Flis fra stubbefræser
Fra : Ukendt

Dato : 17-08-07 17:59

Jeg har lige fået stubbefræset en stor blodbøg og har nu en meget stor bunke
flis.
Nu skal jeg anlægge en ny græsplæneog har tænkt mig at sprede flisen ud over
den gamle plæne og derefter fræse den ned, er det en god ide?

mvh

Jens

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 18-08-07 07:49

RasMussen wrote:
> [...]
> Nu skal jeg anlægge en ny græsplæneog har tænkt mig at sprede flisen ud over
> den gamle plæne og derefter fræse den ned, er det en god ide?

Du kan også strø det ud under din hæk eller i bede hvor du ønsker at
begrænse ukrudt, eller give det til din nabo eller genbo dersom de
mangler. Det er bare et forslag, men du kan selvfølgelig også fræse det
ned med den gamle græsplæne som du foreslår

/Lars

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-07 20:25

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:46c69663$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> mangler. Det er bare et forslag, men du kan selvfølgelig også fræse det
> ned med den gamle græsplæne som du foreslår

Spørgsmålet gik mere på om det er en god eller dårlig ide for den nye
græsplænes vækst

mvh

Jens

Fra : Mads

Dato : 18-08-07 21:05

On Sat, 18 Aug 2007 21:25:07 +0200, "RasMussen"
<jenssnabelarazmussen.dk> wrote:

>Spørgsmålet gik mere på om det er en god eller dårlig ide for den nye
>græsplænes vækst

Græsset vil da få næring fra det flis der ligger og formulder nede i
jorden, men er flisen for grov kan det da måske godt blive lidt
træls at slå græs de første par gange. Noget flis bliver jo nok
liggende på overfladen, eller dukker op når det har regnet.

mvh Mads

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-08-07 22:16

On Sat, 18 Aug 2007 22:04:36 +0200, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

>Græsset vil da få næring fra det flis der ligger og formulder nede i

I første omgang vil omsætningen af flisen binde noget kvælstof - det
kræver kvælstof at omsætte træ. Men senere vil denne næring blive
frigivet igen.

>jorden, men er flisen for grov kan det da måske godt blive lidt
>træls at slå græs de første par gange. Noget flis bliver jo nok
>liggende på overfladen, eller dukker op når det har regnet.

Den tror jeg ikke rigtig på - hvis man har anlagt plænen ordentligt,
tromlet osv., så er flisen i hvert fald væk fra overfladen når græsset
skal klippes - men til gengæld risikerer man at rive halvdelen af flisen
sammen igen når man gør klar til at så græsset.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 19-08-07 14:40

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> skal klippes - men til gengæld risikerer man at rive halvdelen af flisen
> sammen igen når man gør klar til at så græsset.

Jeg lånte i foråret en kompostkværn til at reduvere omfanget af en masse
afklippede grene som den tidligere ejer af huset havde efterladt. Output
havde karakter af høvlspåner fra en maskin-afretter. Det kunne være min
preference, men jeg ved godt at flis ofte er noget større.
Omsætningsmæssigt betyder det ikke det store - det gøder før eller siden
- men det er rigtigt at det kan give problemer hvis det er grogt og ikke
bliver vendt dybt nok ned, ihvertald indtil den nye plæne er vokset til.

Vi strøede iøvrigt det resulterende træflis ud under de nye
jordbærplanter og under en del af hækken og den del af haven har været
dejligt fri for ukrudt hen over sommeren.

/Lars