"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:46c8d184$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg er på baggrund af en diskussion om Wankels motor, blevet fascineret af
> Wankels motorkoncept.
>
> Da jeg så funktionsmodellen af hans oprindelige motor, var det første jeg
> tænkte, at den er da oplagt som diesel.
>
> Den Wankelmaskine vi kender, er slet ikke wankels eget design, men er en
> anden ingenørs videreudvikling af Wankels princip.
> Wankels egen maskine er af DKM typen, DrehKolbenMotor, hvor inder-rotoren
> kun udgør en afspærring og selve rotationen udføres af kammeret eller
> yderløberen.
> Den første prototype var kun på 125 ccm, løb uden problemer 17.000 Rpm og
> nåede endda op på 22.000 Rpm
> Den havde en ydelse på 29 Hk.Ret imponerende i 1957.
> Det hele roterede om een aksel.
>
> Den Wankel vi kender er af KKM-typen KreisKolbenMotor. Med fast kammer og
> en
> inderrotor, der udfører to forskellige rotationer. Det er først nu, at den
> type motor er begyndt at fungere fornuftigt.
>
> Endnu mere spændende er da Wankels DKM82 maskine, der er en 4 kammerwankel
> med to aksler.
> Den burde man kunne kontrollere omdrejningerne på nu om dage med moderne
> computerstyring.
>
> Der blev bygget en prototype, men den løb for hurtigt til at kunne
> kontrolleres. Ved fuldgas løb den 400 M/s og tog omdrejninger som bare.,
> men
> grundmotoren skkulle være mulig at bygge både som benzin og diesel.
>
> Det smarte ved wankels maskiner er, at de drejer helt rent. Al bevægelse
> er
> rene bevægelser om en eller to aksler, ingen ventiler eller noget hejs.
>
> Her er et spændende link til en sammenligning af wankels oprindelige DKM
> 54
> maskine og KKM maskinen, vi kender fra Mazda idag, og en tegning af
> Wankels
> DKM82 maskine.
>
>
http://www.der-wankelmotor.de/Techniklexikon/DKM_vs_KKM/dkm_vs_kkm.html
>
> Hvad sir I?
> Kunne en dieselhakker bygget på DKM82 ikke bare være det vildeste
>
> Mvh
>
> --
> Jesper Nielsen
> aka
> Frodo Nifinger
>
www.frodonifinger.dk
>
Jeg tror ikke kompressions trykket er så højt i en wankel motor at diesel
kan antænde, det skulle være bedre at køre på brint
i en wankel motor, end i en normal motor pga. det lave kompressions tryk
uden at det laver "knocking"
Mazda 787B der vandt lemans (måske det var '91)
http://www.vosko.net/media/rotary/4-rotor-lemans.mpeg