Opsætning af tagrender
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-08-07 08:52

Hej

Jeg vil nu også have tagrender på udhusene - det er alt for træls at gå
ind og ud af dem i regnvejr, med alt det dryppen .....

Problemet er bare at på laden, som har ståltag, er der fra kanten af
tagpladerne og ind til første lægte ca. 30 cm. Og første lægte sidder på
det yderste af spærene.

Jeg har kigget lidt, og det ser ikke ud til man kan få så lange
rendejern, hvad gør man så?

Jeg har tænkt på om man bare kunne sætte endnu en lægte på ude ved
kanten af tagpladerne - 5 - 10 cm fra kanten, og så finde et rendejern
langt nok til at nå ind til den inderste lægte også, så det sidder på to
lægter. Men det virker ikke umiddelbart som en god løsning?

Jeg får lige taget et billede af det hele senere på dagen.

Hvor tæt skal nedløbsrørene sidde? Jeg vil nok helst nøjes med eet i
hver ende af hver rende. Der bliver så 18-20 meter mellem dem. Men taget
er ret stort, så jeg er i tvivl om det er nok?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ulrich

Dato : 18-08-07 09:32

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse news:pn8dc35etpr19meivk3n694ic4gh5eqn3r@4ax.com...
> [...]
> det yderste af spærene.
>
> Jeg har kigget lidt, og det ser ikke ud til man kan få så lange

En mulighed kunne være kun at gøre noget ved døren.
Flæk et nedløbsrør og skub det over jernpladen.

--
Hygge Ulrich

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-08-07 13:14

On Sat, 18 Aug 2007 10:31:36 +0200, "Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk>
wrote:

>En mulighed kunne være kun at gøre noget ved døren.
>Flæk et nedløbsrør og skub det over jernpladen.

Nåja, men det er jo en kun en kvart løsning.

Når jeg nu skal i gang kan det lige så godt blive gjort ordentligt
første gang. Det er egentlig også derfor der slet ikke er gjort noget
endnu.

Men ideen er jo fin nok
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : jan nissen

Dato : 18-08-07 14:38

On Sat, 18 Aug 2007 09:52:07 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>hver ende af hver rende. Der bliver så 18-20 meter mellem dem. Men taget
>er ret stort, så jeg er i tvivl om det er nok?

Nu ved jer ikke om jeg har forstået det rigtigt, spærenderne stopper
inde ved muren og pladerne rager 30 cm længere ud.?

En mulighed kunne være at forlænge dine spær sætte et sternbræt derpå
og så bruge konsoljern.
Mener at man på www.plastmo.dk kan beregne hvor mange nedløb der skal
til.

Mvh Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-08-07 15:12

On Sat, 18 Aug 2007 15:37:31 +0200, jan nissen
<nissen@home2.gvdnet.invalid> wrote:

>Nu ved jer ikke om jeg har forstået det rigtigt, spærenderne stopper
>inde ved muren og pladerne rager 30 cm længere ud.?

Ja, sådan ca. Spærene rager nok ca. 10 cm ud over muren.

>En mulighed kunne være at forlænge dine spær sætte et sternbræt derpå
>og så bruge konsoljern.

Måske - på stalden er spærene så tilpas langt ude at der bare skal et
sternbræt på og så kan tagrenden sættes op. Stalden har eternittag.
Så det kan da godt være jeg "bare" skal bruge samme løsning på laden.
Hvis ikke mådEN at gøre det på dukker op

>Mener at man på www.plastmo.dk kan beregne hvor mange nedløb der skal
>til.

De har i hvert fald en brochure med gode råd. I går fandt jeg også lidt
hos www.lindab.dk
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Tomas Jensen

Dato : 23-08-07 21:06

Mads Lie Jensen skrev:
> [...]
>
> Problemet er bare at på laden, som har ståltag, er der fra kanten af
> tagpladerne og ind til første lægte ca. 30 cm. Og første lægte sidder på

Hvis pladerne er stærke nok til at bære tagrenden, kan du vel bare skrue
et passende bredt brædt fast under tagudhænget med de specielle
selvskærende skruer, man kan få til det formål?.... måske male det først.
Selvfølgelig skal rendejernene jo bukkes i den rigtige vinkel så.

Tomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-08-07 21:23

On Thu, 23 Aug 2007 22:05:54 +0200, Tomas Jensen
<hatofjern@jensen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>selvskærende skruer, man kan få til det formål?.... måske male det først.
>Selvfølgelig skal rendejernene jo bukkes i den rigtige vinkel så.

Jeg tror taget er stærkt nok til det nummer. Jeg skal lige ved lejlighed
finde ud af det, og samtidig finde ud af hvad en tagrende vejer.

Projektet er gået lidt på hold igen - men jeg fik da en god grund til at
købe mig et murer-stillads Og jeg har fået lidt mere at tænke over i
forbindelse med de (skide) tagrender.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Armand

Dato : 11-09-07 22:50

> [...]
> langt nok til at nå ind til den inderste lægte også, så det sidder på to
> lægter. Men det virker ikke umiddelbart som en god løsning?

Er tagpladen á alm. bølgeform, eller typen der er flad med få skarpe
"pukler"?
I sidstnævnte tilfælde kunne man nok skrue en halvrund stok af 30cm's længde
op i puklerne og derved skaffe sig et anskruningspunkt (halvrund stok - for
at have en plan flade, á undersiden, at montere rendejern på). Med rette
antal skruer gennem pladen og i stokken, skulle dén nok kunne bære en let
plasttagrende, ligesom at tagpladen også skulle kunne bære
mer-belastningen - Ikke mindst ud fra at det i grunden er blevet forstærket
v.h.a. træstokken i profilen :-/

--
Armand.