyng - trods stabillisator - så må man for alt i verden ikke
| bremse, men istedet sætte farten op. Derved vil vogntoget
| komme i ro igen. Jeg har faktisk fået at vide, at man næsten
| helt sikkert havner i grøften, hvis man skulle finde på at bremse.

klip

| "Ved forkert læsning eller kørsel kan et vogntog komme i slyng.
| Sker det, så hold rattet i ro og brems moderat. Giv aldrig gas,
| når noget er ved at gå galt."
|
| Hvilket er rigtigt?
|

Du må aldrig - ALDRIG - give gas hvis dit vogntog begynder at slingre. Tænk
på et pendul der gynger. Hvis du skubber til det, vil det så gynge mere
eller mindre? Kan du se billedet?

Hvis du har et vogntog der er begyndt at slingre er det fordi du har
overskredet den kritiske hastighed. Hvis du så giver gas tilfører du energi
hvilket kun gør det værre. Dernæst, begynder vogntoget først at slingre
kræver det øjeblikkelig reaktion og bremsen skal doseres præcist så hårdt at
det ikke gør situationen værre. Bremses der for lidt afhjælper det ikke
situationen og bremses der for meget - ja så kan man altså ende i grøften.

Det nemmeste er ikke at køre for hurtigt (den får jeg sgu nok Cavling-prisen
for...) Jeg tror alle campister, inklusive mig selv, har været ude for
begyndende slinger og indtil videre er jeg sluppet godt fra det hver gang
ved at bremse. I de situationer hvor jeg har været ude for det, er det som
regel en udefra kommende påvirkning som har startet det, et overhalende
køretøj, et vindpust eller andet, så det er ikke engang sikkert at du ved at
du kører for stærkt, men først finder ud af det "for sent".

Der findes en velskrevet artikel om emnet her:
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/s035-37_KritiskHastighed.pdf
Hvis linket ikke virker, søg på "kritisk hastighed" på google.

Vh. Claus



Peter K. Nielsen (22-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 22-08-07 15:42


"Claus DN" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
news:a6add$46cb4e60$55182bdb$31294@news.arrownet.dk...
>
> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> news:46cb47bb$0$16856$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>
> Der findes en velskrevet artikel om emnet her:
> http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/s035-37_KritiskHastighed.pdf
> Hvis linket ikke virker, søg på "kritisk hastighed" på google.

god artikkel - tak for linket, som i øvrigt bekræfter mine erfaringer: " jo
mere kugletryk jo bedre"

på siden er der et billede af et interessant næsehjul. nogen der ved hvor
det kan købes????

PEter



Kent (22-08-2007)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 22-08-07 15:59


"Peter K. Nielsen" <glemdet@no.domain> skrev i en meddelelse
news:46cc4b33$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Claus DN" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
> news:a6add$46cb4e60$55182bdb$31294@news.arrownet.dk...
>>
>> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
>> news:46cb47bb$0$16856$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>>
>> Der findes en velskrevet artikel om emnet her:
>> http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/s035-37_KritiskHastighed.pdf
>> Hvis linket ikke virker, søg på "kritisk hastighed" på google.
>
> god artikkel - tak for linket, som i øvrigt bekræfter mine erfaringer: "
> jo mere kugletryk jo bedre"

<klip>

Det er ikke helt rigtigt. Alle biler har et max på hvor meget tryk der
må være på krogen.

Kent.




Peter K. Nielsen (22-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 22-08-07 18:26


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:46cc4f37$0$25451$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Peter K. Nielsen" <glemdet@no.domain> skrev i en meddelelse
> news:46cc4b33$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Claus DN" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
>> news:a6add$46cb4e60$55182bdb$31294@news.arrownet.dk...
>>>
>>> "Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:46cb47bb$0$16856$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>>
>>>
>>> Der findes en velskrevet artikel om emnet her:
>>> http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/s035-37_KritiskHastighed.pdf
>>> Hvis linket ikke virker, søg på "kritisk hastighed" på google.
>>
>> god artikkel - tak for linket, som i øvrigt bekræfter mine erfaringer: "
>> jo mere kugletryk jo bedre"
>
> <klip>
>
> Det er ikke helt rigtigt. Alle biler har et max på hvor meget tryk der
> må være på krogen.

ja ja, og alle biler har et max tryk hvor køreegenskaberne er til at have
med at gøre. Mange andre ting spiller selvfølgelig ind.

men lad mig da så omformulere det lidt:

Jo højere kugletryk man kan have uden at påvirke andre ting negatvit jo
bedre

Peter



Claus DN (22-08-2007)
Kommentar
Fra : Claus DN


Dato : 22-08-07 18:23


"Peter K. Nielsen" <glemdet@no.domain> skrev i en meddelelse
news:46cc4b33$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
|
| god artikkel - tak for linket, som i øvrigt bekræfter mine erfaringer: "
jo
| mere kugletryk jo bedre"

Selv tak, var lidt betænkelig lige da jeg havde trykket "send". Mit indlæg
havde jeg skrevet i en rimelig kontant tone. Det var dog ganske bevidst da
disse historier om at man bare skal give gas stadig florerer lystigt. Hver
gang jeg hører sådan en prøver jeg at jorde den ganske eftertrykkeligt, kan
simpelthen ikke lade være, tænk hvis en af mine kære kom galt afsted uden
jeg havde sagt noget.

|
| på siden er der et billede af et interessant næsehjul. nogen der ved hvor
| det kan købes????

Bl.a. her:
http://shop.aabycamp.dk/pages/shop_liste.asp?Groupguid=85
http://www.billigcamping.dk/shop/productinfo.asp?id=5306 (samme princip,
anden udførsel)

Men kan sikkert også findes andre steder.

|
| PEter
|
|

Vh. Claus



Peter K. Nielsen (22-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 22-08-07 18:34


"Claus DN" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
news:7d374$46cc7120$55182bdb$4826@news.arrownet.dk...
>
> "Peter K. Nielsen" <glemdet@no.domain> skrev i en meddelelse
> news:46cc4b33$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> |
> | god artikkel - tak for linket, som i øvrigt bekræfter mine erfaringer: "
> jo
> | mere kugletryk jo bedre"
>
> Selv tak, var lidt betænkelig lige da jeg havde trykket "send". Mit indlæg
> havde jeg skrevet i en rimelig kontant tone. Det var dog ganske bevidst da
> disse historier om at man bare skal give gas stadig florerer lystigt. Hver
> gang jeg hører sådan en prøver jeg at jorde den ganske eftertrykkeligt,
> kan
> simpelthen ikke lade være, tænk hvis en af mine kære kom galt afsted uden
> jeg havde sagt noget.

problemet er jo bare at det jo teoretisk set godt KAN være en løsning at
give mere gas. JEg tror "skrønen" er opstået fordi ingen jo har prøvet at gå
i slinger opad bakke (kan sammelignes med acceleration) problemet er bare at
ved de hastigheder hvor man normalt går i slingre mode, da er man for det
første så tæt på den kritiske hastighed at man vil overskride den hvis man
er i stand til at accelerere hårdt nok til at bringe vognen ud af slinger,
samt at ingen biler ved de hastigheder har kræfterne til at accelere hårdt
nok. men ellers er teorien jo god nok (griner)
>
> |
> | på siden er der et billede af et interessant næsehjul. nogen der ved
> hvor
> | det kan købes????
>
> Bl.a. her:
> http://shop.aabycamp.dk/pages/shop_liste.asp?Groupguid=85
> http://www.billigcamping.dk/shop/productinfo.asp?id=5306 (samme princip,
> anden udførsel)
>

Takker

Peter



KHH (22-08-2007)
Kommentar
Fra : KHH


Dato : 22-08-07 06:53

Man sætter naturligvis farten ned, hvis CV skulle begynde at slingre.
Og nej, man skal ikke træde på bremsen, men ej heller på gaspedalen, begge
dele er lige farlige.

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:46cb47bb$0$16856$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vi er spritnye campister - i hvert fald med egen campingvogn -
> og nu på lørdag eller søndag kører vi ud på vores første "rigtige"
> længere campingtur. Vi har været på en enkelt prøvetur for at
> se, om alt er i orden.
>
> Jeg har hørt fra andre, at HVIS nu vogntoget skulle komme
> i slyng - trods stabillisator - så må man for alt i verden ikke
> bremse, men istedet sætte farten op. Derved vil vogntoget
> komme i ro igen. Jeg har faktisk fået at vide, at man næsten
> helt sikkert havner i grøften, hvis man skulle finde på at bremse.
>
> NU har jeg så lige læst følgende i DCU's "Campingbogen Europa
> 2007" side 6:
>
> "Ved forkert læsning eller kørsel kan et vogntog komme i slyng.
> Sker det, så hold rattet i ro og brems moderat. Giv aldrig gas,
> når noget er ved at gå galt."
>
> Hvilket er rigtigt?
>
> Hvad gør man hvis vogntoget kommer i slyng?
>
> Kent.
>



HK (22-08-2007)
Kommentar
Fra : HK


Dato : 22-08-07 06:54


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:46cb47bb$0$16856$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vi er spritnye campister - i hvert fald med egen campingvogn -
> og nu på lørdag eller søndag kører vi ud på vores første "rigtige"
> længere campingtur. Vi har været på en enkelt prøvetur for at
> se, om alt er i orden.
>
> Jeg har hørt fra andre, at HVIS nu vogntoget skulle komme
> i slyng - trods stabillisator - så må man for alt i verden ikke
> bremse, men istedet sætte farten op. Derved vil vogntoget
> komme i ro igen. Jeg har faktisk fået at vide, at man næsten
> helt sikkert havner i grøften, hvis man skulle finde på at bremse.
>
> NU har jeg så lige læst følgende i DCU's "Campingbogen Europa
> 2007" side 6:
>
> "Ved forkert læsning eller kørsel kan et vogntog komme i slyng.
> Sker det, så hold rattet i ro og brems moderat. Giv aldrig gas,
> når noget er ved at gå galt."
>
> Hvilket er rigtigt?
>
> Hvad gør man hvis vogntoget kommer i slyng?
>
> Kent.

Hej Kent
Har selv prøvet at ryde i grøften med bil og cv i kassel bakker så mit råd
er at .
1. Mindst 70 kg kugletryk
2. Ikke over 90 km. i timen og ikke over 80 km. i timen ned af bakke
3. Overhald aldrig ned af bakke


VH

Hans Kurt
>
>



Eskil Grønbek (22-08-2007)
Kommentar
Fra : Eskil Grønbek


Dato : 22-08-07 10:49


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:46cb47bb$0$16856$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vi er spritnye campister - i hvert fald med egen campingvogn -
> og nu på lørdag eller søndag kører vi ud på vores første "rigtige"
> længere campingtur. Vi har været på en enkelt prøvetur for at
> se, om alt er i orden.
>
> Jeg har hørt fra andre, at HVIS nu vogntoget skulle komme
> i slyng - trods stabillisator - så må man for alt i verden ikke
> bremse, men istedet sætte farten op. Derved vil vogntoget
> komme i ro igen. Jeg har faktisk fået at vide, at man næsten
> helt sikkert havner i grøften, hvis man skulle finde på at bremse.
>
> NU har jeg så lige læst følgende i DCU's "Campingbogen Europa
> 2007" side 6:
>
> "Ved forkert læsning eller kørsel kan et vogntog komme i slyng.
> Sker det, så hold rattet i ro og brems moderat. Giv aldrig gas,
> når noget er ved at gå galt."
>
> Hvilket er rigtigt?
>
> Hvad gør man hvis vogntoget kommer i slyng?
>
> Kent.
>

Hej Kent

Vi har prøvet det 2 gange, den første trådte jeg på koblingen og lod farten
falde, og det virkede. Anden gang trådte jeg også på koblingen, men dette
virkede ikke (slingrede stadigvæk ved 60 km.) Satte bilen i 3. gear og gav
gas, dette fik slingret til at stoppe. Jeg har altid hørt at man ikke må
bruge bremsen, da dette vil forværre situationen.

mvh

Eskil



Kent (22-08-2007)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 22-08-07 14:48


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:46cb47bb$0$16856$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vi er spritnye campister - i hvert fald med egen campingvogn -
> og nu på lørdag eller søndag kører vi ud på vores første "rigtige"
> længere campingtur. Vi har været på en enkelt prøvetur for at
> se, om alt er i orden.
>
> Jeg har hørt fra andre, at HVIS nu vogntoget skulle komme
> i slyng - trods stabillisator - så må man for alt i verden ikke
> bremse, men istedet sætte farten op. Derved vil vogntoget
> komme i ro igen. Jeg har faktisk fået at vide, at man næsten
> helt sikkert havner i grøften, hvis man skulle finde på at bremse.
>
> NU har jeg så lige læst følgende i DCU's "Campingbogen Europa
> 2007" side 6:
>
> "Ved forkert læsning eller kørsel kan et vogntog komme i slyng.
> Sker det, så hold rattet i ro og brems moderat. Giv aldrig gas,
> når noget er ved at gå galt."
>
> Hvilket er rigtigt?
>
> Hvad gør man hvis vogntoget kommer i slyng?
>
> Kent.

Tak til alle.

Så er den ged vist barberet .

Kent.



Kim Bonnesen (22-08-2007)
Kommentar
Fra : Kim Bonnesen


Dato : 22-08-07 18:28

Kent Skrev -
> Tak til alle.
>
> Så er den ged vist barberet .
>
> Kent.
>

Måske ? , men hvor for ikke investere i ALKO`s` ATC system som netop
forhindrer disse ting ?

Brug dog bilens motor som motorbremse, det gør man i store biler og undgår
herved at "brænde" bremserne varme.(Og miste effekten af
bremserne).Punktbremse vogntog i flere omgange- hvis man kan mærke vognen
begynder at "presse" på bagfra....

Vigtigst af alt er et stabilt vogntog - d.v.s en læsset anhænger med
hovedvægten hen over aksel på CV og ikke mange tunge ting op i højden.
Et fornuftigt kugletryk på 60-70 kg
Hastighed efter forhold - dvs langsommere ned af bakke end tilladt hastighed
o.s.v.

MEN check lige den der ALKO ATC , det virker !

Kim



futtog (22-08-2007)
Kommentar
Fra : futtog


Dato : 22-08-07 19:56

Hej
Kent skrev
>>>>Måske ? , men hvor for ikke investere i ALKO`s` ATC system som netop
forhindrer disse ting ?<<<<
Det kan meget veld være at et atc system kan løse problemet, men det skaber
bare et nydt, vægten hvem kan undvære ca. 50 kg af nyttelasten, nej man
pakker som man plejer for det går jo nok men overlæs er også en mugligt
vårsag til slinger.
Noget andet er at flere og flere nærmer sig den grense der kan bevirke at
pladerne klippes hvis man bliver stoppet=25% overlæs i Tyskland og pladen er
væk
mvh. Preben Poulsgaard



Kent (22-08-2007)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 22-08-07 20:07


"futtog" <futtog@7660net.dk> skrev i en meddelelse
news:46cc86ce$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
> Kent skrev
>>>>>Måske ? , men hvor for ikke investere i ALKO`s` ATC system som netop
> forhindrer disse ting ?<<<<
> Det kan meget veld være at et atc system kan løse problemet, men det
> skaber bare et nydt, vægten hvem kan undvære ca. 50 kg af nyttelasten, nej
> man pakker som man plejer for det går jo nok men overlæs er også en
> mugligt vårsag til slinger.
> Noget andet er at flere og flere nærmer sig den grense der kan bevirke at
> pladerne klippes hvis man bliver stoppet=25% overlæs i Tyskland og pladen
> er væk
> mvh. Preben Poulsgaard
>

ATC vejer kun ca. 5 kg.

Kent.



Per Henneberg Kriste~ (27-08-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 27-08-07 11:10


"futtog" <futtog@7660net.dk> skrev i meddelelsen
news:46cc86ce$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

> Noget andet er at flere og flere nærmer sig den grense der kan bevirke at
> pladerne klippes hvis man bliver stoppet=25% overlæs i Tyskland og pladen
> er væk

Hvor har du det fra?

--
Per


Kent (22-08-2007)
Kommentar
Fra : Kent


Dato : 22-08-07 20:04


"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:46cc7203$0$24385$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Kent Skrev -
>> Tak til alle.
>>
>> Så er den ged vist barberet .
>>
>> Kent.
>>
>
> Måske ? , men hvor for ikke investere i ALKO`s` ATC system som netop
> forhindrer disse ting ?

Det kunne jeg også finde på, men det ville være for dyrt til vores nuværende
vogn. Når vi engang måske investerer i en nyere/dyrere vogn, så.........

> Brug dog bilens motor som motorbremse, det gør man i store biler og undgår
> herved at "brænde" bremserne varme.(Og miste effekten af
> bremserne).Punktbremse vogntog i flere omgange- hvis man kan mærke vognen
> begynder at "presse" på bagfra....

Jo jo, alt det er jeg godt klar over. Det lærer man hurtigt ved at køre
i bjergene i Østrig, hvor vi var på ferie sidste år - dog uden campingvogn.

> Vigtigst af alt er et stabilt vogntog - d.v.s en læsset anhænger med
> hovedvægten hen over aksel på CV og ikke mange tunge ting op i højden.
> Et fornuftigt kugletryk på 60-70 kg

Vi er enige.


> Hastighed efter forhold - dvs langsommere ned af bakke end tilladt
> hastighed o.s.v.
>
> MEN check lige den der ALKO ATC , det virker !
>
> Kim
>

Kent.



T. Hartung (29-08-2007)
Kommentar
Fra : T. Hartung


Dato : 29-08-07 22:45


"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
news:46cc894c$0$26750$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
..
>
>> Vigtigst af alt er et stabilt vogntog - d.v.s en læsset anhænger med
>> hovedvægten hen over aksel på CV og ikke mange tunge ting op i højden.
>> Et fornuftigt kugletryk på 60-70 kg
>
> Vi er enige.
>
>

Man skal huske "last-trekanten" over akslen samtidig med kugletrykket samt
dæktryk OG drop så cyklerne bag på cv - de giver ikke stabilitet - kun en
slingrepotte.
--
mvh.
T. Hartung
VW Passat TDi Variant - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung - PAS PÅ daekonline.dk sælger gamle dæk!



Jan Andersen (30-08-2007)
Kommentar
Fra : Jan Andersen


Dato : 30-08-07 17:28

On Wed, 29 Aug 2007 23:44:58 +0200, "T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk>
wrote:

>Man skal huske "last-trekanten" over akslen samtidig med kugletrykket samt
>dæktryk OG drop så cyklerne bag på cv - de giver ikke stabilitet - kun en
>slingrepotte.


"last-trekanten"...
Hvad er det (spørger en novice ?

--
Jan

Kim Bonnesen (30-08-2007)
Kommentar
Fra : Kim Bonnesen


Dato : 30-08-07 17:58


"Jan Andersen" <localhost@127.0.0.1> skrev i en meddelelse >
"last-trekanten"...
> Hvad er det (spørger en novice ?
>
> --
> Jan

Hej Jan

Jeg tror Hr T.Hartung mener at din lastning af "påhængsvognen"
Skal lastes korrekt , ved fordelingen af vægten over Aksel(Hjulene) på
påhængsvognen.
Alt tungt vægt skal lastes så tæt på aksel og fordeles over bunden af
vognen.
Det giver stabilitet i vogntoget.

Tænk f.eks.på dette hvis du påtænker cykler "hængt" op på vognen eller
montering af Aircondition (som også findes i "gulvmodeller")

Kim



Jan Andersen (30-08-2007)
Kommentar
Fra : Jan Andersen


Dato : 30-08-07 18:29

On Thu, 30 Aug 2007 18:58:17 +0200, "Kim Bonnesen"
<bonnesen.kim@mail.tele.dk> wrote:

>
>"Jan Andersen" <localhost@127.0.0.1> skrev i en meddelelse >
>"last-trekanten"...
>> Hvad er det (spørger en novice ?
>>
>
>Jeg tror Hr T.Hartung mener at din lastning af "påhængsvognen"
> Skal lastes korrekt , ved fordelingen af vægten over Aksel(Hjulene) på
>påhængsvognen.
>Alt tungt vægt skal lastes så tæt på aksel og fordeles over bunden af
>vognen.
>Det giver stabilitet i vogntoget.


Ok. Tak for svaret. Til oktober skal jeg for første gang køre med en
cv, og er da lidt nervøs for at gøre noget uhensigtmæssigt, som kan
blive til farlige situationer.

--
Jan

T. Hartung (29-08-2007)
Kommentar
Fra : T. Hartung


Dato : 29-08-07 22:38


"Kim Bonnesen" <bonnesen.kim@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:46cc7203$0$24385$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Måske ? , men hvor for ikke investere i ALKO`s` ATC system som netop
> forhindrer disse ting ?
>

Det skal han da vel kun gøre hvis han har en ALKO undervogn - ellers skal
den vel bare ligge på hylden der hjemme - medmindre du da vil binde den på
trækket for at hæve kugletrykket )

--
mvh.
T. Hartung
VW Passat TDi Variant - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung - PAS PÅ daekonline.dk sælger gamle dæk!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste