Lufttryk
Fra : kalvoere

Dato : 20-08-07 17:36

Hej,

Hvordan finder/beregner man lufttrukket på et givet sted i Danmark.
Jeg skal bruge det til en vejrstaation.?

/Larsh

Fra : Jens G

Dato : 20-08-07 17:44

On Mon, 20 Aug 2007 09:36:10 -0700, kalvoere <Lars.Helsboel@gmail.com>
wrote:

>Hej,
>
>Hvordan finder/beregner man lufttrukket på et givet sted i Danmark.
>Jeg skal bruge det til en vejrstaation.?

Det kommer nok an på hvilket givet sted det er.

På dmi.dk kan man f.eks. se at lufttrykket i Ålborg kl. 18.20 var
1010.2 hPa.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Jørgen E.

Dato : 21-08-07 16:34

[...]

Via denne side kan du se f.eks. Skive lufthavn live og linket
MesoMap giver adgang til andre.

http://www.eksv.dk/vejr/wdl/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-08-07 17:47

"kalvoere" <Lars.Helsboel@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej,

Hvordan finder/beregner man lufttrukket på et givet sted i Danmark.
Jeg skal bruge det til en vejrstaation.?

Køb et barometer?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Keller

Dato : 22-08-07 08:32

"kalvoere" <Lars.Helsboel@gmail.com> wrote in message
Hej,

Hvordan finder/beregner man lufttrukket på et givet sted i Danmark.
Jeg skal bruge det til en vejrstaation.?

/Larsh

Er det korrekt antaget at det du søger ikke er det aktuelle lufttryk, som du
efterhånden har fået flere svar på, men at du vil vide hvad "normaltrykket"
er et givent sted? Trykket er jo ikke det samme på Himmelbjerget som ved
havoverfladen.

Ikke at jeg har svaret, men det kan være at der er andre der kan svare på
hvordan man beregner det....

Keller

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-08-07 13:40

Carsten Keller wrote:
> [...]
> Himmelbjerget som ved havoverfladen.
>
> Ikke at jeg har svaret, men det kan være at der er andre der kan

Normaltrykket ved havets overflade er 1013,25 hPa. Ændringen i lufttryk i
relation til højden, er noget der ligner en eksponentiel funktion, men i
Danmark er det rigeligt præcist at regne med, at trykket falder ca. 0,125
hPa pr. meter man er over havets overflade.

--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Carsten Keller

Dato : 28-08-07 07:49

"Morten Wartou" <morten_removethistoavoidgettingtrashed@wartou.dk> wrote in
message news:46d2c608$0$48103$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> Danmark er det rigeligt præcist at regne med, at trykket falder ca. 0,125
> hPa pr. meter man er over havets overflade.

Så blev jeg da i hvert fald klogere

Så er det spændende om OP stadig læser med i gruppen for at se det mulige
svar...

Keller