Christian Gottfried Tübel, død i Hamburg 1~
Fra : Ib Molbech

Dato : 15-08-07 13:02

En af mine forfædre var Christian Gottfried Tübel. Han blev gift i Den Haag,
Holland i 1756. Til kirkebogen oplyste han, at han kom fra Welfersberg. Det
lyder tysk, men jeg har ikke kunnet finde det nogen steder.

Sammen med sin hustru flyttede han til Blankenburg i Harzen, hvor han i
perioden 1759-1765 fik 4 børn. Og bortset fra det ene barn som jeg kender
rimeligt godt som min tip tip tip oldemor, forsvinder han for mig.

Jeg ved familien forlader Blankenburg men ikke hvorhen de rejser. For nylig
har jeg på nettet set sider - ofte fra Holland - der beretter om musik -
salmer, som han har skrevet. Ligeledes beretter et par sider summarisk, at
han døde i Hamburg i 1776. Kan nogen hjælpe mig videre med den oplysning?

Mvh
Ib Molbech

Fra : Michael Erichsen

Dato : 15-08-07 17:44

Google har et enkelt hit på Welfersberg:

http://www.lvrheinland.de/fileadmin/dbcontent/2007/Juni_2007/TN_2007-06-26_Neuwied_K.htm

Mvh Michael Erichsen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 15-08-07 23:17

and if yopu search the resault again you get

Did you mean: Wolfersberg Gladbach

then I see
Wolfersberg. 85667. Wolfersberg

which is a street or passage in
85667 Oberpframmern Bayern

next look for some old maps

Hugh W

--
For genealogy and help with family and local history in Bristol and

http://snaps4.blogspot.com/ photographs and walks

GENEALOGE http://hughw36.blogspot.com/ MAIN BLOG

Fra : Ib Molbech

Dato : 17-08-07 17:15

Inden Christian Gottlieb Tübel giftede sig i Holland var han også udøvende
musiker. I Holland kaldte han sig selv agent for hertugen af
Braunschweig-Lüneburg. Dette fyrstehus nedstammede fra "die Welfen".
Welferne havde deres borg ved Herzberg i Harzen. Nu er det, jeg har fået en
tanke, der meget let kan afvises, og måske bør den også afvises:

Når Christian Gottlieb Tübel til kirkebogen ved sit bryllup oplyser, at han
kommer fra Welfersberg kan det så være en poetisk omskrivning af Harzen -
Welfernes bjerge? Er det for langt ude?

Mvh
Ib