Kalkning af hus
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-07 19:36

Hej

Hele godset skal kalkes - og ham som har fået entreprisen (min far)
kommer vist aldrig i gang ....

Jeg hader at kalke .... men gøres, det skal det. Det bliver kalket med
'rigtig' kalk, ikke cempexo eller sådan noget.

De gange jeg har kalket har jeg brugt en børste, men kan man bruge en
rulle? Jeg kan langt bedre li' at male med rulle, og forestiller mig det
også må kunne bruges når man kalker.

Alternativt, er en kalksprøjte noget værd? Er det lettere, bliver det
lige så pænt osv.? Det er jo nok ikke sidste gang huset skal kalkes, så
hvis sådan et apparat er noget værd kunne man jo investere lidt kroner

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Max

Dato : 15-08-07 19:47

Hej Mads

> Alternativt, er en kalksprøjte noget værd? Er det lettere, bliver det
> lige så pænt osv.? Det er jo nok ikke sidste gang huset skal kalkes,
> så hvis sådan et apparat er noget værd kunne man jo investere lidt

En tidligere svoger er ekspert i kulekalk, han siger
at man kan bruge en højtryksrenser.

--
Mvh Max

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 15-08-07 19:54

Du skal bruge en græskost det er det bedste til at kalke med.Du skal bruge
følgende metode: Kalken (Rødvig kulekalk) røres op lad den bundfælde,vandet
øverst er fuld af krystaller bruges til at grunde med.Rør kalken op igen
suppler med vand til rette konsistens, kalk 2 gange
må ikke være for tykt.Lad kalken bundfælde igen og brug
vandet(krystallerne) til afsluttende behandling,dette er en gammel svensk
metode som skulle kunne tåle op
til minus 50 grader

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-07 20:30

On Wed, 15 Aug 2007 20:53:33 +0200, "Stig Rasmussen"
<stig.rasmussen@get2net.dk> wrote:

>Du skal bruge en græskost det er det bedste til at kalke med.Du skal bruge

Hvad er en græskost?

>følgende metode: Kalken (Rødvig kulekalk) røres op lad den bundfælde,vandet
>øverst er fuld af krystaller bruges til at grunde med.Rør kalken op igen
>suppler med vand til rette konsistens, kalk 2 gange

2 gange? Ikke tale om! Som sagt, jeg hader at kalke.

>må ikke være for tykt.Lad kalken bundfælde igen og brug
>vandet(krystallerne) til afsluttende behandling,dette er en gammel svensk
>metode som skulle kunne tåle op
>til minus 50 grader

Hvor længe forventes det at se pænt ud efter sådan en behandling?
Det lyder jo som den rigtige måde, men lige nu og her tæller det mere at
jeg får huset mere hvidt, så nemt som muligt. Der er mange hundrede
kvadratmeter mur som skal kalkes - og jeg hader det - fik jeg sagt det?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 15-08-07 20:38

> [...]
> jeg får huset mere hvidt, så nemt som muligt. Der er mange hundrede
> kvadratmeter mur som skal kalkes - og jeg hader det - fik jeg sagt det?

Hvis det er et hus du løbende skal vedligeholde, så er kalk det rigtige. Du
skal dog affinde dig med, at det ikke bliver hvidt lige med det samme, det
tager nogen tid efter at kalken er smurt på. Kalken skal have tid til at
danne krystaller ved luftens fugtighed, men det bliver den til gengæld ved
med indtil du kalker igen næste år. Det tage ingen tid sammenlignet med at
male.

Du skal også være opmærksom på, at hvis huset har været kalket hidtil (det
går jeg ud fra at det har, siden kalk overhovedet er et issue) så er det
tvivlsomt om du vil få et godt resultat med nogetsomhelst andet materiale,
incl. Cempexo. Hvis du, af helt uforståelige grunde vil skifte fra kalk til
en anden overfladebehandling, så skal den gamle kalk først fjernes for at du
kan forvente et holdbart resultat...

Martin

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-08-07 19:20

> Hvad er en græskost?

> 2 gange? Ikke tale om! Som sagt, jeg hader at kalke.

Gør du det på den foreskrevne måde, skal der ikke kalkes hvert år. Det synes
jeg er en stor fordel, for det er nemmere at kalke hvert 3-4-5 år end at
male med samme interval.

Mvh Maria

Fra : Anders Majland

Dato : 18-08-07 19:49

> Gør du det på den foreskrevne måde, skal der ikke kalkes hvert år. Det
> synes jeg er en stor fordel, for det er nemmere at kalke hvert 3-4-5 år
> end at male med samme interval.

Jeg har som sagt ikke haft det store held med det. MEN hvis der skulle være
en i nærheden af Møldrup/Viborg der for en "rimelig men beskeden" betaling
vil være behjælplig med f.eks bare at kalke en enkel gavl "efter alle
forskrifter" så er jeg meget interesseret .. Jeg har f.eks en østvendt gavl
der nok skulle klare på et par timer ... Hvis det så holder vinteren over må
jeg jo nok overgive mig og konstatere at det har været mine evner der har
været problemet ...

/A

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 16-08-07 02:26

Der er god læsning www.kalkforum.org giv jer tid

Fra : Anders Majland

Dato : 15-08-07 20:10

> [...]
> lige så pænt osv.? Det er jo nok ikke sidste gang huset skal kalkes, så
> hvis sådan et apparat er noget værd kunne man jo investere lidt kroner

Du er velkommen til at låne min (lige nord for viborg) men det er jo et
stykke fra Hjørring

Vores erfaringer med kalkning er tvivlsomme - synes ikke det holder godt
nok... De første år kalkede vi i hånden med kost, men sidst fik den to gange
med kalksprøjten (som vi købte brugt). Det er klart nemmere men det sviner
også mere - Det skal også være så godt som vindstille for at man kan styre
det.

Så jeg har renset et par facader helt af og malet med sadolin stærk
murmaling istedet - det holder bedre men er også meget dyrere ...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-07 20:27

On Wed, 15 Aug 2007 21:10:11 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Du er velkommen til at låne min (lige nord for viborg) men det er jo et
>stykke fra Hjørring

For langt, desværre. Men tak for tilbuddet.

> [...]
>også mere - Det skal også være så godt som vindstille for at man kan styre

Vindstille - det er ikke lige det vi går mest i heroppe

>Så jeg har renset et par facader helt af og malet med sadolin stærk
>murmaling istedet - det holder bedre men er også meget dyrere ...

Jeg kunne godt finde på at bruge noget Cempexo eller lign. Brugte det
inde i værkstedet, der holder det fint og min fars hus holder også i
flere år efter en behandling med det.
Men det skal jo også smøres på :-/
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 15-08-07 20:26

> Så jeg har renset et par facader helt af og malet med sadolin stærk
> murmaling istedet - det holder bedre men er også meget dyrere ...

Synd og skam. Det kan tilføjes at det også er meget dårligere. (for
murværket). Fidusen med kalkning, foruden at det er billigt og sundt for
murværket er, at det er fantastisk hurtigt overstået, -dvs. at man uden de
store problemer kan kalke hvert år. I modsætning til maling, der jo bare
sidder som en hinde udenpå murmærket, og dermed modtager snavs og smog fra
luften, og langsomt bliver kedeligere og kedeligere at se på, men uden at
det dermed fejler noget så man giver sig til at male igen, så virker kalken
ved, at den ved hjælp af fugtigheden fra luften til stadighed udvikler nye
kalkkrystaller, og dermed aktivt "fornyer" sig hele tiden.
En årlig weekend i gråvejr med kalkkost og godt humør, og huset vil altid se
funklende smukt ud. Hvis I ikke har kunne opnå godt resultat med kalk, så
har I båret Jer forkert ad.
Min erfaring siger, at man under alle omstændigheder skal bruge en "dejkalk"
Altså IKKE kalk i pulverform der røres op. Det skal være frisk kulekalk,
gerne længe lagret, her på øen kaldet "kirkekalk"

Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 16-08-07 06:26

> Hvis I ikke har kunne opnå godt resultat med kalk, så har I båret Jer
> forkert ad.

Sikkert - underlaget var også lidt problematisk. Det havde nok ikke været
kalket i 15-20år og der var masser af mos/alger. Selvom vi mekanisk har
forsøgt at rense i bund nærmest faldt kalken af i pletter igen.

Men nu har en gavl og en sydvendt facade fået malingen og det holder godt
det første år - men denne vinter er der kommet nogle afskallinger. Muren var
åbenbart blevet fugtet mere end den kunne tage iden frosten satte ind meget
sent på vinteren...

> Min erfaring siger, at man under alle omstændigheder skal bruge en
> "dejkalk"

Har vi også anvendt....

Fra : Martin Bak

Dato : 16-08-07 07:44

> Sikkert - underlaget var også lidt problematisk. Det havde nok ikke været
> kalket i 15-20år og der var masser af mos/alger. Selvom vi mekanisk har
> forsøgt at rense i bund nærmest faldt kalken af i pletter igen.

Det lyder som en alt for tyk kalkmælk. Kalkmælken skal være så man nærmest
ikke kan se den når man stryger den på. Først efter nogle dage begynder det
at blive ordentlig hvidt. Hellere to gange tyndt strøget, end en gang med
for tyk kalkmælk. Forvanding er også vigtigt, og helst med "kalkvand" som
tidligere beskrevet. Jeg ville dog ikke bruge den kalk jeg havde lavet
kalkvand på, til at slutkalke med, men derimod røre den op med vand og på
den måde få en ny portion kalkvand. Dette kan gøres op 10 gange med den
samme kalk.

Hvidtekalken, eller kalkmælken røres op med ca 1 kg. til 5 liter vand. Her
kan man også med fordel bruge kalkvand. Kalken skal helst røres op et døgns
tid før den skal bruges.

Endelig er vejret vigtigt for et godt resultat. Der må aldrig kalkes på en
mur der står i sol, eller som solen vil nå i de følgende timer efter
kalkningen. Gråvejr er bedst. Luftfugtigheden bør ikke være under 65%. Men
det har næppe været noget problem i år.

Martin

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 15-08-07 20:42

> De gange jeg har kalket har jeg brugt en børste, men kan man bruge en
> rulle? Jeg kan langt bedre li' at male med rulle, og forestiller mig det
> også må kunne bruges når man kalker.

tror da nok det virker, men er det et hus der har været kalket i mange år,
vil der typpisk være skaller og revner der lige får en ekstra tur med
kosten, og det er nok ikke så nemt med rulle.

der er flere måder at gøre det på.

men på min fars ejendom der har været kalket siden den blev bygget en gang i
år 1800 eller sådan noget, giver vi det en gang med kalkost hver år før
sankthans, det er en lille tre længet ejendom, og det tager to mand en
eftermiddag at kalke det hele, idet at bagsiderne ikke bliver gjort så pænt
som forsider og gavle.

ikke noget med at grunde eller andet smart, bare en hurtig gang oprørt
læsket kalk.

på fars ejendom bruger vi kalkost, fordi bygningen er rimelig lav, og vi kan
nå op hele vejen rundt, på en støre gård brugte vi en blød kost med lang
skaft da muren var højere og fladerne støre.

Jens

Fra : Martin Bak

Dato : 15-08-07 20:48

"JENS ANDERSEN" <gladfjernlortet1@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i en meddelelse
>>

> ikke noget med at grunde eller andet smart, bare en hurtig gang oprørt
> læsket kalk.

Der er ikke tale om at grunde, men muren skal helst "vandes" først. og det
gøres rigtigt nok som Stig skriver, bedst med "kalkvand"

Martin

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 16-08-07 07:58

> Der er ikke tale om at grunde, men muren skal helst "vandes" først. og det
> gøres rigtigt nok som Stig skriver, bedst med "kalkvand"

Ja den er jeg med på, men har aldrig brugt tid på det.

og det holder altså ganske udemærket.

Jens

Fra : Thomas

Dato : 15-08-07 21:05

On 15 Aug., 20:35, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> [...]
> lige så pænt osv.? Det er jo nok ikke sidste gang huset skal kalkes, så
> hvis sådan et apparat er noget værd kunne man jo investere lidt kroner

Tillykke med Godset Gå væggene efter med en grov kost. Brug ikke
kalkpulver men rigtig kalk som skal røres op.

Kalksprøjte er udmærket og den slags jeg har brugt kunne godt bruges
så tæt på at vind ikke var et problem men det er ikke væsentligt
hurtigere end med en kalkkost.

At bruge en højtryksrenser lyder for mig helt hen i vejret da det jo
bare får den gamle kalk til at rasle ned.

Hvis man får gjort det hvert år (og du elsker jo at svinge en pensel)
så er det faktisk temmeligt hurtigt at komme om ved, det skal jo ikke
være pænt og præcist som når man maler med maling.

Få en kammerat til at hjælpe og smid så nogle gode bøffer på grillen
bagefter så er det sku hurtigt overstået.

Men hvis du virkeligt hader det så meget så lav en aftale med en
pensionist eller en knægt.

VH

Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-07 07:23

On Wed, 15 Aug 2007 20:05:16 -0000, Thomas <Thomas.Haugaard@gmail.com>
wrote:

>Tillykke med Godset Gå væggene efter med en grov kost. Brug ikke
>kalkpulver men rigtig kalk som skal røres op.

På selve huset kan jeg se det har været gult inde bagved, der er lidt
kalk som sidder lidt løst. Det må få en tur med en stiv kost. Udhusene
ser noget bedre ud på de fleste flader.

>Kalksprøjte er udmærket og den slags jeg har brugt kunne godt bruges
>så tæt på at vind ikke var et problem men det er ikke væsentligt
>hurtigere end med en kalkkost.

Hvis ikke det er hurtigere så er ideen i hvert fald væk - for det sviner
jo nok nemt mere end med en kalkkost.

>Hvis man får gjort det hvert år (og du elsker jo at svinge en pensel)

Baah

>så er det faktisk temmeligt hurtigt at komme om ved, det skal jo ikke
>være pænt og præcist som når man maler med maling.

Det er nu ikke helt rigtigt ...... alle mine udhuse har en rødstenskant
øverst, der skal kalkes rimelig præcis op til denne.

>Få en kammerat til at hjælpe og smid så nogle gode bøffer på grillen
>bagefter så er det sku hurtigt overstået.
>
>Men hvis du virkeligt hader det så meget så lav en aftale med en
>pensionist eller en knægt.

hvor mærkeligt det end lyder, så har jeg det lidt skidt med at se andre
folk arbejde på mit hus. Og en gang kalkning kan man vel selv klare, når
først jeg kommer i gang er det ikke så slemt. Men det er svært at starte
- for det virker som et stort projekt.

Ingen steder kan jeg i øvrigt nå op til toppen uden at have stige
og/eller stillads sat op.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 16-08-07 02:51

Et godt råd til dig skal være husk sikkerhedsbriller kalk i øjet er en
grusom oplevelse ha en spand frisk vand stående hvis uheldet skulle være det
gør fandme ondt i svære tilfælde kør på skadestuen øjet kan blive helt rødt.
En græskost er en antryger der er med græshår som mureren brugte til at
kalke-og afsyrer med, mange malere
har prøver at kalke med hårkost og så opdaget at murenes billige græskost
var meget bedre at arbejde med,
desværre er man gået over til at bruge nylon koste men de kan ikke holde på
kalkvandet og strinter(stå ikke ved siden af)
Hilsen Stig der som murerlærling måtte kalke
mange kældre både på mursten og betonlofter

Fra : Gainsbourg

Dato : 17-08-07 01:58

> [...]
> på kalkvandet og strinter(stå ikke ved siden af)
> Hilsen Stig der som murerlærling måtte kalke
> mange kældre både på mursten og betonlofter

Det lyder godt og må prøves! Hvor får man sådan en græskost idag?

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-07 13:48

Gainsbourg wrote:

> Det lyder godt og må prøves! Hvor får man sådan en græskost idag?

Prøv at kontakte "Blåbær" i Ærøskøbing. De har en kontakt til en
børstenbinder der kan den slags (der har jeg fået min fra).

Stig Bang-Mortensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-08-07 09:42

On 16 Aug., 08:22, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> [...]
> folk arbejde på mit hus. Og en gang kalkning kan man vel selv klare, når
> først jeg kommer i gang er det ikke så slemt. Men det er svært at starte

Vores hus er også klaket og jeg burde ahve det kalket i år.
Hvis du får taget dig sammen til det vil jeg gerne høre om hvordan det
er gået.

> Ingen steder kan jeg i øvrigt nå op til toppen uden at have stige
> og/eller stillads sat op.

Hvad med en trækvogn til at stå på ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: God men brugt 2WD diesel traktor gerne med

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-07 17:53

On Thu, 16 Aug 2007 01:42:22 -0700, "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Vores hus er også klaket og jeg burde ahve det kalket i år.
>Hvis du får taget dig sammen til det vil jeg gerne høre om hvordan det
>er gået.

Jeg er rimelig sikker på jeg går i gang på et tidspunkt - for jeg er ved
at være lidt træt af, at det trænger sådan. Dog skla jeg have
hulmursisoleret i månedens løb, det vil nok være smart at vente til det
er sket.

>Hvad med en trækvogn til at stå på ?

Tjo, måske. Jeg har en 4-hjulet vogn som kunne bruges, og som også kan
trækkes med håndkraft - hvis altså man lige fik den lavet i stand. Der
skal en bund på og hjulene skal lappes. De fleste steder kan jeg komme
omkring med den.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Thomas

Dato : 16-08-07 15:26

> [...]
> - for det virker som et stort projekt.
>
> Ingen steder kan jeg i øvrigt nå op til toppen uden at have stige

Troede ellers at du prøvede at pudse din stakkels gamle far på
opgaven !! men han regnes måske ikke for folk

Derudover det der med at forvande muren, kan godt være det står i en
bog men har aldrig brugt det og har fået pæne resultater og så længe
kalken er tilstrækkeligt tynd (det skal være som vand) så betyder det
heller ikke noget videre om der skulle være lidt sol.

Kanten kan du vel bare kalke henover så forsvinder den med årene hvis
du ikke gider at nørkle

VH

Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-07 17:57

On Thu, 16 Aug 2007 14:25:53 -0000, Thomas <Thomas.Haugaard@gmail.com>
wrote:

>Troede ellers at du prøvede at pudse din stakkels gamle far på
>opgaven !! men han regnes måske ikke for folk

Min far er hverken gammel eller stakkels - nu har han f.eks lige haft
syv ugers sommerferie ...... desuden er halvdelen af huset rent faktisk
hans, så han må vel også yde en indsats

> [...]
>kalken er tilstrækkeligt tynd (det skal være som vand) så betyder det
>heller ikke noget videre om der skulle være lidt sol.

Arbejdet ville da være skønnest at udføre i solskin, selv om det ikke er
det bedste for kalken.

>Kanten kan du vel bare kalke henover så forsvinder den med årene hvis
>du ikke gider at nørkle

På <http://plogger.palustris.dk/?level=picture&id=19> kan du se denne
kant på bygningerne - den kan og skal der ikke kalkes over. Men jeg ved
jeg bliver træt af det hvis jeg pludselig får et par strøg op på
murstenene. Det vil irritere mig.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 16-08-07 19:11

> Arbejdet ville da være skønnest at udføre i solskin, selv om det ikke er
> det bedste for kalken.

Det må bestemt frarådes. Selvom Thomas siger noget andet, så siger flere
hundrede års erfaring at kalkning skal foregå i gråvejr. Det er logisk, idet
kalken jo skal udnytte fugtigheden for at kunne krystallisere og dermed
danne den flotte overflade.

Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-07 20:33

On Thu, 16 Aug 2007 20:11:03 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>kalken jo skal udnytte fugtigheden for at kunne krystallisere og dermed

Det kan jeg jo forstå - det ser heller ikke ud til voldsom solskin de
næste dage, måske jeg går i gang med en enkelt mur i weekenden. For
ligesom at få taget hul på det ......
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-08-07 18:34

On Wed, 15 Aug 2007 20:35:51 +0200, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>
wrote:

> [...]
>
>De gange jeg har kalket har jeg brugt en børste, men kan man bruge en
>rulle? Jeg kan langt bedre li' at male med rulle, og forestiller mig det

Nå, for lige at følge op:

Hulmursisolatøren meldte sin ankomst i ugen, nu hvor han er færdig
skulle det være.

Jeg gik i gang i dag, fik kalket det nederste af den ene gavl samt
nordsiden af huset. Første gang.
Købte mig en dyr - men rigtig god - 'anstryger' hos Sigma farver. Vist
af naturfibre. Den er langt bedre end de billige kalkkoste jeg tidligere
har brugt. Og arbejdet gik relativt nemt og smertefrit.

Samtidig kunne jeg så tage mit nye murerstillads i brug - indkøbt til
formålet kalkning/tagrendeopsætning. Man skal jo aldrig lade en god
grund til at investere i nyt grej gå fra sig

I løbet af dagen er min gavl blevet rigtig flot - jeg er allerede meget
tilfreds, selv om den skal have en gang mere. Forhåbentlig i morgen.

Nu er jeg så spændt på hvor længe det holder.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/