Bourne Ultimatum og biljagt
Fra : Peter Heide

Dato : 17-08-07 23:19

Fin film. Der er en tråd længere nede om det.

På en eller anden måde syntes jeg at biljagter var mere spændende i ældre
film ala Bullit og French Connection , begge store 70er film.

Når man sér diverse motor-jagter i Bourne triologien ( og andre nye film)
er de spektakulærer scener klippet sammen af måske 100 klip eller
mere.Nogen gange endda lidt forvirrende. Hvad fanden var det ?

Hvorimod film af ældre dato havde længere scener (uden klip) og dermed
gav et større sug i maven .

Er jeg helt forkert på den ?

Fra : PerX ...

Dato : 18-08-07 00:15

In article <46c61f03$0$90273$14726298@news.sunsite.dk>, pheide@ofir.dk
says...
> [...]
> mere.Nogen gange endda lidt forvirrende. Hvad fanden var det ?
>

> Hvorimod film af ældre dato havde længere scener (uden klip) og dermed

Jeg er med dig. Men børnene syntes sikker det er VilDt SeJJT *g*

Fra : Zeki

Dato : 18-08-07 08:22

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> wrote in message
> Er jeg helt forkert på den ?

Nej, det er du ikke.

Som med 2'eren var der endnu engang tale om Dogme-Bourne hvor hele filmen
var optaget med håndholdt og hvor ingen klip varer mere end højest 2
sekunder.

Til jer der endnu ikke har set den: Husk søsygepillerne.

Mvh
Zeki

Fra : Smurf

Dato : 19-08-07 10:46

On Sat, 18 Aug 2007 09:21:45 +0200, "Zeki" <zeki@_.dk> wrote:

> [...]
>sekunder.
>
>Til jer der endnu ikke har set den: Husk søsygepillern

Ingen problemer her. Synes det virkede fint.
Jeg synes iøvrigt at opgøret med Desh var fremragende. Tror ikke jeg trak
vejret i de 5 minutter!

Fra : jespero

Dato : 18-08-07 08:35

Peter Heide <pheide@ofir.dk> wrote:

> Fin film. Der er en tråd længere nede om det.
>
> På en eller anden måde syntes jeg at biljagter var mere spændende i ældre
> film ala Bullit og French Connection , begge store 70er film.

Du har ret. De var også mere realisme i biljagterne. Nu overlever helten
de mest mærkværdige biljagter og skurkene kan ikke klare mosten. Det
samme gælder jagterne til fods. Man prøver med 100vis af klip at lægge
suspence ind i scenen. Men se hvordan Hitchkok(stavet rigtigt?) kunne
det der med suspence i film uden de mange klip. Vertigo f.eks.
jespero

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 18-08-07 08:33

Peter Heide:
> [...]
> mere.Nogen gange endda lidt forvirrende. Hvad fanden var det ?
>

> Hvorimod film af ældre dato havde længere scener (uden klip) og dermed

Jeg kan også give dig ret.
Kai

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-08-07 08:46

Peter Heide wrote:
> [...]
> eller mere.Nogen gange endda lidt forvirrende. Hvad fanden var det ?
>

> Hvorimod film af ældre dato havde længere scener (uden klip) og dermed

Jeg ser helst biljagter på video/dvd, for der kan man spole hurtigt forbi.
Jeg har ladet mig fortælle, at når amerikanerne er så glade for biljagter på
film, skyldes det, at de generels er underlagt strenge hastighedsgrænser,
der kontrolleres ret effektivt. Derfor har de et behov for at afreagere. I
Europa, hvor man generelt kan tillade sig at køre med hovedet under amen, er
behovet ikke det samme.

Per v.

--
Nu har den sure, gamle mand sørme skrevet en roman til! Læs om den her:
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : PerX ...

Dato : 18-08-07 19:02

In article <46c6a3b3$0$59111$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
perve@post.tele.dk says...

> Jeg ser helst biljagter på video/dvd, for der kan man spole hurtigt forbi.

Så skal du nok ikke se den her - du ender med at spole forbi hele filmen
*g*

Fra : Anders Houmark

Dato : 18-08-07 13:05

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> mere.Nogen gange endda lidt forvirrende. Hvad fanden var det ?
>

> Hvorimod film af ældre dato havde længere scener (uden klip) og dermed

Nej du har ret. De er gået over til rystepudsereffekten, hvor kameraet
ryster så meget, samt er zoomet så meget ind på diverse ting, at man intet
ser. Det hele er bare en stor omgang blæver, uden man faktisk ser at der
sker noget.

Det samme gør sig gældene for de franske Taxi film. i 1'eren var det hele
(påstået i hvert fald) optaget i real time, altså der var ikke spolet i
biljagterne. I den nyeste, 4'eren, er der både spolet og lavet
computereffekter. Det er ringere og giver en dårligere oplevelse.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Peter Heide

Dato : 18-08-07 13:35

> [...]
> ser. Det hele er bare en stor omgang blæver, uden man faktisk ser at der

Kan ikke beskrives bedre. Det er præcist sådan jeg oplever det.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 19-08-07 10:55

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Kan ikke beskrives bedre. Det er præcist sådan jeg oplever det.

MÅ JEG ikke anbefale jer alle at se Quentin Tarantinos Death Proof.
Filmen er som i nok ved den ene halvdel af Grindhouse.
Uden at afsløre for meget kan jeg sige at der i Death Proof er en biljagt
der vil få jer til at savle af glæde - den er så 0ld sch00l som den kan være
i en ny film - lige noget for os der husker 70'er film.
Jagten er efter sigende lavet helt uden cgi og speedup og alt muligt andet
'snyd' - den hastighed det ligner de kører, ja det kører de osse osv. - og
ikke hurtige klip og alt det forvirrende pjat.
Selvom man ikke kan lide filmen eller QT generelt vil jeg love jer at
biljagten alene er filmen det værd.

Bare lige et filmtip herfra hvis der skulle være en af jer der ikke havde
set den endnu
--
sniper_Nolight

Fra : Smurf

Dato : 19-08-07 10:59

On Sun, 19 Aug 2007 11:55:22 +0200, "sniper_Nolight"
<sniper_nolight@hotmail.com> wrote:

> [...]
>biljagten alene er filmen det værd.
>
>Bare lige et filmtip herfra hvis der skulle være en af jer der ikke havde

Den står bestemt øverts på listen. Men biljagter fra 70'erne er ikke til mit
humør. Yaaaarrrnnnn

Fra : sniper_Nolight

Dato : 19-08-07 11:21

> Den står bestemt øverts på listen. Men biljagter fra 70'erne er ikke til
> mit
> humør. Yaaaarrrnnnn

Well, hvis du endnu ikke har set Death Proof eller Planet Terror som jo
udgør Grindhouse, så se dem som Grindhouse! En særforestilling i Odense tog
de 2 enkelte film (som de er udkommet i europa) og viste dem som Grindhouse
og det var fantastisk! Jeg håber på en særlig Grindhouse dvd... jeg tror
ikke du vil blive skuffet... ikke hvis du er til Quentin Tarantino og
zombier... hvis ikke, så kan det godt blive noget lort

Men for ikke at ændre topic vil jeg lige tilføje, selvom at biljagten i
Death Proof er 70'er inspireret er den meget intens og fuld af action - og
lang! Hvis man samtidig forstår at værdsætte arbejdet bag sådan en biljagt
så lover jeg du ikke yaarnner på noget tidspunkt.... og nyd lige Kurt
Russell i den film, han er sublim.
--
sniper_Nolight

Fra : Peter Heide

Dato : 19-08-07 22:54

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> lang! Hvis man samtidig forstår at værdsætte arbejdet bag sådan en biljagt
> så lover jeg du ikke yaarnner på noget tidspunkt.... og nyd lige Kurt
Glæder mig virkeligt(også) til at de 2 film kommer samlet på DVD som
Grindhouse.
Kan dårligt vente.

Hvis den lå i ordentlig piratudgave...ja så...ja så ...JA SÅ HEV JEG FAND'ME
NED.
So Help Me God !

Fra : Optimus Prime

Dato : 20-08-07 08:24

Peter Heide skrev:
> Kan ikke beskrives bedre. Det er præcist sådan jeg oplever det.

Og her gik jeg og troede at det var mig der var blevet for gammel...
hvor er det dejligt ikke at være alene med den opfattelse af "moderne"
kamaraarbejde...

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 19-08-07 18:47

Anders Houmark wrote:
> Det samme gør sig gældene for de franske Taxi film. i 1'eren var det
> hele (påstået i hvert fald) optaget i real time, altså der var ikke
> spolet i biljagterne.
Jeg tror nu du tager fejl. Det var Ronin de påstod der var optaget i real
time med, <dada>, unavngivne formel 1 kører. Samtidig påstod de at i
Taxi 1 som kom næsten samtidig at der var der brugt "snyd".

Har det fra en reklame/dokumentar om Ronin.

mvh
Henning

Fra : Peter Knutsen

Dato : 20-08-07 00:30

Henning Præstegaard wrote:

> [...]
> Taxi 1 som kom næsten samtidig at der var der brugt "snyd".
>
> Har det fra en reklame/dokumentar om Ronin.

Hvor har du den fra? Ronin er en af mine yndlingsfilm, og jeg vil altid
gerne se ekstramateriale om den.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-08-07 17:59

Peter Knutsen wrote:

> Hvor har du den fra? Ronin er en af mine yndlingsfilm, og jeg vil
> altid gerne se ekstramateriale om den.

Jeg undskylder meget for tre manglede ord: set på tv.
Nå men et kik på http://en.wikipedia.org/wiki/Ronin_(film) bekræftiger
ikke min påstand, men bringer fine nye, for mig, frem.

mvh
Henning

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 19-08-07 14:48

Peter Heide skrev:

> Hvorimod film af ældre dato havde længere scener (uden klip) og dermed
> gav et større sug i maven .
>
> Er jeg helt forkert på den ?

Nej. Og dog, der er stadig nyere instruktører der kan, uden
Terminator-Swordfish-Matrix-vulgariteter. Den mest nervepirrende biljagt
jeg har set de seneste mange år er flugten fra gården i Children Of Men
(i en bil, der ikke vil starte).

Mikkel

Fra : Per

Dato : 20-08-07 22:00

En af de mere vellykkede biljagter af nyere tid er i Ronin. Faktisk er der
flere gode i den film.