Kraftigt middel mod agerpadderok søges
Fra : Per Pedersen

Dato : 09-07-01 11:52

Hej

Jeg er den ulykkelige ejer af agerpadderok i min græsplæne og er bange for
at det breder sig til mine flisefuger. Jeg har pillet de s..... små grønne
juletræslignende dimser op af græsplænen i snart ½ år men de kommer igen og
igen og det ser ud til at rodsystemet har den kedlige evne til, at når roden
bliver brudt skyder den bare endnu mere og med flere skud længere nede af
roden.

Jeg er parat til at se på en plastikbeklædt græsplæne i den tid det er
nødvendigt for at slå det ihjel men er der andre erfaringer så lad lige
høre......

Med Venlig Hilsen
Per Pedersen

Fra : Borge

Dato : 09-07-01 22:26

Per Pedersen <per_p@wanadoo.dk> skrev i en

> Jeg er den ulykkelige ejer af agerpadderok i min græsplæne

RoundUp tager det hele, og så er du nødt til at så en ny plæne bagefter.

Jeg er sluppet af med dem på den måde, og jeg havde mange af dem, både i
bede og i flisegang. Der tog også skvalderkål, brændenælder og tidsler, så
jeg er en glad mand.

/bj

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-07-01 19:57

> [...]
> at det breder sig til mine flisefuger. Jeg har pillet de s..... små grønne
--klip--

Det spørgsmål har været fremme nogen gange - kort sagt er der er
ikke meget at gøre ved denne plante - dens rodsystem ligger meget
dybt. Den eneste metode i en plæne er at slå den meget tit, så de
nye skud ikke når at sende oplagsnæring ned i roden, så vil den
efterhånden tære på rødderne, der sender nye skud op.
Roundup har en dårlig effekt på paddeokke, så Borge har
været heldig - eller måske givet en ret stor dosis.

Se evt:
http://hjem.get2net.dk/per.hansen/faq.htm

Per A. Hansen

Fra : Borge

Dato : 10-07-01 23:02

Per A. Hansen <per.hansen@get2net.dk> skrev i en

> så Borge har været heldig - eller måske givet en ret stor dosis.

Jeg har kun givet den dosis der står på flasken. Efter 4 uger fræsede jeg
det hele op, fjernede de værste knolde, jævnede det hele ud, gav det hele 4
m2 kompost, tromlede det, rev det og såede græs i starten af april.

Det er nu 3 år siden, og jeg har ikke set agerpadderok siden.

Alt dette var ikke kun for agerpadderokkens skyld, plænen trængte virkelig
til fornyelse, den er sået første gang i 1950 og har ikke været rørt siden.
Nu kan jeg så slå græs 2 gange om ugen, hold kæft hvor det gror:o]