On Wed, 15 Aug 2007 10:57:25 -0700, "S.G" <msg1979@gmail.com> wrote:
Hej.
>
>Smider du andne potte på skal man som udganspunkt have efterjusteret
>Nyt map er bedst, men justering på det ekstisterende map går også an.
>Begge for at undgå tab af heste og forkert blandingsforhold
Hvis man ændrer på udstødningssystemet skal man som udgangspunkt
checke justeringen.
Der er indsprøjtningssystemer der kan kompensere for mindre ændringer,
og hvor man slipper fra ændringer uden efterjustering.
(Vi hængte en "noname" potte på min XN85, og til alles overraskelse
var der intet at komme efter mht. justering, men den er også
fremstillet før EU II og andre effektskadende normer så dagens lys).
Når det så er sagt, er den værdi moderne indsprøjtningssystemer
indstiller til bedste økonomi, og ikke MAX power.
Så hvis det man går efter er den effektforbedring der kan ligge i at
ændre på udstødningen, så er der ingen vej uden om en efterjustering.
På visse mærker kan ECU'en justeres, omend meget groft, men det kan
være tilstrækkeligt.
På andre mærker leveres der en chip der kan eftermonteres sammen med
et given udstødningssystem som f.eks. visse Ducati modeller - Det ser
meget godt ud, men er ikke perfekt.
Hvis man nu roder sig ud i samtidig at ændre på luftfilter, og dermed
indsugning, er der tale om så store ændringer at det må forudses at
der skal justeres meget mere end en normal ECU kan kompensere for.
Hvis det er en model med Lambda sonde vil den modarbejde enhver
justering, så den må oftest lade livet
.
Her kommer PowerCommander så ind i billedet.
Desværre er det ikke så lige til at justere sådan en ind så den passer
til motoren og de ændringer der er lavet.
OK, der leveres fra fabrikken (PowerCommander) en del standard MAP's
der tilnærmelsesvis passer til mange kombinationer af MC mærke,
udstødningssystem og luftfiltre.
De er et udemærket udgangspunkt, men stadig ikke perfekt.
At justere en PowerCommander så den kommer til at matche det en motor
der er pillet i er ikke så lige til.
OK nok - Man kan selvfølgelig eksperimentere sig frem på landevejen,
men det er "mysamt" arbejde.
Det er så her den erfarne mekker med sit rullefelt kommer ind i
billedet.
Jeg ved ikke hvor lang tid det tager at justere en MC op så resultatet
er tilfredsstillende.
Jeg har kun set hvad resultatet er, og det er rimeligt imponerende.
Så mit udgangspunkt er, at hvis der er penge til at hænge for 10.000
Kr isenkram på modellen må der også være penge til den justering der
skal få skidtet til at virke
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk