Nyt tagpap på garagen - hvad gør jeg nu?..~
Fra : Christian Jacobsen

Dato : 20-08-07 18:21

Hej

Vi har netop fjermet sten og mos fra vores garagetag, i forbindelse med at
vi skulle lede efter diverse revner (det dryppede ned i garagen).

Efter at vi har fået lappet en revne besluttede vi os for lige at fjerne
skorstenen fra det gamle fyr også. Denne er nu væk og der resterer kun en
lille forhøjning som jeg beklædte med en rest tagpap.

Så er det at jeg får at vide at der jo var en grund til at der lå sten på
vores tag - nemlig at beskytte det mod sollys, og at vi nu bør behandle
taget enten med et nyt lag tagpap eller en reparations gummimembran (Roof7)
smurt ud over det hele.

Jeg gik lystigt igang med det kære produkt Roof7, som ifølge den kære
forhandler i Stark blot kunne males på med en pensel, og ihvertfald strakte
sig til 20 m2 / spand.

Efter at have brugt en spand (til kr. 700,-) til 5 m2 og ødelagt 2 pensler
og 2 spartler giver jeg op med det produkt. Det er vist kun beregnet til
reparationer på små steder.

Hvad bør jeg nu gøre?
--Nyt tagpap - og i så fald hvilken slags?
--Anden gummimembran?
--noget helt tredje?

Da det blot er garagetag, og da vi aldrig ser taget oppefra, behøver
løsningerne ikke være smukke, men gerne billige i materialer og til at
udføre selv.

Med venlig hilsen

Christian Jacobsen

Fra : Martin Bak

Dato : 20-08-07 23:39

"Christian Jacobsen" <Christian.Jacobsen00@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vi har netop fjermet sten og mos fra vores garagetag, i forbindelse med at
> vi skulle lede efter diverse revner (det dryppede ned i garagen).

Hvis jeg forstår dig rigtigt, så har i skrabet overfladeblægningen af
tagpappet af. Hvis du vil have et godt og holdbart tag, -det gåt jeg ud fra
at du vil - så du ikke ustandseligt skal reparere det og din konstuktion får
fugtskader, -ja så er løsningen at svejse et nyt lag overpap på. Det er nok
også det billigste i det lange løb, -men det har du jo selv konstateret.

Martin

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 22-08-07 20:04

> [...]
> fugtskader, -ja så er løsningen at svejse et nyt lag overpap på. Det er
> nok også det billigste i det lange løb, -men det har du jo selv

Det er desværre også det jeg har fundet ud af.
Så nu må jeg ud og finde noget billigt tagpap som jeg kan brænde på. Jeg
regner ikke med at garagen skal stå i mange år endnu, men det ville da være
rart at taget trods alt var i orden i resten af den levetid.

Tak for inputtet

/CJ

Fra : TT

Dato : 21-08-07 07:13

> [...]
>
> Da det blot er garagetag, og da vi aldrig ser taget oppefra, behøver
> løsningerne ikke være smukke, men gerne billige i materialer og til at

Stenene kan købes i løs vægt, så smører du taget med tjære og kaster nye
sten på, men Martins forslag er bedre og mindst lige så nemt - det skal jo
også se pænt ud på satellit billederne :)

NB! For at være 100% sikker på at hullet bliver lukket permanent, så et lag
underpap først, så overpap.

-TT