Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjemmestudie til produktfotos
Fra : VitalProducts

Dato : 16-08-07 16:50

Jeg vil prøve at løfte kvaliteten af mine produktfotos til hjemmesiden
en anelse. Til det formål har jeg tænkt at anskaffe nogle lamper med
dagslyspærer, og lade disse lyse fra hver side igennem hvidt stof.
Produktet står så placeret på en plade indeni "hulen", som er et stativ
omsvøbt af hvidt stof hvor der så er hul fortil til at fotografere
igennem. Håber det er godt nok beskrevet :)

Lamperne lyser så på produktet igennem stoffet fra hver side svarende
til en vinkel på 90 grader i forhold til fotografen.

Lyder denne idé helt åndsvag, eller har I andre forslag? Og hvor skaffer
man billigt lamper og stærke dagslyspærer (og evt. "neutralt" stof) så
man ikke skal til at farvekorrigere digitalfotoet.

Mogens

Fra : Asle Bjerva

Dato : 16-08-07 19:31

VitalProducts wrote:
> [...]
> skaffer man billigt lamper og stærke dagslyspærer (og evt. "neutralt"
> stof) så man ikke skal til at farvekorrigere digitalfotoet.

Her er en prisgunstig butikk i Tyskland.
De har mye studioutstyr, både blits og varm/kaldtlys (lysrørsbasert)
http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=3&CT=36

Se spesielt på denne pakken :
http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=187&CT=29

Har handlet med de et par ganger problemfritt.

--
AsleB;Oslo

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-07 23:18

VitalProducts wrote:
> [...]
> man billigt lamper og stærke dagslyspærer (og evt. "neutralt" stof) så
> man ikke skal til at farvekorrigere digitalfotoet.

Det lyder meget som opskiften på et alm. lystelt Du behøver ikke
korrigere WB, hvis du kender kelvin på dine pærer. Hvis dit stof
"farver" lyset, kan du korrigere for det bagefter, men du skulle altid
kunne bruge samme WB settings i dit billedprogram.

Mht. lamper er billige arkitekt lamper fra Ikea glimrende, men vær bare
forberedt på at de blive varme, så du skal have lidt afstand mellem stof
og lamper. Et alternativ kunne være neonrør, men de har en
uhentsigtmæssigt form til et "alm." lystelt.

Ellers gå bare i gang, og dokumenter gerne dit projekt, så vi andre kan
se og lære ved samme lejlighed

Thomas Schreiber
kontakt mig : macfly.dk

Fra : VitalProducts

Dato : 17-08-07 07:18

Thomas Schreiber wrote:

> [...]
> uhentsigtmæssigt form til et "alm." lystelt.
>
> Ellers gå bare i gang, og dokumenter gerne dit projekt, så vi andre kan

Tak Thomas! Har fundet dette produkt som jeg umiddelbart synes virker
professionelt: http://www.obt.dk/cubelite_funktion.htm

Specielt lamperne er dog absurd dyre, og her vil jeg gerne finde noget
billigere. Er ikke så meget inde i billedprogrammer - bruger p.t.
Macromedia Fireworks og ved ikke om man her kan sætte hvidbalance. Er
det ikke korrekt at dagslys er defineret som 6400K, så med en cubelite
og en dagslyspære burde det vel funke?

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-07 10:00

VitalProducts wrote:
> Tak Thomas! Har fundet dette produkt som jeg umiddelbart synes virker
> professionelt: http://www.obt.dk/cubelite_funktion.htm

Priserne er jo total absurde for det produkt! Se evt.
http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=957&CT=36 (+
10€ i porto)

> [...]
> Macromedia Fireworks og ved ikke om man her kan sætte hvidbalance. Er
> det ikke korrekt at dagslys er defineret som 6400K, så med en cubelite

Investér de små 2K i Adobe Lightoom. Efter jeg har LR, åbner jeg stort
set ikke for Photoshop længere. Du kan hente en gratis 30 dages version
på deres hjemmeside. Det er vildeste program der er lavet efter
Photoshop imho

Det er ligegyldigt hvad dagslys er defineret som, da du bruger
hvidbalancen til at justere farve med. Det er ikke sikkert at Philips og
Sylvania har samme K grad på deres dagslys pærer, så tag nogle test skud
og se hvad der ser bedst ud. Når du først har fundet et K tal der passer
dig, skal du aldrig ændre dette, såfremt dit setup ikke ændrer sig.

Thomas Schreiber
kontakt mig : macfly.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-07 10:02

Dette sæt ville være optimalt evt. i kombination med et lystelt.

http://foto-walser.biz/shop/default.aspx?TY=item&ST=1&IT=63&CT=24

(det koster mindre end en Cubelite )

Thomas Schreiber
kontakt mig : macfly.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-07 10:14

Se også denne side:

http://flashandmore.dk/

Thomas Schreiber
kontakt mig : macfly.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-08-07 12:45

"VitalProducts" <mlunde_8600@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse

> Lyder denne idé helt åndsvag, eller har I andre forslag? Og hvor skaffer
> man billigt lamper og stærke dagslyspærer (og evt. "neutralt" stof) så man
> ikke skal til at farvekorrigere digitalfotoet.

Nu kommer det an på, hvilket kamera, du anvender til at tage billederne med.
men hvis det er et DSLR uanset mærket, vil jeg anbefale et par flash
istedet.
Det gir som regel et meget bedre resultat.

Prøv at kigge nærmere på denne hjemmeside.
http://strobist.blogspot.com/2006/07/how-to-diy-10-macro-photo-studio.html

Her kan du se, hvordan du forvandler en papkasse til et ministudio til
produktshots.

Det øverste billede, som er nydeligt, er skudt med bare en almindelig
batteriflash.
En lidt bedre batteriflash som f.eks en Nikon SB28 kan askaffes brugt til
under 1000 kr.
(Den skal til dit brug alligevel køre manuelt - så mærket i er irelevant)

Her kan du se, hvordam man kan lave reflektion og baggrundsbelysning for
pebernødder.
En blank flise fra byggemarkedet lidt pap og papir og to flash, hvoraf den
ene kan styres som slave.

Alternativt, så har www.fotowalser.de mange fine løsninger til billige
penge.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : VitalProducts

Dato : 17-08-07 15:03

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> pebernødder.
> En blank flise fra byggemarkedet lidt pap og papir og to flash, hvoraf den

Tusind tak for svarene Jesper og Thomas! Der er en del gode idéer at
arbejde videre med.

Tanken med flash er jeg ikke helt hooked på, idet jeg dels bruger et
simpelt kompakt digital kamera - nok er dødssynd, men det har da funket
indtil nu :) Men også fordi det er sværere at styre reflekser ved flash
medmindre man laver en prøvepstilling med lamper først.

Mine produkter er hvide plastdåser med blanke labels. Så et noget
vanskeligt motiv, og jeg skærer dem fri fra baggrunden i Fireworks så
baggrunden bruger jeg ikke.

Vil det iøvrigt være en fordel at bruge en mørk baggrund af hensyn til
belysningsstyringen? Kunne forestille mig at alt det hvide og hvidt
baggrundsstof kan narre automatikken (og har desværre ikke en high tech
Nikon eller Canon).

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 17-08-07 20:03

> [...]
> belysningsstyringen? Kunne forestille mig at alt det hvide og hvidt
> baggrundsstof kan narre automatikken (og har desværre ikke en high tech

Nu kender jeg stadig ikke dit kamera, men hvis du ikke kan fotografere i
RAW, er du næsten sikker på problemer med hensyn til farvebalancen, hvis du
skal bruge faste lamper.
Så er flash noget nemmere at styre., men igen så kræver det, at du kan
udløse en ekstern flash med dit kamera.

Hvis dit kamera hverken kan håndtere RAW eller eksterne flash, så vil jeg
istedet foreslå dig at anskaffe et lystelt., hænge det op i tørresnoren
udenfor en solrig dag og ellers bare gå til den med farvebalancen sat på
cloudy.
Problemet er selvfølgelig, at resultaterne kan være svære at reproducere.

Med hensyn til baggrund, skal du vide, at kameraets lysmåler vil forvente en
lysreflektion på 18%, svarende til en neutral grå.
Hvis du bare skyder efter automatikken på en helt hvid baggrund og hvid
motiv, vil billedet blive noget undereksponeret.
Men du kan vel korrigere på EV-funktionen - Eksponeringsfunktionen for at
modvirke dette forhold.

Et alternativ kunne jo være at købe et brugt DSLR. De vil stort set alle
opfylde kravene.
Et Fuji S2 Pro vile være noget nær perfekt til opgaven. Priserne på brugte
digitale spejlreflekskameraer er rent til grin.
Du kan finde, hvad du har brug for for omtrent 2500-3000 kr.

Du vil ha brug for et DSLR Meget gerne med Sync-pc stik. Og en 50 mm
normaloptik. Et par ældre flash som Nikon SB28 med PC-sync så er du
fuldstændigt kørende

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger