Vores valg og Guds valg
Fra : jørgen

Dato : 17-08-07 19:21

Når jeg tænker tilbage på mit liv så ser jeg at det består af en lang række
af valg med tilhørende konsekvenser. Men jeg ser også at Gud har været den
som stillede mig over for en række valgmuligheder og måske var den som
motiverede mig til at tage bestemte valg for kun Han alene kendte på forhånd
konsekvensen af disse valg, noget der var skjult for mig.

Vi vælger hele tiden. Hvor vi skal bo, hvem vi ønsker at lære at kende osv,
men er vores valg ikke samtidig givet os af Gud? Jeg mener, vi bestemte jo
ikke hvornår, og hvor, og af hvem vi ville fødes, så allerede der har Gud så
at sige begrænset os i vores valg. Gud valgte jeg skulle være dansker,mand,
født i Kastrup 1964 etc.

Vi tror vi vælger, men Gud vælger også, ifald Han er vores far og i alle
ting ønsker det som er bedst for os. Kan man hvile i den tillid at også de
svære ting, det som for os ser ud som de dårlige valg virkelig er givet af
Gud og at sygdom, tab og modgang er en del af Guds plan med den enkelte hvor
Han fremmer sin vilje med os.

Gud som ved alt, virker bag kulissen og vælger også, men Hans valg er til
forskel fra vores baseret på al-videnhed, al-kærlighed, al-visdom og
al-magt, og Gud handler i et evighedsperspektiv hvor vi for det meste kun
ser på de timelige, umiddelbare og jordiske værdier.

mvh jørgen.

Fra : Jens Bruun

Dato : 17-08-07 19:49

In news:46c5e6f3$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
jørgen <brothers_bisp@hotmail.com> typed:

> [...]
> og al-magt, og Gud handler i et evighedsperspektiv hvor vi for det
> meste kun ser på de timelige, umiddelbare og jordiske værdier.

Godt så. Og husk nu din medicin.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : bæ9

Dato : 19-08-07 13:36

Jens Bruun wrote:
> In news:46c5e6f3$0$166$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> jørgen <brothers_bisp@hotmail.com> typed:

> Godt så. Og husk nu din medicin.

hvad med en håndspålæggelse.... LOL

Fra : Harald Mossige

Dato : 19-08-07 14:06

bæ9 wrote:

> hvad med en håndspålæggelse.... LOL

Ikke så hastig. Når første kull blir utdannet blir det mulig å få
håndspåleggelse fra eksperter utdannet av ekspertise fra den norske
kongefamilien. Og siden kongemakten er instiftet av gud, - -. Det burde
fungere?

HM

Fra : bæ9

Dato : 19-08-07 15:42

Harald Mossige wrote:

> [...]
> håndspåleggelse fra eksperter utdannet av ekspertise fra den norske
> kongefamilien. Og siden kongemakten er instiftet av gud, - -. Det burde

Hehe - LOL - set i vitsgruppen:

"Hvad koster det at tale med engle?

En krone!"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-08-07 21:35

"jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev

> [...]
> den som motiverede mig til at tage bestemte valg for kun Han alene kendte
> på forhånd konsekvensen af disse valg, noget der var skjult for mig.

Nej, fordi Gud har også udstyret dig med den frie vilje. Det er der desværre
mange kristne, som glemmer. Du er på ingen måde tvunget til at følge Guds
vej endsige elske ellerr tro på ham, det er alene noget din frie vilje
bestemmer!

Claus

Fra : Lyrik

Dato : 17-08-07 23:25

Den 17.08.2007 kl. 22:34 skrev Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk>:

> [...]
> mange kristne, som glemmer. Du er på ingen måde tvunget til at følge Guds
> vej endsige elske ellerr tro på ham, det er alene noget din frie vilje

+++++++++++++++++++++
Vælger hjorten frit at den skal slås i oktober?

Vælger folk frit at blive liderlige i højsommeren når solen skinner?

Vælger den skizofrene frit at sidde stille på sin stol i timevis?

Vælger en mand frit sin kæreste blandt alle verdens kvinder?

Hvorfor er folk i "protestantiske lande" -for det meste protestanter? har
de valgt det frit?

Hvorfor er 85% af danskerne medlem af den danske folkekirke? Har de valgt
det frit?

Hvorfor er folk i muslimske lande -for det meste muslimer? Er det frie
valg?

Hvorfor er folk i Thailand buddhister?

Vores "frie valg" er i høj grad bestemt af det miljø vi befinder os i,
samt af de gener og den kropskemi, vi har.

De færreste mennesker tænker sig frem til Gud, uafhængig af nogen
indflydelse og vælger ham som et frit valg.

En mand i 90-erne sagde til mig:"De skrev engang i avisen at et læs hø var
væltet ned over 16 børn som kvaltes."-Efter dette tror jeg ikke på at der
er en Gud."
Han valgte frit at slukke for alle TV udsendelser som kunne ødelægge konen
og hans eget gode humør. "Vi skal ikke have vores gode humør ødelagt!",
sagde han når jeg spurgte om han havde set nyhederne.
Hans vantro var ikke et frit valg. Den var forårsaget af et læs hø!

Hilsen
jens

--
Kommentér emnet, ikke afsenderen. Snakken har karaktér af sammenkomst,
ikke videnskabelige facts.

Fra : bæ9

Dato : 19-08-07 13:39

Lyrik wrote:

> Vælger folk frit at blive liderlige i højsommeren når solen skinner?

nu må du sku stoppe - det er et pænt sted, det her!!

og ska vorherre nu osse ha skyld for det?

så ska han fame osse ha skyld for når det ikke virker!

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 19-08-07 03:53

Claus Tersgov skrev:
> [...]
> mange kristne, som glemmer. Du er på ingen måde tvunget til at følge Guds
> vej endsige elske ellerr tro på ham, det er alene noget din frie vilje

Min yndlingsteolog, reformatoren Martin Luther, røg faktisk engang ud i
en omfattende debat med den mindst lige så navnkundige humanist Erasmus
af Rotterdam, som i 1524 skrev sin afhandling "Om viljens frihed",
hvortil Luther - sædvanligvis polemisk - replicerede med sit skarpe
modsynspunkt i "Om den trælbundne vilje" fra 1525 som opstillet
"antitese": Luther indtog her det måske temmeligt "fundamentalistiske"
synspunkt at mennesket - og herunder altså ikke mindst dets måske ret
vidtløftig postulerede "frie" vilje - populært sagt er at ligne med en
hest eller et umælende trækdyr, for så vidt man derved dybest set enten
lader sig styre af Herren Himself eller i modsat fald en vis anden, og
knap så heldig "herre".

(Luther synes således slet ikke at levne plads til nogen som helst
"moderat midtsøgerposition" mellem mere eller mindre gennemført from
hellighed på den ene side og arg afstumpethed på den anden: Herunder da
SLET ikke den fra bla. Erasmus' side markedsførte "humanistiske
(med)menneskelighed" som agnostisk eller endda direkte ateistisk "tredje
vej" mellem oprigtig kristelighed og overdreven kynisme)

Mere moderne, eksistensialistisk-filosofisk anskuet vil jeg da klart
medgive at mennesket nok har sin udmærkede frie vilje /til en vis
udstrækning/, i hvert fald så langt det selv kan tilstås muligheden for
at kunne REAGERE forskelligt - og dermed træffe relativt frie valg - i
de situationer, det dog samtidig synes ganske uvilkårligt stillet i:

Således er menneskets vilje aldrig nogensinde virkelig 100% fri, da det
vel nærmest dermed synes at forudsætte at man skulle hænge og blafre i
eet eller andet fritsvævende tomrum som en anden urørlig pseudoguddom,
mens den praktiske situation jo altså - heldigvis? - nok snarere er at
vi i allerhøjeste grad er undergivet visse ydre betingelser, visse
absolutte, definerende rammer - såsom vor blotte eksistens' begyndelse
og slutning, som vi sjældent, om da ikke aldrig nogensinde, kan siges at
være herrer over - og hertil ikke mindst de mere eller mindre direkte
konsekvenser ANDRES nok så "frie" valg måtte få ved som konsekvens heraf
at tvinge een selv til at skulle reagere og vælge...

Problemet er så, om dèt virkelig er "frihed" i total og absolut
forstand, mens man omvendt må spørge om valg uden egentlig bindende
konsekvens (nemlig i form af andre, derigennem videre og atter
afstedkomne valg) på nogen måde ville være en "frihed", som ville være
bare det allerfjerneste værd (hvis ikke der i så tilfælde blot ville
være tale om totalt ansvarsberøvet "lige-gyldighed" og ordets
allerkedeligste forstand?)

Her kan man for princippets skyld spørge flabet og provokerende til, om
man mon nu VIRKELIG også - for det teologisk/mytiske eksempels skyld -
hypotetisk ville ønske sig en Skabelsesberetning med en Adam og Eva som
enten ikke KAN begå syndefald (altså handle imod Guds direkte påbud)
eller endda en Adam og Eva som for så vidt godt kunne og nok gjorde, men
dog ALLIGEVEL reelt ville være mindst lige så totalt umyndiggjorte
foruden nogen som helst egentlig bindende konsekvens heraf?

(Ydermere spændende er det jo, at Adam og Eva lige netop spiser af
"Træet til kundskab om godt og ondt", hvilket synes at indikere en vis
ooplagt latens for dèt, man måske idag populært ville kunne definere som
en slags "Frankenstein-syndrom" ud fra en lidt nyere, omdigtet
genfortælling af samme grundproblematik: "Et videnskabeligt eksperiment
løber af sporet ved at det animerede forsøgsobjekt lige pludselig
begynder at handle /selvstændigt/ og endda oven i købet ligefrem
faretruende uhensigtsmæssigt", om man vil. Før man dog ligefrem
ugudeligt vil begynde at håne Vorherre for noget så principielt umuligt
som et egentligt "hybris" i græsk forstand, bør man dog nok lige være
tilbørligt taknemmelig over den forsynethed der på længere sigt synes
underminere forestillingen om et dertil automatisk sammenhørende og
implicit "nemesis": Uden Syndefaldet havde vi jo nemlig - for så vidt
Skabelsesberetningen altså for argumentationens skyld tages for blot
tilnærmelsesvist pålydende og man derved spiller med på dens præmisser
og godtager dens postulater - aldrig haft Verden, som vi på godt OG ondt
kender den idag, men derimod stadig to principielt udødelige, infertile
"ikke-forfædre" spankulerende temmeligt lalleglade og lystigt
splitterragende rundt i hin Herlige Have! I så fald håber jeg skam ikke
at det vil blive opfattet som "satanistisk" trods alt at takke for dèn -
om end umiddelbart uheldssvangre og ulykkelige - måde tingene i stedet
fortælles at have udviklet sig på! )

Under alle omstændigheder synes jeg Jørgen rejser et ganske interessant
kristenteologisk spørgsmål, delvist bundende i "den go'e gamle
Theodicé-problematik" (gående på paradokset om, hvordan en principielt
/Algod/ og /Almægtig/ Gud overhovedet kan tillade Ondskab og Lidelse) og
for så vidt vi altså - sjovt nok? - befinder os i en nyhedsgruppe
fornemt beregnet til lige netop debat om diverse kristen-religiøse
anskuelser, så har jeg altså så meget desto mere svært ved at forstå den
måske ret nedladende og afvisende tone, jeg mener at iagttage i visse
indignerede, irrelevante svar: Det her er jo altså immervæk noget af
dèt, nærværende forum faktisk er beregnet til, så hvad er problemet
egentlig?

Anders Peter Johnsen

Fra : bæ9

Dato : 19-08-07 13:36

Claus Tersgov wrote:
> "jørgen" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev

> Nej, fordi Gud har også udstyret dig

og det kaldes religionsvanvid

Fra : struer

Dato : 18-08-07 08:02

On 18 Aug., 00:24, Lyrik <ly...@heaven.dk> wrote:

> [...]
> det frit?
>
> Hvorfor er folk i muslimske lande -for det meste muslimer? Er det frie

Det er jeg heller ikke Ha-Ha

Erik

Fra : bæ9

Dato : 19-08-07 13:40

struer wrote:

> Det er jeg heller ikke Ha-Ha
>
> Erik

men du er liderlig i solskin?

Fra : struer

Dato : 18-08-07 08:07

On 17 Aug., 20:20, "jørgen" <brothers_b...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> al-magt, og Gud handler i et evighedsperspektiv hvor vi for det meste kun
> ser på de timelige, umiddelbare og jordiske værdier.

Det er så din Gud, hvordan er Jesus ?

Es 53 v1 Hvem troede på det, vi hørte?
For hvem blev Herrens arm åbenbaret?
v2 Han skød op foran Herren som en spire,
som et rodskud af den tørre jord.
Hans skikkelse havde ingen skønhed,
vi så ham, men vi brød os ikke om synet.
v3 Foragtet og opgivet af mennesker,
en lidelsernes mand, kendt med sygdom,
én man skjuler ansigtet for,
foragtet, vi regnede ham ikke for noget.

v4 Men det var vore sygdomme, han tog,
det var vore lidelser, han bar;
og vi regnede ham for en, der var ramt,
slået og plaget af Gud.
v5 Men han blev gennemboret for vore overtrædelser
og knust for vore synder.
Han blev straffet, for at vi kunne få fred,
ved hans sår blev vi helbredt.
v6 Vi flakkede alle om som får,
vi vendte os hver sin vej;
men Herren lod al vor skyld ramme ham.

v7 Han blev plaget og mishandlet,
men han åbnede ikke sin mund;
som et lam, der føres til slagtning,
som et får, der er stumt, mens det klippes,
åbnede han ikke sin mund.
v8 Fra fængsel og dom blev han taget bort.
Hvem tænkte på hans slægt,
da han blev revet bort fra de levendes land?
For mit folks synd blev han ramt.
v9 Man gav ham grav blandt forbrydere
og gravplads blandt de rige,
skønt han ikke havde øvet uret,
der fandtes ikke svig i hans mund.

v10 Det var Herrens vilje at knuse ham med sygdom.
Når hans liv er bragt som skyldoffer,
ser han afkom og får et langt liv,
og Herrens vilje lykkes ved ham.
v11 Efter sin lidelse ser han lys,
han mættes ved sin indsigt.
Min tjener bringer retfærdighed til de mange,
og han bærer på deres synder.
v12 Derfor giver jeg ham del med de store,
med de mægtige deler han bytte,
fordi han hengav sit liv til døden
og blev regnet blandt lovbrydere.
Men han bar de manges synd
og trådte i stedet for syndere.

Erik

Erik

Fra : Harald Mossige

Dato : 18-08-07 08:47

struer wrote:

> Det er så din Gud, hvordan er Jesus ?
>
> Es 53 v1 Hvem troede på det, vi hørte?
> For hvem blev Herrens arm åbenbaret?

<klipp>

Og dette synes du er relevant for Jørgens innlegg? Joda, jeg leste fra
kapittel før kapittel 52 og ut, litt forbi kapittel 53.

Jeg tror, enten skjønner du ikke Jørgens innlegg, eller sp skjønner du
ikke Jesaias fortelling.

HM